تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838163522




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلیل قیام نکردن ائمه پس از واقعه عاشورا


واضح آرشیو وب فارسی:وارث: امام جمعه مشهد مقدس در درس خارج فقه، گفت: ائمه(ع) علت عدم قیام را «فقدان ناصر» می دیدند و طبق روایات وقتی مورد اعتراض قرار می گرفتند که چرا در برابر ظلمِ ظالم حرکتی نمی کنند، می فرمودند «ناصر و یاری گری نیست.»وارث: آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد در ادامه سلسله جلسات درس خارج فقه خود که با موضوع «جواز اقامه حکم در عصر غیبت» در محل مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار می شود، در پاسخ به این نظریه که «قیام برای اقامه حکومت مستلزم وجود امکان انتصار است»، گفت: بحث امروز ما پیرامون این نظریه است که «ائمه(ع) جواز قیام را مبتنی بر امکان انتصار می دانستند»؛ در حالی که این حرف درستی نیست و ائمه(ع) علت عدم قیام را «فقدان ناصر» می دیدند و طبق روایات وقتی مورد اعتراض قرار می گرفتند که چرا در برابر ظلمِ ظالم حرکتی نمی کنند، می فرمودند «ناصر و یاری گری نیست.» وی با اشاره به روایت «سدیر صیرفی» به عنوان معروف ترین روایت تأیید کننده سیره ائمه(ع) در قیام علیه ظلم، افزود: سدیر صیرفی که خود از شیعیان با احساس و مخلص کوفه و از شاگردان امام صادق بود، گفت خدمت امام صادق(ع) رسیدم و عرض کردم «قسم به خدا برای شما نشستن و این که در برابر ظلم صبر می کنید، در حالی که این همه دوست، شیعه و یاور دارید جایز نیست»؛ حضرت به گله ای که 17 بزغاله داشت اشاره کرده و فرمودند «اگر شیعیان به اندازه بزغاله های این گله بودند، عدم قیام برای من جایز نبود.» قیام برای تشکیل حکومت نیازمند سکوی اجتماعی است امام جمعه مشهد مقدس در تبیین روایت مذکور خاطرنشان کرد: اگر ملاک برای عدم قیام، «امکان انتصار» باشد، با 17 نفر امکان انتصار به وجود نمی آید، پس مشخص می شود که ملاک ائمه برای عدم قیام، «فقدان ناصر» است؛ یعنی همان فرمایش امیرمؤمنان(ع) که حجت را ناصر دانستند. آیت الله علم الهدی ادامه داد: اگر تنها کسانی را که پیرامون امام صادق(ع) بودند می شمردیم، بیش از 17 نفر بودند، مثلا نمی توانیم بگوییم «زراره بن اعین» شیعه حضرت نبوده است، بلکه این روایت بدین معنا است که باید یک سکو و فضای اجتماعی به عنوان زمینه قیام وجود داشته باشد، بعد برای قیام حرکت کنیم. وی با اشاره به این که نحوه بیان امام صادق(ع) در پاسخ به سدیر حکمتی داشته است، یادآور شد: شکل ظهور بزغاله فقط به صورت جمعی بوده و فردی نیست، از همین رو در واقع حضرت می فرمایند «زمینه حرکت» و «فضای قیام» در جامعه به وجود نمی آید، یعنی یک بستر جمعی 17 نفره وجود ندارد اما به طور انفرادی بیش از این تعداد در اطراف حضرت حضور داشتند. انجام تکلیف الهی لزوما تابع علم خداوند بر عدم انتصار آن تکلیف نیست عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این شبهه که «اگر در علم الهی این طور گذشت که قیامی مطلوب خداوند نیست، آن قیام جایز هم نیست»، اظهار کرد: برخی می گویند هر وقت امکان انتصار به وجود آید، امام زمان(عج) ظهور کرده و ظلم و جور را از بندگان خدا مرتفع می کنند؛ اما آیا تکلیف، به واقع تابع علم الهی است؟ اگر واقعا در علم الهی گذشت که تکلیفی به نتیجه نمی رسد، بندگان را به آن مکلف نخواهد کرد؟ آیت الله علم الهدی در پاسخ به این شبهه گفت: اولا مطلوبیت، تابع «تحقق» نیست که بگوییم چون خدا می داند قیام به نتیجه نمی سرد، این مطلوب خدا نیست؛ در خیلی از احکام و اوامر الهی داریم که در علم خدا گذشته به نتیجه نمی رسد اما در عین حال آن را تکلیف کرده است؛ نمونه از همه روشن تر آن، مسأله معرفی امیرمؤمنان(ع) به عنوان وصی است؛ آیا در علم خدا گذشته بود که چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ بله؛ یقینا آن اتفاقات در علم خدا گذشته بود که محقق شدند چرا که علم خدا حضوری است و همه چیز در محضر او است؛ پس با این وجود چرا به پیامبر(ص) تکلیف کرده و فرمود «وَ إِن لَّمْ تَفْعَل فَمَا بَلَّغتَ رِ سَالَتَهُ»؟ وی یادآور شد: نمی توان گفت تکلیف خداوند عبث است؛ در تکلیف بندگان امتحان و ابتلای آن ها هم وجود دارد و چه بسا آزمایش مردم قابل تحقق است ولو قیام به پیروزی نرسد؛ اگر قیام واجب باشد، به همین وسیله مؤمن از غیرمؤمن شناخته می شود. آیت الله علم الهدی، ظهور امام زمان(عج) را «تابع انتصار در راستای تشکیل حکومت جهانی» دانست و گفت: امام زمان(عج) آخرین ذخیره الهی هستند که خداوند این وجود مقدس را ذخیره کرده اند تا بشر را به نقطه کمال نهایی در عبودیت خدا برساند، از این رو امکان انتصار برای تشکیل حکومت جهانی تا امروز وجود نداشته و هر زمان ممکن شود، ایشان ظهور خواهند کرد اما امکان انتصار برای قیام محدود زمان و مکانی ممکن است در مقطعی وجود داشته باشد؛ نمی توان گفت انتصار برای اقامه حدود الهی ممکن نیست. /1102001307


سه شنبه ، ۱۲آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن