تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما حق ندارد از هيچ يك از يارانم چيزى به من بگويد؛ زيرا دوست دارم در حال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830180769




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علوم انسانی اسلامی بازوی توانمندی برای فقه است


واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه حوزه های علمیه: اسلام برای علوم اسلامی فرایند و مسیر و مقصد تعریف کرده است و به همین دلیل است که نتیجه می گیریم که علوم انسانی می تواند بازویی توانمند برای فقه باشد.به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم علیدوست امشب 12 آبان در سومین همایش علوم انسانی و اسلامی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: تعریف علوم انسانی همانند فقه با گستردگی خاصی توام است. وی افزود: در تعریف فقه دو گسست وجود دارد؛ اول اینکه بیان می کند که فقه عملیات استنباط بسیط است و وظیفه آن حول محور حکم شناسی و موضوع شناسی است. عضو جامعه مدرسین بیان کرد: نوع دیگر تفکری که در این زمینه به چشم می خورد، مسئله اختلاف در تعریف گستره شریعت است؛ این تفکر در زمینه اندیشه شمول حداکثری و اندیشه کلی گویی و حداقلی شکل گرفته و نظراتی در این خصوص مطرح شده است که پذیرش هر کدام از این موارد مستلزم پذیرش یک مسیر مشخص و طبیعتا از جمله این مباحث است. عضو جامعه مدرسین بیان کرد: این گستره زمانی خودنمایی پیدا می کند که فقهایی در زمینه ای نظر می دهند و باب اجتهاد را باز می کنند که ممکن است فقیه دیگری بیان کند که نباید در این حوزه وارد شد. وی گفت: این اختلافات باعث نگاه های جدیدی در زمینه های فقهی سیاسی هم شد نظیر مسایل و اختلافاتی که بین برخی علما در زمینه مشروطه بوجود آمد و تفاوت نظر مشروطه طلبان با مشروطه خواهان نیزدر همین مسئله بود. این استاد حوزه بیان کرد: اگر بخواهیم بین علوم انسانی و فقه تناسب ایجاد کنیم باید نظرات مختلف را در یک جا حمع کنیم و بین این نظرات، واژه گزینی کیفی انجام دهیم مثلا در موضوع علوم انسانی می توانیم این تعریف را بپذیریم که این علوم از هست ها و رابطه هست بحث می کند و فقه نیز عملیات استنباط است. وی گفت: در اینجا، فقه در تمام ساحت ها و حوزه های شریعت وارد می شود و این شریعت جامع گاهی ما را وارد مصداق شناسی می کند پس علوم انسانی می تواند به موضوع شناسی و مصداق شناسی در فقه نیز کمک کند که قطعا چنین کارویژه ای نیز خواهد داشت. علیدوست بیان کرد: البته در این میان، فقیه نیز نمی تواند خود را از آنچه که در حوزه علوم انسانی تولید شده است و بخشی از توان علمی بشر است را نادیده بگیرد. وی گفت: اسلام برای علوم اسلامی فرایند و مسیر و مقصد تعریف کرده است و به همین دلیل است که نتیجه می گیریم که علوم انسانی می تواند بازویی توانمند برای فقه باشد. این استاد حوزه بیان کرد: یکی از وظایف فقیه در کنار کشف و استنباط، تلاش در جهت اجرای مبانی فقیهی است که در اینجا نیز علوم انسانی باز هم می تواند تئوری سازی و اجرا کند. وی گفت: در این میان، فقیه می تواند به علوم انسانی جهت دهد به همین خاطر است که معتقدیم، فقیه نمی تواند دور خود یک دیوار بکشد و خود را از حوزه هایی چون اخلاق بی نیاز بداند. علیدوست بیان کرد: فقه جواهری به شرطی که انرژی های درونی خود را پیدا و بیدار کند می تواند در زمان غیبت امام معصوم(عج) پاسخگوی همه حوادث واقعی در دنیای معاصر باشد. وی با ذکر این مطلب که می توان از عرف و مصلحت نیز در کنار منابع چهارگانه به استباطات فقهی کمک کرد گفت: راه های اصلی استنباط همان چهار راه اصیل است ولی عرف با پیشینه کاوی و پسینه کاوی می تواند کارایی فقه را بیشتر کند.


سه شنبه ، ۱۲آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایکنا]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن