واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حجت الاسلام سيد اسماعيل حسيني مقدم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: مقالات علمي از سوي محققان برجسته در قم در دست تدوين است و با تمديد مهلت ارسال مقالات منتظر رسيدن مقالات بيشتر به اين کنگره هستيم. وي با اشاره به اينکه مخاطب خارجي اين کنگره بيشتر کشور عراق است گفت: چون احمد ابن اسحاق در شهر سامرا از مريدان امام حسن عسگري (ع) بوده است ما به حوزه هاي علميه عراق فراخوان فرستاده ايم و اميدواريم حضور چشمگيري در اين کنگره داشته باشند. وي گفت: اين کنگره نيمه دوم مهر ماه امسال برگزار مي شود. مدير کل اوقاف و امور خيريه استان کرمانشاه محورهاي اصلي مقالات اين کنگره را در سه بخش شخصيت و زندگاني احمدبن اسحاق، امامت و تشيع در عصر احمدبن اسحاق و تشيع در منطقه کرمانشاهان عنوان کرد. به گفته وي تبارشناسي احمد بن اسحاق، خاندان اشعري و نقش آنها در گسترش تشيع، شخصيت علمي احمدبن اسحاق، مناصب و ماموريتهاي احمدبن اسحاق، جايگاه معنوي احمدبن اسحاق، خدمات احمدبن اسحاق به شيعه، تحليل و بررسي روايات رسيده از طريق احمدبن اسحاق، احمد بن اسحاق از ديدگاه طبقات مختلف، تاريخچه بارگاه احمدبن اسحاق، رابطه احمدبن اسحاق با کليني (ره)، ارتباط احمدبن اسحاق با مقام نيابت، نحوه برخورد احمدبن اسحاق با معاندان و ملحدان و رفتار سياسي احمدبن اسحاق زير بخش هاي محور اول اين کنگره است. حسيني مقدم افزود: زير بخش هاي محور دوم اين کنگره با عنوان امامت و تشيع در عصر احمدبن اسحاق نيز شامل نقش ياران ائمه (ع) در عبور از عصر حيرت، سازمان وکالت و کارکرد آن، وضعيت سياسي اجتماعي شيعيان بلاد جبل در عصر احمدبن اسحاق، بررسي نحوه روابط متقابل مردم و امامان معصوم در عصر احمدبن اسحاق، بررسي تطبيقي نهادهاي وکالت و نقش حديث و فقاهت در آغاز عصر غيبت، بلاد جبل در نگاه اهل بيت(ع)، فرهنگ وقف و توليت در عصر احمد بن اسحاق، مواضع و عملکرد دستگاه خلافت و حکومت هاي وابسته به آن نسبت به شيعيان در عصر احمدبن اسحاق، بررسي ارتباط احمدبن اسحاق با امام عصر (عج) با تکيه بر موضوع رويت، رابطه نواب و وکلا در عصر احمدبن اسحاق و زمينه هاي شکل گيري ولايت فقيه و جايگاه آن درعصر غيبت مي باشد. وي زير بخش هاي محور سوم اين کنگره را نيز شامل پيشينه تشيع در غرب ايران، امامزادگان و بقاء متبرکه در منطقه، آثار و مظاهر تشيع در منطقه، علما و شخصيتهاي بزرگ شيعي در کرمانشاه تا قرن سيزدهم، ارتباط مردم منطقه با امامان معصوم (ع) در عصر احمدبن اسحاق، فرق و مذاهب فعال در عصر احمدبن اسحاق، کرمانشاه و عتبات عاليات، تعامل شيعيان و اهل سنت تحت لواي امامان شيعه(ع)، جايگاه امامان معصوم نزد پيروان مذاهب در منطقه، آثار محبت اهل بيت در آداب و رسوم منطقه، آثار هنر و معماري اسلامي- شيعي در منطقه، تعامل و به هم پيوستگي بلاد جبل در گذر تاريخ، اهل سنت منطقه و محبت اهل بيت (ع)، فرق و مذاهب منطقه در عصر ائمه (ع) تا قرن چهارم، احمدبن اسحاق در باورهاي مردم منطقه و آثار و برکات احمدبن اسحاق در منطقه قبل و بعد از رحلت برشمرد. وي در ادامه از تهيه مُسند احمد بن اسحاق خبر داد و گفت: احاديثي که از اين شخصيت برجسته روايت شده است در قالب اين مسند جمع آوري شده و قرار است به مقام معظم رهبري تقديم شود. احمدبن اسحاق اشعري قمي ، يکي از شخصيتهاي کم نظير در ميان اصحاب ائمه است که چهار امام معصوم را درک کرده و امام زمان (عج) را نيز زيارت نموده است؛ احمد بن اسحاق وکيل تام الاختيار امام حسن عسگري در بين شيعيان و متولي موقوفات قم بوده اند. احمدبن اسحاق بنا به دستور امام حسن عسگري ( ع ) مسجد امام حسن (ع) را در قم بنا کردند. بارگاه احمدبن اسحاق در شهر سرپل ذهاب استان کرمانشاه واقع شده است. 7452/567
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]