تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829797106




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی بر جلسه نقد نظریه« تعادل عمومی در اقتصاد اسلامی با رویکرد حاکمیتی»


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه اجتهاد: جلسه نقد و بررسی نظریه« تعادل عمومی در اقتصاد اسلامی با رویکرد حاکمیتی» که از سوی استاد دانشگاه علامه طباطبایی مطرح شده است در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.رسا: دکتر مسعود درخشان، استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران، عصر امروز در مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان نظریه تعادل عمومی در اقتصاد اسلامی با رویکرد حاکمیتی به توضیح این نظریه پرداخت و خاطرنشان کرد: ریشه این رویکرد به اقتصاد اسلامی به اوایل انقلاب برمی گردد که بحث ارزش های اسلامی در رابطه با تمام بخش های حکومت از جمله اقتصاد مطرح شد. وی با اشاره به عنوان نظریه گفت: در چهار دهه قبل من به این توجه داشتم که نظام مدیریتی کشورهای غربی به ویژه انگلستان در حال دگرگونی است و دیگر نظام حکومت تنها به وسیله سیاستمداران اداره نمی شود بلکه این بنگاه های اقتصادی هستند که سیاست دولت را تعیین می کنند. درخشان با بیان این که این تحولات نشان دهنده تأثیر زیاد اقتصاد در سیاست داشت، افزود: این وضعیت مرا وا داشت تا به دنبال رابطه میان اقتصاد و سیاست و دیگر بخش های نظام حکومتی از جمله فرهنگ باشم؛ و وقتی با حوزه علمیه و اندیشه اقتصادی آن آشنا شدم و منطق عقلی اصولیون را دیدم به فکر اقتصاد اسلامی و ربط میان اسلام و اقتصاد افتادم. وی به پیوند میان اقتصاد و اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: اقتصاد اسلامی یعنی اقتصادی که تأیید شرع را داشته باشد و با توجه به این که انقلاب اسلامی ما انقلابی فرهنگی است، تمام بخش های آن بر مبنای اسلام و ارزش های اسلامی بنا شده است ولی بخش اقتصادی آن بر پایه های غربی و وابسته به نظام اقتصادی غرب بنا شده است و به همین خاطر تناسبی با اسلام نداشت. استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که بحث تحول در علوم انسانی در علم اقتصاد هم مطرح است، گفت: همه کوشش ما بر این است که دانشجویان رابطه علوم انسانی را با اسلام بدانند و بتوانند رابطه میان اقتصاد و فرهنگ و سیاست و حقوق و علوم اجتماعی را با یکدیگر درک کنند زیرا این علوم باید یک نسبت تعادلی را با هم داشته باشند تا بتوانند خوب عمل کنند و نظام حکومتی را شکل بدهند. وی ادامه داد: نظریه تعادل عمومی در اقتصاد اسلامی می گوید در حکومت اسلامی باید رابطه میان اقتصاد و سیاست و دیگر بخش های حکومت مشخص و متعادل باشد و این نظریه بر محوریت اقتصاد تأکید دارد. درخشان با اشاره به ظرفیت بالای این نظریه در حل پرسش های مطرح در اقتصاد اسلامی، خاطرنشان کرد: روش متداول در اسلامی کردن نهادهای مختلف، تجزیه کردن اجزای آن نظام و اصلاح آن بخش از آن که مغایر با اسلام است می باشد و به همین دلیل در این روش امکان ظهور خصلت ترکیبی غیر اسلامی از مجموعه روابط اسلامی وجود دارد. وی افزود: برای مثال در سیستم بانکداری اسلامی رابطه میان سپرده گذار و بانک و وام گیرنده از نظر شرع اشکالی ندارد و اسلام فقط بر روی سود ربوی آن مشکل دارد که در بانکداری اسلامی آن را با عقود اسلامی درست کرده و مشکل سود قطعی را هم با آوردن کلمه علی الحساب در قرارداد حل کرده اند. استاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: با این که روابط بانکی را با این روش در ظاهر اسلامی کرده اند اما همه می توانند در بانک سپرده گذاری کنند ولی همه نمی توانند وام بگیرند و فقط به کسانی وام های کلان می دهند که سرمایه داشته باشند و همین سبب انباشت ثروت در دست ثروتمندان و اختلاف طبقاتی می شود که یک خصلت غیر اسلامی است. وی با بیان این که نظام تولیدی امروزی اجازه شکسته شدن این نظام بانکی را نمی دهد، ابراز داشت: نظریه تعادل عمومی سبب می شود که یک قلمرو جدید برای ما باز شود زیرا این نظریه همه چیز را در رابطه با قوام نظام اسلامی می سنجد و به دنبال برقراری روابط متعادل میان بخش های مختلف نظام است به صورتی که یک بخش موجب قوام بخش دیگر باشد. درخشان با اشاره به این که در نظام اقتصادی اسلامی، سود به منزله نیروی محرک است، گفت: سود باید در اقتصاد اسلامی وسیله و محرک باشد نه هدف زیرا هدف در نظام اسلامی تعالی و سعادت جامعه است. در ادامه این جلسه حجت الاسلام دکتر علی جابری، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) به نقد این نظریه پرداخت و گفت: این بحث منجر می شود به این دعوای قدیمی که آیا ما اقتصاد اسلامی داریم یا نداریم و به حل مشکلات اقتصادی نمی انجامد یا خیر و مورد دیگر این که این همان بحث اصول موضوعه در اقتصاد است که در گذشت مطرح بوده است که ارزش های هر جامعه در اقتصاد و اخلاق و سیاست را ملاک قرار داده است. استاد درخشان در جواب به این نقد اظهار داشت: تغییر نظام ارزش ها رابطه مستقیم با اقتصاد دارد و تا وقتی اقتصاد نهادهای فرهنگی مانند صدا و سیما و یا شهرداری ها وابسته به ترویج و تبلیغ مصرف گرایی که یک فرهنگ ضد دین است دارد نمی شود گفت که نباید تجمل گرا و مصرف گرا بشویم؛ پس بخش فرهنگ و اقتصاد و ارزش های اسلامی باید در تعادل و هماهنگی با یکدیگر باشند و باید هدف کلی نظام مشخص باشد و بر پایه آن هدف شاخص ها را طراحی کنیم. حجت الاسلام محمدجمال خلیلیان، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) هم در نقد این نظریه ابراز داشت: اگر در جامعه اسلامی مالیات هایی که اسلام تعیین کرده از سوی سرمایه دارها پرداخت شود اختلاف طبقاتی به وجود نمی آید و بانک ها با همین روش اسلامی می شوند. درخشان در جواب گفت: اگر مختصات نظام اقتصادی و سیاسی و فرهنگی که زیر بنای آن بر اساس ارزش های غربی بنا شده است را بسنجیم خواهیم دید که این نظام اقتصادی وابسته به غرب اجازه اجرای احکام اسلامی را در جامعه نمی دهد و به همین خاطر است که می گوییم نمی شود این سیستم بانکی را منحل کرد بلکه تصمیم بهینه این است که در حال حاضر جلو گسترش بانک های خصوصی گرفته شود زیرا اگر بنگاه های اقتصادی قدرتمند خصوصی شکل بگیرند دیگر نظام حکمیتی توان نظارت بر آنها را نخواهد داشت. وی افزود: در این نظریه اقتصاد اسلامی چیزی است که از وحی گرفته شده و فقیه آن را از وحی استنباط کرده باشد و به تعبیر دیگر یک کاوش عقلی مبتنی بر شرع که مقوم نظام سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اسلامی باشد.


سه شنبه ، ۱۲آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه اجتهاد]
[مشاهده در: www.ijtihad.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن