واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان عاشورايي؛
چرا محمد بن حنفيه در واقعه كربلا شركت نكرد؟
براي عدم حضور برادر امام حسين(ع) در واقعه كربلا به يكي از سه دليل زير اشاره كرد.
به گزارش جام نيوز، قضاوت در باره شخصیت و فضایل ایمانی و اخلاقی محمد بن حنفیه -با توجه به تحریفاتی که در طول تاریخ در باره شخصیت و جایگاه این مرد بزرگ صورت گرفته- جدا سخت است. اما با کنکاش و جست و جو از لابلای شواهد و قراین پراکنده در منابع تاریخی می توان گوشه هایی از ابعاد تاریخ زندگی او را باز کاوی نمود. از جمله چیزهایی که در باره این فرزند امام علی (ع) به صورت خلاصه می توان گفت؛ این است که وی انسان بسیار وارسته؛ مورد عنایت و علاقه امام علی و حسنین (ع) بود؛ به امامت آن بزرگواران اعتقاد داشت؛ وی نه تنها هیچ گونه ادعای امامت نداشت، بلکه همچون سربازی فداکار در خدمت امام علی و امام حسن و حسین (ع) بود. درباره عدم حضور ايشان مي شود به يكي از سه دليل اشاره كرد: 1 ـ چون قیام امام حسین با شهادت همراه بوده و تحقق آن هدف بزرگ امام با همین تعداد یارانی که او را همراهی کردند تحقق می یافت، لذا امام صلاح ندیدند در نبردی که نتیجه اش شهادت تمام یاران است، همه مردان و فرزندان بیت امامت در آن حضور داشته باشند. 2ـ دليل دیگر بیماری و كهولت سن وی بوده است. 3ـ دلیل سوم این که وی از طرف امام حسین مأمور بوده که در غیاب آن حضرت در مدینه بماند و خبرهای آنجا را برای حضرتش بفرستد. رد برخي دلايل بيماري؛ هيچ كدام از نويسندگاني كه مدعي شدهاند محمد بن حنفيه در هنگام حادثه كربلا بيمار بوده است سخن خود را به منابع معتبر قبل از خود ارجاع ندادهاند. گذشته اينكه اگر بيماريي محمد را در آن هنگام رنج مي داد در گفتگويي كه ميان امام و محمد بن حنفيه بيان شده است،[1] از آن ذكري به ميان مي آمد در صورتي كه نه حضرت امام حسين(ع) و نه خود محمد حرفي مبني بر بيماري به ميان نياورده اند. كهولت سن؛ نمي توان اين موضوع را پذيرفت چرا كه به روايت تاريخ محمد در دوران خلافت ابوبكر به دنيا آمد و خلافت ابوبكر در سال 11 هجري بوده است. اين در حالي است كه امام حسين در سال 4 هجري ديده به جهان گشوده است با اين اوصاف محمد حدود 7 سال از حضرت امام حسين(ع) كوچك تر است، پس موضوع كهولت سن نيز منتفي است چرا كه در حادثه كربلا افرادي چون حبيب بن مظاهر بودند كه به مراتب از محمد مسن تر بودند. لذا نيامدن محمد بن حنفيه به كربلا را تنها شايد بتوان به خاطر اجازه امام مبني بر ماندن او در مدينه ذكر كرد. پي نوشت: 1 ـ به نقل از ابن اعثم، كتاب الفتوح، ج5، ص22؛ طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج 4، ص 253؛ ابن طاووس، اللهوف علي قتلي الطفوف، ص127-130
۱۱/۰۸/۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]