تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813078394




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حفظ قرآن به معنای بی نیازی از کتاب نیست/قرائت ترتیل؛ بهترین فرصت تدبر در آیات


واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه فعالیت های قرآنی: حافظ کل قرآن کریم گفت: حفظ قرآن از جمله راه های انس و از آداب ظاهری رعایت شأن کلام وحی است، اما این به معنای بی نیاز از قرائت آیات از روی کتاب نیست چرا که مبنای ارتباط با قرآن کتاب است و حتی برای نگاه کردن به آیات ثواب در نظر گرفته شده است.مصطفی سعیدی، حافظ کل قرآن استان مرکزی در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به اینکه دوری از شیاطین بهترین ویژگی تلاوت قرآن است، گفت: خداوند فلسفه قرائت قرآن را صراحتاً در آیات مختلف کلام وحی بیان کرده، به طوریکه در آیه 98 سوره مبارکه نحل می فرماید:«فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ؛ پس چون قرآن مى خوانى از شیطان مطرود به خدا پناه بر». پاکیزگی دهان هنگام تلاوت قرآن سعیدی با اشاره به آداب تلاوت قرآن اظهار کرد: در بیان آداب ظاهری، امام صادق(ع) از پیامبر(ص) نقل کرده اند که: راه قرآن را پاکیزه کنید و سوال شد ای رسول خدا راه قرآن چیست؟ حضرت فرمودند: راه قرآن دهان های شماست و آن را با مسواک زدن پاکیزه کنید، همچنین حفظ کلام وحی از راه های انس با قرآن و از دیگر آداب ظاهری حفظ حرمت قرآن به شمار می آید که در مرحله ای بالاتر از قرائت قرار دارد منتهی از امام صادق(ع) نقل است که هرکه قرآن را از رو بخواند، از دیدگان خود بهره مند شود و سبب سبک شدن عذاب پدر و مادرش گردد اگر چه آن دو کافر باشند، بنابراین حافظان قرآن گمان نکنند از قرائت کتاب بی نیازهستند بلکه گاهی باید قرآن را از خود کتاب قرائت کنند و حتی اصل نگاه کردن به مصحف شریف دارای ثواب است. وی رعایت ترتیل در خواندن را از دیگر آداب ظاهری تلاوت عنوان کرد و افزود: خداوند در آیه 4 سوره مزمل می فرماید:« أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا ؛ یا اندکی بر نیمه بیفزای و قرآن را شمرده و روشن بخوان» ترتیل و شمرده خوانی مورد تأکید قرآن و از آداب قرائت محسوب می شود همچنین بهترین زمینه را برای تعمق و تفکر مستمع در معانی آیات فراهم می کند. اخلاص و خشوع در همه مراحل قرائت قرآن لازم است قاری برجسته استان ادامه داد: درواقع یکی از راه های انس با قرآن تلاوت مستمر است که معمولا قراء ما آن را به خوبی رعایت می کنند، همچنین علاوه بر آداب ظاهری که هر فردی حتی در سطح مبتدی یا حتی اگر برای اولین بار قرائت قرآن دارد باید رعایت کند، آداب باطنی قرائت قرآن است؛ از جمله این آداب اخلاص است. سعیدی افزود: در روایتی از پیامبر(ص) نقل است که فرمودند: «کسی که قرآن را از روی تظاهر و ریا و یا جلب توجه مردم بخواند در روز قیامت محشور می شود در حالی که در صورت او جز استخوان چیزی نیست و قرآن گریبان او را می گیرد و کشان کشان به سوی آتش می برد»، بنابراین اخلاص در تلاوت قرآن امری است که قاری باید از ابتدا تا انتهای تلاوت آن را در نظر داشته باشد. رضایت خداوند؛ اولویت قرائت و حفظ قرآن حافظ کل قرآن کریم، داشتن خضوع و خشوع به هنگام تلاوت را از دیگر آداب باطنی برشمرد و گفت: رضایت و خشنودی خداوند باید قبل و بعد تلاوت مورد توجه قاری باشد به ویژه قاریانی که در مجالس عمومی و مسابقات قرائت دارند واجب است که قرآن را در وهله اول برای رضای خدا بخوانند و از تکبر که آفت اعمال خالصانه به شمار می آید بپرهیزند درواقع عبادتی که با خضوع و خلوص نیت همراه شود قطعاً مورد قبول درگاه الهی است. وی ادامه داد: در روایات نقل است که مادامی که حضور قلب دارید و اعضایتان در برابر قرآن خشوع دارند قرآن بخوانید و هرگاه حضور قلب ندارید قرائت شما قرائت واقعی نخواهد بود یا در همین رابطه امام صادق(ص) نیز می فرمایند«قرآن به اندوه نازل گشته پس آن را به اندوه بخوانید». حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: تدبر در آیات نیز از آداب باطنی قرائت است و خداوند در جای جای قرآن به آن تأکید کرده و در آیه 82 سوره نساء می فرماید: «أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلاَفًا کَثِیرًا: آیا در معانى قرآن نمى اندیشند اگر از جانب غیر خدا بود قطعاً در آن اختلاف بسیارى مى یافتند»؛ بنابراین به هنگام تلاوت آیات قرآن هرگز نباید از تدبر و تأمل همراه با خلوص نیت غفلت کرد و از حضرت علی(ع) نقل است که فرمودند: بدانید قرائتی که در آن تدبر نباشد خیری در آن نیست. سعیدی در پایان با اشاره به برخی آثار قرائت قرآن در زندگی گفت: تلاوت قرآن باعث محو گناهان می شود و رحمت خداوند را ب انسان نازل می کند، همنشینی با فرشتگان، استجابت دعا، برکت خانه بیرون رفتن شیاطین، دور شدن بلا در دنیا و آخرت، تخفیف عذاب پدر و مادر، افزایش عقل و آگاهی از آثاری از که در روایات نیز به آنها اشاره شده است. خبرنگار: زهره داودآبادی


دوشنبه ، ۱۱آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایکنا]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن