تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ارزش چهار چيز را جز چهار گروه نمى‏شناسند : جوانى را جز پيران، آسايش را جز گرفتاران...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812822702




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باز زنده سازی بافت تاریخی شهرها بر اساس اصول شهرسازی در اسلام (نمونه موردی: شهر سقز)/ صابر زارعی


واضح آرشیو وب فارسی:کرد پرس: صابر زارعی دانشجوی دکتری شهرسازی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در یک مقاله علمی به بررسی باز زنده سازی بافت تاریخی شهرها بر اساس اصول شهرسازی در اسلام (نمونه موردی: شهر سقز) پرداخته است.با توجه به اهمیت روز افزون مطالعات شهری و منطقه ای در فرایند توسعه همه جانبه جوامع و سکونت گاه های بشری عنایت ویژه به مرمت بافت های تاریخی به عنوان هسته اصلی شکل گیری شهرها بسیار ضروری است و این موضوع در ایران به دلیل سابقه تاریخی و تمدنی¬اش بسیار مهم از اهمیت شایان توجهی برخوردار است. شهر سقز به عنوان دومین شهر استان کردستان دارای سابقه ای کهن و تاریخی پر فراز و نشیب است. بافت تاریخی این شهر با مساحتی بالغ بر 45 هکتار حدود 2.8 درصد از مساحت کل شهر سقز را شامل می شود که به علت مشکلات حاد و فرسودگی کامل در صورت عدم چاره اندیشی برای آن کل محدوده شهری را دچار مشکل خواهد نمود. این فرسودگی به حدی است که سایر اقدامات انجام گرفته در راستای بهسازی بافت شهری سقز را تحت تاثیر قرار داده است. نظر به اینکه دین اسلام بیش از ایمان معنوی بیشتر به عنوان «شیوه زندگی» شناخته شده و از سکونت­گاه­های آن به عنوان «کتاب تمدن» یاد می شود، استفاده از اصول شهرسازی این مکتب آسمانی می­تواند کمک شایان توجهی به احیا و بازسازی بافت­های با ارزش تاریخی شهرها نموده و به نظر می­رسد بهره­گیری از این اصول به طور یقین یکی از عملی­ترین راهکارهای مقابله با این چالش باشد. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و بر اساس روش مقطعی – تداومی مشکلات و مسائل بافت تاریخی شهر سقز بررسی شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می­دهد استفاده از اصول مترقی دین اسلام می تواند یکی از مهمتزین راه­های احیا و باززنده­سازی فضاهای حائز ارزش تاریخی در شهرها باشد. واژگان کلیدی: باز زنده سازی، بافت تاریخی، شهرسازی، اصول شهرسازی اسلامی، سقز. مقدمه: شهرها به مثابه موجودات زنده دائماً در حال تغییر و تحولند و همیشه نقشی تمدن ساز در فرایند تاریخی توسعه جوامع داشته ولی همزمان دارای مشکلات و مسائل خاص خود نیز بوده اند. توجه به این مسائل و مشکلات و تلاش در جهت حل آنها در قرن بیست و یکم یکی از مهمترین چالش های پیش روی متخصصین امور شهری است. با عنایت به افزایش روز افزون جمعیت شهری در ممالک مختلف و مصرف بخش عظیمی از منابع اقتصادی در شهرها با ادامه این روند موضوعات شهری ابعاد جدیدی به خود گرفته و روز به روز بر اهمیت آنها افزوده می شود. در حال حاضر شهرها 5 / 4 منابع جهان را به مصرف می رسانند این در حالی است که تنها 50 / 1 سطح جهان را اشغال کرده اند (صرافی 1379: 7). بافت­ها و محدوده­های تاریخی شهرها به عنوان سند هویت و شناسنامه هر شهر از مهمترین بخش­ها و محلات شهری به حساب می آیند که در بسیاری از کشورهای شمال به فراخور نحوه مشکلات موجود در این بافت ها بهسازی، بازسازی یا نوسازی آنها از مهمترین وظایف محوله به مدیران شهری و دست اندرکاران اداره امور شهرهاست. اما متاسفانه به دلایل متعدد این بافت ها و محلات بسیار با اهمیت امروزه در کشور ما و غالب کشورهای جنوب بیشتر به همراه مناطق فرسوده، بافت های مسئله دار شهری و ... مورد بررسی قرار گرفته و نحوه برخورد و رفتار با این مسئله به یکی از بزرگترین چالش های مدیران شهری این کشورها تبدیل شده است. اهمیت این مسئله برای ایران دو چندان است زیرا یکی از مهمترین گهواره های تمدنی بشر بوده و محلات کهن با بافت تاریخی پر رمز و راز یکی از ویژگی های بارز بیشتر شهرهای کشور است. نظر به اینکه دین اسلام بیش از ایمان معنوی بیشتر به عنوان "شیوه زندگی" شناخته شده و از سکونت گاه های آن به عنوان "کتاب تمدن" یاد می شود (علیزاده به نقل از Elaraby 1390: 76) استفاده از اصول شهرسازی آن می تواند کمک شایان توجهی به احیا و بازسازی بافت های با ارزش تاریخی شهرها نموده و به نظر می رسد بهره گیری از این اصول یکی از عملی ترین راهکارهای مقابله با این چالش باشد. بیان مسأله و ضرورت و اهمیت تحقیق: اهمیت و ضرورت حفظ بافت های تاریخی و مرمت آنها نه به عنوان پدیده های نمادین بلکه به دلیل شناخت سیر تحول و تکامل شهرسازی و تمدن شهرنشینی، حفظ هویت و اصالت شهرها و تبیین حیات شهری بر اساس شواهد و مدارک علمی همواره مورد توجه بوده است. تغییر و تحولات اساسی به وجود آمده در ساختار سیاسی– اقتصادی کشور در اوایل قرن حاضر (1300 هجری شمسی به بعد) و تغییر روند شهرنشینی در دوره پهلوی اول که با تحولات اساسی و ساختاری بسیار شدیدی در دوره پهلوی دوم به اوج خود رسید باعث ایجاد نوعی نقش و عملکرد جدید شهری در اغلب شهرهای کشور شد که با نقش و عملکرد قبلی بسیار متفاوت بود. با توجه به اینکه شهر پویا شهری است که در آن فعالیت و فرم در فضای شهری به خوبی با هم منطبق باشند، عدم انطباق بعضی از عملکردهای جدید شهری مانند ورود اتومبیل به ناوگان حمل و نقل شهرها، برهم خوردن روابط منطقی مناطق شهری و روستایی کشور، تسریع در روند مدرنیزاسیون شهری، تغییرات عمده در نحوه نگرش به نقش و کار شهری، توسعه بی رویه شهرها در سطح، ارحجیت سکونت در حاشیه های شهری مرفه و عوامل متعدد دیگر باعث مغفول ماندن و بی توجهی به بافت قدیمی شهرها شد و بدین ترتیب کالبد و فرم شهری این بافت ها نتوانست همگام با رشد سریع در عملکرد و فعالیت خود را با آن تطبیق دهد و این عدم تطابق بین فرم و فعالیت سرآغاز فرسودگی شهری کشور را رقم زد. از آن زمان به بعد و در دوره های تاریخی متعدد علیرغم فراز و نشیب های فراوان سقز به عنوان شهری متوسط بر سر راه اروپا ایفای نقش نموده و برخی از جهانگردان نیز مانند تاورنیه عبور خود از این شهر را ثبت نموده اند (همان: 23). بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن کل کشور در سال 90 جمعیت شهرسقز 142850 نفر می باشد که بالغ بر 68 درصد جمعیت 210513 نفری شهرستان مربوطه را در خود جایی داده است. این شهر از نظر جمعیت و وسعت دومین شهر استان کردستان است وشهری میانه اندام در سلسله مراتب شهری کشور به حساب می آید. روش تحقیق: تحقیق از نوع تحلیلی - کاربردی بوده و با توجه به اینکه مشکلات موجود در بافت تاریخی شهر سقز از مدت ها قبل وجود داشته و در حال حاضر هم ادامه دارد، برای شرح و بسط دیدگاه های موجود در آن از روش مقطعی – تداومی استفاده شده و جهت جمع آوری اطلاعات و مستندات مورد نیاز نیز از اسناد کتابخانه ای و پژوهش میدانی کمک گرفته شده است. چرا که تحقیق میدانی از مزیت ارائه تصویر عمیقی از محیط برخوردار است (بیکر 1386: 276). اطلاعات مورد نیاز از طریق شهرداری و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اخذ گردید. ابتدا بافت تاریخی شهر سقز بر اساس ضوابط طرح تفصیلی شهر و سازمان میراث فرهنگی استان بررسی و سپس روش ها و اصول شهرسازی اسلامی و نحوه به کارگیری آنها در بازسازی و احیای بافت فرسوده سقز مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته­ها: به قول " مایکل بناین" که می گوید: مجاری آب و توپوگرافی تعیین کننده بافت شهرهای ایران هستند، یافت تاریخی شهر سقز نیز تحت تاثیر شدید این دو عامل بوده و بر اساس آنها شکل گرفته است. این بافت مشتمل بر نواحی و محلاتی است که در راستای ماده 115 قانون برنامه چهارم توسعه کل کشور در تاریخ 24/12/88 توسط ریاست سازمان میراث فرهنگی کل کشور حدود و مشخصات آن به وزارت کشور ابلاغ شده و با 45 هکتار وسعت شامل مساحت شهر سقز تا سال 1335 هجری شمسی است (مهندسین مشاور نقش پیراوش 1390: 29) و (شکل 1). این محدوده از روزگاران پیش به دو کوی بزرگ و اصلی تقسیم شده است نخست کوی "میان قلعه" مشتمل بر بافت مسکونی و معابری است که بر روی تپه بزرگ تر قرار گرفته و شامل حاشیه مجاور رودخانه "ولیخان" یعنی دامنه شمالی تپه و دیگری "سرپچه" مشتمل بر معابر و منازلی است که بر روی تپه کوچک تر و یا دست چپ (یا شمال) رودخانه ولیخان قراردارند. به عبارت دیگر رودخانه "ولیخان" محله های سرپچه و میان قلعه را از هم جدا می کند که هر کدام مشتمل بر چند کوی و محله های کوچک تر بوده اند. بازار سقز در محدوه تاریخی شهر قرار دارد. با توجه به اینکه سقز شهری تجاری بوده و فعالیت های صادراتی در آن جریان داشته است بازار آن دارای راسته های مختلفی بوده که از جملة آنها می توان راسته بازار میان قلعه، راسته بازار سرپچه، بازار اردلان و بازار شیخ اشاره کرد. بازار سقز چندین بار طعمة حریق گشته و به کلی ویران شده است. بر اساس بررسی های به عمل آمده بازار مزبور قبل از آتش سوزی دارای سقف طاق ضربی و گنبدی شکل با آجر بوده است. پس از احداث خیابان های جدید به تاسی از سبک شهرسازی تهران در دوره قاجار (حبیبی 1381: 105) به تدریج نوار تجاری در طرفین آن شکل گرفت و بازار سقز را به دو بخش بازار سر پچه (بازار پایین) و بازار میان قلعه (بازار بالا) تقسیم نمود که بازار سر پچه پررونق تر از میان قلعه و جنب و جوش جمعیت آن بیشتر بوده است. سه صنف بقالی، خرازی و بزازی بیشترین تعداد را داشته اند اما توزیع مکانی مشخصی از نظر صنفی وجود نداشته و کارگاه های خیاطی، کفاشی، پینه دوزی، لحاف دوزی، حلبی سازی و نجاری و... درهمه جا بین دیگر فروشندگان قرار داشته اند. در گذشته تا 40 سال پیش بازار آهنگران و خیاط ها و حلبی سازها مشخص بود ولی کم کم با کاهش رونق فعالیت آنان این توزیع مکانی نیز از بین رفت. در این محدوده تاریخی بناها و آثار با ارزش تاریخی زیادی وجود دارند که مهمترین آنها می توان به مسجد دومناره، مسجد شیخ مظهر، منزل کمانگرو کاروانسرای تاجوانچی اشاره کرد. با توجه به اینکه طرح تفصیلی بالاترین مرجع در خصوص نحوه ساخت و ساز و اقدامات شهرسازی در شهرهاست در جلد ششم طرح تفصیلی شهر سقز در صفحات 30 و 31 تعریف بافت تاریخی را محدوده اعلامی توسط سازمان میراث فرهنگی عنوان و تمامی ضوابط ومقررات ارتفاعی و نحوه ساخت و ساز را در این بافت به استعلام از آن سازمان موکول نموده است. در بند آخر اعلام نموده " ضوابط مربوط به سازمان میراث فرهنگی در این حوزه بر ضوابط مربوط به احداث بنا مقدم است". سازمان میراث فرهنگی نیز این حوزه از شهر را به سه محدوده متفاوت به شرح زیر تقسیم نموده است: الف) محدوده بافت درجه یک شامل محدوده میان مسجد دومناره و مسجد شیخ مظهر که همان خواستگاه اولیه شهر بوده و در قلب بافت تاریخی قرار دارد و ضوابط مربوط به آن شامل محدودیت ارتفاع حداکثر تا 6 متر، استفاده از آجر 5 سانتی زرد رنگ در نما و ممنوعیت تعریض معابر است. ب) محدوده بافت درجه دو شامل محدوده بازار و اطراف کاروانسرای تاجوانچی می باشد که حداکثر ارتفاع در این محدود برابر 7.5 متر از کد صفر معابر، همان ضوابط محدوده درجه یک در خصوص نما و تعریض را نیز به کسب مجوز و نظارت سازمان میراث فرهنگی موکول نموده است. ج) محدوده بافت درجه سه شامل کلیه محدوده بافت به استثنای موارد فوق می باشد. در این محدوده حداکثر ارتفاع برابر 8.6 متر از کد صفر معابر بوده ولی مقررات مربوط به نما و تعریض معابر مشابه بافت درجه دو می باشد. بحث و نتیجه­گیری: با عنایت به موارد و مسائل مطرح شده و بررسی وضعیت بافت تاریخی شهر سقز مشکلات و مسائل این بافت را می توان به دو نوع کلی به شرح زیر تقسیم نمود: الف) مسائل و مشکلات عمومی بافت های تاریخی کشور: پاره ای از مشکلات و نارسائی های موجود در بافت تاریخی شهر سقز متاثر از عوامل و سیاست های عمومی در سطح کلان کشوری است که مهمترین آنها بدین شرح است: 1- نا متناسب بودن توزیع و میزان اعتبارات بهسازی و بازسازی بافت های تاریخی در مناطق محتلف کشور که موجب عدم تعادل و هماهنگی در سرمایه گذاری بین مناطق مختلف کشور و تشدید نابرابری منطقه ای شده و این مسئله برنامه ریزی بهسازی و نوسازی شهری در بین مناطق مختلف کشور را نامتعادل کرده است (شماعی و پور احمد 1383: 198). 2- نظام برنامه ریزی توسعه ای کشور به صورت عام از ابتدا بر مبنای یک روند مشخص و بلند مدت تدوین نشده است به طوری که در پاره ای از موارد یک برنامه نیمه کار رها شده و برنامه ای جدید جایگزین آن شده است (همان: 199). 3- تعدد نهادهای تصمیم گیر و نبود یک متولی مشخص و واحد در امر تدوین برنامه و نحوه اقدام در بافت های تاریخی و مشخص نبودن مرز حیطه اختیارات و وظایف هر کدام از آنها باعث سردرگمی و در پاره ای مواقع اقدامات متضاد در این بافت ها شده است (کلانتری 1388: 76). 4- عدم تعریف یک ساختار منسجم مالی و اقتصادی متمرکز برای پشتیبانی از اقدامات و طرح های ساماندهی بافت تاریخی به طوری که هم بخش حصوصی و هم بخش دولتی البته هرکدام بنا به دلایل خاص خود در این بافت ها سرمایه گذاری ننموده اند. 5- طرح های کالبدی و موضوعی تهیه شده برای شهرهای دارای بافت تاریخی در چهار چوب اهداف تعیین شده شده در طرح های فرادستی مانند طرح توسعه و عمران و تفصیلی تدوین می شوند که غالبا به این اهداف دست نمی یابند. یکی از دلایل عدم تحقق اهداف مصوب در طرح های توسعه شهری ناشی از الگوی برنامه ریزی و شرح خدمات این طرح هاست چرا که این طرح ها بدون لحاظ نمودن تفاوت های فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و کالبدی شهرهای مختلف بر اساس قرارداد همسان 12 برای تمام شهرها تقریبا به صورت یکسان تهیه می شوند (مهندسین مشاور نقش پیراوش 1390: 3). ب) مسائل و مشکلات اختصاصی بافت تاریخی شهر سقز: علاوه بر مشکلات و نارسائی های مطرح شده که عموما بخش وسیعی از بافت های تاریخی شهرهای کشور به آنها مبتلا هستند پاره ای از مسائل نیز وجود دارند که شهرها به صورت اخص بنا به موقعیت و شرایط محلی و منطقه ای خود به آنها دچار شده اند. مهمترین این مشکلات در شهر سقز به شرح زیر است: 1- عدم وجود یک مطالعه کامل و طرح و برنامه اجرایی و موضوعی مصوب و مدون در خصوص نحوه دخالت در بافت تاریخی شهر سقز، به طوری که هم کل بافت بافت تاریخی شهر به صورت عام و هم بناهای منفرد دارای ارزش تاریخی به صورت خاص در حال نابودی هستند. 2- ناقص بودن ضوابط و معیارهایی ابلاغی از طرف ادارات متولی که در حال حاضر قابلیت اجرا داشته و بر اساس آنها عمل می شود. 3- آنچه به عنوان بافت تاریخی شهر سقزاز آن نام برده می شود منطبق بر محلاتی است که تحت عنوان بافت فرسوده مرکزی شهر سقز لحاظ شده و در طرح های در دست مطالعه مهندسین مشاور به همراه سایر محلات دارای بافت فرسوده از نظر نحوه عملکرد با هم مشابه در نظر گرفته شده اند و در واقع نحوه مواجهه با آن بیشتر تابع ضوابط برخورد با سکونت گاه غیر رسمی و محلات حاشیه ای شهر است تا یک بافت تاریخی ارزشمند و با هویت. این در حالیست که این دو مقوله از اساس با هم متفاوتند. باتوجه به موارد مطروحه و ارزیابی اصول شهرسازی اسلامی راهکار عملی کاربست آنها در باززنده سازی بافت تاریخی شهر سقز را می توان به شرح زیر دسته بندی نمود: الف) بررسی و ضعیت فعلی و روند تاریخی مشکلات بافت تاریخی شهر سقز نشان می دهد این بافت به علت جدا ماندن و گسست از بدنه اصلی شهر و ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای امروزین شهروندان و عدم تطابق فرم و فعالیت دچار فرسودگی کامل (هم از نظر کالبد و هماز نظر محتوا) شده است. ازدیگر سو ارزیابی مفهوم بنیادین "وحدت گرایی" و اصول چندگانه آن در شهرسازی اسلامی نشان می دهد که نیاز واقعی امروز این بافت هماهنگ نمودن مجدد و برقرای اتصال منطقی آن با بدنه اصلی شهر از طریق باز تعریف اهداف متناسب با قابلیت های این بافت در قالب سلسله مراتب شهری و احیای محله از طریق محور بندی مجدد و رعایت اصل سلسله مراتب و محور بندی فضایی است. ب) هماهنگ نمودن فعالیت و فرم باهم وبازیابی هویت این محله از طریق تعریف و اجرای اهداف متناسب با قابلیت های آن البته مبتنی بر نیازهای امروزین مردم و استفاده از نماد ها و نشانه های تاریخی و قدیمی شهر – که یادآور سرزندگی و نشاط نه چندان دور آن باشد – به همراه اهمیت دادن به روح و محتوای فعالیت های صورت گرفته در آن می توانند اقداماتی باشند که براساس اصول چندگانه مفهوم سیر از ظاهر به باطن منجر به هویت بخشی مجدد به آن و دخالت منطقی و نظام مند در محلات تاریخی شهر سقز باشند. ج) رده بندی اهداف و هماهنگ نمودن آنها با هم از طریق تدوین یک رابطه منطقی و ایجاد سازوکار مناسب بین اهداف ساختای، کاربردی، زیبایی شناسانه و ... می تواند روند باز زنده سازیآن را تسریع بخشیده و نه تنها زمینه را برای پذیرش مجدد آن در روند توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهر مهیا نماید بلکه باتوجه به موقعیت مناسب آن می تواند این تهدید و نقطه ضعف را به فرصتی مغتنم و نقطه قوتی قابل اتکا برای شتاب بخشی به برنامه های توسعه ای شهر تبدیل نماید. و سخن آخر اینکه به طور قطع به یقین می توان اظهار داشت که برای نیل به هر کدام از این اهداف می توان به صورت عملی اقدام به تعریف پروژه های اجرایی و عملیاتی نمود و با اجرای آنها در یک برنامه زمانی مشخص شهری امروزی و سرزنده داشت که هویت و تاریخ ارزشمند گذشته خود را نیز به همراه دارد. منابع و مأخذ: 1. آذر، علی و کریم حسین زاده دلیر (1387) ساماندهی وبهسازی محلات قدیمی با استفاده از رویکرد شهرسازی جدید نمونه موردی محله سرخآب تبریز، نشریه جغرافیا وتوسعه ناحیه ای شماره 11 . 2. استروفسکی، واتسلاو (1381) شهرسازی معاصر از نخستین سرچشمه ها تا منشور آتن، ترجمه لادن اعتضادی، نشر دانشگاهی، تهران . 3. بیکر، ترز - ال (1386) نحوه انجام تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نائیبی، نشرنی، چاپ اول، تهران . 4. حبیبی، سید محسن (1380) از شار تا شهر، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم، تهران. 5. حبیبی، سید محسن (1390) شرح جریان های فکری معماری و شهرسازی در ایران معاصر، دفتر پژو هش های فرهنگی، چاپ دوم، تهران. 6. حبیبی، سید محسن وملیحه مقصودی (1386) مرمت شهری، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم . 7. حناچی، پیروزوداراب دیبا و جواد مهدوی نژاد (1386) تجزیه و تحلیل تجارب مرمت در بافت های با ارزش تاریخی در ایران، نشریه هنرهای زیبا شماره 32، دانشکده هنر دانشگاه تهران . 8. رضایی، محمود (1392) ارزش های جاوید و جهان گستر شهرسازی اسلامی (باز نمودی از نگرش های فرا کالبدی و فرا زمانی شهر اسلامی)، نشریه پژو هش های جغرافیای انسانی، دوره 45، شماره 3. 9. زارعی، صابر (1384) ارزیابی و تحلیل کاربری اراضی شهر سقز، پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. 10. زارعی، محمدابراهیم(1386) سیمای میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان کردستان، انتشارات سازمان میراث فرهنگی کردستان، سنندج، چاپ دوم . 11. شوای، فرانسواز (1384) شهرسازی: تخیلات و واقعیات، ترجمه دکتر سید محسن حبیبی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ پنجم . 12. شماعی، علی و احمد پوراحمد (1384) بهسازی و نوسازی شهری از دیدگاه علم جغرافیا، انتشارات دانشگاه تهران، تهران، چاپ اول. 13. شماعی، علی و احمد پوراحمد (1383) تحلیلی بر سیاست ها و برنامه های بهسازی و نو سازی شهری در برنامه های توسعه کشور، نشریه پژوهش های جغرافیایی، شماره 48، تهران. 14. صرافی مظفر (1379) شهر پایدار چیست؟ فصل نامه مدیریت شهری شماره 14، تهران . 15. علیزاده، هوشمند و کیومرث حبیبی (1390) عوامل شکل دهنده شهرهای تاریخی – اسلامی مسلمانان، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات شهر ایرانی – اسلامی، شماره سوم، تهران. 16. کلانتری خلیل آباد، حسین و عارف آقا صفری ( 1388) راهبردهای احیای بافت تاریخی شهر اردکان با استفاده از تکنیک AHP ، نشریه پژوهش در فرهنگ و هنر، شماره اول، تهران . 17. کلهرنیا، بیژن (1393) گذری بر شهرسازی و معماری ایرانی و اسلامی، جزوه منتشر نشده دوره دکتری شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه. 18. لطیفی، غلامرضا و ندا صفری چابک (1392) باز آفرینی مفهوم محله در شهرهای ایرانی – اسلامی بر پایه ی اصول نوشهر گرایی، نشریه علوم اجتماعی، شماره 66. 19. لنگ، جان (1387) طراحی شهری، ترجمه دکتر سید حسین بحرینی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم . 20. لینچ، کوین (1381) تئوری شکل شهر، ترجمه دکتر سید حسین بحرینی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم . 21. لینچ، کوین (1381) سیمای شهر، ترجمه دکتر منوچهر مرینی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم . 22. نقی زاده، محمد (1377) صفات شهر اسلامی در متون اسلامی، نشریه علمی – پژو هشی هنر های زیبا، شماره های 4و5. 23. نگارستان، فرزین (1389) تئوری منظر، رویکردی برتداوم هویت در روند شهرسازی، نشریه باغ نظر، سال هفتم، شماره 14، تهران . 24. مهندسین مشاورنقش پیراوش(1390) طرح تفصیلی شهر سقز، جلد ششم. 25. Hakim, B. S. (1986) Arab-Islamic Cities: Building and Planning Principles, Kegan Paul International Limited, London. 26. Naghizadeh, Mohammad & Mohammadmehdi Goodarzisoroush (2011) Explaining the Criterion to assess the Islamic architecture and city, International Journal Of Architecture and Urban Development, Vol.1, No.2, Autumn 2011. از دیگر سو با بررسی دیدگاه های اندیشمندان معاصر حوزه شهرسازی کشور می توان سه دیدگاه جداگانه را در این خصوص از هم تشخیص داد که خلاصه آنان به شرح زیر است: (1) فرهنگ گرایان در برابر جریان های نوپردازی معتقدند که باید گذشته نوپردازی شده را برای معماری و شهرسازی بنیاد نهند و زیبائی و وحدت و کلیت از کف رفته در صورتی قابل بازآفرینی است که نوگرائی برای آن راه باز کند. اهداف و سوالات تحقیق:


دوشنبه ، ۱۱آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کرد پرس]
[مشاهده در: www.kurdpress.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن