تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802994776




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شفیعی: سه نهاد اجرایی بر نظارت برجام فعالیت دارند آصفری: برای اجرای برجام باید ضمانت‌های لازم از سوی طرف مقابل داده شود


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: شفیعی: سه نهاد اجرایی بر نظارت برجام فعالیت دارند آصفری: برای اجرای برجام باید ضمانت‌های لازم از سوی طرف مقابل داده شود
دو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به چرایی و چگونگی نظارت بر اجرای برجام پرداختند.
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "نوذر شفیعی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و "محمد حسن آصفری" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امشب 10 آبان ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی زمان و چگونگی نظارت بر اجرای برجام پرداختند.


شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ابتدا پیرامون چگونگی نظارت بر اجرای برجام گفت: باید بدانیم بعد از روز تصویب در حوزه 1+5 چه اتفاقاتی افتاده است.




عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که در برجام روز پایان روز تصویب، اجرا، گزار و در نهایت پایان در نظر گرفته شده است افزود: شورای وزارت خارجه اتحادیه اروپا تحریم‌هایی که علیه ایران وضع کرده بودند طی مصوبه‌ای اعلام کردند که  مصوبه‌های سه گانه لغو و یا اصطلاحاتی در آن‌ها صورت خواهد گرفت



** روند اجرای تعهد حداقل دو ماه دیگر است
وی با اشاره به این که در ایالات‌متحده دستوری ابلاغ‌شده مبنی بر این که فرامین اجرایی رئیس‌جمهور درباره تحریم‌های ایران متوقف شود افزود: روند اجرای تعهد به‌روز اجرا برمی‌گردد که حداقل دو ماه دیگر است.
شفیعی راجع به PMD دغدغه داریم بیان کرد: عراقچی عضو تیم ارشد مذاکره کننده هسته‌ای ایران اعلام کرده است که فرآیندهای مرتبط با بحث PMD دو مقوله دارد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که آژانس گزارشی مبنی بر تأیید PMD ارائه خواهد داد گفت: بعد از این اقدامات ما به سراغ بحث قرارداد درباره ذخایر، تعویض و یا جایگزینی قلب رکتور اراک خواهیم رفت.


** سه نهاد اجرایی بر نظارت برجام فعالیت دارند
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که قرار بود مجلس کمیته نظارتی را تشکیل دهد آیا این کمیته تشکیل شده است گفت: در کشور سه نهاد نظارتی بر اجرای برجام فعالیت می‌کنند که این سه نهاد نظارتی شامل ستاد اجرای برجام در دولت کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی و شورای عالی امنیت ملی است.
شفیعی با اشاره به این که در کمیسیون امنیت ملی اکنون اقداماتی برای تشکیل این کمیته صورت گرفته است گفت: کمیسیون امنیت ملی به طور کلی کار نظارت را انجام خواهد داد پس مقدمات کار فراهم شده است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به کمیته رصد که اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هستند گفت: در پرسه کلی کمیسیون امنیت ملی در کنار کمیته رصد کار خود را انجام خواهد داد.
آصفری عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که آیا اجرای برجام را آغاز کرده‌اید گفت: نتیجه برجام در شورای عالی امنیت ملی ، کمیسیون ویژه و مجلس شورای اسلامی مورد تصمیم قرار گرفته است.



وی با اشاره به این که مجلس گزارش 20 صفحه‌ای را ارائه کرده است افزود: مجلس مصوبه‌ای در قالب یک طرح یک فوریتی ارائه داده است و الزاماتی را برای اجرای برجام در نظر گرفته بود.


 این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از این که طرف مقابل تعهدات خود را عمل نکند ما نیز اقداماتی انجام نخواهیم داد.


** برای اجرای برجام باید ضمانت‌های لازم از سوی طرف مقابل داده شود
آصفری با اشاره به فرمان 9 ماده‌ای مقام معظم رهبری اظهار داشت: در بند اول تاکید شده است که در اجرای برجام باید اعلامیه‌ای توسط دولت و اتحادیه اروپا صادر شود تا ضمانت‌های لازم را داشته باشد.



وی با اشاره به این که اوباما نامه‌ای به عنوان دستور برای مجموعه خود صادر کرده است اظهار داشت: تا زمانی که این توافقات در روزنامه‌های رسمی فدرال‌های آمریکا و اتحادیه‌های اروپا چاپ نشود هیچ‌گونه اقدامی برای اجرای برجام شکل نخواهد گرفت.


 این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: تا زمانی که آن بیانیه‌ها صادر نشود سازمان انرژی اتمی نمی‌تواند نسبت به جمع‌آوری سانتریفیوژها و تحویل اورانیوم اقدام کند.



** یک کمیته رصد در جلسه فردای کمیسیون امنیت ملی مورد بحث قرار می‌گیرد


آصفری با بیان این که قرار است 3 مجموعه شورای عالی امنیت ملی ، ستاد برجام در وزارت خارجه و مجلس شورای اسلامی نظارت بر برجام را رصد کنند گفت: کمیته‌ای که قرار است در مجلس شکل بگیرد در جلسه فردای  کمیسیون امنیت ملی مورد بحث قرار خواهد گرفت و ما فعلاً از نمایندگان درخواست کردیم که پیشنهادات خود را برای ترکیب اعضای این کمیته ارائه دهند که این هفته پیشنهاد دوستان در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد که چگونه قرار است بر برجام نظارت داشته باشیم


وی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی طی طرحی که سه ماه پیش مصوب کرده بود تصریح داشته است که وزارت خارجه باید هر سه ماه یک بار باید وضعیت چگونگی اجرای برجام را به کمیسیون امنیت ملی گزارش دهد و این کمیسیون نیز هر 6 ماه یک بار گزارشی در رابطه با چگونگی اجرای برجام به صحن علنی مجلس ارائه خواهد کرد.


** کمیته اصلی نظارت بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی شکل خواهد گرفت
 این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آن چه که دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص تحریم‌های مالی، نقدی و بانکی به لحاظ این که طرف مقابل تعهداتش را انجام می‌دهد یا نه بایستی یک نظارت بر آن شکل بگیرد و آن کمیته اصلی را که مقام معظم رهبری تاکید داشتند باید در شورای عالی امنیت ملی شکل گیرد.


آصفری اضافه کرد: این کمیته در شورای عالی امنیت ملی باید متشکل از افراد متخصص در بخش‌های مختلف بانکی، حقوقی و فنی باشد و موارد برجام را رصد کند و در کنار این کمیته نیز مجلس به صورت موازی وظیفه نظارتی خود را در نحوه اجرای برجام دنبال خواهد کرد.


** نظارت بر روند اجرای برجام بر عهده کمیسیون امنیت ملی است
 شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نیز اظهار داشت: طبق قانون نظارت بر روند اجرای برجام بر عهده کمیسیون امنیت ملی است و مجلس شورای اسلامی یک کارکرد نظارت کلی دارد که می‌تواند در جای خود و به اعتبار گزارش کمیسیون امنیت ملی اعمال شود.


وی با بیان این که قرار است کمیته‌ای تحت عنوان کمیته رصد در کمیسیون امنیت ملی شکل بگیرد تا بر اجرای  برجام نظارت داشته باشد به کارکردهای این کمیته اشاره کرد و گفت: دعوت از نهادها و مؤسسات ذی‌ربط در کمیسیون برای این که گزارش دهند در پرتو برجام چه آثاری بر این نهادها مترتب خواهد شد هر دو ماه یک بار تیم هسته‌ای منهای وزیر امور خارجه نیز باید در کمیسیون حاضر شوند و راجع به آن چه اجرا شده است گزار دهند، وزیر امور خارجه هر سه ماه یک بار در کمیسیون امنیت ملی و مجلس حاضر شده گزارشات خود را ارائه خواهد داد و در نهایت نیز کمیسیون ملی گزارش 6 ماهه خود را به صحن علنی مجلس ارائه می‌دهد که تا روز پایان اجرای برجام این کمیته و کارکرد وجود دارد.


** اقدامات به عمل آمده توسط آمریکا و اتحادیه اروپا عین اجرای برجام است


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره لغو، توقف و تعلیق تحریم‌ها اظهار داشت: آن چه که صراحتاً در مطبوعات اروپا درج شده است این است که شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرده است که سه مصوبه لغو و در برخی موارد اصلاح خواهد شد و در ایالات‌متحده نیز صراحتاً اعلام‌شده فرامین اجرایی رئیس‌جمهور متوقف می‌گردد اما اگر ما بخواهیم توقف فرامین اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا را و همچنین بیانیه شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا را به معنای تداوم ساختار تحریم‌ها یا ضربه‌ای به ساختارهای تحریم قلمداد کنیم باید گفت: آن چه که اقدام شده عین اجرای برجام است یعنی تعهدی است که اروپا و ایالات‌متحده در خصوص برجام در روز تصویب متعهد شده‌اند.




آصفری نیز در همین باره اظهار داشت: به گفته آقای عراقچی یک گزارش دویست صفحه‌ای توسط اتحادیه اروپا تهیه شده که در آن گزارش بخشی از تحریم‌ها لغو و بخشی از تحریم‌ها تعلیق اعلام‌شده اما هنوز ترجمه این دویست صفحه برای مجلس شورای اسلامی نیامده است که متوجه شویم چه مواردی و یا چه مواردی تعلیق اعلام‌شده است.


وی اظهار داشت: درخواست ما از آقای عراقچی در جلسه امروز کمیسیونی امنیت ملی این بود که هر چه سریع تر اصل گزارش یا ترجمه آن در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داده شود تا متوجه شویم آن‌ها چه مواردی را لغو و یا تعلیق اعلام کرده‌اند و این موضوعی است که باید هر چه سریع تر انجام شود.






 این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: موضوعی که هم اکنون اهمیت دارد این است که کمیته‌ای که مقام معظم رهبری تاکید داشتند که در شورای عالی شکل بگیرد هر چه سریع تر تشکیل شود چرا که یکی از وظایفی که این کمیته بر عهده دارد این است که این گزارش 200 صفحه‌ای را مطالعه کند و ما منتظر انجام آن هستیم تا مسائل برجام به صورت دقیق رصد کند که آیا موارد در راستای اجرای برجام است یا خیر البته دوستان ما در تیم مذاکره کننده اعلام داشتند موارد در راستای اجرای برجام است و خلاف آن انحرافی صورت نگرفته است.


شفیعی در ادامه برنامه اظهار داشت: فرامین اجرایی رئیس‌جمهور یا یادداشت رئیس‌جمهور دو مقوله جداگانه اما هر دو از نوع دستوری هستند خطاب به نهادها و مؤسسات ذی‌ربط آمریکا و متأثر از آن تحریم‌های ثانوی که ممکن است وجود داشته باشد روشن است و این‌ها در ضمانم عنوان شده و این مصوبه‌ها چیزی خارج از برجام نیست پس آن چه که لغو، اصلاح و متوقف شده تماماً چیزهایی است که در برجام آمده اما این که آیا این موارد با فرامین مقام معظم رهبری همخوانی دارد یا نه بستگی به این دارد که شما لغو ، اصلاح و توقف را آن گونه که در برجام متعهد شده‌اید می‌پذیرید که آن‌ها ساختار تحریم‌ها را از بین می‌برد یا نه و این نیاز به تفسیر دارد.


وی با اشاره به دستورالعمل مقام معظم رهبری اظهار داشت: دستورالعمل تصویب شده که تحریم‌ها باید به صورت کلی برداشته شود اما در برجام چنین چیزی قید نشده لذا واقعیت این است که آن چه که آمریکا و اروپا تا الان بر اساس برجام انجام داده‌اند با این دستورالعمل رهبری همخوانی ندارد و ما دچار مشکل خواهیم شد.


** باید منتظر گزارش دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بمانیم
آصفری اظهار داشت: تا زمانی که آژانس گزارش خود را در خصوص "PMD مطرح نکرده که ایران در برنامه هسته‌ای خود انحراف دارد یا خیر و این گزارش را برای رأی در شورای حکام ارسال نکند تا در این شورا قطعنامه تصویب شود نمی‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد چرا که در آن موقع است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند اقدامات اعتمادساز خود را انجام دهد.


وی با بیان این که  موضوع توقف یا لغو تفاوت دارد گفت: امیدواریم بعد از گزارش آمانو به صراحت بحث لغو تحریم‌ها توسط آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام شود.


انتهای پیام/






اشتراک گذاری







۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن