تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802802350




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واکنش ظريف به رفتار عادل‌الجبير در نشست وين؛ از بي اعتنايي تا پاسخ کوبنده


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ آبان ۱۳۹۴ (۹:۳۳ق.ظ)
اميرعبداللهيان خبر داد: واکنش ظريف به رفتار عادل‌الجبير در نشست وين؛ از بي اعتنايي تا پاسخ کوبنده موج-معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه گفت:در نشست وين آقاي ظريف در زمان رسمي جلسه يک بار با بي‌اعتنايي به اظهارات عادل‌الجبير و بار ديگر با صراحت اتهامات بي‌اساس او را رد کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، حسين اميرعبداللهيان شنبه شب با حضور در برنامه گفت وگوي ويژه خبري و در پاسخ به اين پرسش که چرا در روزهاي اخير برخي از رسانه هاي عربي مي گفتند حضور ايران در نشست درباره سوريه به معناي تغيير دولت اين کشور است؟ با اشاره به اين که از ابتداي بحران سوريه نشست‌هاي مختلفي با مشارکت کشورهاي متعدد در خصوص سوريه برگزار شد اما به علت حضور نداشتن ايران هيچ‌کدام نتيجه عملي نداشت، گفت: برخي کشورها فکر مي‌کردند بدون ايران مي‌توانند آنچه را که خود مي‌خواهند، جمع‌بندي و اجرا کنند.
اميرعبداللهيان با اشاره به برگزاري نشست وين درباره بحران سوريه که با حضور محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان برگزار شد، افزود: در نشست وين با اصرار طرف‌هاي مختلف، از اتحاديه اروپا گرفته تا عمان، تلاش کردند جمهوري اسلامي ايران در آن شرکت کند.
وي با اشاره به اين که برخي تلاش کردند با سوءاستفاده بگويند حضور ايران در اين اجلاس به عنوان پذيرش ما براي کناره‌گيري بشار اسد از قدرت است، تاکيد کرد: حضور ما در اين نشست تاکيدي بر آن بود که جمهوري اسلامي ايران همچنان آماده برداشتن گام‌هاي مناسب براي راهکاري سياسي در حل بحران سوريه است. ايران در اين نشست اجازه نداد آنچه حق مردم سوريه است، ديگر کشورها نسبت به آن اظهارنظر کنند.
معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه افزود: معتقديم هيچ کس حق اظهارنظر در مورد آينده سوريه را ندارد و اين تنها حق مردم سوريه است و اين مسأله با تلاش جمهوري اسلامي ايران به عنوان يکي از بندهاي چالشي در بيانيه پاياني مورد تأييد قرار گرفت؛ اگرچه ناراحتي برخي طرف‌ها را به دنبال داشت.
اميرعبداللهيان خاطرنشان کرد: طرف مقابل در پي آن بود که آنچه را در ميدان نظامي و امنيتي با حمايت پنج‌ساله از تروريست‌ها به دست نياورده است در ميز مذاکره به دست بياورد.
وي نشست وين را چالشي، پيچيده و دشوار توصيف کرد و گفت: اگرچه عراق، لبنان، عمان و روسيه نقش کمک‌کننده داشتند اما چالش‌هاي اساسي با جمهوري اسلامي ايران بود. طرف‌هاي مقابل در پي آن بودند که از فرصت اين جلسه براي آينده سوريه تصميم بگيرند، در حالي که اين فرصت از آن‌ها گرفته شد.
معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه با اشاره به بيانيه پاياني نشست وين، يادآور شد: بيانيه پاياني نشست وين در چارچوب اصول ما، روسيه و سوريه و در چارچوب حقوق بين‌الملل جمع‌بندي شد.
وي با بيان اين که هيات ايراني در اين نشست تلاش کرد وارد چالش با عربستان نشود و بر روي راه حل سياسي موضوع سوريه تمرکز کند، تصريح کرد: با اين وجود، عادل‌الجبير وزير امور خارجه عربستان اظهاراتي نامتوازن و بي‌اساس مطرح کرد و رفتاري دون شأن وزير خارجه يک کشور بروز داد که با واکنش تند آقاي ظريف مواجه شد.
اميرعبداللهيان با بيان اين که عادل‌الجبير با اين نيت وارد جلسه شده بود که از آن جدول زماني کوتاه‌مدت خارج شود تا رئيس‌جمهور سوريه از قدرت کنار برود، افزود: وزير خارجه عربستان اصلاً در پي مفاهيمي همچون حق و اراده مردم سوريه براي تعيين سرنوشتشان نبود و اظهارات نادرستي را بيان کرد.
وي افزود: آقاي ظريف در زمان رسمي جلسه يک بار با بي‌اعتنايي به اظهارات عادل‌الجبير و بار ديگر با صراحت اتهامات بي‌اساس او را رد کرد و اقدامات نادرست عربستان در قبال سوريه و برخي مسائل منطقه را بيان کرد.
معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه همچنين اظهار کرد: حضور ايران در نشست وين باعث شد آنچه را در چارچوب راهبردمان در پنج سال گذشته داشته‌ايم در اين مذاکرات مورد توجه قرار دهيم و با سختي دشوار و چانه‌زني‌هاي هفت‌ساعته به يک جمع‌بندي برسيم که مسائل مهمي در بيانيه پاياني قيد شود.
اميرعبداللهيان ضرورت همزمان مبارزه با تروريسم و روند سياسي در سوريه و برگزاري انتخابات در اين کشور بر مبناي استانداردهاي بين‌المللي و نه مداخلات خارجي و همچنين توجه به مسأله آوارگان، مباحث انسان‌دوستانه و حفظ استقلال و حاکميت و تماميت ارضي سوريه را از جمله مهم‌ترين مسائل مطرح شده در بيانيه پاياني نشست وين عنوان کرد.
وي تصريح کرد: در اين نشست هيچ امتيازي داده نشد و ما درباره آينده سياسي سوريه هيچ معامله‌اي نکرديم و تنها مواضع صريح و روشن جمهوري اسلامي ايران را با صداي بلند بيان کرديم. با استدلال و منطق، طرح پيشنهادي آمريکا که قرار بود روي ميز قرار گيرد، به ايده‌هاي سياسي ايران در چارچوب حقوق بين‌الملل و دفاع از مردم سوريه تبديل شد.
معاون وزير امور خارجه کشورمان ادامه داد: در اين نشست همه کشورهاي غربي در مقابل ما نبودند، به طوري که نماينده سياست خارجي اتحاديه اروپا و وزيران خارجه ايتاليا و آلمان تلاش در متوازن کردن ديدگاه‌ها داشتند و البته تندترين مواضع اروپايي‌ها را فرانسه و انگليس اتخاذ کردند. آمريکا در پي استفاده از فرصت براي رسيدن به اهدافش بود اما چون راه حل سياسي در دستور کار بود، استدلال و منطق گفت‌وگوي جمهوري اسلامي ايران مورد توجه قرار گرفت و طرف‌هاي مقابل چون هيچ‌گونه استدلالي نداشتند خلع سلاح شدند.
اميرعبداللهيان با بيان اين که برخي کشورها از جمله عربستان با برخي توجيهات قائل به حق مردم سوريه در تعيين سرنوشت خود نبودند، افزود: آن‌ها معتقد بودند مردم سوريه قادر به تعيين آينده خود نيستند و مي‌گفتند انتخابات مکانيزم مناسبي براي آينده سياسي سوريه نيست و ما بايد در اين نشست آينده سياسي اين کشور را تعيين کنيم. اين کشورها زمان‌بندي 6 تا 18 ماهه را در روند سياسي سوريه در نظر و بر آن اصرار داشتند که پس از آن بشار اسد از قدرت کنار برود.
وي در برابر پرسشي درباره اهداف روسيه در نبرد با تروريست‌ها در سوريه نيز پاسخ داد: روس‌ها متحداني براي خود در منطقه عربي از جمله عراق و ليبي سابق و سوريه کنوني داشتند و معتقدند آمريکا در ليبي سرشان کلاه گذاشته و آخرين پايگاهشان سوريه است. توسعه تروريسم و تحرکات داعش و نگراني از بازگشت تروريست‌ها به آسياي ميانه و روسيه نيز از ديگر علت‌هاي حضور روسيه در سوريه است. جمهوري اسلامي ايران تلاش کرده است از ظرفيت سوريه در راستاي منافع منطقه‌اي خود بهره‌برداري کند و آنچه در پنج سال گذشته بين ايران و روسيه در قبال سوريه دنبال شده روز به روز تقويت شده است.
اميرعبداللهيان با اشاره به تحرکات داعش بين سوريه و عراق و نزديک شدن داعشي‌ها به مرزهاي سرزميني ما در خاک عراق در گذشته، اظهار کرد: يکي از اهداف استراتژيک جمهوري اسلامي ايران اين است که در هر اقدامي تأمين حداکثري امنيت و منافع ملي کشور مورد توجه قرار بگيرد. توجهمان در هر اقدامي به جهان اسلام و محور مقاومت با نگاهي راهبردي و امنيتي بوده است.
معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه افزود: ماه‌ها به روس‌ها گفتيم که اگر با تروريست در سوريه، عراق و يمن مبارزه نکنند بايد با آن‌ها در ايستگاه‌هاي متروي مسکو مبارزه کنند. اگر دستگاه‌هاي امنيتي با اقتدار از نفوذ و ورود و خيزش تروريست‌ها و جريان ضد امنيتي در کشور نمي‌توانستند دفاع کنند بايد امروز در کوچه‌هاي تهران با اين گروه‌ها و جريانات تروريستي رو به رو مي‌شديم.
وي يکي از موضوعات کليدي نشست سوريه را آينده بشار اسد اعلام کرد و افزود: برخي کشورها قائل به برکناري سريع بشار اسد بودند و برخي‌ها هم که موضعي خنثي داشتند اما موضع صريح ما اين بود که نظر دادن درباره اشخاص و آينده سياسي سوريه در صلاحيت ما نيست.
معاون وزير امور خارجه، لزوم کمک همسايگان و تسهيل نکردن ورود تروريست‌ها به سوريه و همچنين گزينشي عمل نکردن ائتلاف ضد داعش و لزوم هماهنگي آن با ارتش سوريه در سرکوب تروريست‌ها را از جمله ديدگاه‌هاي مطرح شده جمهوري اسلامي ايران در نشست وين خواند و گفت: شکل‌گيري گفت‌وگوي ملي ميان همه طرف‌هاي سوري به استثناي گروه‌هاي تروريستي با نمايندگان نظام سوريه از ديگر ديدگاه‌هاي مطرح شده ما در اين نشست بود.
اميرعبداللهيان اضافه کرد: تاکيد کرديم کشورهاي شرکت‌کننده در اين نشست بايد روند سياسي در سوريه را تسهيل کنند و اين که چه کسي رئيس‌جمهور شود و آيا بشار اسد کانديدا شد يا خير و اين که آيا رأي مي‌آورد يا نه فقط به اقشار متنوع سوريه مربوط است.
بر اساس اين گزارش، وي در ادامه اشتراکات کشورهاي شرکت‌کننده در نشست وين را تاکيد بر حضور جمهوري اسلامي ايران به عنوان بخشي از راه حل سوريه و مبارزه با تروريسم به صورت غير گزينشي دانست و گفت: با وجود اين که برخي از کشورها در برخورد با تروريست گزينشي عمل مي‌کنند، نگراني از بحران آوارگان سوريه و اينکه تروريست‌ها هم در ميان آن‌ها باشند غربي‌ها را بيش از هميشه نگران کرده و بر اين اساس آمادگي دارند تا اقدامات مؤثرتري در اين رابطه انجام دهند.
اميرعبداللهيان ادامه داد:در يکي از بندهاي نشست وين تاکيد شده است که نمايندگان حکومت سوريه و معارضه با هماهنگي نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه با هم گفت‌وگو کنند اما اين که در اين مذاکرات سوري - سوري چه کساني شرکت کنند و زمانان چه وقت باشد، به نماينده ويژه واگذار شده است که وي به ديگر کشورها اطلاع دهد.
وي با بيان اين که اين مسأله خود ويژگي‌هاي زيادي دارد، گفت: ما به معارضه معتقد به راهکار سياسي اعتقاد داريم در حالي که غربي‌ها معارضه معتدل مسلح را مطرح مي‌کنند و از نظر ما همان‌ها هم تروريست هستند.در آغاز گفت‌وگوهاي سوري-سوري بايد مرز ميان معارضه معتقد به گفت‌وگوهاي سياسي و گروه‌هاي مسلح چسبيده به تروريست‌ها کاملاً مشخص شود و کساني در گفت‌وگوهاي ملي حاضر شوند که از توانايي و قابليتي برخوردار باشند که بخش مهمي از جامعه سوريه را نمايندگي کنند.
معاون وزير امور خارجه، آتش‌بس در سوريه را دست‌يافتني دانست و گفت: اگر همين امروز کشورها و دستگاه‌هاي امنيتي حامي تروريست‌ها حمايت خود را از آن‌ها را قطع کنند، در يک جدول زماني کمتر از چند ماه امکان برقراري يک آتش‌بس سراسري در سوريه وجود دارد.
وي افزود: متاسفانه از ابتداي تحولات سوريه بازيگران خارجي با تروريست‌ها در راستاي منافعشان بازي کردند و همان کساني که اين بازي را با آن‌ها داشتند، اکنون نگران بازگشت آن‌ها به کشورهاي خود هستند؛ اما هنوز کشورهايي در منطقه و خارج از آن به اين باور نرسيدند که ضروري است حمايت‌هايشان از تروريست‌ها در سوريه و منطقه را خاتمه دهند. آتش‌بس در سوريه دست‌يافتني است اما نيازمند يک اراده جدي منطقه‌اي و بين‌المللي است.
اميرعبداللهيان با اشاره به اين که ما سال‌ها تحت تحريم‌هاي سخت بوديم و براي انتقال يک دلار در سيستم بانکي دنيا مشکل داشتيم، افزود: اما امروز داعشي‌ها بخشي از نفت عراق و سوريه را مي‌فروشند و برخي شرکت‌هاي خارجي خريدار آن هستند و درآمدهاي آن در سيستم مالي بين‌المللي گردش دارد در حالي که چندين قطعنامه عليه آن‌ها صادر شده است.
وي در پاسخ به پرسشي درباره ادعاي داعش در مورد حمله به هواپيماي مسافربري روسيه گفت: بر اساس اطلاعات ما چنين امکاناتي در اختيار گروه تروريستي داعش نيست که در ارتفاع بالا با اين دقت يک هواپيماي مسافربري را هدف قرار دهد. اگر سرنگوني هواپيماي مسافربري روسيه دلايل فني نداشته باشد آنوقت بايد در بين کشورهايي که مخالف اقدام نظامي روسيه در سوريه بودند و در دستگاه‌هاي امنيتي آن‌ها و امکانات تسليحاتي پيشرفته‌شان در منطقه و خارج از منطقه علت اين سرنگوني را دنبال کرد.
معاون عربي و آفريقايي وزير امور خارجه با اشاره به اشتباه راهبردي سعودي‌ها در حمله به يمن گفت: مسأله يمن پيروز نظامي نخواهد داشت و موضوع آن جز با راهکاري سياسي پايان نمي‌يابد. سعودي‌ها، آمريکايي‌ها و غربي‌ها گفته بودند کمتر از سه هفته موضوع يمن را حل مي‌کنند. به دلايل مختلف اين سه هفته تا شش ماه حمايت غربي‌ها و سکوت کشنده آن‌ها و حتي کشورهاي مسلمان در منطقه را به همراه داشت. با اين حال مردم، عشاير و گروه‌هاي مختلف در يمن که وحدت و امنيت کشورشان برايشان مهم است به سعودي‌ها اجازه ندادند تا موضوع از طريق نظامي پايان يابد.
وي تصريح کرد: امروز عربستان سعودي از سر استيصال حاضر است بر سر ميز مذاکره حضور يابد و از ابتدا هم کاملاً روشن بود که اين روش نظامي و ماجراجويانه عربستان کمکي به امنيت آن‌ها نمي‌کند.
اميرعبداللهيان ابراز اميدواري کرد سعودي‌ها اين‌بار عاقلانه رفتار کنند و پس از هفت ماه از اين خطا بازگردند و مسير سياسي را دنبال کنند و اجازه دهند يمني‌ها نسبت به آينده‌شان تصميم بگيرند.
وي تصريح کرد: ترديد نداريم اگر همه گروه‌هاي يمني فرصت تعيين سرنوشتشان را داشته باشند نسبت به تأمين امنيت کل منطقه از جمله عربستان توجه دارند اما اين فهم و درک بايد در طرف سعودي حاصل شود.
معاون وزير امور خارجه همچنين شرايط کنوني در فلسطين اشغالي را نتيجه رفتار غلط رژيم صهونيستي و حمايت اشتباه برخي غربي‌ها از آن‌ها و اقدامات آنان در تداوم شهرک‌سازي و يهودي‌سازي قدس دانست.
اميرعبداللهيان در پايان با بيان اين که شاهد انتقاضه سوم در فلسطين هستيم، گفت: اين انتفاضه پيامي قوي براي صهيونيست‌ها و پيامي وحدت بخش براي فلسطيني‌ها و مقاومت در منطقه است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن