واضح آرشیو وب فارسی:نقطه نیوز: طرح هایی مانند شهر شش دروازه نه تنها تناسبات میدان مشتاق را بهم زده است، بلکه باعث از بین رفتن پهنه های فرهنگی و دست نوشته های با ارزش نسل قبل نیز شده استنشریه الکترونیک نقطه اوج به نقل از کرمان خبر - یک کارشناس ارشد معماری می گوید که امروز میدان مشتاق آخرین برگ محور فرهنگی و یکی از مهره های این ستون فقرات است که در این گرمخانه می سوزد و رو به فراموشی می رود وجای سوال است که چرا قبل از اجرای این طرح، حداقل به نمونه های موفق داخل کشور، همچون میدان حسن آباد تهران که با کمترین هزینه مرمت وبازسازی شده وهویت گذشته را به نسل آینده انتقال داده توجهی نشده است. حمید جلالی نژاد یادآور می شود که میدان مشتاق برگی از تاریخ شهرسازی و معماری کرمان است که انتهای محورفرهنگی شهرکرمان قرارگرفته است. قبل ازتخریب حصار تاریخی شهر، دراوایل قرن چهاردهم خورشیدی، یکی از دروازه های شهر کرمان وگورستان شهر تاریخی، در آن قرار داشته است. پس از تخریب حصار و ورود ماشین، این میدان به عنوان یک مفصل بین شهر تاریخی وخانه باغ های زریسف در آمد وهمچنین مناظر فرهنگی وتاریخی کوه های صاحب الزمان وکهندژ قلاع دختر و اردشیر را در بر گرفت. وی می افزاید: با این که طرح این میدان به صورت فلکه طراحی شده، اما کالبد میدان آخرین بارهای فرهنگی گذشته را مانند تناسبات با عناصر قوی مشتاقیه، مسجد جامع، بازار مظفری، ودراجزاء با ایوان های دوستونی- آجرهای منقوش، به نسل بعد انتقال داد وآخرین تجربه ی معماری گذشته وترکیب آن با معماری غرب را منتقل کرد. این کارشناس ارشد معماری عقیده دارد که طرح هایی مانند شهر شش دروازه نه تنها تناسبات میدان مشتاق را بهم زده است، بلکه باعث از بین رفتن پهنه های فرهنگی و دست نوشته های با ارزش نسل قبل نیز شده است ودر اینده یک بدنه با قوس های بی تناسب را که نه سنتی ونه مدرن است بدست خواهد داد . از این رو مشخص نیست که مسجد جامع با قدمت وعظمت بیش از هفتصد سال ومجموعه مشتاقیه، چگونه دراین ترکیب، جای خواهد گرفت، وعملکرد پیاده راه بازار مظفری نیز به چه صورتی در می آید؟ جلالی نژاد عنوان می دارد: به همین سبب از بافت تاریخی شهر کرمان که روزگاری یک موزه تاریخی بود، و اکنون بدلایلی چون بهداشت، جمع آوری معتادین، بالا آمدن آب های زیر سطحی، نوسازی و… از بین رفته؛ و فقط ستون فقرات آن باقی مانده است؛ همچنان مشکلات آن باقی است.و دیگر نه تنها در بافت قدیم شهر، بازارچه و مرکز محله دیده نمی شود، حتی اثری از پیرنشین، کوچه های آشتی کنان و طاق وتویزه هم نیست و یک بافت بی هویت نامانوس و مغشوش را بدست داده است . وی می گوید: سوال من این است که نسل امروز با مشاهده ی این تغییرات در میدان مشتاق، و زندگی و پرورش در این محیط جدید، واقعا چه تصوری ازشهر ودروازه خواهد داشت؟ آیا دروازه یعنی ورودی های یک فلکه با جداره ای از قوس های نامتناسب و نامانوس؟! فراموش نکنیم که بکار بردن الفاظ سنگین همچون «شهر شش دروازه» در پروژه های عمرانی نیازمند تحقیق جامع توسط اساتید فن است؛ و در صورتی که حق مطلب ادا نشود؛ همچنان که در این طرح نشده است، نتیجه ی کار به مثابه زنبور بی عسل وعالم بی عمل خواهد بود.
یکشنبه ، ۱۰آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نقطه نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]