واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه آفتاب یزد: امیرحسین ذاکری روزنامه نگار - بند یک : از قدیم حتی قرن ها پیش از میلاد نوعی داد و ستد کالا با کالا انجام می گرفته زمانی که پول رایج در کار نبود و خبری از پول سکه ، دلار، ارز و یورو نبود بیشتر مردم در آن عصر از داد و ستد کالا استفاده می کردند حتی بعد ها که پول هم به بازار آمد داد و ستد کالا جای خود داشت و امروزه هم در عصر مدرن با تمام سیستم های جدید پولی و ارزی باز داد و ستد کالا رایج است که به آن تهاتر می گویند و در ماهیت آن چندان تغییری ایجاد نشده .مثلا در دوران تحریم برای دور زدن تحریم ها چون پول ما را درست نمی دادند و برخی کشورهای نفت خر از کشور نفت خیز ما نفت می خریدند اما بد حسابی می کردند و پول آن را یا نمی دادند یا به دلار نمی دادند و به پول ملی خود مثلا روپیه پرداخت می کردند که ارزش ارزی نداشت لذا سیستم تهاتر یا کالا به کالا جایگزین شد البته در این تهاترها گاهی بو و بخاری از سود و منفعت برای اقتصاد ملی بلند نشد جز برای عده ای دلال . نکته : یک نوع تهاتر سنتی یا رد و بدل کالا با کالا هم در فرهنگ ما وجود دارد نمونه این تهاتر در داستان های قدیمی و فیلم های فارسی بسیار دیده شده چنانکه در یک سکانس از یک فیلم، مثلا اکرم خانم زنگ در مینو خانم را می زد می گفت قربونت برم الهی میهمان سرزده دارم برنج مون تمام شده یه خورده داری بدی؟ مریم خانم هم می گفت آره قربونت برم اما ما هم چایی مون تمام شده اگه داری یه خورده بده. این نوع تهاتر کالا بین خانواده های ضعیف و مستاجرین خانه های قدیمی به وضوح دیده می شد.در واقع این افراد با این تهاتر به حیات و زندگی فقیرانه خود ادامه می دادند. بند دو: تهاتر با سحر و جادو :اصولا در عالم خصوصا عالم اقتصاد باید مراقب شعبده بازان و دغل کاران بود. نقل است یک شعبده باز اقتصادی که به جرم اختلاس زندانی شده بود بارها با شعبده بازی اسناد و مدارک جرم خود را عین یک خرگوش غیب می کرده تا بتواند روند رسیدگی به پرونده اش را کند کند. نقل است وی در جایی گفته بود اگر سر به سر من بگذارند می توانم خود پرونده ام را غیب کنم تا اصلا روند رسیدگی به پرونده ام نه تنها کند حتی غیب هم شود. وی در زمان عصر مشروطه می زیسته و میرزا غراالملک میرنگار( مدیر مسئول) روزنامه طنز یوم المطایبه در تاریخ 30 آبان 1285در این باره نوشت: این ابوالبشر اهل شعبده و نیرنگ و دغل است اما از آنجا که روح خود را با دغل و سحر تهاتر (مبادله) کرده می تواند کارهای آنچنانی هم بکند و عدلیه را به دردسر اندازد. از این رو نام آن ترفند باز یا شعبده باز جادوگر را " بلاالقضا" نامید. یعنی بلایی برای دستگاه قضا . بند سه : معنی اولیه تهاتر در فرهنگ لغت معین به معنای دعوی بین دو طرف که ادعای هر دو طرف باطل شود.یعنی اگر ما خودرویی را با کیفیت نازل که حتی به ارابه مرگ هم معروف هست با کالای بی کیفیت و بنجول دیگری تهاتر کنیم در واقع طبق تعریف فوق دعوی از سوی دو طرف باطل می گردد. دو طرف در این تهاتر نسبت به هم دین و مدیونی ندارند. بند آخر: تهاترسیاسی: یک نوع دیگر از تهاتر هست که رد و بدل کالا با کالا نیست بلکه رد و بدل افراد ( نیروهای سیاسی) با آرمان و مرامنامه سیاسی آنها در برابر کسب رای است. یعنی فردی در یک جبهه سیاسی به همراه آرمان و مرامنامه اش از یک حزب به حزب دیگر می رود . به فلان ائتلاف می پیوندد و در قبال آن مثلا "رای" به دست می آورد. از این رو یارگیری و تهاتر اعضا در رقابت های انتخاباتی تازگی ندارد.
یکشنبه ، ۱۰آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روزنامه آفتاب یزد]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]