تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802693368




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش سطح زير کشت کلزا و کاهش وابستگي به روغن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ آبان ۱۳۹۴ (۱۶:۵۰ب.ظ)
از مصاديق پدافند غيرعامل؛ افزايش سطح زير کشت کلزا و کاهش وابستگي به روغن موج- رئيس سازمان جهاد کشاورزي مازندران گفت:با توجه به تحريم‌هاي موجود، سالانه 4 ميليارد دلار براي واردات روغن از کشور خارج مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري موج، دلاور حيدرپور در جلسه ستاد توسعه کشت کلزا که در سازمان جهاد کشاورزي مازندران برگزار شد اظهار کرد: توليد کلزا در سال 80 دوره طلايي بوده که به 500 هزار تن رسيد و به مرور کشت اين محصول در کشور کم رنگ و در نهايت رها شد، به طوري که اکنون کمتر از 10 درصد خودکفايي دانه‌هاي روغني را در کشور داريم.
وي با بيان اين که کشور وابستگي شديدي به روغن دارد، گفت: با توجه به تحريم‌هاي موجود، سالانه 4 ميليارد دلار براي واردات روغن از کشور خارج مي‌شود.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي مازندران ادامه داد: در اين راستا وظيفه بخش کشاورزي بسيار سنگين است و بايد تا جايي که امکان دارد وابستگي روغن به خارج کشور را کم کنيم و بر اين اساس وزارت جهاد کشاورزي عزم خود را جزم کرده تا با اجراي طرح دانه روغني کلزا از شکنندگي موجود در واردات روغن را کم کند.
حيدرپور افزود: قيمت پايين خريد و عدم خريد از مشکلات اساسي کشت کلزا در سال‌هاي گذشته بوده که خوشبختانه امسال با افزايش قيمت خريد تضميني و الزام شرکت توسعه کشت دانه‌هاي روغني به خريد کلزا اين مشکل رفع شده است.
وي با بيان اينکه مديران جهاد کشاورزي در افزايش سطح زير کشت اين محصول تلاش جدي داشته باشند، گفت: افزايش سطح زير کشت کلزا از سياست‌هاي وزارت جهاد کشاورزي است که در استان بايد تاثيرگذار باشيم و افزايش سطح زيرکشت کلزا و کم کردن وابستگي به روغن از مصاديق پدافند غيرعامل است.
رييس سازمان جهاد کشاورزي مازندران با اشاره به اينکه تناوب کشت گندم، گندم، کلزا مي‌تواند در کاهش آفات، بيماري‌ها و علف‌هاي هرز تأثير مثبت داشته باشد، افزود: براي حفظ و پايداري توليد گندم، بايد کلزا وارد تناوب با اين محصول شود.
حيدرپور با بيان اين که توزيع نامناسب بذر و خريد نامناسب در چند سال گذشته علاقه و رغبت کشاورزان را به کشت کلزا کاهش داده است، افزود: با رفع اين مشکلات بايد انگيزه را در کشاورزان افزايش دهيم و شاهد افزايش سطح زير کشت اين محصول باشيم و با توليد دانه‌هاي روغني، وابستگي به خارج را کم کنيم.
وي اظهار کرد: طي چند روز اخير يک هزار هکتار معادل 50 درصد افزايش سطح زير کشت کلزا نسبت به هفته گذشته در استان داشته‌ايم که بايد در فرصت باقي‌مانده به سطح ابلاغي تعيين شده برسيم.
حيدرپور يکي از دلايل مقاومت کشاورزان براي کشت کلزا در اراضي شاليزاري را از دست دادن زمان براي کشت نشاء مجدد و پرورش رتون اشاره کرد و افزود: کشاورزان مي‌توانند از ارقام پرمحصول براي کشت برنج استفاده کنند.
وي با بيان اينکه کشاورزان نگران کم‌آبي براي کشت برنج بعد از کشت کلزا نباشند، گفت: وظيفه ما رفع نگراني کشاورزان است و به همين منظور هماهنگي با شرکت آب منطقه‌اي براي رفع نگراني‌هاي کشاورزان صورت گرفته است.
رييس سازمان جهاد کشاورزي مازندران خاطرنشان کرد: طي رايزني‌هاي صورت گرفته با بانک کشاورزي مشکل سند و وثيقه کلزاکاران براي دريافت وام حل شده و هر هکتار سه ميليون تومان سرمايه در گردش به کلزاکاران اختصاص مي‌يابد و نياز به ارائه سند به بانک نيست و تنها با تأييد شوراي اسلامي روستاها هست.
حيدرپور در پايان گفت: انتظار وزارت جهاد کشاورزي براي کشت کلزا بر دو استان مازندران و گلستان متمرکز است چراکه اين محصول نياز به مصرف آب ندارد و در اين دو استان ميزان بارندگي به اندازه کافي وجود دارد.
حيدرپور، علف‌هاي هرز را مشکل اساسي مزارع کلزاکاري اشاره کرد و افزود: متاسفانه علفکش‌هاي اختصاصي براي رفع اين معضل وجود ندارد و وجين دستي هم هزينه بالايي را براي کشاورزان به همراه دارد و نياز است اقدام جدي براي اين موضوع در دستورکار محققين مراکز تحقيقاتي قرار گيرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن