تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835573211
آیت الله جوادی آملی: امام و انسان کامل هرگز نمی میرد/ شاگردان ارسطو، کنار قبرش بحث می کردند
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: آیت الله جوادی آملی: امام و انسان کامل هرگز نمی میرد/ شاگردان ارسطو، کنار قبرش بحث می کردند
آیت الله جوادی آملی می گوید: «وجود مبارک علیبنابیطالب(ع) فرمود که امام و انسان کامل هرگز مرگ برنمیدارند، گرچه به حسب ظاهر ممکن است که انسان کامل معصومی رخت بربندد و در قبر اثری از او نباشد، ولی در حقیقت زنده، مانا و پویاست.»
به گزارش نامه نیوز، آیت الله جوادی آملی پیامی برای دومین همایش از سلسله همایشهای حکمت و حکمای خراسان، که در نکوداشت چهار حکیم مدفون در کوهسنگی مشهد، برگزار شده صادر کرده است.
این همایش برای نکوداشت حکیمان مرحوم آقابزرگ حکیم شهیدی، میرزا مهدی شهیدی فرزند آقابزرگ حکیم، شیخ اسدالله یزدی و شیخ سیفالله ایسی هفتم آبان ماه در مشهد برگزار شده است. خلاصه ای ازنکات مهم پیام آیت الله جوادی آملی را در ادامه می خوانید. «گرامیداشت عالمان صالح و باعمل، منشأ نزول رحمت است که «عِنْدَ ذِکْرِ الصَّالِحِینَ ینْزِلُ الرَّحْمَةُ». عالمان دین ـ مخصوصاً عالمان معارف الهی ـ مصداق روشن «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهْرُ» خواهند بود. بیان نورانی علیبنابیطالب(ع) این است که عالِم زنده است و عالمان دینی زنده هستند. این جمله گرچه به صورت خبر بازگو شد، ولی میتواند به داعی انشا باشد؛ یعنی شما بکوشید نام عالمان دین، آثار و مآثر عالمان دین را احیا کنید. امام و انسان کامل هرگز مرگ برنمیدارند در حقیقت این جزء احیای امر اهل بیت(ع) است که فرمود: «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً أَحْیا أَمْرَنَا»، چون عالمان دین ـ چه حکیم، فقیه، مفسّر، محدّث و مانند آن ـ در صدد احیای مآثر و آثار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بودهاند و هستند. بنابراین احیای نام اینها مرضی خداست. این جمله نورانی «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهْرُ»، هم از تکوین خبر میدهد که آثار علمی در جهان زنده و پویا و ماناست و هم وظیفه شرعی علاقهمندان به تحقیق و تدقیق را روشن میکند؛ لذا امر میکند که نام و آثار عالمان دین را حفظ کنید؛ یعنی این جمله خبری به داعی انشا القا شده باشد. رازش آن است که وجود مبارک علیبنابیطالب(ع) در خطبه ۸۷ نهجالبلاغه فرمود که امام و انسان کامل هرگز مرگ برنمیدارند: «یمُوتُ مَنْ مَاتَ مِنَّا وَ لَیسَ بِمَیتٍ وَ یبْلَی مَنْ بَلِی مِنَّا وَ لَیسَ بِبَال»، گرچه به حسب ظاهر ممکن است که انسان کامل معصومی رخت بربندد و در قبر اثری از او نباشد، ولی در حقیقت زنده، مانا و پویاست. گرچه انسان کامل مصون گزند از پوسیدن است، ولی حضرت فرمود اگر به حسب ظاهر اثری از ما نباشد هرگز ما نمیمیریم؛ زیرا علم و حق حی هستند و کسی که علممدار و حقمحور است، حی خواهد بود و شاگردان آنها هم به تبع آنها، در ذیل عنایت آنها، از این نعمت کبرا طَرْفی میبندند. عالمان دین چه زنده و چه مُرده، در حقیقت مجرای فیض تعلیمی الهی میباشند، پس «بالاصالة» خطبهٴ ۸۷ شامل آن ذوات قدسی است که فرمود: «یمُوتُ مَنْ مَاتَ مِنَّا وَ لَیسَ بِمَیتٍ وَ یبْلَی مَنْ بَلِی مِنَّا وَ لَیسَ بِبَال»، «بالتبع» یا «بالعرض» اینها عالمان دین، یعنی مفسّران، یعنی حکیمان، یعنی فقیهان، یعنی محدّثان و مانند آنها، آنها هم همیشه زندهاند و به ما هم گفتند که آنها زندهاند و از فیض حیات آنها بهره بگیرید، یک؛ فیض حیات آنها را گسترش بدهید، دو؛ زیرا «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهْرُ». بحث کردن شاگردان ارسطو در کنار قبرش خاطرهای را از شصت سال قبل به ذهن دارم؛ یعنی سال تحصیلی ۳۳ و ۳۴، شهریور ۳۴ که از حوزه تهران به حوزه قم مشرّف میشدم، خدمت استادمان مرحوم آیت الله آقا شیخ محمدتقی آملی(ره) مشرّف شدم ـ ایشان آن روزها فقه و اصول تدریس میکردند یک خارج فقه و یک خارج اصول داشتند ـ از ایشان اجازه گرفتم که به قم مهاجرت کنم. ایشان ضمن تشویق این هجرت، فرمودند در قم برکات فراوانی هست: اولاً حرم اهل بیت است و کریمه اهل بیت(ع) آنجا مضجع ملکوتی دارد. ثانیاً عالمان و فقیهان و حکیمان و محدّثان و مفسّران فراوانی در آنجا آرمیدهاند، در کنار قبور علما رحمت و برکت هست، آنگاه این داستان را اوّلین بار از ایشان شنیدیم؛ فرمود شاگردان ارسطو هر وقت مشکل علمی پیدا میکردند، کنار قبر ارسطو به بحث مینشستند و انتظار داشتند آن مشکل برایشان حلّ شود! آن روز ما قبسات داشتیم، امّا آن چاپ قدیم بود، وقتی قبسات چاپ جدید آن به بازار آمد که تقریباً با خطوط کلّی این کتاب مأنوس بودیم، بحث مزار و زیارت و قبور بزرگان را مرحوم میرداماد در قبسات مطرح میکند، در بحث بهرهبرداری از قبور بزرگان، میفرماید شاگردان ارسطو هر وقت میخواستند مشکل علمی برایشان حلّ شود، به انتظار گشایش آن مسائل میرفتند کنار قبر ارسطو به بحث مینشستند؛ مرحوم میرداماد این مطلب را در قبسات از المطالبالعالیة جناب فخررازی نقل میکند، وقتی به المطالبالعالیة فخررازی مراجعه کردیم ـ هم صفحه قبسات مشخص است و هم شماره صفحه المطالبالعالیة فخررازی ـ ایشان میگوید که شاگردان ارسطو برای حلّ مشکلات علمی به کنار قبر او میرفتند. سقراط شهید راه توحید شد و از این راه افلاطون و بعد ارسطو تربیت شدند قدری از جناب فخررازی که جلوتر برویم، میبینیم جناب ابوریحان بیرونی تحلیلی دارند؛ ایشان ستایشی از حکمای یونان و گلایهای هم از عالمان هند دارد. ابوریحان بیرونی در تحقیق ماللهند میگوید: فضای خاورمیانه آن روز یا شرک بود یا الحاد، وجود مبارک ابراهیم خلیل(ع) وقتی قیام کرد، براهین فراوانی اقامه نمود که کمتر اثر بخشید و احتجاج حضوری، شفاهاً یا غیر شفهی داشتند که کمتر اثر بخشید، دست به تبر برد که کمتر اثر بخشید، گرچه بیاثر نبود، جریان ﴿حِرِّقُوهُ وَ انصُرُوا آلِهَتَکُمْ﴾ مطرح شد و آن آتش سنگین را برافروختند و وجود مبارک خلیل حق را که به آتش انداختند و پیام ﴿یا نَارُ کُونِی بَرْداً وَ سَلاَماً﴾ که آمد بسیاری از مردم وضعشان عوض شد. گرچه آن روز خبر به آسانی منتشر نمیشد، ولی این خبر آنقدر وزین و سنگین بود که در کوتاهترین مدت بخش وسیعی از خاورمیانه را فرا گرفت. این پیام توحیدی خلیل حق که به تعبیر سعدی «خلیل من همه بتهای آزری بشکست» این پیام خلیل که بتهای آزری را میشکند و آتش را به فرمان حق گلستان میبیند، این پیام به بسیاری از مناطق رسید، اوّلین گروهی که این پیام را درک کردند و از الحاد و شرک تبرّی جستند حکمای یونان بودند که فطرت توحیدی اینها احیا شد و در راه توحید قدم برداشتند و جناب سقراط شربت سمّ را در راه حفظ توحید نوشید، او مشکل سیاسی یا مشکل امنیتی یا مشکل اجتماعی نداشت، مشکل اعتقادی آنها بود که جناب سقراط را وادار کردند سمّ بنوشد. مرحوم ابوریحان بیرونی در تحقیق ماللهند میگوید سقراط شهید راه توحید شد و از آن راه توانست شاگردی به نام افلاطون تربیت کند و او شاگردی به نام ارسطو تربیت کند و فضای یونان را فضای توحید کند. البته همانطوری که در اسلام «ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ النَّبِی» عالمان هند پیام ابراهیم(ع) را درک نکرده اند که همچنان سخن از بودا و گوساله پرستی است الاّ گروه اندک، گرچه ارتداد از ولایت مطرح است و بسیاری هم جاهلیت و تعرّب بعد از اسلام یعنی هجرت را انتخاب کردند، این کار در یونان به این صورت شد که موحّدانی طبق تحلیل جناب ابوریحان بیرونی در تحقیق ماللهند تربیت شدند؛ اول سقراط، بعد افلاطون، بعد ارسطو. گلایهای که از عالمان دین دارد، چون خود ایشان مدتها در هند به سر میبرد، گفت عالمان هند این پیام ابراهیم و خلیل حق را خوب ادراک نکردند؛ لذا همچنان در هند سخن از بودا و برهمن، سخن از صنم و وثن، بود و هست. اگر هندیها همانند سقراط و افلاطون و ارسطو راه توحید را طی میکردند، سرزمین وسیع هند از گزند صنم و وثن و گوسالهپرستی و گاوپرستی و مانند آن در دیروز و امروز نجات پیدا میکرد. غرض آن است که استادمان آیت الله شیخ محمدتقی آملی سفارش کردند که از کنار قبور بزرگان برکات فراوانی بهره مجاوران خواهد بود، این معنای «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهْرُ» خواهد بود. استاد ما مرحوم حکیم الهی قمشهای نزد حکمای خراسان که در مشهد میزیستند و حوزه علمیه مشهد را فروغ و رونق میبخشیدند، مثل مرحوم حکیم آقا بزرگ خراسانی ـ سید بزرگوار ـ و حکمای بزرگوار دیگر بهرهها بردند. مرحوم الهی قمشهای غزلی در مدح این سید بزرگوار، آقا بزرگ حکیم خراسانی دارد: «نگار محفل حکمت امیر کشور عشق» زمانه مثل او نخواهد آورد، بدانید که او نگار محفل حکمت، امیر کشور عشق بود و روزگار به آسانی مثل او نخواهد آورد. در رثای آنها هم قصیده دارد، در زمان حیات و ممات آنها مدحی فرموده است. مرحوم آقا بزرگ حکیم خراسانی و مرحوم آقا شیخ اسدالله یزدی یکی متولّی حکمت مشاء بود و دیگری متولّی حکمت اشراق و حکمای دیگر هم در کنار اینها به تبیین علوم عقلی میپرداختند، اینها شیخ مشایخ ما هستند؛ یعنی استادِ استاد ما هستند، حشر همهٴ اینها با انبیا و اولیای الهی باشد! این بخش اول از سخن بود. در بحث علما، وارث باید بمیرد تا از ارث بهره مند شود ذات اقدس الهی انبیا را فرستاده به عنوان مورّثان اصلی و علما را هم تشویق کرده که شما وارثان انبیا باشید. اگر کسی وارث یک مورّث مادی باشد و بخواهد از مورّث مال ارث ببرد، چنین ارثی متوقّف بر مرگ مورّث است، تا مورّث نمیرد چیزی به وارث نمیرسد؛ ولی اگر عارفی خواست از علم مورّث، از روحانیت و فضیلت و معنویت مورّث طَرْفی ببندد و وارث شود، شرط آن مرگ وارث است، نه مرگ مورّث! تا وارث به موت طبیعی نمیرد، از مورّث خود طَرْفی نمیبندد. عالمان دین تا مشمول «مُوتُوا قَبْلَ أَنْ تَمُوتُوا» نشوند، یعنی این وارث نمیرد، سهمی از علم مورّث نمیبرد. تا تویی تو، زِ تو از بین نرفت، هرگز نمیتوانی از علم حیات و علم معنوی مورّث استفاده کنی! «علمالدراسة» در حوزه و دانشگاه کم نیست، «گفت آنکه یافت می نشود» همین «علمالوراثة» است که شرط آن مرگ وارث است.
منبع: خبرآنلاین
۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]
صفحات پیشنهادی
آیت الله جوادی آملی: اگر مردم راست می گفتند امام سجاد(ع) هم قیام می کرد
آیت الله جوادی آملی گفت مردم کوفه که اشک ریختند گفتند انا حرب لحربک و سلم لسلمک امام فرمود أیُّهَا الغَدَرَةُ المَکَرَةُ حیلَ بَینَکُم وبَینَ شَهَواتِ أنفُسِکُم اگر همانجا راست و درست می گفتند امام چهارم باز هم جریان کربلا را پیاده می کردند و قیام می کردند فرمود شمدیدار رئیس سازمان پدافند غیرعامل با آیت الله جوادی آملی
به گزارش خبرگزاری شبستان از قم در ادامه برنامه های سردار جلالی در سفر یک روزه اش به قم وی با آیت الله جوادی آملی از مراجع عظام تفلید دیدار و گفتگو کرد این دیدار در مورسسه اسرا و بدون حضور خبرنگاران و به صورت محرمانه برگزار شد رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور امروز ۷ آبان با۱۰ رهنمود آیت الله العظمی جوادی آملی به نوجوانان
گام نیوز روح نزدیک به خداوند هم دستور خدا را به خوبی ادراک می کند زیرا خداوند قریب است وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ و هم نیاز خود را به آسانی به خداوند می رساند به گزارش "گام نیوز" همزمان با روز هشتم آبان سالگشت شهادت محمد حسین فهمیده که به روزچرا باید در زیارت عاشورا لعن بفرستیم در حالی که دیگر یزیدی وجود ندارد؟/ پاسخ آیتالله جوادی آملی
چرا باید در زیارت عاشورا لعن بفرستیم در حالی که دیگر یزیدی وجود ندارد پاسخ آیتالله جوادی آملی فرهنگ > دین و اندیشه - آیتالله جوادی آملی می گوید سرّ این که سفارش کرده اند هر روز زیارت عاشورا بخوانید و نسبت به اهل بیت تولّی داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستیدبیانیه آیتالله جوادیآملی برای حکم شیخ نمر
بیانیه آیتالله جوادیآملی برای حکم شیخ نمر امیدواریم این نصایح قرآنی در سردمداران سعودی اثر کند و آنها را به حداقل عقل برساند تا دست از این جنایت نابخشودنی بردارند به امید آن روز آفتاب آيت الله جوادي آملي با صدور پيامي تاييد حكم اعدام شيخ نمر روحاني انقلابي عربستاني را محكآیت الله جوادی آملی تایید حکم اعدام شیخ نمر را محکوم کرد
آیت الله جوادی آملی تایید حکم اعدام شیخ نمر را محکوم کرد قم - ایرنا - آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید با صدور پیامی تایید حکم اعدام شیخ نمر روحانی انقلابی عربستانی را محکوم کرد و اجرای حکم اعدام این روحانی مبارز را زمینه ساز سقوط آل سعود دانست در پیام این مرجع تقلیدپیام آیت الله جوادی آملی در محكومیت تایید حکم اعدام شیخ نمر
پیام آیت الله جوادی آملی در محكومیت تایید حکم اعدام شیخ نمر شناسهٔ خبر 2953306 - جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۹ دین و اندیشه > سایر آیت الله جوادی آملی با صدور پیامی تایید حكم اعدام شیخ نمر روحانی انقلابی عربستانی را محكوم کرد به گزارش خبرگزاری مهر آیت الله جوادی آملی با صدور پپاسخ حضرت آیت الله جوادی آملی به پرسشی درباره تغییر کاربری زمینی برای دفن عموم مسلمانان به توسعه حسینه
شفقنا پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه -حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به پرسشی درباره تغییر کاربری زمینی برای دفن عموم مسلمانان به توسعه حسینه پاسخ گفته است به گزارش شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است پرسش فردى زمینى را خریدارى و به قبرستفرهنگ سازی گناه توسط دشمن در کلام حضرت آیت الله جوادی آملی
آیت الله جوادی آملی در برنامه برکرانه نور رادیو معارف با بیان این که دشمن با فرهنگ سازی و عادی سازی گناه انسان ها را به ورطه تباهی می کشاند فعالیت رسانه ای غرب را در راستای مطامع شیطانی و فاقد اعتبار دانست پایگاه خبری تحلیلی قم پرس ; حضرت آیت الله جوادی آملی در برنامه برکرانه نرهنمود آیت الله جوادی آملی به نوجوانان درباره اهمیت نماز
مفسر قرآن آیت الله جوادی آملی رهنمودهایی به جوانان و نوجوانان در مورد اهمیت نماز مرقوم داشتند که از نظر می گذرانیم به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج همزمان با روز هشتم آبان ماه که به مناسبت شهادت محمد حسین فهمیده در تقویم رسمی به روز نوجوان نامگذاری شده است به بازخوانی پیام مفسر-
گوناگون
پربازدیدترینها