تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819249305




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشريح نحوه پرداخت تسهيلات ارزي و ريالي راه‌آهن به سرمايه‌گذاران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ آبان ۱۳۹۴ (۹:۴۶ق.ظ)
تشريح نحوه پرداخت تسهيلات ارزي و ريالي راه‌آهن به سرمايه‌گذاران موج - معاون برنامه‌ريزي و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن از تدوين ۱۹ بند حکم قانوني براي درج در برنامه ششم خبر داد و گفت: براي تحقق اين اهداف نياز به تأمين مالي است و تدوين برنامه بدون در نظر گرفتن منابع مناسب کاري بيهوده است.
به گزارش خبرگزاري موج، سعيد رسولي، با اشاره به تشکيل ستاد برنامه ششم توسعه در شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: زماني که سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور نظام‌نامه برنامه ششم توسعه را اوايل مهر ۹۳ ابلاغ کرد ذيل شوراي برنامه‌ريزي حمل‌ونقل در وزارت راه و شهرسازي کارگروه‌هاي مختلفي مثل کارگروه حمل‌ونقل ريلي تعريف شد که در اين کارگروه فقط مسوولان راه‌آهن حضور ندارند، بلکه کليه مسوولاني که مرتبط با ريل و راه‌آهن هستند در جلسات کارگروه شرکت مي‌کنند.
معاون برنامه‌ريزي و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن افزود: از همان زمان راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با توجه به مدل طراحي شده و در برنامه‌هاي قبلي٬ احکام مربوط به حمل‌ونقل ريلي را با کار کارشناسي تدوين و آماده کرد و پس از ابلاغ سياست‌هاي کلي برنامه ششم توسعه از سوي رهبر معظم انقلاب، احکام با سياست‌هاي کلي تطبيق و همسوسازي شد.
وي با بيان اين که اعضاي کارگروه ريلي متشکل از مديران و معاونان شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران، شرکت ساخت، توسعه و زيربناهاي حمل‌ونقل و نمايندگان بخش خصوصي هستند، گفت: در نشست‌هاي کارگروه حمل‌ونقل ريلي حدود ۳۰ بند پيشنهاد و بررسي شد که از اين تعداد احکام پيشنهادي برخي حذف، برخي ادغام و برخي نهايي و چکش‌کاري شدند و نهايتا ۱۹ حکم براي طرح در شوراي برنامه‌ريزي حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازي آماده ارائه شد.
وي افزود: ۱۹ حکم پيشنهادي ريلي براي درج در برنامه ششم توسعه در هفت محور اصلي اقتصادي کردن فعاليت ريلي براي بخش خصوصي، بهره‌برداري کامل از پتانسيل‌هاي موجود راه‌آهن، تغيير چهره راه‌آهن، ايمن‌سازي بيشتر راه‌آهن، توسعه خطوط جديد، ايجاد منابع پايدار براي توسعه ريلي و رفع موانع مالي دسته‌بندي شدند.
رسولي در توضيح اهداف هفت محور اصلي احکام ريلي براي برنامه ششم توسعه گفت: با اجراي اين احکام هدف آن است که چهره قديمي راه‌آهن با ورود ناوگان جديد و قطارهاي سريع و ارتباط مسالمت‌آميز با شهر به يک چهره مدرن و رضايت‌بخش براي شهروندان تغيير کند.
وي سرمايه‌گذاري و توجه ويژه به ايمني راه‌آهن را بسيار مهم خواند و افزود: در بررسي‌هاي سوانح ريلي جداي از ترددهاي غيرمجاز بر روي ريل، بخشي از خروج قطار از ريل مربوط به خطاي انساني است که با نصب سيستم ATC کنترل اتوماتيک هوشمند اين خطاي انساني به حداقل ممکن رسيد.
معاون برنامه‌ريزي و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن با يادآوري اين که سيستم ATC علاوه بر ارتقاي ايمني موجب افزايش ظرفيت نيز مي‌شود، ادامه داد: در واقع با اين سيستم با هزينه‌اي بسيار کم راه‌آهن تهران-مشهد مجهز به سيستم ATC و تراک بندي شد که اين اقدام ظرفيت اين خط ريلي را به ۲.۵ تا ۳ برابر افزايش داد.
وي ادامه داد: در توسعه خطوط جديد علاقه‌منديم با توجه به منابع محدود اولويت‌بندي در اين خصوص صورت گيرد و با نگاه ارتقاي بهره‌وري در حمل بار و مسافر پروژه تعريف کنيم و با جزئيات دقيق در اين حوزه برنامه داريم.
رسولي يادآور شد: در واقع با اين منابع اعتباري موجود کار جديدي را نمي‌توان آغاز کرد بر همين اساس راه‌آهن مصوبه هيأت امناي صندوق توسعه ملي را يک ظرفيت مي‌داند و استفاده از سهم طرح‌هاي حمل‌ونقل از برنامه‌هاي صندوق توسعه ملي در سال ۱۳۹۴ به ميزان ۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار را به سرمايه‌گذاران معرفي کرده است. بر اساس اين مصوبه بانک‌هاي عامل مي‌توانند معادل ۸۵ درصد مبلغ کل سرمايه‌گذاري‌هاي در دست انجام براي خريد ناوگان، ماشين آلات و تجهيزات کارگاه‌هاي مرتبط ريلي را به سرمايه‌گذاران غيردولتي (با ارائه طرح توجيه فني، مالي و اقتصادي قابل قبول) به صورت ارزي تسهيلات پرداخت کنند. همچنين شرکت راه‌آهن براساس اختيارات قانوني مي‌تواند حداکثر نوسانات نرخ ارز را براي اين سرمايه‌گذاران تضمين کند.
اين مقام مسوول در شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران افزود: در بحث پرداخت تسهيلات از محل وجوه اداره شده، شرکت راه‌آهن از محل انعقاد قراردادهاي عامليت (تفاهم‌نامه) و توديع وجوه اداره شده نزد بانک‌هاي عامل به سرمايه‌گذاران غيردولتي اين امکان را مي‌دهد که معادل ۷۵ درصد مبلغ کل سرمايه‌گذاري‌هاي در دست انجام براي خريد ناوگان، ماشين آلات و تجهيزات کارگاه‌هاي مرتبط ريلي را به صورت تسهيلات ريالي با نرخ سود ترجيحي و از طريق بانک‌هاي عامل دريافت کنند.
طبق گفته رسولي، پرداخت حق دسترسي خطوط موجود در پروژه‌هاي دوخطه، بسته حمايتي خريد سالن‌هاي مسافري٬ امکان مشارکت تا سقف ۳۰ درصد مبلغ کل سرمايه‌گذاري٬ پرداخت سهم درآمد صرفه‌جويي مصرف سوخت، تثبيت حق دسترسي واگن‌هاي باري نو را از جمله ديگر بسته‌هاي حمايتي براي سرمايه‌گذارن برشمرد که براي تحقق احکام برنامه ششم توسعه لازم و ضروري است.
معاون برنامه‌ريزي و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن افزود: در نظر گرفتن همه اين فرصت‌ها و ظرفيت‌ها براي سرمايه‌گذاران براي تأمين مالي پروژه‌ها و به تبع آن پياده‌سازي اهداف و برنامه ششم توسعه است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن