واضح آرشیو وب فارسی:راوی نیوز: روزانه در ایران حدود ۱۰۰۰ نفر دستشان از دنیا کوتاه می شود؛ بر اساس رسم و رسوم سال های دور در ایران اسلامی، برگزاری مراسم سوم، هفتم، چهلم، یادبود، سالگرد و این چنین مراسمی برای درگذشتگان در مساجد برگزار می شود که با پخش خرما، حلوا، گاه شربت و چای همراه بوده اسبه گزارش راوی نیوز ، در دهه های اخیر همراه با افزایش تجملات و به وجود آمدن فاصله طبقاتی میان مردم، شاهد هزینه های گزاف برای مراسم ختم هستیم. هزینه هایی که می تواند در جهات بهتر و والاتری سرمایه گذاری شود و نتایج و ثمرات مفیدتری برای جامعه باقی بگذارد. حال آنکه در بسیاری از موارد خرید قبرهای میلیونی یا به اصطلاح VIP و برگزاری مراسم در بهترین مساجد و دعوت از مداحان با صداهای مخملی جای خود را در «پسامرگ» باز کرده است. هزینه هایی که خود به تنهایی با خرج چند جشن عروسی برابری می کند. مساجد نیز بر اساس خدماتی که ارائه می دهند، خود را درجه بندی کرده و مبالغی را دریافت می کنند. در این بین ورودی برخی مساجد برای برگزاری مجلس ختم با ورودی تالارهای عروسی مساوی است. این اعداد از کجا می آیند و چه معیاری برای آن درنظر گرفته شده است؟ این مبالغ را چه کسی و کسانی تعیین می کنند؟ آیا واحدی بر کار مساجد با این شیوه نو، نظارت دارد؟ و آیا گزارشی ماهیانه و یا سالیانه از کارکرد و درآمد هیات امنای مساجد در دست است؟ هزینه های کمرشکن از خیابانی می گذرید؛ بنرها و پارچه نوشته های سیاه رنگی را مشاهده می کنید که تا روز قبل آنجا نصب نبوده است؛ درست حدس زدید، شخصی دار فانی را وداع گفته و خانواده وی وارد چالش جدیدی شده اند. فارغ از فضای اندوهگین و غم انگیز مرگ یک فرد برای خانواده اش، هزینه هایی نیز برای آنها در برداشته؛ هزینه هایی که به خودی خود کمرشکن هستند. از خرید قبر گرفته که در همین بهشت الزهرا تهران از ۵۰۰ هزار تومان موجود است تا ۲۰ میلیون تومان تا هزینه هایی مانند نوحه خوان و پذیرایی و … که با جیب خانواده ها سر جنگ دارد. هزینه ورودی برای برگزاری جشن ازدواج در یک تالار عروسی معمولی حدود یک میلیون تومان است. حال در تقابل با یک عروسی، هزینه هایی که برای یک مجلس ختم پرداخت می شود، شگفت انگیز خواهد بود. از لحظه ای که شخصی جان به جان آفرین تقدیم می کند، مبالغی برای هزینه غسل، خرید قبر، سنگ قبر، مداح، قاری قرآن و روضه خوان، هزینه های مربوط به نماز میت، مهیا و اجاره سالن های غذاخوری برای مراسم های سوم، هفتم و چهلم و هزینه های حمل و نقل و بسیاری دیگر که از قلم افتاده است را شامل می شود که این موارد هزینه های کلان مرگ و میر را نشان می دهد. در این بین مساجد نیز به عنوان محل برگزارکننده مراسم برای خود نرخی دارند. نرخ ها بالا رفته آقا! اما چرا مساجد برای برگزاری مراسم ختم از مردم مبالغی هنگفت دریافت می کنند؟ رقابت در برگزاری بهترین نوع مراسم برای مردگان تا حدودی در افزایش مبالغ از سمت مساجد بی تاثیر نیست. یکی از کارکنان امور مساجد کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر هزینه های بالای مراسم مساجد به خبرنگار اجتماعی روزنامه ابتکار می گوید: «نرخ ها بالا رفته آقا!». البته صحبت ها به دلیل قطع شدن تماس از جانب این فرد، ناتمام می ماند. مسجدی در منطقه شش تهران برای برگزاری مراسمی که یک ساعت و سی دقیقه به طول خواهد انجامید، مبلغ ۹۰۰ هزار تومان دریافت می کند. این مبلغ که در برخی مساجد بیش از این مقدار نیز پیش بینی می شود، هر انسان عاقلی را به این فکر وامی دارد که چه اتفاق خاصی در این یک ساعت و ۳۰ دقیقه طول مجلس رخ خواهد داد که مساجد درخواست چنین مبلغی را می کنند. پرسشی دیگر به شیوه ای دیگر از هیات امنای مسجد پرسیده می شود. سوال این است که این مبلغ صرف چه مواردی می شود. یکی از افراد هیات امنای مسجد واقع در منطقه ۶ – از ذکر نام آن خودداری می کنیم- به خبرنگار روزنامه ابتکار می گوید: «هزینه های مربوط به آبدارچی و حق الزحمه خادمان مسجد و همچنین توزیع کنندگان کتابچه های قرآن و افرادی که گلاب بین عزاداران پخش می کنند شامل این هزینه می شود». در کنار این مورد یک مسجد در میدان تجریش نیز مبلغ معادل ۵۰۰ هزار تومان را برای برگزاری مراسمی ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه ای دریافت می کند و در ارتباط با مدیحه سرایی و نوحه خوانی ها و همچنین قاری قرآن نیز مبالغی را اعلام می دارد که مجموعا بیش از یک میلیون تومان مبلغ دریافتی این مسجد می شود. بازار داغ مداحان به سراغ بازار داغ مداحان می رویم، قیمت مدیحه سرایی و نوحه خوانی از ۵۰ هزار تومان در معمولی ترین حالت خود شروع می شود و با توجه به تماس تلفنی ما با یکی از مداحان که در کارنامه کاری خود به تسلط به مداحی با زبان ترکی نیز اشاره کرده است و در ابتدای مکالمه آدرس محل برگزاری مراسم را از ما می پرسد، می گوید: «نوحه خوانی در این مسجد مورد نظر شما ۴۰۰ هزار تومان می شود، تاحدودی بستگی به مسجد دارد و به لطف صاحب عزا بیشتر یا کمتر هم می گیریم. فقط هم مداحی است و خبری از دف و نی نیست». حال یک قاری قرآن که در یک مراسم ختم آیاتی چند از کلام الله مجید را تلاوت می کند، در شهرستان ها حدود ۳۰ هزار تومان دریافت می کند، این مبلغ برای یک قاری قرآن که خود را دارای مدرک درجه یک تلاوت از سوی دارالتحفظ تهران معرفی می کند حدود ۲۰۰ هزار تومان است. مبالغ بیان شده از قاری قرآن و مداح را در کنار پول دریافتی مساجد گذاشته و به آن هزینه وسایل پذیرایی اعم از میوه و خرما و حلوا را نیز بیافزایید. چند می دهید، اشک تان را در بیاوریم؟ سوال: بر تعیین هزینه مجالس ختم دریافتی توسط هیات امنا مساجد چه ارگانی نظارت خواهد داشت؟ اداره اوقاف و امور خیریه؟ دبیرخانه کانون های مساجد؟ امور مساجد؟ سه نهاد بیان شده در این ارتباط پاسخگو نبوده اند. اگر در ابعاد بزرگ تری این اعداد و ارقام بررسی شود، شاید کاربرد کلمه دور از ذهن، قانع کننده شود. روزانه بیش از ۴ مراسم در مساجد (به قولی درجه یک) برگزار می شود؛ به طور میانگین این مقدار ۳ مراسم در روز فرض خواهیم کرد. با حسابی سر انگشتی در ماه ۹۰ مراسم برگزار می شود که درآمد حاصل از آن بالغ بر ۸۱ میلیون تومان است. در نظر داشته باشید در کلانشهر تهران حداقل ۱۷۶۲ مسجد ساخته شده است. در بسیاری از موارد گفته می شود مبالغ دریافتی در مجالس ختم، جهت خیرات و هزینه برای بازسازی مسجد صرف می شود. باید پرسید یک مسجد چندبار در سال بازسازی می شود! در کنار مبالغ هنگفت دریافتی در مساجد خبرنگار روزنامه ابتکار در تماس با مسجدی در منطقه ۲۲ تهران، از مبلغ ۳۰۰ هزار تومانی همراه با مداح و قاری قرآن آگاه شد که در قیاس با مساجد درجه یک جای بسی تامل دارد. در مقابله بین قیمت ۳۰۰ هزار تومان و ۹۰۰ هزار تومان، آیا این جمله جایز است که بگوییم، چند می دهید تا اشک تان را در بیاوریم؟ روزنامه ابتکار
جمعه ، ۸آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راوی نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]