واضح آرشیو وب فارسی:فردو نیوز: نشست علمی تعامل فرهنگی عالمان شیعه و اهل سنت از سده چهارم تا هشتم هجری قمری با ارائه حسن احمدیان دلاویز پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی اسلامی المصطفی در سالن اجتماعات مجتمع امین قم برگزار شد.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی فردونیوز ،نشست علمی تعامل فرهنگی عالمان شیعه و اهل سنت از سده چهارم تا هشتم هجری قمری با ارائه حسن احمدیان دلاویز پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی اسلامی المصطفی در سالن اجتماعات مجتمع امین قم برگزار شد. احمدیان در ابتدای این جلسه به سخنرانی پرداخت و گفت: تعامل در لغت به معنای داد و ستد و معامله آمده است و معنای لغوی فرهنگ نیز به مجموعه دستاوردهای مادی و معنوی انسان که در سایه تلاش مشترک فکری و عملی در طول تاریخ صورت گرفته است گفته می شود. وی به بیان انواع تعامل پرداخت و ابراز داشت: تعاملات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی از مهم ترین نوع تعاملات است که مبانی قرآنی آن عقیده به توحید، اطاعت از رسول خدا(ص)، پذیرش ظواهر اسلام، وحدت ادیان، مدارا و آسان گیری و بسیاری دیگر از آیات و روایات است. این استاد دانشگاه به بیان مصادیق تعامل در سیره اهل بیت عصمت(ع) پرداخت و خاطر نشان کرد: در سیره اهل بیت(ع) پر از رفتارهای تعامل و مناسبت بین مذاهب از جمله همسفر شدن امام علی(ع) با یهودی، تعامل سیاسی - قضایی و علمی با خلافای راشدین، مناظرات ائمه(ع) با مخالفان با رویکرد دوستی وجود داشته است. این پژوهشگر دینی ابراز داشت: علمای سلف شیعه و سنی تعاملات بسیار تنگاتنگی با یکدیگر داشته اند که از جمله آن و به طور فهرست وار می توان به تدریس و تدرس از یکدیگر، اجازه نامه های نقل روایت و اجتهاد، مناظره، نامه نگاری علمی، شرح نویسی بر آثار یک دیگر، حاشیه نویسی بر کتب، اهدا آثار، نگارش علمی به درخواست یکدیگر،ترجمه و استنساخ از آثار یکدیگر اشاره کرد. وی ادامه داد: به طور مثال شیخ طوسی شاگرد اساتیدی از اهل سنت مانند شیخ علی بن عیسی رمانی، محمد بن عمران مرزبانی و ابوبکر محمد بن سالم بوده و همچنین شاگردانی از اهل سنت به نام های قاضی عبدالجبار و ابوعبدالله جرجانی را داشته است. وی افزود: همچنینی شیخ طوسی شاگردانی همچون ابو حازم نیشابوری، ابوعلی و ابن شاذان را داشته از که فرق مختلف اهل سنت بوده اند. احمدیان به بیان تفصیلی اجازه نامه علما پرداخت و اظهار داشت: ابن شهر آشوب از عالم و مفسر بزرگ اهل سنت زمخشری اجازه نقل روایت و اجتهاد دارد و شهید اول نیز اذعان دارد که از چهل عالم اهل سنت اجازه نامه دریافت کرده است. وی تصریح کرد: مناظراتی که بین علمای شیعه و سنی نام برد مانند شیخ مفید و قاضی عبدالجبار، علامه حلی با مخالفان خود در حضور سلطان محمود خدابند که منجر به گرایش وی به تشیع شد و مناظرات فراوان دیگر که با رعایت اصول مناظره و احترام طرفینی بوده بسیار وجود داشته است. وی گفت: یکی از دیگر مصادیق مهم مناسبت و تعامل علمای با یکدیگر وجود شرح های متعدد از کتب علما از سوی یکدیگر بوده است به طور مثال شاهد شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید و معارج ابن فندق از سوی اهل سنت، شرح حکمت اشراق، و بسیاری از کتب متداول در علوم دینی بین دانشمندان اسلامی است. احمدیان در پایان خاطرنشان کرد: همچنین مشارکت علمای شیعه و سنی در ساخت و مدیریت مراکز علمی از جمله رصد خانه مراغه و کتابخانه عظیم آن این مسأله را به ذهن خطور می دهد که دانشمندان شیعه و سنی تا قرن هشتم هجری قمری در کنار یکدیگر به دنبال ارتقای علمی و فرهنگی جامعه اسلامی بودند. منبع:رسا پایان پیام
پنجشنبه ، ۷آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فردو نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]