تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834157321
بررسی لعن های زیارت عاشورا
واضح آرشیو وب فارسی:صدای شیعه: زیارت عاشورا به عنوان تنها زیارتی است که دارای بیشترین فرازهای تبرّی (برائت جستن) است، و می تواند آغازی برای عارفان سالک یا رهروان مبتدیِ این راه باشد.محمد ذکاوت صفت صدای شیعه: زیارت عاشورا از بهترین زیاراتی است که در باب تبرّی و تولّی وارد شده است. این زیارت یکی از بهترین زیارات وارده شده از لحاظ سند است و تشکیک در سند آن از هیچ کس از اهل علم و عقل صادر نشده است. برای خواندن این زیارت در روایت علقمه از امام باقر علیه السلام ثواب زیادی گزارش شده که بعضی از آن ثواب ها عبارتند از: هزار هزار حسنه برای او نوشته می شود و هزار هزار سیّئه از او محو می شود و به هزار هزار درجه ترفیع داده می شود و همراه با کسانی که با امام حسین علیه السلام شهید شدند محشور می شود. (کامل الزیارات، ص 176) این زیارت یکی از منحصر به فردترین زیاراتی است که در مناسبت های مختلف به خواندن آن سفارش شده است. علما و عرفاء و عوام از ناحیه ی این زیارات به مقاماتی رسیده اند و بسیاری از بزرگان در خواندن روزانه ی زیارت عاشورا مداومت داشته اند به نحوی که حتی بعضی از بزرگان در مواقعی که بیمار بوده اند یا کسالتی داشته اند، برای خواندن آن نایب می گرفته اند . یکی از مهمترین فقرات زیارت عاشورا لعن های این زیارت است که در این تحقیق قصد داریم به صورت گذرا چشم اندازی به این فقرات برجسته داشته باشیم . رتبه ی تبرّی و تولّی در زندگی انسان روشن است که انسان در زندگی فردی خود نمی تواند به صورت خنثی عمل کند. این عملکرد در زندگی اجتماعی به شکل عام تری جلوه می کند. بنابراین هر انسانی بر اساس عقیده اش، عقائد و افرادی را دفع می کند و عقائد و افرادی را جذب می نماید. اگر عقیده ای قدرت جذب و دفعش نسبت به افراد و اعتقادات به تدریج ضعیف شود، به ضعف تدریجی آن عقیده منتهی خواهد شد . اگر بخواهیم تبرّی و تولّی را رتبه بندی کنیم، روشن است که در رتبه ی اول باید تبرّی را بیاوریم. بنابراین در باب تبرّی و تولّی، رتبه ی تبرّی؛ یعنی بیزاری جستن از دشمنان خدا، در عقیده ی مؤمن پیش از تولّی می باشد . تجلّیِ تبرّی در زیارت عاشورا در باب اخلاق می گویند پس از اینکه انسان از عادات و اعمال زشت خود و دیگران تخلّی پیدا کرد و به کمالات و فضائل، خود را تحلّی (آراسته) نمود، به مرحله ی تجلّی جمال حضرت دوست یا اشارات او برای ادامه ی سلوک می رسد . زیارت عاشورا به عنوان تنها زیارتی که دارای بیشترین فقرات تبرّی (به عنوان تخلّی) است، می تواند فتح باب عارفان سالک یا رهروان مبتدیِ این طریق باشد . دلائل ورود لعن در زیارت عاشورا گفتیم که وقتی انسان دارای عقیده و هدفی در زندگی اجتماعی باشد، نمی تواند به صورت خنثی عمل کند. او با کمال احترام به عقائد دیگران و در کمال زندگی مسالمت آمیز در موارد خنثای زندگی اجتماعی، با تبرّی (دشمنی با دشمنان خدا) از عقیده ی خود دفاع می کند و راه هرگونه سازش عقیدتی را می بندد و با تولّی (دوستی با دوستان خدا) زندگی اجتماعی مناسب با عقیده ی خود را سازماندهی می نماید . انسان موجودی بی تفاوت نباید باشد چرا که فهم و شعور و ابزاری برای واکنش نشان دادن دارد. اسفنج دریایی وسیله ی حرکتی ندارند، ساکن اند، شکل معینی ندارند، غذا سازی نمی کنند، اندامی برای بینایی و شنوایی ندارند و حتی در برابر نور واکنش نشان نمی دهند. بنابراین ساده ترین شکل حیاتِ تقریباً خنثی را اسفنج ها دارند). انسان عقیده مند بر اساس عقیده اش خط کشی حزبی انجام می دهد و با اختیار و اعتقاد، خطوط قرمز عقیدتی را در هم نمی شکند . اگر کسی صحبت از حذف لعن در زندگی و دعاها و زیارت ها (که سفارش روش زندگی عقیدتی اند) کند، و بگوید که «لعن های زیارت عاشورا ترویج خشونت است»، اگر ملاحظه ی مروّت و مدارا و تقوا و تقیّه را نکرده باشد، توصیه به زندگی اسفنجی نموده است که خلاف اصول ابتدائی دین است. دین اسلام با جمله ی مقدس «لا إله إلا الله» شروع می شود که دو فقره است و فقره ی اول آن تبرّی است . فقرات لعن در زیارت عاشورا لعن های وارد شده در زیارت عاشورا دو نوع است که عبارتند از : الف) لعن های عام (امّت ملعونه ) در لعن های عام زیارت عاشورا دوازده طبقه لعن وجود دارد که عبارتند از : 1. فَلَعَنَ اللَّه أمَّةً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ (خدا لعنت کند امّتى که بناى ظلم و بیداد را بر شما اهل بیت بنیان نهادند) 2. وَ لَعَنَ اللَّه أُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقَامِکُمْ وَ أَزَالَتْکُمْ عَنْ مَرَاتِبِکُم الَّتِی رَتَّبَکُم اللَّه فِیهَا (و خدا لعنت کند قومى که شما را از مقامتان جدا کردند و از مرتبه هایتان که خداوند شما را در آن جاى داده بود، دور نمودند) 3. وَ لَعَنَ اللَّه أُمَّةً قَتَلَتْکُمْ (و خدا لعنت امّتی که شما را کشتند) 4. وَ لَعَنَ اللَّه الْمُمَهِّدِینَ لَهُمْ بِالتَّمْکِینِ مِنْ قِتَالِکُم (و خدا لعنت کند آنان را که امکان جنگ با شما براى آنها مهیّا کردند) 5. فَلَعَنَ اللَّه آلَ زِیَادٍ وَ آلَ مَرْوَانَ (پس خدا لعنت کند آل زیاد و آل مروان) 6. وَ لَعَنَ اللَّه بَنِی أُمَیَّةَ قَاطِبَةً (و خدا لعنت کند تمام بنی امیه را [صاحبان عنوان ظلم]) 7. وَ لَعَنَ اللَّه أُمَّةً أَسْرَجَتْ وَ أَلْجَمَتْ وَ تَهَیَّأَتْ لِقِتَالِکَ (و خدا لعنت کند امّتى که مرکبها را زین کردند و به اسب ها برای آمادگیِ جنگ با شما افسار زدند) 8. اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَه عَلَى ذَلِکَ (خدایا لعنت کن اوّلین ظالمی را که به حق محمّد و آل محمّد ظلم کرد و آخرین کسى را که در این راه از او پیروی نمود) 9. اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِی حَارَبَتِ الْحُسَیْنَ وَ شَایَعَتْ وَ بَایَعَتْ أَعْدَاءَه عَلَى قَتْلِهِ وَ قَتْلِ أَنْصَارِهِ (خدایا لعنت کن گروهی را که با حسین جنگیدند و گروهی را که همراهى نمودند و گروهی را که با دشمنان او برای کشتنش و کشتن یارانش پیمان بستند) 10. اللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِیعاً (خدایا همه ی آنها را لعنت کن) 11. اللَّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ آلَ نَبِیِّکَ بِاللَّعْنِ (خدایا اولین ظالمی را که به خاندان پیامبرت ظلم کرد، مخصوص لعن بگردان) 12. ثُمَّ الْعَنْ أَعْدَاءَ آلِ مُحمَّدٍ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الآخِرِین (سپس دشمنان آل محمد از اولین و آخرین را لعنت کن) این لعنت های عظیم پی در پی برای این است که ظلم در نزد خداوند آن قدر قبیح است که اگر در امتی، گروهی بنیان ظلم نهادند و بر اساس آن ظلم، جامعه ی اسلامی را اداره کردند، آن ظلم نهادینه می شود و آن جامعه مانند لجنزار بدبوئی می گردد که تمام راههای هدایت و معنویت از آن رخت برمی بندد و هر چیزی در آن به هر نحوی رشد کند در بستر آلوده ی آن پلیدی سر بلند می کند و نسل های بعد در جهل مرکب، اسیر فضای فتنه ی غبار آلود بلکه تاریک آن جامعه ی ظلمانی شده، کاملاً راه هدایت و سعادت بر روی آنها بسته خواهد شد. آن چه امروزه در گروههای انحرافی امثال داعش و وهابیت بی عقل و دور از هر گونه انسانیت می بینیم، نتیجه ی آن نهادینه شدن اساس ظلم و جور بر اهل بیت رسول خدا صلی الله علیهم اجمعین است . ب) لعن های خاص (سرکرده های ملعون ) لعن های خاص زیارت عاشورا، همانطور که قبلاً گفتیم به دلیل مصداق بودن افراد خاص تحت عنوان «ظالم» یا «معاون و یاور ظالم» است . این لعن های خاص که به بعضی از سرکرده های ظلم تعلق گرفته است، عبارتند از : 1. وَ لَعَنَ اللَّه ابْنَ مَرْجَانَةَ (و خدا لعنت کند فرزند مرجانه [همان «ابن زیاد» ملعون]) 2. وَ لَعَنَ اللَّه عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ (و خدا لعنت کند عمر سعد) 3. وَ لَعَنَ اللَّه شَمِراً (و خدا لعنت کند شمر را) 4. اللَّهُمَّ الْعَنْ أَبَا سُفْیَانَ وَ مُعَاوِیَةَ وَ یَزِیدَ بْنِ مُعَاوِیَةَ أَبَدَ الآبِدِین (خدایا بر ابوسفیان و معاویه و یزید بن معاویه تا همیشه لعنت فرست) این لعن های وارد شده در زیارت عاشورا از باب کینه های شخصی صادر نشده اند، بلکه از باب عنوان ظلم و کمک به ظالم صادر شده اند و این لعن ها اگر به اشخاص حقیقی تعلق گرفته اند به این دلیل است که آن فرد، صاحب این عنوانِ «ظالم» و «معاونت ظالمین» می باشد، و با توجه به قبیح بودن عقلیِ این عنوان در نزد تمام عقَلا، این لعن و تبرّی در نزد افرادی که هیچ نسبتی با دین اسلام ندارند یا حتی صاحب هیچ دینی نیستند نیز حَسَن و پسندیده است. (دقت بفرمائید) نتیجه وقتی کسی ملقّب به عنوانی می شود، تمام عوارض آن عنوان را شامل می شود. و چون بعضی افراد به دلیل ادامه دادن راه ظلم به اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله، عنوان «ظالم» به خود گرفتند، آن لعن ها شامل حال آنها گردیده است؛ نه فقط شامل آنها بلکه در صورت رضایت به عملکرد آن ظالمان، شامل تمام افراد حقیقی (یعنی اشخاص) و حقوقی (یعنی حکومت ها و امت ها) تا روز قیامت می گردد . خداوند همه ی ما و نسل ما را جزء دوستداران اهل بیت علیهم السلام و جزء دشمنان ظالمان آنان قرار دهد. آمین . منبع: تبیان
پنجشنبه ، ۷آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: صدای شیعه]
[مشاهده در: www.sedayeshia.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]
صفحات پیشنهادی
اجتماع بزرگ عاشورایان حسینی در اماکن زیارتی البرز
اجتماع بزرگ عاشورایان حسینی در اماکن زیارتی البرز کرج- ایرنا- مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز از اجتماع بزرگ عزاداران استان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در اماکن زیارتی و آستان مقدس امامزادگان شاخص این استان خبرداد حجت الاسلام سید عباس مسعودی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبمدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در گفتوگو با فارس خبر داد ۷ هزار زائر ایرانی روز عاشورا در کربلا حضور دارند/ ا
مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در گفتوگو با فارس خبر داد۷ هزار زائر ایرانی روز عاشورا در کربلا حضور دارند اعزام ۱۷ هزار زائر به عراق در دهه اول محرممدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در روز تاسوعا و عاشورا بیش از ۷ هزار زائر ایرانی در کربلا حضور دارند گفت در دهه اولشکر بر مصیبت در زیارت عاشورا
سجده نفسانی که روح سجده رها بودن دل است از امور فناناپذیر و همچنین روی آوردن با تمام وجود به امور جاودان و کندن کبر و تعصب بیجا قطع همه علایق دنیوی و آراسته شدن به اخلاق نبوی به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز در فراز آخر و در سجدهزیارت قدسی عاشورا مپاسخ به سوالات دینی؛ چرا در سجده زیارت عاشورا، خدا را به خاطر این مصیبت، شکر می کنیم؟
کرات آملی نهضت خونین کربلا اگرچه از یک زاویه مصیبتی دردناک بود اما از نگاه دیگر نعمتی بزرگ برای اسلام و مسلمانان بود چراکه به برکت خون سید الشهدا ع و یارانش اسلام از مسیر انحراف نجات یافت معنای دقیق اللهم لک الحمد حمد الشاکرین على مصابهم که در سجده زیارت عاشورا می خوانیم«وفدیناه بذبح عظیم» تعبیر شد/ بررسی وجوه عرفانی حماسه عاشورا
دولت بهار بدون توجه به بعد عرفانی شخصیت امام حسین ع نمی توان حماسه خونین کربلا را فهمید روح این حادثه عرفان است و حادثه کربلا بدون بعد معنوی آن قابل تبیین نیست به گزارش دولت بهار به نقل از مهر در نگرش عرفا به عاشورا نظرات و مقامات عرفانیمورد توجه قرار گرفته و همه ارکان و مؤل(تصاویر) خوشنویسی 50 متری زیارت عاشورا
به مناسبت عزاداری سرور و سالار شهیدان جمعی از خوشنویسان اردکانی متن کامل زیارت مقدس عاشورا را در جمع مردم عزادار اردکان خوشنویسی کردند این کار هنری که با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر اردکان و انجمن خوشنویسان این شهرستان به روی پارچه ای به طول 50 متر و در زمانی به مدت چهارمراسم زیارت عاشورا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان
در ابتدای این مراسم غلامرضا شنبدی مدیرکل کانون خوزستان گفت شخصیت و عظمت امام حسین علیه السلام همه جا را فراگرفته است و تمام انسان های آزاده از فداکاری و گذشت و جوان مردی امام سوم شیعیان در راه احیای دین حق و عدالت ریشه کن کردن باطل و ظلم سخن می گویند ستاد شورای امر به معرف و نبررسی نهضت عاشورا در کتاب «کشته اشک ها»/ از مقتل شناسی تا فلسفه عزاداری
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ایبنا کتاب کشته اشک ها بررسی تحلیلی نهضت عاشورا نوشته غلامرضا قربانلو منتشر شد نویسنده در این کتاب درصدد است تا به نهضت عاشورا نگاهی مشروح داشته باشد نویسنده کتاب خود را در یازده فصل نوشته است در فصل نخست زندگی نامه مختصر امام حسین ع پیش رویآذر: تاسوعا و عاشورای حسینی را با «بررسی تاریخ عاشورا» بگذرانید
اسماعیل آذر چهره آشنای شعر و ادبیات فارسی کتاب بررسی تاریخ عاشورا اثر محمد ابراهیم آیتی را برای مطالعه مخاطبان پیشنهاد کرد و گفت این کتاب با پشتوانه علمی خود خواننده را از اصالت مطالب ارائه شده مطمئن می کند ضمن این که نویسنده این کتاب احاطه کاملی به روزگار واقعه عاشورا داطنین زیارت عاشورا در بیشکک
طنین زیارت عاشورا در بیشککصبح امروز مراسم قرائت زیارت عاشورا و روضه سیدالشهداء در سفارت ایران در قرقیزستان برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک محبان اهلبیت ع در پایتخت قرقیزستان با حضور در سفارت ایران در بیشکک همراه با قرائت زیارت عاشورا به عزاداری پرداختند در-
گوناگون
پربازدیدترینها