تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816935555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجالس حسینی مصداق بوستان های بهشتی است


واضح آرشیو وب فارسی:دانا: به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از لرسو ؛ با استفاده از آیات قرآن و روایات معصومین(ع) دو نوع مجلس وجود دارد: 1-مجالس خائضین(گناه) 2-مجالس بهشتی خوض و مشتقات آن، دوازده بار در قرآن کریم بکار رفته است، معنای لغوی، فرو رفتن در آب است. از نگاه قرآن یعنی ورود و شرکت در جلسات باطل است مجلس خائضین مجالسی که جز باطل در آن نیست. یک نوع از مجالس خائضین: شکل مجلس باطل است، مثال مجلسی که در آن موسیقی حرام، اختلاط محرم و نامحرم و یا جلسه شراب باشد. نوع دیگر: ظاهرش باطل نیست محتوایش باطل است. اما وظیفه ما در برخورد با اینگونه مجالس چیست؟ قرآن در این باره به ما دستورالعمل داده است. در سوره مبارکه انعام آیه 68 می خوانیم: «هر وقت کسانی را که آیات ما را استهزاء می کنند مشاهده نمایئی از آنها روی بگردان تا به سخن دیگری بپردازند واگر شیطان از یاد تو ببرد، به محض توجه پیدا کردن با (این) جمعیت ستمگر منشین». در روایات در کتاب شریف کافی نوشته ثقه الاسلام کلینی، جلد 2، بابی مفصل در نکوهش مجالست وهمنشینی با اهل معصیت به نام «باب مجالست اهل المعاصی» مطرح کرده است و در آن روایات متعدده از حضرات معصومین(ع) آورده اند مبنی بر اینکه از همنشینی با اهل گناه یا شرکت در جلسه ای که در آن گناه می شود و شخص قدرت جلوگیری از آن را ندارد نهی شده، حتی اگر آنها از بستگان باشند. پس وظیفه اول شرکت نکردن در مجلس گناه است. وظیفه دوم در صورت شرکت باید مجلس گناه را به ثواب تبدیل کرد؛ در صورت شرکت و عدم توانایی تبدیل، باید مجلس را ترک کرد. در سوره مبارکه نساء آیه 140 می خوانیم: «خداوند درقرآن(این حکم را) برشما فرستاده که هنگامی که بشنوید افرادی آیات خدا را انکار واستهزاء می نمایند با آنها ننشینید تا به سخن دیگری بپردازند، زیرا دراین صورت شما هم مثل آنان خواهید بود، خداوند منافقان و کافران را همگی در دوزخ جمع می کند.» نکته اول آیه فوق: سکوت در اینگونه مجالس(مجالس گناه) 1-روح نفاق است. 2-شرکت در گناه است. 3-سکوت نوعی رضایت وامضای عملی است. نکته دوم آیه مذکور: همنشینی های آخرت، جزای همنشینی های دنیوی است؛ «ان الله جامع المنافقین والکافرین... » یکی از علت های سقوط در سقر که از درکات جهنم است، شرکت در مجالس خائضین است. در آیات 40 تا 46 سوره مدثر آمده است: « فی جنات یتساءلون عن المجرمین ما سلککم فی سقر قالوا لم نک من المصلین و لم نک نطعم المسکین و کنا نخوض مع الخائضین و کنا نکذب بیوم الدین» در این آیات چهار ویژگی اهل سقر بیان شده است: 1-اصل رابطه با خدا نبودن (نماز نمی خواندند. 2- با خلق خدا مردم رابطه نداشتن (اهل انفاق واطعام نبودن ) 3-شرکت در مجالس گناه. 4-تکذیب روز قیامت. هر جا مجلس بروند حق و گناه بود شرکت می کردند، همرنگ آنها می شدند، سخنان آنها را تصدیق می کردند، اهل مجلس مقدسات را مسخره می کردند و آنها لذت می بردند. خوض در باطل معنای وسیعی دارد؛ شامل ورود در مجالسی که آیات خدا را به استهزاء می گیرند، تبلیغات ضد اسلامی، شوخی های رکیک، گناهی که انجام داده اند و با لذت نقل می کنند، حتی به تنهایی هم مصداق مجلس گناه می شوند، مثلاً با نشستن پای فیلم و ماهواره و سایت مستهجن. مجالس بهشتی: مجالسی که از آن تعبیر به «ریاض الجنه» شده است. از رسول خدا(ص) نقل شده که فرمودند: «ارتعوا فی ریاض الجنه (در باغ های بهشتی گردش کنید و از آنها بهره مند گردید. سؤال کردند قالو یا رسول الله و ما ریاض الجنه؟ قال مجالس الذکر.» یا در روایتی دیگر حلق الذکر مجاس ذکر و یاد خدا. در روایتی دیگر فرمودند: حلقه ذکر، مجالسی است که در آن حلال و حرام خدا مطرح می شود.(بحار الانوار جلد 1 ص 205) یکی دیگر از مجالس بهشتی، مجالس علماء است: رسول خدا(ص) فرمودند: مجالس علماء را غنیمت بشمرید که باغی از باغ های بهشت است و بر آنها رحمت و مغفرت همانند باران از آسمان نازل می شود.( جامع الاخبار ص 39) مجالس حسینی بحق مصداق بوستان های بهشتی است: مجالس حسینی هم مجالس یاد خداست و هم مجلس مؤمنان وعلماء است. از سوی ائمه معصوم(ع) هم توصیه به برگزاری و تشکیل مجالس اهل بیت شده است.


پنجشنبه ، ۷آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دانا]
[مشاهده در: www.dana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن