واضح آرشیو وب فارسی:تهران پرس: نتیجه این مذاکره چه شد؟ در انتهای این مذاکره سر امام حسین(ع) به روی نیزه ها رفت. اگر مذاکره هم هست باید به نتیجه آن نیز توجه شود.به گزارش تهران پرس «تاریخ را اینجور می فهمید؟ زندگی ائمّه را اینجور تحلیل می کنید؟ » این سوال در واقع هشدار بزرگی بود که رهبر حکیم انقلاب درست یک هفته مانده به آغاز ماه محرم به تحریف کنندگان قیام عاشورا دادند. کسانی که در تحریفی آشکار قصد داشتند قیام حضرت سیدالشهدا(ع) را نیز تعبیر به مذاکره با عمر سعد کنند. مقام معظم رهبری در پاسخ به این شبهه پراکنی ها فرمودند:« وقتی صحبت مذاکره می شود، می گویند آقا شما چرا با مذاکره ی با آمریکا مخالفت می کنید؟ خب امیرالمؤمنین هم مذاکره کرد با فلان کس، امام حسین هم مذاکره [کرد ]. خب اینها نشان دهنده ی سهل اندیشی است، نشان دهنده ی نرسیدن به عمق مسئله است . این جور نمی شود مسائل کشور را تحلیل کرد؛ با این نگاه عامیانه و ساده اندیشانه نمی شود به مصالح کشور رسید. اوّلاً امیرالمؤمنین که با زبیر یا امام حسین که با ابن سعد حرف می زند، او را نصیحت می کند؛ بحث مذاکره ی به معنای امروزی نیست؛ مذاکره ی امروزی یعنی معامله، یعنی یک چیزی بده، یک چیزی بگیر. امیرالمؤمنین با زبیر معامله می کرد که یک چیزی بده، یک چیزی بگیر؟ امام حسین با ابن سعد معامله می کرد که یک چیزی بده یا یک چیزی بگیر؟ [ هدف ] این بود؟ تاریخ را اینجور می فهمید؟ زندگی ائمّه را اینجور تحلیل می کنید؟ امام حسین رفت نهیب زد، نصیحت کرد، گفت از خدا بترس؛ امیرالمؤمنین زبیر را نصیحت کرد، خاطره ی زمان پیغمبر را یادش آورد، و گفت از خدا بترس؛ اتّفاقاً اثر هم کرد، زبیر خودش را از جنگ کنار کشید. امروز مذاکره به این معنا نیست؛ برای اینکه ما با آمریکا که شیطان بزرگ است، باید مذاکره کنیم یک عدّه ای واقعاً با نگاه سهل اندیشانه و عوامانه و بدون فهمِ حقیقتِ حال مثال می آورند و در روزنامه می نویسند، در سایت می نویسند و در سخنرانی می گویند که چرا امیرالمؤمنین با زبیر مذاکره کرد، شما با آمریکا مذاکره نمی کنید؟ یعنی اینقدر اشتباه در فهم مسئله [وجود دارد]. این که حالا به این معنا مذاکره نبود .« علما و کارشناسان دینی اصلی ترین فلسفه قیام عاشورا را زیر بار ظلم نرفتن زیر سایه شعار "هیهات من الذله" می دانند. همان اندیشه ای که منشاء پیدایش انقلاب اسلامی در عصر حاضر بود. برای تبیین این شعار و بررسی روش های نهادینه کردن آن در هیئت ها به سراغ حاج حسین سازور از ذاکرین اهل بیت رفتیم. * در ابتدا یک تحلیلی از شعار "هیهات مناالذله" امام حسین(ع) داشته باشید؟ اصل قیام عاشورا بنابر فرمایش حضرت سیدالشهداء(ع) برای احیای دین جدشان رسول الله(ص) طراحی و بنیان گذاشته شد. یعنی وقتی دین در معرض تهاجم ستمگران و ظالمین قرار می گیرد، باید با هجمه کنندگان به دین با هر وسیله ای که وجود دارد مقابله کرد. این وسیله یا سلاح است و یا با خون می توان به این مقصود دست یافت. آنجا که سلاح کاربرد داشته باشد بهره می بریم و آن جا که این ابزار وجود نداشته باشد باید خون داد. همان طور که حضرت اباعبدالله الحسین هم با خون خودشان به مقابله با دشمنان اسلام و هجمه کنندگان علیه دین به مقابله پرداختند. این بهترین معنای "هیهات مناالذله" است. حقیقتاً "هیهات مناالذله" یعنی کسی که بخواهد به دین ما تعرض و یا هجمه کند ما باید با آن مقابله کنیم. *با توجه به اتفاقات سیاسی روز و تحولات اجتماعی این شعار "هیهات مناالذله" را چگونه می توانیم به عنوان یک فرهنگ نهادینه کنیم؟ خوشبختانه با گذشت چند سالی از بیانات رهبر انقلاب در موضوع عبرت های عاشورا یک مقداری این شعار جایگاه خودش را پیدا کرده، اما تا رسیدن به افق و جایگاه والا راه بسیار است و کفایت نمی کند. به واقع دین ما هر روز و هر ساعت نیاز به این شعار دارد و تنها بحث عاشورا و محرم نیست. چرا که تا وقتی محرم فرا می رسد همه یاد شعار "هیهات مناالذله" می افتند. این شعار "هیهات مناالذله" برای همه اعصار و ساعات است. واقعاً دشمن فقط در محرم حمله نمی کند. در صورتی که دشمن از غفلت ما استفاده می کند و منتظر است ببیند که ما در چه زمانی به خواب می رویم؛ ممکن است این خواب آلودگی در عید نوروز باشد و یا امکان دارد این اتفاق در تابستان و زمستان به وجود بیاید. شعار "هیهات مناالذله" به همه دوران ها اختصاص دارد. همیشه باید آماده باشیم. اینکه برخی از آقایان دهه محرم به این مهم می پردازند این از روی کم خردی است. در زمان ها و اعصار این شعار باید جایگاه خودش را پیدا کند؛ این هم مختص دسته خاصی نیست. یعنی صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، دستگاه های فرهنگی به خصوص مسئولیت سنگینی دارند. این یک کار ملی است؛ کار اختصاصی یک دسته و گروه نیست. هرکسی که به هر طریقی به انقلاب اسلامی وابسته است باید برای این شعار کار کند. *عده ای می گویند عمر بن سعد با امام حسین(ع) مذاکره کرده و حتی دست داده است و می خواهند با این توجیهات و این اشاره به مباحث عاشورا همه را به مذاکرات ربط بدهند. البته حضرت آقا در بیانات اخیرشان این موضوع را رد و عوامل این اظهارات را سهل اندیش و سهل انگار عنوان کرده اند. نظر شما در این باره چیست؟ این تحریف بیّن تاریخ است و اصلاً چنین چیزی صحت ندارد. اگر تاریخ را بخوانید و اهل تاریخ باشید حضرت سیدالشهداء(ع) به عمر بن سعد هشدار داد و اصلاً بحث مذاکره مطرح نبود. حالا به زعم این آقایان که می گویند عمر بن سعد ملعون با امام حسین(ع) مذاکره کرد؛ نتیجه این مذاکره چه شد؟ در انتهای این مذاکره سر امام حسین(ع) به روی نیزه ها رفت. اگر مذاکره هم هست باید به نتیجه آن نیز توجه شود. آیا این مذاکره قابل قبول است. واقعاً از دورنما هم این تحریف بیّن تاریخ، هویداست. شما که دارید می گویید عمر بن سعد با امام حسین(ع) دست داد عمربن سعد شخصیتی دارد که با دست دادن به حضرت چیزی از همان رذیله عوض نشد. به زعم همان آقایان اگر مذاکره هم کرده آیا این مذاکره در شخصیت عمر بن سعد تغییری ایجاد کرده است؟ تاریخ این گونه شهادت می دهد که هیچ تغییری ایجاد نشده است. عمربن سعد همان عمربن سعد ملعون است و حضرت سیدالشهداء هم همان امامی است که اسلام را احیاء و ظلم ظالم و استکبار بنی امیه را به همگان ثابت کرد. این دو در طول تاریخ همواره با هم تقابل دارند. این بحث از اساس باطل است و تحریف بیّن تاریخ است. منبع: عقیق
چهارشنبه ، ۶آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تهران پرس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]