تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص): طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830358823




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفریح در سبک زندگى اسلامی/ علت جداشدن اخلاق از ورزش چیست


واضح آرشیو وب فارسی:صاحب نیوز: امروزه ورزش در زندگى معاصر از اهمیت خاصى برخوردار شده است و ما شاهد گسترش پدیده ورزش هستیم و در کنار این همه گسترش همواره شاهد بروز افعالى ضداخلاقى در ورزش بوده ایم که باعث نگرانى مردم عزیزمان شده است.به گزارش صاحب نیوز به نقل از نطنزنا – مجتبی صفاری/ اهمیت تبیین مؤلفه هاى سبک زندگى اسلامى بر کسى پوشیده نیست؛ یکى از مؤلفه ها چگونگى تفریح در سبک و روش زندگى است و از جمله تفریحات، پرداختن به ورزش مى باشد. امروزه ورزش در زندگى معاصر از اهمیت خاصى برخوردار شده است و ما شاهد گسترش پدیده ورزش هستیم. هم رشته هاى ورزشى گسترش پیدا کرده و هم علاقه مندان به ورزش بیشتر شده است، به گونه اى که مسابقات المپیک تقریبا سه و نیم میلیارد بیننده را به خود اختصاص داده است (ویوسیمسون و جنینگز، ۱۳۸۲، ص ۳۰). جامعه نیز از این امر مستثنا نمى باشد. در کنار این همه گسترش همواره شاهد بروز افعالى ضداخلاقى در ورزش بوده ایم که باعث نگرانى مردم عزیزمان شده است. علت این امر جدا شدن اخلاق از ورزش است؛ مسئله اى که همواره مورد تأکید امام خمینى(ره) بوده است. ایشان در دیدار با ورزشکاران چنین بیان کردند: «ورزشکاران، به همان صورتى که ورزش جسمى دارند، ورزش روحى هم داشته باشند. از قدیم ورزشکاران ایران، به یاد خدا و على علیه السلام بوده اند و این از برجستگى هاى آنان بوده است» (امام خمینى، بى تا، ج ۱۸، ص ۲۵۱). در این مقاله درصددیم ضمن بررسى اهمیت و آثار ورزش و انواع ورزش هایى که در اسلام مطرح شده، به بررسى ویژگى هاى ورزشکار مسلمان بپردازیم. نسبت به پیشینه بحث باید گفت: کتاب داستان ورزش ایران، که سیر تاریخى ورزش ایران را مورد ارزیابى قرار داده است، علت انحراف ورزش را عدم پایبندى به اخلاق، و سیطره نفوذ فرهنگ بیگانه مى داند. این کتاب گرچه بسیار زیبا به بداخلاقى ها و انحرافات ورزش ایران و ورزشکاران مى پردازد، اما چنان که بیان شد، روش در این کتاب بررسى تاریخى است نه اخلاقى. در منابع و مقالات گوناگون، برخى مباحث مطرح شده با اخلاق ورزش آمیخته شده است. ضمن ارج نهادن به زحمات نویسندگان، مشخصه تحقیق حاضر این است که سعى شده با استفاده از آیات و روایات به این موضوع پرداخته شود. سؤال اصلى عبارت است از: دیدگاه اسلام نسبت به ورزش چیست؟ و سؤال هاى فرعى نیز عبارتند از: ۱٫ اسلام چه ورزش هایى را مطرح مى کند؟ ۲٫ هدف اصلى تأکید اسلام بر اداى این ورزش ها چه مى باشد؟ ورزش و سلامتى سلامتى میوه ورزش است. در اهمیت سلامتى، از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آلهنقل شده: «هر که تنش سالم است و در جماعت خویش ایمن است و قوت روز خویش دارد جهان طبق مراد اوست» (نهج الفصاحه، ۱۳۳۷، ص ۷۲۴، ح ۲۸۰۳). امام سجاد علیه السلام در دعا از خداوند چنین طلب مى کند: «وَامْنُنْ عَلَینَا بِالنَّشَاطِ وَ أَعِذْنَا مِنَ الْفَشَلِ وَالْکَسَلِ وَالْعَجْزِ وَالْعِلَلِ وَالضَّرَرِ وَالضَّجَرِ وَالْمَلَلِ» (مجلسى، ۱۴۰۳ق، ج ۹۱، ص ۱۲۵)؛ خداوندا! نعمت سرزندگى و کوشایى را به ما ارزانى دار و از سستى و تنبلى و ناتوانى و بهانه آورى و زیان و دل مردگى و ملال، محفوظمان دار. انسان مسلمان، هم به جسم قوى نیازمند است و هم به روحى قوى؛ جسم قوى براى خدمت به دین و جامعه انسانى و اسلامى و روح قوى براى غلبه بر شیطان و هواى نفسانى و اطاعت از فرامین الهى. ازاین رو، اسلام در کنار توجه به روح آدمى، به آمادگى جسمانى نیز توجه نموده است و ازاین رو، شاهد تأکیداتى نسبت به ورزش هایى از جمله شنا، سوارکارى، تیراندازى، نیزه پرانى، و… مى باشیم. ورزش سلامت انسان را تضمین مى کند و خطر بسیارى از بیمارى هاى متداول را کاهش مى دهد. برخى از آثار ویژه نرمش و تمرینات منظم عبارتند از: افزایش قدرت و تحمل بدن، بهبود انعطاف پذیرى بدن، و احساس سرزندگى و شادابى. همچنین ورزش منظم مى تواند فشار خون و درصد چربى بدن را کاهش دهد و کارایى قلبى و عروقى را بهبود بخشد. اگر ورزش همراه زندگى گردد، جلوى بروز بیمارى هاى قلبى و عروقى و پوکى استخوان و بسیارى دیگر از بیمارى ها گرفته مى شود (ترکان، ۱۳۸۰، ص ۱۰). ورزش و سلامتى روان تحقیقات بسیارى نشان داده است که ورزش علاوه بر اینکه ابزار ارزشمندى براى حفظ سلامت جسمانى است، رابطه نزدیکى با سلامت روانى و به ویژه پیشگیرى از بروز ناهنجارى هاى روانى دارد. ورزش از اضطراب و افسردگى مى کاهد، اعتماد به نفس را افزایش مى دهد و به ویژه در سنین کودکى و نوجوانى، راهکار سالمى براى آزاد کردن انرژى هاى اندوخته شده است. در نتیجه تمرینات ورزشى مداوم، میزان جریان خون در مغز افزایش مى یابد. افزایش جریان خون موجب اکسیژن رسانى بیشتر و تغذیه بهتر نرون هاى مغز شده و از تنگ شدن عروق مغز جلوگیرى مى کند. این تأثیرات خود موجب پیشگیرى از فراموشى ذهنى در سالمندى مى شود (همان، ص ۱۳). ورزش و اوقات فراغت امروزه پر کردن اوقات فراغت جوانان یکى از دغدغه هاى مسئولان و اولیاست. ورزش یکى از راه هاى پرکردن اوقات فراغت به صورت صحیح مى باشد. ورزش علاوه بر آنکه باعث گذراندن اوقات فراغت مى شود، در تأمین سلامت جسمى و روحى فرد تأثیر بسیارى دارد. علاوه بر آن، مانع انحرافات و مفاسد اخلاقى و اعتیاد به مواد مخدر مى گردد (موظف رستمى، ۱۳۸۰، ص ۱۹۴۹). اهمیت اخلاق ورزش و ورزشکار ورزشکار در جوامع به عنوان الگو و اسوه دیگران مطرح مى باشد. عده اى حتى در نوع لباس و حرکات خود از ورزشکاران تقلید مى کنند. ورزشکار در میادین جهانى به عنوان نماینده و سفیر فرهنگى یک ملت مطرح مى باشد و افعال غیراخلاقى او به پاى فرهنگ آن ملت و کشور نوشته مى شود. از سوى دیگر، حرکات غیراخلاقى ورزشکار با توجه به انعکاس آن، مى تواند جامعه را ملتهب نماید. در این صورت، لزوم رعایت آموزه هاى اخلاق ضرورى مى باشد. بنابراین، تبیین بایدها و نبایدهاى اخلاقى ورزشکار امرى لازم به شمار مى رود. ویژگى هاى ورزشکار مسلمان از دیرباز ورزش قهرمانى ما همراه اخلاق و معنویت بوده است. پهلوانان هنگامى که وارد گود مى شدند، ابتدا زمین را مى بوسیدند و یک دور در گود مى زدند، سپس به طرف حرم امام رضا علیه السلام مى ایستادند و به امام سلام مى دادند. اگر سیدى در جمع بود، حتى دورتر از حلقه جمعیت، مى رفتند و سرش را مى بوسیدند و بعد کشتى شروع مى شد. پهلوان با وضو وارد گود مى شد و از طرف رو به قبله پا در خاک گود مى گذاشت. چشم بر حرام و ناموس دیگران مى بست. احترام پیشکسوتان و سالخورده اى که خاک گود خورده بود، واجب بود و پهلوان جوان، همیشه دست بوس آنها بود. مردم پهلوان را چشم پاک و دست پاک مى دانستند. ازاین رو، در سفرهایى که به درازا مى کشید پول و ناموس خود را به پهلوانشان مى سپردند (محمدیان، ۱۳۸۸، ص ۳۶ـ۵۰). مسئله ولایت و پیروى از امام على علیه السلام در گفتار و عمل همواره مورد تأکید پهلوانان بوده است. ازآن رو که همواره در ورزش شاهد برخوردهاى زشت بوده ایم و این حرکت ها برخى اوقات جامعه را ملتهب نموده است و نیز به دلیل آنکه ورزشکاران همواره الگوى دیگران قرار مى گیرند، لازم است در اینجا به بررسى اخلاقى و ویژگى هاى ورزشکار مسلمان بپردازیم. براى این منظور، در ابتدا بایدهاى اخلاقى و در ادامه نبایدهاى اخلاقى را مورد بررسى قرار مى دهیم. بایدهاى اخلاقى ۱٫ ایمان : اولین و مهم ترین ویژگى یک ورزشکار ایمان و تقواست؛ همان ملاکى که انسانى بر انسان هاى دیگر مورد برترى قرار مى گیرد و با این ویژگى، انسان در نزد خداوند گرامى داشته مى شود. چنان که قرآن کریم مى فرماید: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» (حجرات: ۱۳). در صورت داشتن این ویژگى، آن وقت قوى بودن یک مزیت خوب خواهد بود. قوى بودن به تنهایى مطلوبیت ذاتى ندارد و آن وقت مطلوبیت پیدا مى کند که با صفت ایمان و تقوا همراه گردد. در آن صورت، منشأ آثار مثبتى خواهد بود که از آن جمله مى توان به دفاع از دین و کیان مسلمانان و توانى بیشتر براى عبادت و خدمت به خلق اشاره کرد. آنچه اسلام مى خواهد و مطلوب آن است، دو قدرت است. یکى، قدرت روحى آدمى و دیگرى، قدرت جسمانى. اگر این دو قدرت توأم با هم باشند ثمربخش خواهند بود و قدرت فرد در انجام امور مضاعف مى گردد. امام خمینى قدس سره در بیان وظایف ورزشکاران چنین مى فرماید: «ورزشکاران دو وظیفه دارند: یکى ورزش جسمانى براى قوه پیدا کردن و قدرت پیدا کردن… و یکى هم پرورش روحانى که اگر پرورش روحانى در انسان پیدا شود، آن وقت قدرت جسمانى اش مضاعف مى شود» (امام خمینى، بى تا، ج ۱۸، ص ۱۵۱). ۲٫ علم و معرفت : یکى دیگر از بایدهاى اخلاقى، همراهى قدرت و قوت با علم و معرفت است. وقتى طالوت به حکومت و فرمان روایى انتخاب گردید، عده اى با چنین انتخابى مخالفت ورزیدند و گفتند: او داراى ثروت نمى باشد. گویا آنها یکى از شرایط تصدى حکومت را داشتن ثروت و مکنت مالى مى دانستند. خداوند به اعتراض آنها چنین پاسخ مى دهد: «قَالَ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاهُ عَلَیْکُمْ وَزَادَهُ بَسْطَهً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ» (بقره: ۲۴۷)؛ خدا او را بر شما برگزیده، و او را در علم و (قدرت) جسم، وسعت بخشیده است. علّامه طباطبائى در تفسیر المیزان در ذیل آیه فوق مى فرماید: «غرض از تشکیل ملک و حکومت این است که صاحب حکومت امور جامعه را طورى تدبیر کند که هر فردى از افراد جامعه به کمال لایق خود برسد، و کسى و چیزى مانع پیشرفتش نگردد، و براى چنین حکومتى، داشتن دو سرمایه لازم است: یکى، علم به تمامى مصالح حیات جامعه و مفاسد آن، و دوم، داشتن قدرت جسمى بر اجراى آنچه که صلاح جامعه مى داند، و این دو در طالوت هست. اما مسئله پول دارى، اگر کسى آن را هم دخیل در این مسئله بداند، و از ارکان این کار بشمارد، از جهل و بى خبرى است» (طباطبائى، ۱۴۱۷ق، ج ۲، ص ۴۳۶). یک ورزشکار باید علاوه بر قدرت جسمانى، داراى دانش و معرفت نیز باشد تا چنین احساس نشود که اغلب قهرمانان ورزشى درس و بحث و مباحث علمى را کنار گذاشته اند؛ مسئله اى که متأسفانه امروزه به چشم مى خورد. مسلما داشتن معرفت و علم روى اخلاق آدمى تأثیر دارد. برخى از رفتارهاى غیراخلاقى در ورزش به نداشتن تحصیلات کافى فرد برمى گردد. اگر بخواهیم شاهد تحول اخلاقى در امر ورزش باشیم، داشتن علم و بینش شرط لازم در این تحول اخلاقى است. ۳٫ توکل بر خداوند : یکى از صفات اخلاقى که یک ورزشکار باید داشته باشد، توکل بر خداست. توکل از ماده وکالت و به معناى سپردن کارها به دیگرى است. راغب اصفهانى در مفردات چنین بیان مى کند: «التوکیل ان تعتعد على غیرک وتجعله نائبا عنک» (راغب اصفهانى، بى تا، ص ۶۶۳)؛ انسان وقتى با مشکلى مواجه مى شود و احساس مى کند به تنهایى نمى تواند آن مشکل را حل نماید، وکیل مى گیرد. ازآن رو که انسان در زندگى با مشکلاتى روبه روست و با توجه به ضعف ها و محدودیت ها توانایى انجام آنها را ندارد، براى جبران این نقص، در عین استفاده از عوامل طبیعى و اسباب مادى، باید بر قدرت بى پایان الهى توکل نماید. از آثار توکل، ایجاد اعتماد به نفس است. کسى که بر خداوند توکل مى کند ـ خدایى که همه جا هست و بر هر کارى تواناست ـ چنین پشتوانه و تکیه گاهى باعث دلگرى آدمى و اعتماد به نفس مى شود (شجاعى، ۱۳۸۳، ص ۸۵). ورزشکار باایمان علاوه بر تمرین و آماده کردن خود براى مسابقه، باید بر خداوند توکل نماید. امام باقر علیه السلام مى فرماید: «کسى که به خدا توکل کند مغلوب نمى شود و کسى که بر دامن لطفش چنگ زند، شکست نمى خورد» )محمدى رى شهرى، ۱۴۱۶ق، ج ۱۰، ص ۶۸۱). پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مى فرماید: «کسى که دوست دارد قوى ترین مردم باشد، باید بر خدا توکل نماید(همان(. ۴٫ گرفتن دست بیچارگان : یک ورزشکار علاوه بر اینکه به کسى زور نمى گوید، باید همواره حامى مظلومان باشد و خود را مخاطب این کلام مولى على علیه السلام بداند که فرمود: «همواره دشمن ظالم ویاورمظلوم باشید»(نهج البلاغه،۱۴۱۲ق، ص ۴۲۲). شکر نعمت قدرت، گرفتن حقِ مظلومان است. ۵٫ فتوت و جوانمردى :یکى از بایدهاى اخلاقى ورزشکار، فتوت و جوانمردى است. تختى در مسابقات المپیک ۱۹۶۰ رم مدال نقره کسب کرد. وى در فینال این مسابقات، با حریفى از ترکیه به نام عصمت آتلى روبه رو شد. آتلى که مى دانست حریف تختى نمى شود، در ابتداى مبارزه با وارد کردن ضربه سر به صورت او، باعث شد که تختى در بقیه لحظات مبارزه گیج باشد و نتواند کارى از پیش ببرد. با این حال، تختى به مبارزه ادامه داد و مدال نقره را گرفت (هفته نامه دنیاى ورزش، ۱۳۷۰). همچنین شبى که تختى و کولایف با هم روبه رو شدند و تختى مشاهده کرد مربى کولایف دست هاى قهرمانش را به علت زخم شدن باندپیچى کرده است، در تمام مدتى که با او سرشاخ بود به نقطه زخم او دست نزد تا باعث درد او نشود. در پایان مسابقه، کولایف دستش را به مربى خود نشان داد و به سوى تختى اشاره کرد و گفت که او در تمام مدت مسابقه یک بار هم دستش را به دستم نزد، و بعد هم روى تختى را بوسید و در برابر جوانمردى او سر تعظیم فرود آورد. به خاطر همین خصوصیات اخلاقى و روحى تختى، وى همیشه در دل مردم ایران جاى دارد و فقط به عنوان کشتى گیر به او نمى نگرند (همان)، بلکه او به واسطه صفات اخلاقى که داشت مردم را شیفته خود کرده بود. ۶٫ تواضع ویژه در برابر پیشکسوتان و مربیان : اگرچه هر ورزشکارى باید در برابر همه مردم متواضع باشد، اما تواضع در برابر پیشکسوتان و مربیان که حق استادى به گردن فرد دارند از اهمیت بیشترى برخوردار است. امام على علیه السلام خود را بنده کسى مى داند که او را حرفى آموخته است و همچنین مى فرماید: «در برابر کسى که از او دانش فرا گرفته اید متواضع باشید» (تمیمى آمدى، ۱۳۶۶، ص ۲۴۹، ح ۵۱۴۵). ۷٫ انضباط :به لحاظ اهمیت نظم در ورزش سازمان هاى ورزش و کلیه نهادهایى که در امر ورزش فعالیت مى کنند، انضباط را زیربناى اصلى فعالیت ها مى دانند و براى رسیدن به آن، به وضع قوانین و مقررات بسیار دقیق حتى براى امور کوچک اقدام کرده اند (همان، ص ۱۷۱ـ۱۷۴). امروزه بیشتر باشگاه ها و مراکز آموزش ورزش مرامنامه و نظامنامه دارند که چارچوب رفتارى و اخلاقى مربیان و ورزشکاران را مشخص مى نماید. تعامل با هم تیمى ها و مربیان، حضور منظم در تمرینات، رعایت وضع ظاهرى مناسب، رعایت ساعت خاموشى، رفتار مناسب در سفر، مهربانى و دلسوزى با دیگران، رعایت قوانین اجتماعى، و احترام به مسئولان و مربیان از جمله موارد نظم ذکر مى شود (همان، ص ۱۶۹). صدمه زدن به اموال، سرپیچى از مقررات، مصرف سیگار و مواد مخدر، برخورد ناشایست با دوستان و حریفان، دعوا و درگیرى، فحاشى و اهانت، سرقت و دزدى، تقلب و تخلف، دروغ و نیرنگ، سرزنش دیگران، وقت نشناسى، تنبلى و کم کارى و… از موارد بى نظمى محسوب مى گردد. هر ورزشکار باایمانى باید این کلام امام على علیه السلام را به خاطر بسپارد که فرمودند: «شما را به تقواى الهى و نظم در کارها سفارش مى کنم.» ۸٫ استفاده از تجربه دیگران : از جمله صفاتى که یک ورزشکار باید داشته باشد مشورت با دیگران براى استفاده از تجربیات آنهاست. تجربیات و نظریات ارزشمند مى تواند باعث موفقیت او گردد. چنان که عدم مشورت و غرور و تکیه بر داشته خود مى تواند موجبات شکست او را فراهم نماید. ۹٫ داشتن روحیه گذشت و بخشش : ورزشکار در اوج قدرت و توانایى نباید درصددانتقام جویى وآسیب رساندن به حریف برآید. یکى از صفات اخلاقى که ورزشکار را داراى سیرتى زیبا مى کند عفووبخشش درحال توانگرى و پیروزى است. ۱۰٫ داشتن روحیه دفاع از دین و سرزمین اسلامى : تأکید اسلام بر برخى از ورزش ها مانند تیراندازى و اسب سوارى ما را به این نتیجه مى رساند که خود ورزش هدف نیست، بلکه ورزش وسیله اى مناسب براى کسب مهارت، و حفظ سلامتى افراد و آمادگى براى انجام وظایف مهم تر مانند دفاع از سرزمین اسلامى و محافظت از دین خدا و خدمت به خلق خداوند است. این روحیه را باید هر ورزشکار متعهد داشته باشد. نبایدهاى اخلاقى ۱٫ تکبر : یکى از صفات بد یک ورزشکار تکبر است. تکبر مى تواند به واسطه عواملى نظیر مقام، علم، ثروت و قدرت و… باشد. قدرت بدنى نیز مى تواند موجب تکبر بر مردم شود و انسان خود را بالاتر از آنها ببیند. ۲٫ خشونت : یکى از پدیده هاى زشتى که در دوران اخیر در ورزش شاهد آن مى باشیم، پدیده خشونت و آشوب در ورزش است. چه بسا افرادى که به خاطر خشونت، جان خود را از دست داده یا دچار آسیب جدى شده اند و یا امکانات زیادى در هنگام خشونت از بین رفته است. براى مثال، مى توان به حادثه خشونت بار در حین مسابقه فوتبال بین آرژانتین و پرو در ورزشگاه لیما اشاره کرد که به کشته شدن ۳۱۸ نفر انجامید. یکى دیگر از صفات لازم یک ورزشکار، توانایى بر مهار خشم خود است. با توجه به اینکه عوامل تحریک کننده خشم و غضب در ورزش بسیارند و رقیب یا حامیان و طرف داران رقیب براى اینکه فرد توان تصمیم گیرى درست را نداشته باشد درصدد انجام اعمالى برمى آیند، ورزشکار باید بر خود مسلط باشد. ۳٫ کینه ورزى : ورزشکاران باید داراى روحیه اى باشند که وقتى مسابقه پایان یافت، رقابت را تبدیل به رفاقت و دوستى نمایند. این حرکت، الگویى براى طرف داران دو رقیب مى گردد. ولى اگر بعد از رقابت، اختلاف و نزاع ادامه یابد، علاوه بر اینکه زندگى را بر ورزشکار تلخ مى نماید، نزاع و دعواى آنها به طرف داران آنان نیز کشیده مى شود و آثار مخربى را به دنبال خواهد داشت. ۴٫ پرهیز از غرور: یکى از صفات زشت در ورزشکار، مغرور شدن است. از دیدگاه قرآنى، همه نیروها و قوت ها از آنِ خداوند است: «أَنَّ الْقُوَّهَ لِلّهِ جَمِیعا»(بقره: ۱۶۵). در این صورت، جایى براى مغرور شدن نمى باشد. و چه بسا یکى از عوامل شکست ورزشکار، مغرور شدن است؛ چراکه در آن صورت توانایى رقیب و خصم را نایده مى انگارد و دچار شکست سختى مى گردد. چنان که امام على علیه السلام مى فرماید: «آفت نیرومندى، دشمن را ضعیف شمردن است» (تمیمى آمدى، ۱۳۶۶، ص ۳۴۷، ح ۷۹۹۷). بنابراین، نباید به قدرت جسمانى مغرور شد. خداوند متعال در قرآن کریم، موارد متعددى از ضعف پس از قدرت را گوشزد مى فرماید؛ مانند جریان قوم عاد که قرآن چنین مى فرماید: «اما قوم عاد به ناحق در زمین تکبر ورزیدند و گفتند: چه کسى از ما نیرومندتر است؟ آیا آنها نمى دانستند خداوندى که آنها را آفریده، از آنها قوى تر است؟ آنها [به خاطر این پندار] پیوسته آیات ما را انکار مى کردند.» ۵٫ دوپینگ : یکى اعمالى که رقابت عادلانه را برهم مى زند دوپینگ است. «دوپینگ» عبارت است از مصرف یا تجویز مواد خارجى و یا مواد فیزیولوژى خود بدن به مقدار غیرعادى و یا استعمال غیرطبیعى، توسط ورزشکاران به منظور به دست آوردن کارایى و توانایى بیش از اندازه در مسابقات و رقابت هاى ورزشى (کاشف و شیدایى، ۱۳۸۹، ص ۱۱۴). اهداف ورزشکاران از استفاده مواد دوپینگى عبارتند از: بهبود عملکرد و افزایش کارایى ورزشى، اجراى سریع، بهتر و قوى تر فنون ورزشى، توانایى اجراى نمایش بهتر و زیباتر حرکات، طولانى تر کردن استقامت و تحمل بدن، تسکین بعضى از دردها و کاهش خستگى ها، بازگشت سریع به حالت اولیه، و کاهش استرس و اضطراب ورزشى. داروها و مواد نیروزا باعث تسریع در واکنش هاى تحریکى بدن مى شوند و شرایط برترى ناعادلانه ورزشکاران خاطى و دوپینگى را فراهم مى سازد (همان، ص ۱۴،۸۲ و ۱۲۸) امروزه ما شاهد این واقعیت تلخ و ناگواریم و مصرف داروها و مواد غیرمجاز و محرک در رشته هاى مختلف ورزشى روزبه روز بیشتر مى شود. دوپینگ علاوه بر نقشى که در بر هم زدن شرایط عادلانه مسابقه و نابرابر کردن مسابقات ایفا مى کند، ضررهاى دیگرى نیز دارد. تعداد زیادى از این مواد، منجر به اعتیاد ورزشکاران مى شود و موجبات تباهى و معضلات اخلاقى آنها را فراهم مى آورد. مصرف مواد نیروزا رقابت منصفانه را برهم مى زند و آن را تبدیل به بى عدالتى مى نماید. این بى عدالتى از دیدگاه اخلاق اسلامى قابل قبول نمى باشد؛ چراکه هر ورزشکارى که پا در عرصه ورزش مى گذارد تعهد مى دهد به قوانین حاکم بر ورزش احترام گذاشته و از آنها تخطى نکند. بنابراین، استفاده از مواد نیروزا نقض تعهد اخلاقى ورزشکار مى باشد. از دید اسلام، وفاى به عهد امرى لازم و ضرورى مى باشد. از سوى دیگر، ضررهاى قابل توجهى را متوجه مصرف کننده مى کند که از دیدگاه اسلام، «کل مضر حرام»؛ هر چیزى که ضرر دارد حرام است (مجلسى، ۱۴۰۳ق، ج ۱۰۳، ص ۲۸۰). جاى شک نیست که تعلیمات اسلام بر اساس حفظ و رشد و سلامت بدن است. علت حرمت بسیارى از این امور مضر بودن آنها براى بدن است. یکى از مسلمات فقه این است که بسیارى از این امور به این دلیل تحریم شده اند که براى جسم ضرر دارند. بنابراین، چیزى که زیانش قطعى باشد از نظر اسلام حرام است (مطهرى، ۱۳۶۸، ص۲۶۷و۲۶۸)وازلحاظ اخلاقى نادرست. ۶٫ نژادپرستى در ورزش : یکى از مسائلى که در ورزش شاهد آن بوده ایم حرکت ها یا تبلیغ نژادپرستى است. یان پدر ژیمناستیک آلمان، از ورزش به عنوان تبلیغات و شعارهاى ملى آلمان بهره بردارى کرده و در پى او، هیتلر براى اثبات نظریه «برترى نژادى نازى» از آن سود برد (کیهان ورزشى، ش ۸۵۸، ص ۱۰). گوبلز وزیر تبلیغات هیتلر، در جریان المپیک ۱۹۳۶ اعلام کرد: مردم نباید اشتباه کنند و تصور نمایند که منظور ما از برگزارى بازى هاى المپیک صرفا ورزش است، بلکه ما مى خواهیم از این فرصت استفاده کرده و برترى نژاد ژرمن به جهانیان را یک بار دیگر ثابت کنیم (شفیعى سروستانى، ۱۳۸۶، ص ۹۷). ۷٫ فحاشى : یکى از رذایل اخلاقى و نابهنجارى هاى اجتماعى که در جامعه بسیار رواج یافته و به صورت پدیده اى در همه جا حتى در میان کودکان و نوجوانان بروز پیدا کرده است، و ورزش ما نیز از آن در امان نمانده، مسئله دشنام و ناسزا با واژگان و الفاظ رکیک و زشت است. یکى از صفاتى که یک ورزشکار یا دوست دار ورزش باید کنار گذارند فحاشى و بددهنى است. این صفت بداخلاقى از هر کسى سر زند بد است، اما از کسانى که به عنوان الگوى دیگران مطرح مى شوند زشت تر است. متأسفانه جامعه ورزشى ما هر از چند گاهى شاهد چنین رذیله اخلاقى مى باشد و با حواشى که صورت مى گیرد و انعکاس رسانه اى که پیدا مى کند آثار بدى در سطح جامعه به همراه مى آورد. ۸٫ تبانى در ورزش : یکى دیگر از نبایدهاى اخلاقى، تبانى در ورزش است. تبانى در ورزش یعنى دو رقیب یا دو تیم با هم سازش کنند و کنار بیایند تا به هدفى که خارج از قانون و خارج از حق است، برسند. در تبانى، تیم یا رقیبى که شانسى براى صعود به مرحله بعد ندارد، از توانایى خود مى کاهد تا حریفش بتواند در بین رقیبان دیگر صعود نماید. تبانى ریشه در دنیاطلبى و حب نفس دارد و از ایمان و صداقت و عدالت به دور است. تبانى یک نوع نفاق و خیانت است. این امر از مؤمن سر نمى زند؛ چنان که پیامبر صلى الله علیه و آله مى فرماید: «تبانى باعث از بین رفتن رقابت سالم مى گردد و عدالت در ورزش و رقابت را از بین مى برد و از نظر اخلاقى کارى زشت به شمار مى رود» (ابن شعبه حرانى، ۱۳۶۳، ص ۵۵). نتیجه گیرى ۱٫ با توجه به ورزش هایى که در منابع دینى وجود دارد، اسلام موافق ورزش است، اما بایدها و نبایدهاى اخلاقى را در ورزش مطرح مى کند که باید به آن پایبند بود. ۲٫ ورزش خود نمى تواند هدف نهایى باشد، بلکه ابزارى است که باید در خدمت اهداف متعالى تر قرار گیرد. ۳٫ ورزش و ورزشکار بدون اخلاق ارزشى نداشته و مى تواند موجب ضرر رساندن به شخص و جامعه باشد. با توجه به اینکه ورزشکار به عنوان اسوه و الگو مطرح است، باید به مسائل اخلاقى پایبند باشد. ۴٫ نیرومندى و قدرت بدنى یک مزیت و یک ارزش است. یکى از راه هاى کسب این قدرت و نیروى بدنى انجام ورزش است. هر ورزش و هر فعالیت بدنى که در آن خلاف موازین شرع نباشد و باعث قدرت بدنى شود، ممدوح است. البته تذکر این نکته لازم مى باشد که خوب بودن و ارزشمند بودن نیرو و قدرت بدنى در اسلام داراى ارزش و مطلوبیت غیرى است و بستگى دارد آن را براى چه امرى بخواهیم. اگر آن را براى امرى مشروع طلب کنیم، داراى ارزش خوب و در غیر این صورت، داراى ارزش منفى خواهد بود. ۵٫ با بررسى احکام اخلاقى در ورزشکار مى توان نتیجه گیرى کرد که دست کم چهار اصل اخلاقىِ جوانمردى، عدالت، وفاى به عهد و عدم اضرار و ضرر براى بررسى احکام اخلاقى راه گشا خواهد بود. ۶٫ بررسى و تبیین اخلاق ورزشکار و ترویج اخلاق پهلوانى با توجه به اسوه بودن آنها از اهمیت خاصى برخوردار است و مسئولان ورزشى باید علاوه بر ترویج آن در بین ورزشکاران، داشتن اخلاق ورزشى را در کنار داشتن صلاحیت و مهارت هاى ورزشى براى انتخاب هاى مختلف مدنظر قرار دهند. منابع: نهج الفصاحه (۱۳۳۷)، تهران، چاپخانه اسلامیه. نهج البلاغه (۱۴۱۲ق)، صبحى صالح، تهران، منشورات دارالهجره. آفرینش خاکى، اکبر و سعید صانعى (۱۳۸۸)، بهداشت و ورزش، تهران، ورزش. ابن شعبه حرانى، حسن بن على (۱۳۶۳) تحف العقول، چ دوم، قم، جامعه مدرسین. امام خمینى (بى تا)، صحیفه نور، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى قدس سره. انورالخولى، امین (۱۳۸۱)، ورزش و جامعه، ترجمه حمیدرضا شیخى، تهران، سمت. پاک نژاد، سیدرضا (بى تا)، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، تهران، بى نا. ترکان، فرزانه (۱۳۸۰) ورزش براى زندگى، بى جا، زال. تمیمى آمدى، عبدالواحدبن محمد (۱۳۶۶)، غررالحکم و دررالکلم، ترجمه سیدهاشم رسولى محلاتى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى. توحیدى اقدم، محمدحسین (۱۳۸۰)، درآمدى بر ورزش در اسلام، تهران، نصایح.


چهارشنبه ، ۶آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: صاحب نیوز]
[مشاهده در: www.sahebnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن