واضح آرشیو وب فارسی:منبری ها: برای شناخت وظایف و پیمودن راه های تکامل معنوی باید یکی علماء دین و دانشمندان مسلمان تحت عنوان اخلاق اسلامی به بحث و بررسی پیرامون مسائل اعتقادی و احکام فقهی و اخلاقی در مجموعه های گرانب های از آیات قرآن و احادیث أئمه معصومین سلام الله علیهم که جایگاه ویژه ای در علوم اسلامی به خود اختصاص داده، بپردازد.به گزارش "منبری ها" افعال انسان به سه بخش افعال طبیعی و افعال اخلاقی و ضد اخلاقی تقسیم می شوند که افعال ضد اخلاقی همان گناه هان ورذایل اخلاقی هستند. کلمه اخلاق از خلق گرفته شده و خلق ملکه ای است نفسانی که مصدر افعالی واقع می شود که آن افعال به سهولت صادر می شوند. ملا محسن فیض کاشانی در کتاب اخلاق حسنه در تعریف خلق چنین بیان می کند که خلق عبارت از هیئت خاصی است که در ما رسوخ و ظهور می نمایثد و به کمک آن افعال را به آسانی انجام می دهیم و نیازمند به اندیشه و فکر نمی شویم و هر گاه هیئت مزبور بطوری ظهور کند که افعال پسندیده از آن ناشی شود چیزی که مورد رضایت عقل و شرع باشد آن را خوی نیک می نامند و اگر برخلاف انتظار از آن کارهایی نکوهیده سربزند آن را خوی زشت می گویند. اخلاق یعنی اینکه علم اخلاق، علمی است که بحث می کند از اخلاق یعنی از پندار وکردار افراد بشر امانه از اخلاقی که دارند بلکه از اخلاقی که باید داشته باشند و هدف و غایت علم اخلاق این است ایجاد زمینه جهت تحقق فرد و جوامع بشری به کمالات مطلوب است از اهداف اخلاق اسلامی می توان تقوی، حکمت، عدالت، تکامل انسان، تعاون و تفاهم با امت اسلامی، دفاع ازحقوق مظلومین غیرمسلمان، پرورش تفکر، پرورش روح اجتماعی و عبادت را نام برد. در قرآن کریم نیز اخلاق جایگاه ویژه ای برخورددار است که شامل فصل های عوامل رشد، فضائل و کمالات اخلاقی، گناهان و رذایل اخلاقی و آداب معاشرت (سبک زندگی ) می شود و عوامل رشد اخلاقی شامل گفتارهای خودشناسی، ایمان وخداباوری، تقوا وخداترسی و سایر مسائل اخلاقی می توان نام برد. اخلاق در روایات واحادیث پیامبر(ص)و ائمه(ع) ما نیز دارای جایگاه خاصی است که امام علی (ع) در مورد خودشناسی فرمود، شما به پروای از خدا فرمان یافته و برای نیکوکاری و فرمانبرداری (ازخدا ) آفریده شده اید. ار دیگر سو شاعران ما در خصوص بیان ویژگی های اخلاقی نقش بسزایی داشتند مثل ناصرخسرو درباره عفت وحیاچنین می سراید: حیاء اصلیست اندر ذات انسان که دارد آدمی را آدمی سان حیاء وعقل وایمانند باهم زیکدیگر نپردازند یکدم همچنین غزالی درمورد شکم و غذا خوردن می گوید : شکم بند دستست و زنجیر پای شکم بنده کمتر پرستد خدای بدون تردید تربیت و تزکیه نفس یکی از نیازهای ریشه دار بشر است و آیین مقدس اسلام که آخرین و کامل ترین برنامه الهی برای تربیت انسان می باشد بخش عمده ای از تعالیم مقدس خود را به این امر اختصاص داده است. برای شناخت وظایف و پیمودن راه های تکامل معنوی باید یکی علماء دین و دانشمندان مسلمان تحت عنوان اخلاق اسلامی به بحث و بررسی پیرامون مسائل اعتقادی و احکام فقهی و اخلاقی در مجموعه های گرانب های از آیات قرآن و احادیث أئمه معصومین سلام الله علیهم که جایگاه ویژه ای در علوم اسلامی به خود اختصاص داده، بپردازد. اقوام روزگار به اخلاق زنده اند قومی که گشت فاقد اخلاق، مردنی است انقلاب شکوهمند اسلامی که نقطه عطفی در تاریخ این مملکت بلکه در تمام جهان می باشد تحولی عظیم در همه زمینه های مادی و معنوی به وجود آورد و از آنجا که بنیانگذار آن خود یکی از علمای بزرگ اخلاق و عرفان بوده و آثار گرانقدری در این زمینه از خود به یادگار گذاشته است و دیگر اندیشمندان را نیز تشویق نمود که در این زمینه به تحقیق و تألیف همت گمارند و در دو دهه گذشته آثار گرانبهای پیرامون اخلاق اسلامی به رشته تحریر در آمده است. علماء و اندیشمندان بزرگی همچون آیت الله مشکینی، میانجی، مجتبی آقا تهرانی، مجتهدی تهرانی، اشتهاردی و.... که در زمان حیات خود با بیان درس اخلاق هفته ای یک بار در مساجد و محافل عمومی به موعظه و برشمردن فضایل و رذایل اخلاقی براساس آیات قرآن و روایات پیامبران و معصومین و سیره بزرگان و اولیاء خدا می پرداختند. ولی الآن در شهرهای بزرگ و مذهبی کم رنگتر شده و در شهرهای دیگر که اصلاً چنین چیزی وجود ندارد و علماء و روحانیون به این موضوع نمی پردازند در حالی که علما و اساتید بزرگی در استان هستند و جای خالی درس اخلاق عمومی در شهرهای استان به ویژه شهر بوشهر احساس می شود. اقوام روزگار به اخلاق زنده اند قومی که گشت فاقد اخلاق، مردنی است
چهارشنبه ، ۶آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: منبری ها]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]