واضح آرشیو وب فارسی:دانا: مراسمی سنتی پیرامون واقعه عاشورا در مسجد امام زاده صالح منطقه غازیان شهرستان بندرانزلی پس از گذشت یک قرن احیا گردید تا نسل جدید بیشتر با سنت ها و آیین های گذشتگان آشنا شوند.به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری افق انزلی یک مراسم سنتی پیرامون واقعه عاشورا در مسجد امام زاده صالح منطقه غازیان شهرستان بندرانزلی پس از گذشت یک قرن احیا گردید. یکی از نمازگزاران این مسجد در خصوص این مراسم می گوید: نیاکان ما آیین های زیبایی در ایام ماه محرم داشتند که نسل امروز بسیاری از آنها را به فراموشی سپرده است.اینگونه محافل و مجالس موجب می شود تا مردم از فرهنگ گذشتگان بیشتر آگاه شوند. آقای خوشحال یکی از اعضای هیات امنای مسجد امام زاده صالح غازیان در این باره می گوید: در تلاش هستیم همه ساله این مراسم را که بیش از یک قرن قدمت دارد و در آستانه فراموشی قرار داشت در این مسجد برگزار نماییم. خوشحال می افزاید: پیرغلامان امام حسین (ع) همراه با پرچم عزا وارد مجلس شده ،دقایقی را به ذکر مصیبت می پردازند و سپس کفنی را به دور گردن روحانی مجلس می اندازند و سپس در پایان بین حاضرین نان و خرما پخش می کنند. می توان گفت این آیین ریشه در تاریخ کربلا و درست سه روز پس از این قیام بزرگ دارد ،ریشه در زمانی که قوم بنی اسد اقدام به تدفین شهدای کربلا نمودند به همین جهت است که کفن را به گردن روحانی مجلس می اندازند. یکی دیگر از حاضرین مجلس در این خصوص می گوید: طایفه بنی اسد از ذریه اسد بن خزیمه هستند و به شاخه های متعدد تقسیم شده اند و موطن اصلی اینها یمن بود و از یمن به نجد و ناحیه کرخ آمدند و در حجاز پخش شدند و در سال 19 هجری به عراق آمدند و در کوفه و غاضریه از نواحی کربلا سکونت کردند، این طایفه در جنگ قادسیه شرکت داشتند و از آن زمان هم مهاجرت به عراق را شروع شد. اکثریت بنی اسد در جنگ صفین در کنار علی(ع) بودند و با معاویه می جنگیدند. در قیام امام حسین(ع) به سه دسته مخالف، موافق و بی طرف تقسیم شدند، از سران موافق بنی اسد حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه و قیس بن مسهر صیداوی است و از مشهور ترین سران مخالف حرمله بن کاهل اسدی است که طفل شیرخوار امام را به شهادت رساند و افراد بی طرف در غاضریه کنار نهر علقمه سکونت داشتند و تا آخر بی طرفی خودرا حفظ کردند. پیکرهای مطهر شهدای کربلا پس از واقعه عاشورا سال 61 هـ.ق سه روز بر روی زمین ماند تا اینکه در پایان روز دوازدهم (شب سیزدهم) محرم، زنان قبیله بنی اسد "نام تیره ای از قبایل عرب، از فرزندان "بنی اسد بن خزیمه بن مدرکه" که در غاضریه در نزدیکی کربلا چادر زده و سکونت داشتند و از کشته شدن امام حسین(ع) و یارانش به دست سپاه حکومتی امویان مطلع شده بودند، موقعی که از میدان جنگ می گذشتند، با دیدن اجساد شهدا تحت تأثیر قرار گرفته، مردان خود را از این موضوع باخبر ساختند و آنها را مورد شماتت قرار داده و آنان را به انجام تدفین این عزیزان ترغیب کردند. زنان این قبیله، ابتدا بیل و کلنگ به دست گرفته به طرف قتلگاه کربلا روانه شدند ولی پس از مدتی وجدان مردان بنی اسد بیدار گشت و به خود آمدند و به دنبال آن، گروهی از مردان قبیله بنی اسد برای دفن شهدا وارد زمین کربلا شده ولی چون بدنها قطعه قطعه شده، بدنها را نمی شناختند، متحیر و سردر گم شده بودند. در این هنگام حضرت زین العابدین(ع) به صورت ناشناس، برای تشخیص و تدفین شهدای کربلا، به خصوص دفن پدر معصومش امام حسین(ع) به حکم اینکه "امام را جز امام کسی غسل، کفن و تدفین نمی کند." از راه اعجاز از کوفه و زندان ابن زیاد به کربلا آمد و حضرت سجاد(ع) در جمع پیکرهای مطهر شهدا حضور پیدا کرد و یکی یکی به بنی اسد معرفی کرده و آنها بدنها را دفن می کردند. سخن پایانی: اینگونه آیین های سنتی در سطح استان گیلان کم نیستند ،بنابر این پایگاه خبری افق انزلی برای نمایش هرچه بهتر این آیین ها به مخاطبان تلاش می کند. عکس از : ایمان فروزان
سه شنبه ، ۵آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]