تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805684670




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پايان سياست حذف ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ آبان ۱۳۹۴ (۱۱:۵۶ق.ظ)
پايان سياست حذف ايران موج - گروه بين الملل
انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس دولت يازدهم براي اغلب کارشناسان وتحليلگران نشانگر آن بود که ايران به زودي با ارتقاي موقعيت ديپلماتيک خود مواجه مي شود. از سويي ديگر با گزينش جواد ظريف به عنوان وزيرخارجه اين دولت هيچ شکي وجود نداشت که بسياري از مشکلات صحنه سياست خارجي با مديريت بهتري به سمت بهبود حرکت کند.
توافق هسته اي ايران و شش قدرت جهاني در 14 ژوئيه 2015 به خوبي توانست استعدادهاي ديپلماتيک دولت را به اثبات برساند. با اين حال عليرغم آنکه افکارعمومي و اغلب دولتهاي شرق وغرب از اين توافق استقبال کردند؛ عربستان سعودي رقيب ديرينه ايران که خود را کاملا بازنده مي ديد، به بهانه هاي تکراري هيچ گاه تلاش نکرد تا از فرصت بوجود آمده براي بهبود روابط خود با ايران استفاده کند.
وقوع فاجعه منا که سوء تدبير هيات حاکمه جديد سعودي را به جهانيان اثبات مي کرد بر شدت خشم و کينه سران اين رژيم افزود. عليرغم آنکه در اين فاجعه ايران حدود 500 شهروند خود را از دست داد و به تعبير خبرگزاري آمريکايي آسوشيتدپرس از بزرگترين قربانيان اين حادثه شناخته شد اما مسوولين سعودي کوچکترين سيگنالي را براي جبران کوتاهي هاي خود ارسال نکردند.
در صحنه تحولات منطقه اي نيز اين کشور تلاش زيادي داشت تا سياست حذف ايران را همچنان ادامه دهد. محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران در ديدار اشتاين ماير همتاي آلماني خود در اکتبر (مهر) سال جاري با اشاره به اين موضوع تاکيد کرد: «ما به دنبال حذف عربستان نيستيم و از طرف ديگر اجازه نمي‌دهيم که عربستان ايران را از منطقه حذف کند. تلاش اين کشور براي حذف ايران باعث خونريزي و دامن زدن به درگيري‌ها در منطقه مي‌شود و اين موضوع بايد متوقف شود.»
از سويي ديگر با بي نتيجه ماندن نشست چهارجانبه وين که هفته پيش با حضور جان کري وزير امور خارجه آمريکا، سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه، عادل الجبير وزير خارجه عربستان و فريدون سنيرلي وزير امور خارجه ترکيه برگزار شده بود ضرورت استفاده از نقش ايران بيش از پيش احساس شد. بعد از اين نشست بود که صداي روسيه به نقل از سرگئي لاوروف وزير خارجه اين کشور گفت: «روسيه دخالت خارجي براي حل بحران سوريه را بدون مشارکت ايران بي‌نتيجه مي‌داند. حضور ايران، مصر، اردن، قطر و امارات عربي متحده بايد بخشي از مذاکرات براي حل و فصل بحران سوريه باشند.»
اظهارات روز گذشته جان کربي سخنگوي وزارت خارجه آمريکا نيز خط بطلاني بر «سياست حذف» بود که اين کشور به همراه شريک اصلي منطقه ايش يعني عربستان سعودي در قبال ايران اتخاذ مي کرد. کربي ضمن اذعان به نقش کمک کننده ايران در تحولات سوريه تاکيد کرد: «وزير خارجه کشورمان معتقد است در برهه اي از زمان بايد درباره مسائل سوريه در جهت هدف فرايند انتقال سياسي دولت سوريه با ايران گفت و گو شود. اين گفت و گوها در جهت هدف نهايي دستيابي به يک راه حل سياسي است که خود منجر به روي کار آمدن دولتي مي شود که در برابر مردم مسووليت پذير باشد، اين چيزي است که ما به دنبال آن هستيم.»
به نظر مي رسد توافق هسته اي بيش از گذشته توانسته به نقش سازنده ايران در حل و فصل بحران هاي منطقه اي بيفزايد. گرچه فضاي ايجاد شده تحت هيچ شرايطي مورد دلخواه و تمايل مقامات سعودي نيست اما اين کشور در آينده نزديک، خواه ناخواه شاهد تاثيرگذاري بيشتر جمهوري اسلامي در فرآيندهاي سياسي منطقه خواهد بود.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن