واضح آرشیو وب فارسی:ایران: سایر محمدی «ادبیات مانوی» به قلم ابوالقاسم اسماعیل پور و مهرداد بهار که پس از سال ها انتظار سرانجام در قالب یک کتاب نفیس پانصد صفحه ای به همراه پنجاه صفحه مینیاتور مانوی توسط نشر کارنامه منتشر شد. ابوالقاسم اسماعیل پور، شاعر، مترجم و اسطوره شناس، در دو سال گذشته در بخش ایران شناسی دانشگاه مسکو مشغول تحقیق و تدریس بوده و حاصل سفرش نیز دو، سه عنوان کتاب است که یکی از آنها که نشر چشمه در تدارک چاپ آن است «اساطیر مشرق زمین» نام دارد. دانشنامه بزرگ و مصوری که اسماعیل پور به فارسی ترجمه کرده بود. آقای اسماعیل پور آخرین آثار شما «دانشنامه اساطیر جهان» و کتاب «اساطیر جهان» است. غیر از کتاب «شعر و شاعری در ایران باستان و میانه» که یک گفت وگوی بلند است و سال گذشته به بازار آمد. من دو سالی به دانشگاه مسکو رفتم و در بخش ایران شناسی دانشگاه مسکو فعالیت داشتم و در همان ایام در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امسال یک کتاب تازه از من توسط نشر کارنامه منتشر شد به نام «ادبیات مانوی» که با مرحوم مهرداد بهار مشترکاً کار کرده بودیم که البته چاب آن خیلی طولانی شده بود. این آخرین کار من است که تألیفی هم هست. در مورد محتوای این کتاب می توانید بیشتر توضیح بدهید؟ موضوع این کتاب درباره مانی و مانویان است با تحلیل و تفسیری که هم من و هم مرحوم مهرداد بهار بر آن نوشتیم. کتاب حدود پانصد صفحه است. دلیل طولانی شدن مراحل انتشار هم این بود که آقای زهرایی مدیر نشر کارنامه مرحوم شده بود. زمانی که این کتاب را برای چاپ تحویل ایشان دادیم حدود 300 صفحه بود. بعد ایشان پیشنهاد داد، مقدمه را مفصل تر و مبسوط تر بنویسیم، پیشنهادهای خوبی بود که تا به مرحله عمل برسد و حجم کتاب از 300 صفحه به 500 صفحه برسد، حدود پنج، شش سال طول کشید. ما در شعر، غیر از نیما، شاملو و سپهری کمتر شاعری سراغ داریم که در آثارشان به اسطوره پرداخته باشند. دیگران اگر استفاده نمی کنند به دلیل عدم شناخت است؟ عدم شناخت نیست. ما خیلی روی اسطوره های ایرانی کار نکردیم. با آنکه اساطیر ایرانی سابقه ای سه هزار ساله در این مملکت دارند که از دوره اوستا و اسطوره های باستان شروع می شود و همین طور ادامه پیدا کرده است. ما در اسطوره خیلی غنی هستیم، ولی در ادبیات مدرن خود کمتر از آن استفاده کردیم. دلیلش این است که از دوره مشروطه به بعد به دلیل مبارزات سیاسی- اجتماعی و به دلیل اینکه اکثر شاعران و نویسندگان سعی می کردند مضامین اجتماعی را که واقعاً لازم بود برای جامعه و برای پیشبرد اهداف انقلاب مشروطه، در آثارشان به کار می گرفتند. از زمانی که مهرداد بهار کتاب خودش را تحت عنوان «پژوهشی در اساطیر ایران» نوشته است، چقدر در حوزه اسطوره شناسی پیشرفت داشتیم؟ علاوه بر کار مهرداد بهار که در دهه پنجاه منتشر شد، کارهای جلال ستاری واقعاً خیزشی در شناخت اسطوره ها، بخصوص در نقد اسطوره ای و تحلیل اسطوره ای بوده است و کارهای بنیادین دیگری که استاد جلال ستاری انجام داده و ترجمه های خوبی هم از مکاتب و اسطوره های دیگر ملل و اقوام شده که الان شاعران و نویسندگان ما بیگانه با اساطیر و اسطوره ها نیستند و در آثارشان کم و بیش آن را به کار می برند.
سه شنبه ، ۵آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]