واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه جوان: گم شدن پرونده ثبت جهانی هنر خیمه شب بازی باعث شد تا بار دیگر کارشناسان نسبت به بی تفاوتی مسئولان در ثبت و پاسداری از میراث فرهنگی کشورمان هشدار دهند. پرونده ثبت جهانی خیمه شب بازی در گیر و دار انتقال سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از پایتخت، گم شده است، اقدامی تعجب انگیز و تأسف آور که پیگیری را نیز توسط مسئولان فعلی درپی نداشته است. عروسکی آشنا برای فرهنگ عامه ایران با چهره ای سیاه و لباسی قرمز که فارسی را با لهجه ای خاص صحبت می کند و همیشه داستان هایش سرشار از شیرینی و شیطنت است. «مبارک» گاه با مرشد می آید و گاه با ارباب، اما همیشه بامزگی ها و شیرین زبانی های خود را دارد. گفته می شود شخصیت «مبارک» از غلامان سیاهپوستی که در قرن های گذشته برای کار در منازل ثروتمندان به کار گرفته می شدند، الگوبرداری شده است. اکنون این عروسک بخشی از فرهنگ عامه کشورمان به شمار می رود. خیمه شب بازی یکی از آئین های سنتی است که مدت ها بود به دلیل بی توجهی نسبت به آن رو به افول گذاشته بود اما با پیگیری برخی از هنرمندان کشور در راه احیای این هنر سنتی و تلاش برای معرفی عروسک «مبارک» که نقش محوری در خیمه شب بازی دارد به عنوان عروسکی ایرانی به جهان، پرونده ثبت جهانی خیمه شب بازی در آستانه طرح و ثبت، در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گم شد. بهروز غریب پور کارگردان تئاتر در این باره می گوید:«خیمه شب بازی را هم احیا و بازسازی کردم و تا مرحله صدور گواهی ثبت جهانی توسط میراث فرهنگی انجام و پیگیری شد.» غریب پور درباره سرانجام این پرونده می گوید:«اما در دولت گذشته که سازمان میراث فرهنگی چندپاره شد خیلی از پرونده ها از بین رفت. پرونده خیمه شب بازی هم جزء همین پرونده های مفقوده است. ما تمام شرایط یونسکو را رعایت کردیم و پذیرفته شد. اما درست زمانی که در مرحله پایانی بود متأسفانه سازمان میراث فرهنگی از هم پاشیده شد و هر یک از معاونت های آن به یک شهر رفت.» این کارگردان تئاتر که اپراهای عروسکی نیز اجرا می کند، درباره اهمیت ثبت «خیمه شب بازی» بیان می دارد: «الان خیمه شب بازی میان جامعه نمایشگران عروسکی شناخته شده و عروسک مبارک ما جهانی است. در سفر اخیری که به امریکا داشتم، موزه آتلانتا از عروسک مبارک رونمایی کرد و فیلم خیمه شب بازی من را به نمایش گذاشتند. من خودم را جزو مسئولانی به حساب نمی آورم که بی اعتنا باشم، من از 20سالگی که عاشق مبارک شدم تا امروز روی خیمه شب بازی کار کردم.» خیمه شب بازی ثبت ملی شده است اما غریب پور در مورد ثبت جهانی آن تأکید می کند: «من آن زمان مصاحبه کردم و گفتم که پرونده ثبت جهانی خیمه شب بازی تکمیل شده است. این پرونده کارهایش انجام و تمام متون لازم ارسال شده بود. همه مکاتبات با یونسکو نیز انجام و تأییدهای اولیه گرفته شده بود اما پرونده مفقود شده است. رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی عوض شده و کسی پاسخگو نیست.» این اهمال کاری اکنون صدای مجلس را هم در آورده است، جواد هروی رئیس فراکسیون تاریخ و گردشگری مجلس، گم شدن پرونده ثبت خیمه شب بازی را خیانتی آشکار می داند. وی می گوید: «غفلت مسئولان قبلی و عملکرد مدیران فعلی در مفقود شدن پرونده نمایش خیمه شب بازی و عروسک مبارک باید از سوی مدیران بالادستی مورد بررسی قرار گیرد. کوتاهی در شناسایی و ثبت بازی ها، ورزش های سنتی، چهره های ماندگار و آثار هنری و نمایشی، خیانتی آشکار و غیرقابل جبران است.» رئیس فراکسیون تاریخ مجلس معتقد است غفلت بزرگی در بازتاب هنرها، آئین تاریخی و سنتی ایران صورت گرفته است، چراکه هر ساله بخشی از جلوه های فرهنگی و هنری ایران زمین را دیگر کشورهای همجوار با زیرکی از آن خود کرده و به ثبت جهانی می رسانند. نماینده مردم قائنات می افزاید: «سکوت ایران در مقابل به تاراج رفتن آثار تاریخی اش موجب جسارت بیش از حد سایر کشورها می شود؛ به همین دلیل باید نسبت به این قضیه واکنش جدی تری در پیش گرفته شود و این غفلت باید از سوی دستگاه های ذی ربط پیگیری شود.» وی می گوید:«جای تعجب و تأسف بسیار دارد در زمانه ای که تمام کشورها با شدت و حدت بسیار فرهنگ های نهفته خود را بیرون می کشند تا ثبت و معرفی جهانی شوند، بی تفاوتی های آشکاری در قبال جلوه های فرهنگی و هنری ایران زمین دیده می شود که اقدامی نسنجیده و زیان آور است. آیا پیگیری نکردن مواردی مانند گم شدن پرونده ثبت خیمه شب بازی نشانه ای از بی اهمیت بودن میراث فرهنگی در نظر مسئولان نیست؟» رئیس فراکسیون تاریخ مجلس معتقد است اگرچه تعدد میراث و آثار فرهنگی و هنری در کشور بالاست ولی غفلت و بی توجهی مسئولان و دست اندرکاران قابل توجیه نیست؛ گویی نیازی به ثبت و رسیدگی برخی از آنها نیست و در این میان، ظاهراً از بین رفتن بخشی از آن هم چندان اهمیت ندارد. در حالی که در داخل کشور درباره میراث های معنوی و ناملموس چندان همیت و پشتکاری برای ثبت جهانی دیده نمی شود کشورهای حوزه تمدنی ایرانی تلاش دارند تا با تصاحب میراث فرهنگی مشترک و ثبت آن در جهان به نام کشور خودشان بر غنای فرهنگی خود بیفزایند و تاریخ خود را به صورت مستقل رقم بزنند، اقدامی که به ضرر فرهنگ ایران و از بین رفتن جایگاه کشورمان در تمدن سازی جهانی خواهد بود.
دوشنبه ، ۴آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روزنامه جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]