تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هنگامى كه مؤمن بر صراط مى‏گذرد، و مى‏گويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. ناگاه زبان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819893298




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وجود 11 ميليون دختر و پسر در آستانه ازدواج


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ آبان ۱۳۹۴ (۱۵:۲۳ب.ظ)
وجود 11 ميليون دختر و پسر در آستانه ازدواج موج - مدير کل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: تأخير در ازدواج در سلامت مادر و نوزاد و همچنين باروري تأثير دارد و بر اساس بررسي‌هاي انجام شده از سال 85 تا 93 روند ازدواج در کشور رو به کاهش است.
به گزارش خبرگزاي موج، محمد اسماعيل مطلق در همايش تبيين سياست‌هاي کلي جمعيت مبتني بر سلامت مادر و کودک براي ارتقاي نرخ باروي کلي که امروز، دوشنبه، در دانشگاه علوم پزشکي کرمان برگزار شد، ضمن اعلام اين خبر گفت: رهبر معظم انقلاب در ارديبهشت سال 93، چهارده بند در رابطه با افزايش جمعيت ابلاغ کردند که پنج بند آن مربوط به وزارت بهداشت است که از سال گذشته براي اجرايي شدن اين بندها در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي برنامه ريزي‌هايي انجام شده است.
وي در مورد چالش‌ها و عوامل تأثير گذار در سلامت گفت: براي پيشگيري از منفي شدن نرخ باروري کلي در جامعه بايد رشد جمعيت 2.1 باشد.
مطلق ادامه داد: بيشترين نرخ باروري کلي در سال 1362، 6.8 بوده است و با توجه به اينکه در سال 71 قانون تنظيم خانواده تصويب شد يک روند پاييني را در اين نرخ شاهد هستيم که بر اساس آخرين آمار که درسال 1390 اعلام شده اين نرخ 1.8 است که اين رقم در استان‌ها متفاوت مي‌باشد.
وي افزود: جمعيت شناسان اعتقاد دارند وقتي ميزان باروي کلي جمعيت به پايين تر از 2.1 مي‌رسد اين جمعيت براي آن کشور يک تهديد است و حتي در بعد سلامت نيز يک تهديد سلامتي محسوب مي‌شود چون سن جامعه بالا مي‌رود و بيماري‌هاي خاص سن سالمندي نيز افزايش پيدا مي‌کند.
مطلق در مورد عوامل تاثيرگذار بر نرخ باروري کلي در ايران گفت: افزايش سن ازدواج يکي از اين عوامل به شمار مي‌رود، از سال 45 تا 90 سن ازدواج در مرد و زن افزايش يافت و دربرخي از شهرهاي کشور شتاب افزايش سن ازدواج بيش از شش سال است.
به گفته وي اگر سن ازدواج تا دو سال در کشور کاهش پيدا کند، نرخ باروري کلي رشد خوبي خواهد داشت و نگراني‌ها رفع مي‌شود.
وي که تأخير در ازدواج را يکي ديگر از عوامل تأثير گذار بر نرخ باروري کلي جامعه دانست، ادامه داد: 11 ميليون دختر و پسر در آستانه ازدواج قرار دارند که بخش قابل توجهي از اين افراد در حال پشت سرگذاشتن سنين باروري (18 تا 35 سال) هستند.

مطلق در بخش ديگري از سخنان خود به تأثير خانواده سالم بر سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: اگر خانواده از سلامت کافي برخوردار نباشد باعث ورود افراد بيمار گونه به جامعه، به هم خوردن ساختار جامعه، تبديل يک رفتار نابهنجار به بهنجار در جامعه، سرايت بيماري خويش به ديگران مي‌شود.
مدير کل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: يکي از چالش‌هاي تأثير گذار بر نرخ باروري کلي بحث طلاق است که از سال 85 تا 93، ميزان طلاق در کشور رو به افزايش است.
وي ادامه داد: ميزان ازدواج در سال 93، 6.5 درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته و ميزان طلاق در سال 93 نسبت به سال قبل آن 5.5 درصد رشد داشته است.
مطلق گفت: تمايل به تک فرزندي، افزايش متوسط فاصله بين ازدواج و فرزند آوري و فاصله تولد بين فرزندان، روند رو به افزايش آسيب‌هاي اجتماعي از جمله اعتياد، طلاق، سقط و رفتارهاي پرخطر از ديگر عوامل تأثير گذار در نرخ باروري کلي است.
همچنين در اين همايش معاون فني دفتر جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در رابطه با ارتقاي نرخ باروري کلي همراه با ارتقاي سلامت مادر و کودک گفت: ايران بالاترين نرخ باروري را در سال‌هاي 60 تا 62 داشته و از آن به بعد سير باروري به تدريج کاهش مي‌يابد.
محمد اسلامي گفت: پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد که طي 30 سال آينده نرخ جمعيت 1.56 کنوني ما به صفر مي‌رسد و بعد از آن نرخ منفي جمعيت را شاهد خواهيم بود.

مديريت جمعيت جامعه نياز به برنامه جامع دارد
رئيس دانشگاه علوم پزشکي کرمان نيز در اين همايش گفت: مديريت جامع جمعيتي يکي از فصل‌هاي مشترک همه کشورها اعم از غني و فقير، شرق و غرب است و در اين زمينه نيازمند جامعه‌اي مطلوب و سالم هستيم.
علي اکبر حق دوست افزود: براي اينکه بدانيم جمعيت مطلوب چه ميزان است، بايد به اين مساله توجه داشت که از چه منظر زيست‌محيطي، اقتصادي، باورهاي مذهبي و يا ديگر جنبه‌ها به اين موضوع نگاه مي‌کنيم، چون هر کدام از آن‌ها اعداد و ارقام جداگانه و متفاوتي را به ما مي‌دهد.
وي ادامه داد: تنها يک جزء از مديريت جمعيت مربوط به توليدمثل و فرزندآوري است و مباحثي همچون طول عمر، سالم‌زيستن، مهاجرت و فرار مغزها نيز مدنظر قرار دارد.
وي با طرح اين سئوال که آيا رشد جمعيت در ايران به حالت بحراني رسيده است، افزود: در يک مجال کوتاه نمي‌توان در اين زمينه صحبت کرد، اما بايد گفت که ما به فاز بحراني مديريت جمعيت از نظر رشد رسيده‌ايم.
رئيس دانشگاه علوم پزشکي کرمان گفت: آحاد جامعه وضعيت کنوني را با توجه به مشکلات شغل و مسکن و ديگر عوامل نگاه مي‌کنند و به نظر عموم مي‌رسد که بحث کم شدن جمعيت مبحثي فانتزي است.
وي افزود: اگر مديريت جمعيت ما نامطلوب باشد، اثرات آن را در دهه‌هاي آينده شاهد هستيم، عموم جامعه به اين موضوع نگاه علمي ندارند، لذا از يک سو بايد براي شاخص‌هاي سلامت جامعه کار کنيم و از سوي ديگر از شعارهاي عامه‌پسند فاصله بگيريم.
وي اظهار داشت: در حال حاضر بيشترين افت توليدمثل را در افراد تحصيل‌کرده، مرفه و شهرهاي با رشد اقتصادي بالا شاهد هستيم، پس اقتصاد تنها مسأله عدم فرزندآوري نيست و شايد نگراني‌هايي در زمينه تربيت، اشتغال و وضعيت اجتماعي داريم.
رئيس دانشگاه علوم پزشکي کرمان در پايان گفت: در بحث مديريت جمعيت بايد بر اصل و ريشه‌هاي آن توجه داشت و اين موضوع را تنها به فرزندآوري خلاصه نکرد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن