واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: جايگاه مفاهيم ديني در موج نو سينماي ايران / 15«گرشاسبي» كارگردان:موج نو سينما ميتواند بيانگر مفاهيم هستيشناسانه دين باشد
گروه هنر: بسياري از رويكردهاي ديني در جريان نو سينماي ايران صرفا ظواهر و مناسك دين و قرآن را مدنظر داشته در حاليكه هنر آن است كه با كمك سينما بتوان مباني فلسفي و هستيشناسي دين را هم به مخاطب تفهيم كرد.
«احمدرضا گرشاسبي» كارگردان سينما كه اين روزها در تدارك ساخت فيلم «ابوطالب» است به خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) گفت: سينماي جهان در طول حيات خود شاهد موجهاي مختلفي بوده است كه ميتوان براي نمونه به فيلمهاي چپ ماركسيستي، سينماي روشنفكري و يا سينماي ديني دهه 60 اشاره كرد كه هر كدام براي خود موجي را تشكيل دادند كه اين رويكردهاي متفاوت تا حدود زيادي وابسته به نو نگرش حاكم بر جامعه آنها بود.
وي افزود: سينماي ايران نيز به طبع همين موضوع در طول حيات خود شاهد موجهاي متفاوتي بوده كه در ايران نيز اين حركتهاي سينمايي از فضاي حاكم بر جامعه تاثير پذيرفته و مفهومي را آن موج غالب دنبال كرده كه مورد توجه جامعه بوده است.
اين كارگردان بيان كرد: حال اگر بخواهيم به طور اخص موج طرح مفاهيم ديني و يا اسلامي را در سينما بررسي كنيم، ميبينيم كه بعد از انقلاب به شكلهاي گوناگون شاهد پرداختن به اين مفهوم در سينما بودهايم كه چگونگي پرداختن بدان جاي بحث دارد.
سوال ما از اين فيلمساز اين بود كه آيا ميتوان وجه مشتركي بين تفكر حاكم بر حركتهاي نو در سينماي بعد از انقلاب و بنيانهاي اسلامي و تفكرات قرآن مشاهده كرد؟
گرشاسبي جواب داد: بله. تمامي موجهاي رايج در سينما سعي داشتند با مخاطب به شكلي آگاهانه برخورد كنند، اما اگر به طور اخص منظور شما جايگاه مفاهيم ديني در حركتهاي نو سينمايي است بايد گفت مفاهيم ديني را حتي ميتوان در سينماي روشنفكري نيز مشاهده كرد.
اين فيلمساز در پاسخ به پرسشي ديگر مبني بر اينكه تا چه حد طرح مفاهيم ديني مورد نظر در سينماي ما ريشه علمي دارد، اظهار داشت: متاسفانه من بر خلاف بسياري كه معتقدند موج نو سينماي ما وامدار مفاهيم ديني است معتقدم بسياري از اين پرداختها كه در سينما مشاهده ميشود نشاني از ديني بودن در خود ندارد. اين حرف من نيز به تعريف بنده از دين مربوط است كه به ظواهر و احكام خلاصه نميشود.
وي در پايان اعلام كرد: خلاصه كلام اگر ما خواهان موجي هستيم كه در آن مفاهيم ديني به شكلي اصولي مورد توجه قرار گيرد بايد تعريف خود را از كليشههاي رايج بري كنيم تا بتوان فلسفه هستي را نه در كلام، بلكه در پيام به مخاطب منتقل كرد.
سه شنبه 7 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]