تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827752462




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش توجه به رجوع الی الله در آرامش روحی


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد در مراسم تکریم مرحوم دکتر ناصر قربان نیا استاد حقوق بین الملل دانشگاه مفیدقم که در حادثه منا درگذشت، در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی سخنانی ایراد کرد که از نظرتان می گذرد: مساله رجوع جهان الی الله در واقع موضوع محوری در عرفان اسلامی ودر حکمت متعالیه ملاصدرا است. وقرآن مجید چندین بار به عبارات مختلف بیان فرموده است:ان الی ربک الرجعی(علق/8) وان الی ربک المنتهی (النجم/42) وانا الی ربنا لمنقلبون(الزخرف/14)ویا به تعبیر دیگر مانند :کل من علیها فان ویبقی وجه ربک ذوالجلال والاکرام(الرحمن/ 26-27)وَ لا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ کُلُّ شَیْ ءٍ هالِکٌ إِلاَّ وَجْهَهُ لَهُ الْحُکْمُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (88/قصص) به هرحال شاید نقطه امتیاز جهان بینی الهی وجهان بینی مادی همین است که در جهان بینی الهی جهان با حرکت ازوئی وبسوی اوئی تبیین می گردد ودرجهان بینی مادی چنین نیست . من دراینجا نمی خواهم به بیان فلسفی حکمت متعالیه دراین زمینه اشاره کنم وبیش ازاین دراین بحث درنگ نمایم . بحث من در نکته دیگری است. وآن اینکه قرآن مجید که همانطورکه گفتیم این موضوع را به بیان های مختلف مطرح کرده در یک آیه به نکته ای افزون برآن تاکید نموده وآن موضوع نقش آرام بخشی توجه به این حقیقت است.قرآن در آیه زیر چنین می فرماید: وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشىَ ْءٍ مِّنَ الخْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِِینَ(155/ بقره) الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَهٌ قَالُواْ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ(156) و بى گمان شما را با چیزى از بیم و گرسنگى و کاستى دارایى ها و کسان و فرآورده ها مى آزماییم، و شکیبایان را نوید بخش! همان کسان که چون بدیشان مصیبتى رسد مى گویند: «انّا للّه و انّا الیه راجعون» (ما از آن خداوندیم و به سوى او باز مى گردیم). واژه گویند به معنای توجه وتامل کردن است ونه فقط گفتن به لفظ. یعنی بشارت باد صابران را . در تعریف صابران می فرماید: صابران چنین اند که وقتی با مصیبتی مواجه می شوند دراین حقیقت تامل می کنند که انا لله وانا الیه راجعون وبا معرفت ودرک این حقیقت آرام می شوند. حال جای این سئول است که چرا وبا چه تحلیلی درک این حقیقت آرامش می دهد؟ به نظر می رسد پاسخ سئوال این است که از نظر روانی چرا شخص مصیبت زده افسرده وناراحت می شود ؟ آنچه انسان را متاثر می کند ترس از معدوم شدن است . درست است که پس از عدم شدن دیگر انسان در ظرف احساسی ندارد تا نگران باشد. ولی در ظرف وجود از معدوم شدن نگران است . اما شخص مومن چنانچه ارتباط انسان با خدارا درک کند واین حقیقت را بچشد که انسان نه خدا که برای خدا ست وبه او باز می گردد هرگز مرگ را عدم نمی پندارد. مرگ را رجوع الی الله می داند نه عدم شدن. مولوی این معنا را در این ابیات بیان می کند: گوهری بودم، نهــان اندر صدف در کف دریای خلقــــت بی هــدف موجی از عشق آمد،از جایم بکند گاهی اینســـو، گاهی آنسـویم فکند مدتی در سینــــه اش جایم بداد آنگه افکنــــدم در آغوش جمــــاد ازجمادی مردم ونامی شدم وزنما مردم زحیوان سرزدم مردم از حیوانی وآدم شدم پس چه گویم کی زمردن کم شدم یعنی هرگزمن با مردن ، کم نشدم ، عقب گرد نکردم ،معدوم نشدم ، تغییر زندگی دادم . بعد می گوید: بار دیگر از ملک پران شوم آنکه اندر وهم ناید آن شوم وز ملک هم بایدم جستن ز جو کل شیء هالک الا وجهه پس عدم گردم عدم چون ارغنون گویدم کانا الیه راجعون منظور از عدم در کلام مولانا همان فنا ء فی الله است . حضور در دریای جان عالم که عبارت است از حضور الهی . دقیقا همان که در کلام حافظ دیدن رخ او تعبیر شده است. آن جان عاریت که به حافظ سپرددوست روزی رخش ببینم وتسلیم وی کنم حافظ انا لله را حضور انسان در مالکیت خدا معنا کرده وجان را ازو دانسته که به عاریت به انسان داده است . بنابراین بایستی برای احساس آرامش به حقیقت رجوع الی الله توجه کنیم. این حقیقت را سعدی هم زیبا سروده است. مصیبت دیده باید چنین فکر کند با خود گوید: ما کاروان آخرتیم از دیار عمر او مرد بود پیشتر از کاروان برفت فهم ودرک حضور در مالکیت الهی آدمی را نه تنهاآرامش می بخشد که شاید یک نظام اخلاقی وسیع عنایت می کند . توجه به این صفت که همه چیز مال خداست اثر تربیتی مهمی در انسان ها دارد، زیرا هنگامی که انسان بداند آنچه دارد از خودش نیست و چند روزی به عنوان عاریت یا امانت به دست او سپرده شده این عقیده به طور مسلم، انسان را نه تنها آرامش بلکه از تجاوز به حقوق دیگران و استثمار و استعمار و احتکار و حرص و بخل و طمع نیز باز می دارد. اینک خطاب من به همه خانواده های داغدیده در فاجعه مناست . عرض می کنم که ما غم واندوه شما را به مغز استخوانمان درک می کنیم وهمدرد شما هستیم . شما همسر ، پدر ،برادر وفرزند از دست داده اید. جای خالی آنان شما راآتش می زند .ما می دانیم که حتی اندوه شما از داغ شهیدان میدان جنگ به مراتب بیشتر است . زیرا کسی که جوانش را به میدان جنگ می فرستد آماده چشیدن داغ او هست زیرا میدان جنگ است وهمین آنتظار ازآنست. ولی شما منتظر بودید که حاجی شما برگردد با او تجدید دیدارکنید. اگر همراه او بودید آرزوداشتید باهم برگردید وفامیل برای مقبولی حج با شادی به دیدارتان بیایند.همه اینها پذیرفتنی است . اما شما تربیت شدگان مکتب قرآنید که به شما آموخته به حقیقت رجوع الی الله توجه کنید وبگویید انا لله وانا الیه راجعون . ما برای خدائیم وبه خدا بازمیگردیم . شما که در دامان توحید تربیت شده اید وتوحید شمارا به زیارت حق دعوت کرده وبرای طواف گرد کعبه رفته اید ، در عین اعتراض و مطالبه حقتان از عموم مقصران این حادثه اسفبار هرگز صبوری را ترک نکنید . وبه واقعیت انا لله وانا الیه راجعون توجه نمایید. انتظار ما از شما آن است که اجروزیبائی صبرتان را حفظ کنید. قرآن مجید صبررا زیبا توصیف کرده است . وقتی خبر فرزند یعقوب را به پدر دادند قرآن می گوید گفت : فصبر جمیل . (سوره یوسف) یعنی صبر زیبا است. زیبائی انواعی دارد . زیبائی گل زیبا ست صدای داودی زیباست . اما مهربانی نیز زیباست . صبوری نیز زیبا ست. ایام شهادت سرورشهیدان است و لذا باید به آستانش عرض ادب کنیم که لا یوم کیومک یا ابا عبدالله . به نظر می رسد که جمله زینب کبری در پاسخ ابن زیاد به همین معنا اشارت دارد.وقتی قافله کربلارا به دارالاماره کوفه وارد ساختند ابن زیاد خواست زخم زبان بزند. فَقَالَ کَیْفَ رَأَیْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَهْلِ بَیْتِکِ. قَالَتْ مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا هَؤُلَاءِ قَوْمٌ کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقَتْلُ فَبَرَزُوا إِلَى مَضَاجِعِهِمْ .( بحارالانوار، ج 45، ص 116) ابن زیاد گفت: کار خدا با خاندانت را چگونه دیدی؟ حضرت فرمود: من جز جمیل چیزی ندیدم . نفرمود جز جمال چیزی ندیدم ولذا نباید ترجمه شود جز زیبائی چیزی ندیدم .جمال اسم مصدر است وجمیل صفت مشبهه وحاوی ضمیراست ومعنایش آنست که از خدا جز احسان ندیدم. صنع به صنعا جمیلا در عربی یعنی به او احسان کرد. در واقع در پاسخ حضرت به قرینه سؤال یک کلمه در تقدیر است: ما رأیت صنع الله الا جمیلا. یعنی گناه تو و شمر بر خدا نیست و خدا محسن است وجز نیکی کاری نمی کند . خدایا این عزیز همراه دیگرعزیزان از میان ما رفتند ودر جوار تو آرمیدند، پروردگارا خودت صبررا برقلب داغدیدگانشان نازل بفرما – آمین


یکشنبه ، ۳آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن