تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819507897




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امريكا به‌دنبال مانور غافلگيرانه در رقه سوريه


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: امريكا به‌دنبال مانور غافلگيرانه در رقه سوريه
ورود ناگهاني و همه جانبه روسيه به بحران سوريه نه تنها طرح‌هاي امريكا و متحدان آن را در سوريه ناكام گذاشته بلكه پيروزي احتمالي اتحاد مسكو و تهران عليه تروريسم در سوريه، مي‌تواند واشنگتن را در كل منطقه به عقب براند...
نویسنده : محمد بابایی 


ورود ناگهاني و همه جانبه روسيه به بحران سوريه نه تنها طرح‌هاي امريكا و متحدان آن را در سوريه ناكام گذاشته بلكه پيروزي احتمالي اتحاد مسكو و تهران عليه تروريسم در سوريه، مي‌تواند واشنگتن را در كل منطقه به عقب براند، به همين دليل امريكايي‌ها به دنبال طرح‌هاي مختلفي از جمله تصرف رقه و خلافت خودخوانده داعش هستند تا مانع از موفقيت روسيه و ايران شوند، اما به نظر مي‌رسد اين طرح‌هاي ‌امريكايي‌ها همانند موارد پيشين قبل از تولد مرده است.
روزنامه امريكايي «واشنگتن‌پست» گزارش داد كه شهر «الرقه» مركز خلافت خودخوانده تكفيري‌هاي «داعش» تمركز بعدي امريكاست تا آنجا جنگ عليه داعش به راه اندازد. بنابراين گزارش، «تغيير رويكرد امريكا براي تمركز روي منطقه الرقه بعد از آن صورت مي‌گيرد كه طرح 500 ميليون دلاري آموزش و تجهيز معارضان سوري كه ظاهراً براي مقابله با داعش بود اما در اصل براي مقابله با دولت بشار اسد بود، با شكست مواجه شد.» بنا به گفته مقامات امريكايي، جديدترين طرح واشنگتن در واقع شامل انتقال منابع در نظر گرفته شده به گروه‌هاي معارضي است كه در مبارزه عليه داعش در شمال سوريه مشاركت دارند.   براساس گزارش واشنگتن پست، هواپيماهاي باري ارتش امريكا هفته گذشته، 50تن مهمات را به مخالفان دولت «بشار اسد» رئيس‌جمهوري امريكا تحويل دادند. هر چند گزارش‌هاي متناقصي درباره اينكه چه گروهي اين سلاح‌ها را دريافت كرده است وجود دارد.
واشنگتن پست به نقل از فرماندهان كردهاي سوريه كه عمدتاً در قالب «يگان‌هاي مدافع خلق» فعال هستند، گزارش داده 50 تن سلاح به دست اين گروه‌ها افتاده است اما مقامات امريكايي تأكيد دارند كه «شورشيان ميانه رو عرب سوريه» اين سلاح‌ها را دريافت كرده‌اند. «استيو وارن» سرهنگ ارتش امريكا به خبرنگاران اعلام كرد كه مقامات امريكايي تأكيد دارند اين مهمات در اختيار معارضان سوري و نه «نيروهاي پشتيباني مردمي كرد» قرار گرفته و قرار است اين مهمات خيلي فوري براي اعمال فشار به داعش در حومه رقه مورد استفاده قرار گيرد. به نظر مي‌رسد اين اختلاف نظر به نگراني تركيه از رسيدن تسليحات پيشرفته به دست نيروهاي يگان‌هاي مدافع خلق بر مي‌گردد، آنكارا اين گروه را شاخه سوري حزب كارگران كردستان تركيه مي‌بيند و آن را تروريستي اعلام كرده است.  
 
چالش مهم امريكا در شمال سوريه
مقامات امريكايي بارها اذعان كرده‌اند گروه‌هاي مطمئني روي زمين وجود ندارد تا از حملات هوايي آنها بهره‌برداري كند و تنها گروهي كه امريكا اعلام كرده‌ قابليت مبارزه با داعش را دارد يگان‌هاي مدافع خلق هستند و به همين دليل، اختلاف تركيه و امريكا درباره نقش كردهاي سوريه از مهم‌ترين چالش‌هاي هر طرحي است كه امريكا در شمال سوريه ارائه مي‌كند. پيش از اين روزنامه «الشرق الاوسط» گزارش كرده بود نيروهاي پشتيباني مردمي كرد سوريه قرار است به عنوان حلقه ارتباطي ميان واشنگتن و مسكو باشند و با سلاح امريكا و پشتيباني هوايي روسيه، عليه تكفيري‌هاي داعش وارد جنگ شوند؛ مسئله‌اي كه خوشايند تركيه نخواهد بود.  «رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهور تركيه روز شنبه با متهم كردن گروه‌هاي كرد براي سيطره بر شمال سوريه، هشدار داد كه «آنكارا اجازه اين كار را نخواهد داد. »
اردوغان در ادامه تأكيد كرد كه «اين مسئله تهديد براي ماست و براي ما غيرممكن است كه به اين مسئله پاسخ مثبت دهيم.»  سخنان رئيس‌جمهوري تركيه پس از آن بيان شد كه نيروهاي مسلح كرد  در سوريه گفته‌اند شهرك «تل‌ابيض»  در استان رقه كه هم‌مرز با تركيه است،  به مناطق تحت مديريت كردها پيوسته است. اكثريت ساكنان اين شهرك را عرب‌هاي سني‌مذهب سوريه تشكيل مي‌دهند و كردها مي‌گويند «به صورت خودمختار»  اداره خواهد شد.
  
افزايش كمك‌هاي رياض و واشنگتن به مخالفان
همزمان با گزارش واشنگتن پست، وزارت خارجه امريكا با انتشار بيانيه‌‌اي گفته است: «امريكا و عربستان سعودي موافقت كردند همزمان با ادامه تلاش‌ها براي يافتن راه حلي سياسي براي خاتمه دادن به جنگ در سوريه حمايت خود را از مخالفان ميانه‌رو دولت سوريه افزايش دهند. در بيانيه وزارت خارجه امريكا به جزئيات حمايت‌هايي كه قرار است از «مخالفان ميانه‌رو» دولت بشار اسد بشود، اشاره‌اي نشده است.   تأكيد امريكا و متحدان بر گروه‌هاي ميانه رو در حالي است كه ناظران تأكيد مي‌كنند علناً هيچ گروه ميانه‌رويي در سوريه وجود ندارد و حتي خود امريكا اخيراً به صورت رسمي اعلام كرده است پروژه 500 ميليون دلاري سيا و پنتاگون براي آموزش شورشيان ميانه‌رو سوريه با شكست مواجه شده است.  امريكايي‌ها در حالي تصرف رقه را در اولويت خود قرار داده‌اند كه درباره گروه‌هايي كه بايد براي فتح رقه به آنها كمك كنند، با متحدان خود چالش دارند. از طرف ديگر بعضي‌ گزارش‌ها حاكي از آن است كه اساساً كردها علاقه‌اي براي پيشروي به سمت جنوب و تصرف رقه ندارند و ترجيح مي‌دهند تسلط خود را بر مناطق تحت كنترل خود تقويت كنند. همچنين شرايط مناسبي براي اينكه امريكا در شمال سوريه، نيرو پيدا كند وجود ندارد، به همين دليل خود واشنگتن پست اذعان مي‌كند اين طرح از همان ابتدا اشتباهي مسير خود را پيدا كرده است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن