واضح آرشیو وب فارسی:عصر خبر: رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» قرقیزستان گفت: گروه افراطی «جیش المهدی» صرفاً قرقیزی است که توسط گروه های افراطی این کشور ایجاد شده است.عصرخبر به نقل از فارس: «قادر ملک اف» رئیس مرکز مستقل تحلیلی «دین، حقوق و سیاست» در مصاحبه با پایگاه خبری- تحلیلی «اسپوتنیک.کی.جی»،گفت: جنبش افراط گرای «جیش المهدی» گروهی صرفا قرقیزستانی می باشد. به گفته این کارشناس علوم اسلامی، گروه «جیش المهدی» در قرقیزستان تأسیس گردید و دارای دیدگاه های افراطی با جهت گیری تکفیری– سلفی است. وی گفت: در عراق نیز گروهی تحت همین نام وجود دارد اما آنها را به هیچ وجه نباید با گروه قرقیزستانی مقایسه کرد زیرا گروه عراقی دارای ریشه های شیعی می باشد. وی افزود: عنوان «جیش المهدی» در زبان عربی به معنای «ارتش» و یا «ارتش مهدی» است و طبق عقیده مسلمانان، وقتی «دجال» می آید، امام مهدی(ع) با ارتشی به رهبری خود علیه او می جنگد و پیامبر عیسی مسیح(ع) نیز به مبارزه با دجال می پردازد. ملک اف اظهار داشت: گروه «جیش المهدی» در قرقیزستان ابتکار و پدیده ای صرفا قرقیزی است که اعضای آن افرادی دارای ایدئولوژی افراطی بوده و خطر اصلی آنها این است که این افراد بر سر عقاید خود پافشاری می کنند. به گفته وی، ایده تأسیس گروه «جیش المهدی» در قرقیزستان در سال 2008 به وجود آمد و اعضای این جنبش پس از 2 سال، دست به انجام اقدام تروریستی در قرقیزستان زدند. این کارشناس علوم اسلامی افزود: براساس تحقیقات بعمل آمده از این گروه مشخص شد که اعضای گروه مذکور با فردی در روسیه با نام «سعید بوریاتسکی» که اسم واقعی آن «الکساندر تیخامیراف» است، ارتباط داشته و از طریق وی پشتیبانی می شده اند. سعید بورباتسکی عضو گروه های تروریستی، واعظ باصطلاح اسلامی و یکی از ایدئولوژی پردازان گروه مسلح قفقاز شمالی (که جنبشی ممنوعه خوانده شده است) می باشد. ملک اف همچنین تأکید کرد: افراط گرایان قرقیزستان پیرامون مسائل مختلف با «سعید بوریاتسکی» مشورت می کردند، روش های انجام فعالیت های براندازی و تکنیک های اجرای اقدامات تروریستی را یاد می گرفتند و آغاز فعالیت باصطلاح «جهاد» را با وی هماهنگ می کردند. این اسلام شناس قرقیز تصریح کرد: فعالیت گروه «جیش المهدی» در قرقیزستان با اقدامات «القاعده» شبیه است و همان ریشه ها را دارد که این اندیشه را پیدا شدن پرچم سازمان تروریستی بین المللی در زمان دستگیری «عادل عبدالرحمان اف» (یکی از فراریان زندان تحقیقاتی شماره 50) تأیید می کند. به گفته ملک اف، برخی این مسئله را درک نمی کنند و می پرسند: «داعش اینجا چه کاره است؟» که در پاسخ باید گفت: بین این جنبش ها اختلافات ایدئولوژیکی وجود ندارد و آنها فقط نسبت به ساختن خلافت جهانی دیدگاه های مختلفی دارند. رئیس مرکز پژوهشی «دین، حقوق و سیاست» اظهار داشت: احتمالا زندانیان فراری مذکور در زندان به داعش سوگند وفاداری خوردند و پس از آن تصمیم گرفتند تا فرار کنند. وی ادامه داد: علیرغم اینکه تروریست های مذکور از خارج حمایت مالی نمی شدند و برای رسیدن به اهداف خود پول را از طریق دزدی و خلاف کاری به دست می آوردند، می توان گفت که آنها آمادگی ایدئولوژیکی و علاقه قوی نسبت به پیشبرد باصطلاح «جهاد» داشتند. به گفته این کارشناس قرقیز، ظاهرا اگر آنها می توانستند فرار کنند، با همکاری همفکران خود در افغانستان و سوریه به فعالیت خود در قرقیزستان ادامه داده و آن را تقویت می کردند. وی افزود: خطر این گروه ها در آن است که آنها می توانند دوباره به وجود آیند و متأسفانه برای این مسئله در قرقیزستان پس زمینه وجود دارد. ملک اف در پایان گفت و گو تصریح کرد: سطح پایین آموزش دینی شهروندان قرقیزستان، به جنبش های افراطی اجازه می دهد تا آنها را فریب دهند. بنابراین باید با دقتی ویژه بر روی این مسئله کار کرد و در بین مسلمانان کشور فعالیت های روشنگرانه انجام داد.
یکشنبه ، ۳آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]