تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821032339




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از فعاليت هاي داخلي تا اعزام هاي بين المللي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ آبان ۱۳۹۴ (۱۳:۴۵ب.ظ)
رئيس شوراي علمي دين پژوهان مطرح كرد: از فعاليت هاي داخلي تا اعزام هاي بين المللي موج - قم - رئيس شوراي علمي دبيرخانه دين پژوهان کشور گفت: تاکنون افراد و هيأت هاي گوناگوني از دبيرخانه دين پژوهان کشور براي شرکت در نشست ها و همايش هاي بين المللي معرفي و به کشورهاي اروپايي اعزام شده اند.
به گزارش خبرگزاري موج از قم به نقل از مركز خبر حوزه، رئيس شوراي علمي دبيرخانه دين پژوهان کشور به تشريح فعاليت هاي دبيرخانه دين پژوهان کشور پرداخت و گفت: به دنبال تشخيص نياز از سوي مؤسسات و مراکز ديني؛ «کنگره دين پژوهان» در سال 1377 با همکاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مراکز و مؤسسات ديني و با حضور شخصيت هاي برجسته برگزار شد که پس از طرح مباحث، مسائل و بررسي مشکلات، موانع و بايسته ها به اين نتيجه رسيدند که دبيرخانه اي تأسيس تا به پيگيري اهداف اين کنگره بپردازد.
وي ادامه داد: در اين راستا نخبگان حاضر در کنگره، هيأتي مرکب از پژوهشگران و مسوولان مؤسسات و مراکز علمي و ديني را با عنوان «شوراي برنامه ريزي دين پژوهان کشور» معرفي و اينجانب را به عنوان دبير انتخاب کردند که احکام افراد مذبور و بنده از سوي وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامي صادر گرديد.
محمد جواد صاحبي گفت: اين دبيرخانه در ابتدا به مدت 6 سال زيرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد قرار داشت که پس از آن به عنوان نهادي مستقل، و ارکان آن مرکب از هيئت امنا، هيئت مديره، شوراي علمي، به ثبت رسيد.
وي با اشاره به اهداف اين دبيرخانه، خاطرنشان ساخت: «اطلاع رساني به محققان و مراکز دين پژوهي در جهت ايجاد و تعميق شناسايي اولويت ها و نيازهاي پژوهشي ديني»، «زمينه سازي جهت ايجاد هماهنگي ميان مراکز ديني پژوهشي و پژوهشگران»، «يافتن راه کارهاي قانوني براي حمايت از محققان و مراکز»، «برنامه ريزي براي تأسيس مراکز و پايگاه هاي اطلاع رساني تخصصي ديني» و... ازجمله اهداف دبيرخانه دين پژوهان کشور مي باشد.
مدير انجمن اديان و مذاهب حوزه علميه قم در ادامه به وظايف دبيرخانه دين پژوهان کشور نيز اشاره کرد و گفت: «برگزاري کنگره ها و نشست هاي علمي با حضور انديشمندان و محققان داخلي و خارجي در راستاي اهداف دبيرخانه»، «برگزاري مراسم تجليل از محققان برتر حوزه دين و معرفي آثار فاخر»، «انتشار خبرنامه و منشورات مناسب با اهداف دبيرخانه»، «انجام پروژه هاي مطالعاتي جهت شناسايي وضعيت دين پژوهي در داخل و خارج از کشور» و ... از وظايف اين دبيرخانه مي باشد.
وي تصريح کرد: بر اثر عدم تعامل همکاري از سوي دولت قبل، چند سال فعاليت هاي اين دبيرخانه به حالت تعليق درآمد که مجددا قريب به 2 سال است برنامه هاي دبيرخانه از سر گرفته شده است.
عضو هيأت مديره دبيرخانه دين پژوهان کشور با اشاره به برخي از فعاليت هاي دبيرخانه دين پژوهان کشور گفت: برگزاري همايش هاي دين پژوهي، يکي از فعاليت هاي اين دبيرخانه بوده که در موضوعات گوناگون برگزار شده است.
وي گفت: همايش هاي «دين پژوهي؛ ابزار جديد و شبهات جديد»، «جهاني شدن و دين»، «مناسبات دين و فرهنگ در جامعه ايران» و... از جمله همايش هاي برگزار شده از سوي اين دبيرخانه مي باشد.
صاحبي افزود: مجموعه مقالات همايش «مناسبات دين و فرهنگ در جامعه ايران» مکرر به چاپ رسيده و از معدود مواردي است که استقبال گسترده اي از آن انجام شده است.
مدير انجمن اديان و مذاهب حوزه علميه قم يکي ديگر از فعاليت هاي اين دبيرخانه را برگزاري نشست در دو موضوع مناسبتي و تخصصي عنوان کرد و گفت: اين نشست ها از نظر شکل و محتوا با نشست هاي متعارف متفاوت است؛ چراکه در آن تضارب آرا و افکار، انجام و صاحبان نظريه به بيان نظريات خود مي پردازند که حاصل آن به صورت مجموعه اي در دست انتشار قرار مي گيرد.
صاحبي گفت: تحقيق و پژوهش مورد نياز براي تعيين موقعيت دين پژوهي در ايران از ديگر برنامه هاي دبيرخانه دين پژوهان کشور است که رصد کمي و کيفي و تشخيص کم و کاستي آن را در دستور کار دارد.
وي ادامه داد: همايشي براي سال آينده با همين عنوان در برنامه هاي اين دبيرخانه تعريف شده است.
رئيس شوراي علمي دبيرخانه دين پژوهان کشور يکي از پروژه هاي اين دبيرخانه را بررسي همايش ها و جشنواره هاي ديني در ايران عنوان کرد و گفت: همايش هاي بسياري در اين موضوعات در ايران اسلامي با هزينه هاي بسياري برگزار مي شود که ارزيابي خروجي آن در دستور کار دبيرخانه قرار گرفته است.
عضو هيأت مديره دبيرخانه دين پژوهان کشور با بيان اين مطلب که در اين راستا همايش ها و جشنواره هاي ديني 5 سال گذشته کشور را مورد ارزيابي قرار مي دهيم، خاطرنشان ساخت: قريب به 140 همايش و جشنواره بين المللي، ملي و استاني در موضوعات ديني را شناسايي و برنامه هاي تحقيقاتي خود را آغاز کرديم تا در صورت امکان در درجه اول از موازي کاري هاي موجود جلوگيري کرده و در مرحله دوم، دستاورد اين پژوهش ها را جهت استفاده بهتر به وزارت فرهنگ و ارشاد، شوراي انقلاب فرهنگي، مراکز و مؤسسات برگزار کننده ارائه نماييم.
مدير انجمن اديان و مذاهب حوزه علميه قم تعامل و همکاري با نهادها و مراکز علمي را از ديگر فعاليت هاي دبيرخانه دين پژوهان کشور عنوان و تصريح کرد: حضور مؤثر در بسياري از نشست ها، پروژه ها و... از جمله اين تعاملات و همکاري ها مي باشد.
صاحبي در بخش ديگر از اين مصاحبه به فعاليت هاي بين المللي دبيرخانه اشاره كرد و گفت: «پاسخ به دعوتنامه ها و درخواست هاي مراکز علمي و ديني خارج از کشور»، «شناسايي مراکز و فعاليت هاي دين پژوهي»، «اطلاع رساني از توليدات و پيشرفت هاي دين پژوهي» و ... از جمله فعاليت هاي بين المللي دبيرخانه مي باشد.
وي يادآور شد: تاکنون افراد و هيأت هاي گوناگوني از دبيرخانه دين پژوهان کشور براي شرکت در نشست ها و همايش هاي بين المللي معرفي و به کشورهاي اروپايي اعزام شده اند.
رئيس شوراي علمي دبيرخانه دين پژوهان کشور يکي از برنامه هاي اين دبيرخانه را آيين تجليل از پژوهشگران برتر حوزه دين عنوان کرد و گفت: سال گذشته دهمين آيين تجليل از پژوهشگران برتر حوزه دين را با تجليل از دو پيشکسوت آيات اميني و معرفت برگزار کرديم که در اين راستا شرکت پست جمهوري اسلامي ايران تمبر يادبودي را منتشر کرد. همچنين در مراسم ياد شده 10 پژوهش و پژوهشگر برتر و برگزيده معرفي و مورد تجليل قرار گرفتند که لوح تقدير و جوايزي از دست رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي دريافت داشتند.
عضو هيأت مديره دبيرخانه دين پژوهان کشور يادآور شد: بررسي وضعيت دين پژوهي در ايران معاصر، از ديگر پروژه هايي است که در دست اقدام بوده و در آينده نزديک همايشي را با اين نام برگزار خواهيم کرد.
مدير انجمن اديان و مذاهب حوزه علميه قم با اشاره به برگزاري دوره هاي زبان انگليسي و تافل گفت: اين نياز در دبيرخانه دين پژوهان کشور احساس شد که محققان علوم ديني نياز به آموزش زبان دارند؛ لذا تلاش کرديم دوره هاي آموزش زبان انگليسي را براي اين عزيزان برگزار کنيم که هم اکنون پذيرش داوطلبان، انجام و برنامه هاي درسي آغاز شده است.
صاحبي با اشاره به برگزاري کنگره ملي دين پژوهان با موضوع بررسي وضعيت دين پژوهي در ايران، گفت: فراخوان مقالات اين کنگره انجام و نشست هاي علمي آن را در سال جاري برگزار خواهيم کرد.
عضو هيأت مديره دبيرخانه دين پژوهان کشور در پايان در پاسخ به اين سوال که آيا دبيرخانه دين پژوهان کشور براي اديان غير اسلامي برنامه دارد يا خير؟ خاطرنشان ساخت: دين پژوهي شامل تمام اديان مي شود؛ اما در حال حاضر اسلام پژوهي و شيعه پژوهي در اولويت برنامه هاي اين دبيرخانه است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن