تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838059892




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت الاسلام علوی تهرانی: توکل به خدا چه ثمراتی دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:وارث: مراسم شب عاشورا با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و مداحی حاج حسن خلج در مسجد حضرت امیر علیه السلام برگزار شدوارث:  مراسم شب عاشورا با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و مداحی حاج حسن خلج در مسجد حضرت امیر علیه السلام برگزار شد در ادامه خبر سخنرانی حجت الاسلام علوی را می خوانید: آسیب شناسی در حوزه عمل ما خیلی از معارف را به آن علم داریم، اعتقاد داریم ولی در مرحله عمل به آن عمل نمی کنیم. یک نقیضه ایی در وجود انسان است که باعث می شود ما به اعتقادات خود عمل نکنیم. عمل نکردن به اعتقادات یعنی باور نکردن و باور نداشتن. یعنی ایمان نداشتن، یعنی تصدیق قلبی نداشتن، آنگاه برای اینکه ایمان قلبی در خودمان ایجاد کنیم اجزای تشکیل دهنده اش از نظر رهبران آسمانیمان شش امر است: 1. مرحله یقین 2. صبر 3. رضا 4. تسلیم 5. توکل 6. تفیض یقین و صبر و رضا و توکل اگر بیاید ایمان آمده اما اگر تسلیم و تفییض هم بیاید ایمان قویاً آمده. مرتبه تسلیم و تفییض باعث ازدیاد ایمانها می شود ایمان را زیاد می کند اما 4 پایه قبلی باعث ایجاد ایمان می شود. توکل چیست؟ توکل یعنی برای نیل به غرض و مقصود خویش، اتکا و اعتماد به خدا بکنیم و انقطاع از غیر خدا پیدا کنیم. خداوند به پیغمبر صلی الله علیه و آله می فرماید: «فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ 1 و چون قصد کاری کنی بر خدای توکل کن ، که خدا توکل کنندگان را دوست دارد» یعنی برای رسیدن به نتیجه هنر خودت به زیرکی، به پشتکار، به تلاش و تقلای خودت اعتبار نده اهمیت نده . تلاش بکن ولی آن تلاش را معتبر ندان که مهمترین عامل توحید همین است. دلیل بودن خداوند از نظر امام علی علیه السلام از حضرت امیرالمومنین علیه السلام پرسیدند مهمترین دلیل شما برای بودن خداوند چیست؟ حضرت فرمودند : « فسخ العظام » تصمیم می گرفتم ولی به نتیجه نمی رسید آنگاه می فهمیدم پای دیگری در میان است. یکی از دانشمندان علم اخلاق می فرمایند: «توکل از مادۀ وکالت به معنی سپردن کارها به خدا و اعتماد بر لطف اوست، نه به این معنا که دست از تلاش و کوشش برداریم بلکه تا آنجا که در توان است تلاش می کنیم منزلگاه ها را یکی پس از دیگری می پیماییم اما اصل و فرع حقیقت را به خدا می سپاریم. مثل ابزار می شویم در دست مطلقۀ خدا. همچنان که اره در دست نجار از خود هیچ اراده ایی ندارد. ما به اندازه اون ابزار در ید ارادۀ حضرت حق عمل می کنیم و آنچه خارج از توان است را به خدا واگذار می کنیم و از الطاف او مدد می گیریم. توکل منزلی از منزلگاه های دین و مقامی از مقامات اهل یقین است و از مفاهیم درجات مقربین است یعنی به این سادگی ها برای کسی حاصل نمی شود. از نظر مفهوم پیچیده و از نظر عمل سنگین است.» درک توکل چرا درک توکل پیچیده است؟ درک اینکه خودمان کاری نکنیم و فقط توکل کنیم و یا اینکه تلاش کنیم ولی همراه با توکل درک سنگینی دارد. این دانشمند چنین بیان می کند: دلیل بر پیچیدگی مفهوم آن این است که : توجه به عالم اسباب و اعتماد به آن ها نوعی شرک است، این توحید افعالی است «ما رمیت اذ رمیت ولکنّ الله رمی» 2 یعنی تو در جریان جنگ وقتی پیروز شدی این پیروزی از آن تونبود، تو رمی نکردی بلکه خدا رمی می کرد» پس ما نباید اثر را نوعی اسباب بدانیم و از سوی دیگر بی اعتنایی کامل به اسباب و جدایی از آنها نفی سنت و ایراد به شریعت است چون ما در روایت داریم : «أبی الله أن یجری الأمور إلا بأسبابها فجعل لکل شئ سبباً؛ 3 خداوند امتناع دارد از این که امور را جز از راه اسباب آن فراهم آورد» چطور می شود سبب را به کار بگیری اما به سبب توجه نداشته باشی. مانند اینکه برای بیماری پیش دکتر بروی ولی تمام اعتمادت به آن پزشک نباشد. من باید از خدا بخواهم که سلامتی من را در دست این دکتر قرار دهد یا من به سر کار می روم ولی روزی حلال و با برکت را از خدایم می خواهم و الا از دویدن زیاد تنها کفش پاره می شود. اعتماد قلبی در تمام کارها به خدا و صرفه نظر کردن از ماسوالله است. ما به خدا اعتماد می کنیم ولی از اسباب هم کمک می گیریم. ما کلا ابزاریم در اختیار ید حق تعالی. افراد نادان توکل کردن را ترک فعالیت های جسمانی و تدبیر عقلایی می دانند، اما توکل به خدا این نیست که من کناری بنشینم و منتظر باشم ببینم چه برای من پیش می آید. باید تدبیر کرد خداوند خود می فرماید که از تو حرکت از من برکت. ما باید برای به دست آوردن معاش، تلاش کنیم ولی نباید به عالم اسباب دل ببندیم. توکل با دو خصوصیت حاصل می شود:1. اعتماد به خدا 2. به کار گیری اسباب در سایۀ دو خصوصیت: 1. ایجاد کنندۀ آن اسباب خود خداست «یا مسبب الاسباب» 2. این سبب به نتیجه برسد هم باز کار خداست. تاوان فراموشی توکل این مسئله بسیار مهم است، اگر ما سبب را خدا ندانیم و صرفا سبب را غیر خدا بدانیم حتی اگر پیغمبر خدا باشیم باید تاوان این اشتباه را بدهیم. «وَ قالَ لِلَّذی ظَنَّ أَنَّهُ ناجٍ مِنْهُمَا اذْکُرْنی عِنْدَ رَبِّکَ فَأَنْساهُ الشَّیْطانُ ذِکْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِی السِّجْنِ بِضْعَ سِنینَ 4 یوسف به آن رفیقش که می دانست نجات می یابد گفت : مرا نزد صاحبت یاد کن ولی شیطان در آن حال یاد صاحبش را ازنظرش ببرد و به این علت چند سالی در زندان ماند» حضرت یوسف آزادی را از عزیز مصر می خواست و آن دوتن را که خوابشان را تعبیر کرده بود را وسیله قرار داد و خدا را برای استعانت از آزادیش از یاد برده بود به همین دلیل شیطان کار خودش را کرد ولو یوسف هم باشد توکل یعنی پناهنده شدن به خدا. توکل چه ثمراتی دارد: 1. امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند : مَنْ تَوَکَّلَ عَلَى اللّه لا یُغْلَبُ و َمَنِ اعْتَصَمَ بِاللّه لا یُهْزَمُ؛هر کس به خدا توکل کند، مغلوب نشود و هر کس به خدا توسل جوید، شکست نخورد.» پس اگر مغلوب شدی یعنی توکل نکردی. هنگامی که ابراهیم علیه السلام را در منجنیق گذاشتند عمویش آزر آمد و یک سیلی محکم به صورت او زد و گفت: از مذهب توحیدیت بازگرد! (ابراهیم اعتنایی به او نکرد) در این هنگام خداوند فرشتگان را به آسمان دنیا فرستاد تا نظاره گر این صحنه باشند، همه موجودات از خدا تقاضای نجات ابراهیم علیه السلام را کردند، از جمله زمین گفت: «پروردگارا! بر پشت من بنده موحدی جز او نیست و هم اکنون در کام آتش فرومی رود، خطاب آمد اگر او مرا بخواند مشکلش را حل می کنم، جبرئیل در منجنیق به سراغ او آمد و گفت: ای ابراهیم! به من حاجتی داری تا انجام دهم؟ ابراهیم گفت: «به تو نه! اما به پروردگار عالم آری! » در اینجا بود که جبرئیل انگشتری به او داد که این جمله ها (که در واقع دستور نجات بود) بر روی آن نوشته شده بود: لا اله الا الله محمد رسول الله، الجات ظهری الی الله، اسندت امری الی الله، و فوضت امری الی الله! (این جمله ها که مفهوم واقعیش همان توکل همه جانبه بر خدا بود، کار خود را کرد، و هنگامی که ابراهیم علیه السلام به میان آتش پرتاب شد به تعبیر روایت: «اوحی الله الی النار کونی بردا، فاضطربت اسنان ابراهیم من البرد حتی قال: و سلاما علی ابراهیم؛ در این هنگام خداوند به آتش وحی فرستاد که سرد شو! آتش آن چنان سرد شد که دندانهای ابراهیم به هم می خورد، سپس خطاب آمد و سلاما علی ابراهیم سرد و سالم باش برای ابراهیم (در این هنگام آتش به محیطی آرام بخش مبدل گشت) و جبرئیل در کنار ابراهیم علیه السلام قرار گرفت و با او به گفتگو نشست » . نمرود از فراز جایگاه خود چنین گفت: «من اتخذ الها فلیتخذ مثل اله ابراهیم؛ اگر کسی می خواهد معبودی برای خود برگزیند همانند معبود ابراهیم علیه السلام را انتخاب کند»   توکل بر خداست که آتش ها را به گلستان مبدل می کند، توکلی همچون توکل ابراهیم که حتی از دست زدن به دامان جبرئیل احساس دوری از خدا می کند و معتقد است باید آب را از سرچشمه گرفت تا صاف تر و زلال تر باشد! 2. خصوصیت دوم توکل « من سرّه أن یکون أقوى النّاس فلیتوکّل على اللَّه. » هر که دوست دارد از همه مردم نیرومندتر باشد بخدا توکل کند.» و «  إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ 4 همانا خداوند توکل کنندگان را دوست می دارد» 3. قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ 82 إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ 5 [شیطان] گفت پس به عزت تو سوگند که همگى را جدا از راه به در مى برم مگر آن بندگان پاکدل تو را. عبادت کنندگان مخلص خداوند دوستدار خدا هستند و شیطان بر آنها چیرگی ندارد. دومین گروهی که شیطان کاری با آنها ندارد إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَی الَّذینَ آمَنُوا وَ عَلی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ 6 بدرستی برای شیطان تسلطی بر کسانی که ایمان آورند و بر پروردگارشان توکل می نمایند، نیست. ایمان در مرحله توکل درست است. توکل سه شکل دارد معرفت، عمل و یک حال و هر کس قادر به عمل کردن به آن باشد رستگار می شود.  1102101303/ پی نوشت: 1. سوره آل عمران آیه 159 2. سوره انفعال آیه 17 3. مازندرانی، 1421: ج8، ص210 4. سوره آل عمران آیه 159 5. سوره ص آیه 82-83 6. سوره نحل آیه 99


یکشنبه ، ۳آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن