تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833858980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احیای اسلام و سنت پیامبر هدف اصلی قیام امام حسین (ع)


واضح آرشیو وب فارسی:اعتماد: در جای دیگری حضرت می فرمایند: امام کسی است که به کتاب خدا عمل کند، قیام به عدالت کند و خود را وقف در راه خدا کند. این تعبیرها نشان می دهد که یزید هیچ یک از شرایط و ویژگی های لازم برای حاکم و فرمانروا را ندارد و شیوه حکومتداری او نیز مورد پذیرش امام حسین (ع) نیست. بعد از اینکه سپاه حر در منطقه قادسیه با امام روبه رو و از ادامه حرکت ایشان به سوی کربلا جلوگیر ی می کنند، امام حسین (ع) نامه ای به کوفیان می نویسند که به روشنی انگیزه و علت مخالفت با یزید را بیان می کند. حضرت می فرمایند: «کسی که حاکم ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال می کند، پیمان خدا را نقض و با سنت پیامبر او مخالفت می کند و در حق بندگان خدا نیز با گناه و ستم رفتار می کند، آنگاه با گفتار و در عمل با او مخالفت نکند خداوند او را همچون ستمگران می داند و با وی همانند آنان رفتار می کند.» در ادامه نیز می فرمایند: «شما می بینید که این گروه به جای اینکه از فرامین خداوند پیروی کنند به دنبال فرامین شیطان رفته اند، فساد را در جامعه گسترش داده اند، حدود الهی را تعطیل کرده اند، مالیات و بیت المال را به خود اختصاص داده اند و حرام خدا را حلال و حلال او را حرام کرده اند، بر این اساس من حق قیام داشته و نسبت به این موضوع از همه سزاوارتر و شایسته تر هستم چرا که از نزدیکان پیامبر و برای دفاع از سنت او ارجح می باشم.» این بیانات به خوبی نشان می دهد که امام حسین(ع) بر چه اساس حرکت خود را توجیه می کنند. احیای اسلام، هدف اصلی سیدالشهدا حرکت سیدالشهدا حرکتی بود که در راستای انجام وظیفه و رهایی مردم از سلطه ستمگرانه اتفاق افتاد و اساسا حضرت در سودای قدرت و دستیابی به حکومت نبودند. امام حسین (ع) در سخنرانی که در منا و در جمع حجاج داشتند به این نکته اشاره می کنند که خدایا تو می دانی آنچه از ما در حال سر زدن است برای رقابت در امر قدرت نبوده، برای گردآوری دارایی های بی ارزش دنیوی نیز نبوده بلکه برای این است که ما می بینیم نشانه های دین تو در حال از بین رفتن و احکام تو در حال تعطیل شدن است، امر به معروف و نهی از منکر نیز در حال به فراموشی سپرده شدن است و تصمیم ما بر احیای آنهاست. قیام امام حسین (ع) در راستای اسلام راستین و در راستای رهایی است و اسلام ایشان بسیار با اخلاق متناسب است به طور مثال حضرت وقتی که با سپاه حر مواجه می شوند در همان آغاز دستور می دهند به اسب های آنها آب بدهند یا دستور می دهند خود سپاهیان حر را سیراب کنند، این نشان می دهد که برای ایشان اصول اخلاقی تا چه حد اهمیت دارد. اما انگیزه عبدالله بن زبیر از قیام علیه یزید دستیابی به قدرت بود، از این رو در این راه به اصول اخلاقی پایبند نبود و بر پایه مصالح و منافع شخصی خود رفتار می کرد. معاویه نیز در نامه ای که در زمان حیات خود به حاکم مدینه نوشته می گوید زبیر مثل روباه است و به دنبال این است که با فریب و نیرنگ قدرت را به دست آورد. از همان زمان حضرت علی (ع) نیز مشخص بود که عبدالله بن زبیر سودای قدرت دارد و به همین دلیل عامل تنش و اختلاف بین طلحه و زبیر شد. بنابراین ماهیت قیام زبیر قدرت طلبانه بود در حالی که ماهیت قیام سیدالشهدا احیای اسلام راستین بود. ٭محقق و استاد دانشگاه


یکشنبه ، ۳آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اعتماد]
[مشاهده در: www.etemadnewspaper.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن