تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803340791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایتی از بزرگ‌ترین آشپزخانه حسینی در بام ایران پخش عطر حسینی با طبخ غذاهای نذری در دماوند + تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: روایتی از بزرگ‌ترین آشپزخانه حسینی در بام ایران
پخش عطر حسینی با طبخ غذاهای نذری در دماوند + تصاویر
طبخ غذاهای نذری در ایام تاسوعا و عاشورا، عطر حسینی را در کوچه و پس و کوچه‌های دماوند پخش کرده است.

خبرگزاری فارس: پخش عطر حسینی با طبخ غذاهای نذری در دماوند + تصاویر



به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، محرم که می‌آید که هیئت‌های عزاداری رونق ویژه‌ای به خود می‌گیرند؛ دیگ‌های بزرگ بر روی اجاق‌های گازی و گاهی چوبی قرار می‌گیرند تا پذیرای عزادارانی باشند که عاشقان امام حسین (ع) نذر کرده‌اند. یکی از شاخص‌ترین مراسم تاسوعا و عاشورا در شهر دماوند، طبخ غذاهای نذری است که در طول زمان تغییرات زیادی را داشته است. حسینیه محله قاضی یکی از محله‌های بزرگ عزاداری محسوب می‌شود که در آشپزخانه آن، هر ساله میزبان و پذیرای سیل عظیمی از عزاداران حسینی است؛ تا جایی که حدود 100 نفر در این آشپزخانه به طبخ غذا می‌پردازند و در تاسوعا و عاشورای حسینی به صورت 24 در حال طبخ اطعام هستند.



*خدمت در میان شعله‌های گرم و آتشین پیرغلامی 65 ساله سال‌هاست که در میان شعله‌های گرم و آتشین اجاق‌های گاز، برای سالار شهیدان اباعبدالله خدمت می‌کند و در آشپزخانه اباعبدالله (ع) مشغول طبخ غذاهای نذری بوده است. تنها ارادت و عشق به امام حسین (ع) دلیل می‌شود که اشک در چشمانش حلقه بزند و در تمام مدت شعله آتشین و محیط گرم آشپزخانه را تحمل و به هیچ چشم‌داشتی آشپزی کند. مشهدی‌حسن خطیبی پیرغلامی است که در این آشپزخانه، در کنار سایر خدمت‌گزاران مشغول طبخ غذاست و در ایام محرم تمام وقت خود را برای خدمتگزاری به اباعبدالله (ع) می‌گذارد.



*تلاش آشپزان برای طبخ بهترین غذای نذری وی می‌گوید: آشپزان نه تنها در حسینیه محله قاضی، بلکه در تمام حسینیه‌ها در تاسوعا و عاشورای حسینی به صورت شبانه‌روزی در حال طبخ غذای نذری هستند و سعی می‌کنند تا بهترین پذیرایی را از عزاداران حسینی داشته باشند. پیرغلام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با اشاره به سنت دیرینه طبخ غذا در سال‌های گذشته می‌افزاید: سال‌های گذشته در دماوند، غذاهای نذری در خانه‌های نذرکنندگان پخت می‌شد و بعد از سینه‌زنی عزاداران در داخل سینی‌هایی به نام دوری گذاشته و در بین عزاداران پخش می‌شدند. خطیبی ادامه داد: روند عزاداری و طبخ غذا به پخت در داخل حسینیه‌ها بر روی کنده‌های چوبی و دیگ‌های مسی صورت می‌پذیرفت که با توجه به تغییر ساختار ساختمان‌ها، اکنون طبخ غذاهای نذری بر روی اجاق‌های گازی و دیگ‌های بزرگ‌تر انجام می‌شود.



*تغییرات موجب کاهش حضور عاشقان اباعبدالله (ع) در آشپزخانه نشده است وی افزود: هیچ یک از تغییرات باعث کاهش حضور عاشقان اباعبدالله (ع) در آشپزخانه نشده؛ بلکه هر سال شاهد حضور پرشور حسینیان حضرت سیدالشهدا (س) در آشپزخانه هستیم. پیرغلام حسینی گفت: طبخ غذای نذری در حسینیه محله قاضی دماوند در شب‌های اول محرم، 500 کیلوگرم است که در شب‌های تاسوعا و عاشورای حسینی این مقدار به یک تن می‌رسد. وی بیان کرد: خدمت‌گزاران اباعبدالله (ع) هرچه دارند از لطف امام حسین (ع) بوده و تاکنون لطف و رحمت خدای متعال و امام حسین (ع) شامل حال این عزیزان شده است.



*«سماوری که بزم حسینی می‌جوشد/ غبار رحمت آن عیب خلق می‌پوشد» از سوی دیگر قسمت دیگری به چشم می‌خورد که چایخانه حسینیه محله قاضی است؛ پیرغلام 60 ساله به همراه 6 نفر دیگر از خدمت‌گزاران اباعبدالله (ع) در حال خدمت به ایشان هستند. حاج جلال شکراللهی، پیرغلام چایخانه حسینیه محله قاضی است که خود نیز تمام وسایل و ملزومات چایخانه را برای عزاداران حسینی فراهم می‌کند. وی تمام زندگی‌اش را مدیون اباعبدالله الحسین (ع) می‌داند و می‌گوید: تاکنون بارها دچار امراضی شده‌ام که به لطف اباعبدالله (ع)، سلامتی‌ام را به دست آورده‌ام و امیدوارم توانسته باشم که در راه حسینی گام‌های استواری برداشته باشم. شکراللهی گفت: کتری‌های چایخانه هر شب و هر روز در هنگام روضه‌خوانی به جوش می‌آید و در استکان‌ها و نعلبکی‌های پرنقش، دل داغ دیده عزاداران را آرام می‌کند. پیرغلام چایخانه حسینیه محله قاضی معتقد است، هر کسی که بی‌ریا برای اباعبدالله (ع) خدمت کند، مزدش را از حضرت خواهد گرفت و دست خالی از مجلس عزای حسینی خارج نمی‌شود. دم کردن چای در چایخانه، عطر حسینی را در فضای عزاداری عاشقان حسینی بی‌بهانه پراکنده می‌کند.



*طبخ غذای نذری به سبک سنتی اما در این میان هنوز نیز شاهد پخت غذای حسینی در خانه‌ای به شکل قدیمی بر روی کنده‌های از آتش هستیم؛ خانه‌ای که نذری دهندگانش علاوه بر اطعام عزاداران عاشورایی بخشی از نظری خود را در خانه به روشی قدیمی طبخ می‌کنند تا عطر و بوی حسینی در جای جای خانه به رسمی دیرینه پراکنده شود. غذای نذری که برای طبخ آن از شب قبل تدارکات نهایش فراهم می‌شود تا غذایی در شأن امام حسین (ع) میزبان پذیرایی عزاداران حسینی باشد. نذری مرحومان حاج سیدعلی‌اصغر و سیدعلی‌اکبر حسینیان را می‌توان از شمار اندک نذری‌هایی دانست که بیش از 150 سال از زمان اجداد خانواده حسینیان تاکنون فقط با افزایش حجم طبخ غذا پذیرایی عزاداران حسینی شده‌اند که در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی طبخ غذا در دیگ‌های قدیمی بر روی کنده‌های آتش حال و هوای خاصی را برای این نذری‌دهندگان به وجود اورده است.

نذری که بعد از درگذشت حاج سیدعلی اصغر، اکنون توسط دختر و داماد این خانواده، محمدرضا حاج‌محمدعلی برای عزاداران در حسینیه و خانه طبخ می‌شود تا این میراث چند ساله همچنان پابرجا بماند. این خانواده معتقدند که طبخ غذا در خانه همچنان عطر و دود حاصل از کنده‌های چوبی را در خانه پر می‌کند که این موضوع همچنان باید پابرجا بماند.

*نذری؛ یکی از صفات بارز اهل‌بیت (ع) یکی از کارشناسان مسائل مذهبی و دینی در رابطه با اهمیت نذری دادن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: سه موضوع خداوند متعال حائز اهمیت است؛ نخست اینکه وقتی مؤمنان به یکدیگر می‌رسند بلند سلام کنند، دوم اینکه برای خداوند متعال قربانی کرده و سوم اینکه به مؤمنان غذا داده شود. حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین محمد علاءالدینی با اشاره به سوره هل اتی افزود: در این سوره آمده است که یکی از ویژگی‌های اهل‌بیت (ع) این بود که به خاطر دوستی با خداوند متعال با اطعام دادن به فقرا و مستضعفان رسیدگی می‌کردند. وی با بیان اینکه یکی از اقسام وفا، وفای به نذر است، گفت: امروز نذرها به دو قسمت تبدیل می‌شود؛ نذرهایی که امروز مشاهده می‌کنیم، ذهنی و زبانی است.



*بیش از 10 هزار نفر در شب‌های محرم دماوند اطعام می‌شود این کارشناس برنامه‌های مذهبی تلویزیون اضافه کرد: در اسلام نذری داریم که شرعی است و شرایط خاصی دارد و اینقدر اهمیت نذری زیاد به حساب می‌آید که اگر کسی نذرش را به درستی انجام ندهد و به‌هم بزند باید کفاره آن را بپردازد. علاءالدینی بیان کرد: نذری دادن برای امام حسین (ع) و همچنین وقف برای نهضت عاشورای حسینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و ما شاهد انواع نذری دادن در ایام ماه محرم و صفر هستیم. وی با اشاره به سنت دیرینه نذری در شهرستان دماوند تصریح کرد: در شب‌های محرم بیش از 10 هزار نفر در هیئت‌های عزاداری این شهرستان اطعام می‌شوند و این هیئت‌ها به طور میانگین، 25 شب اطعام می‌دهند. به گزارش فارس، در روزهای عزای حسینی شاهد حضور پرشور عاشقان اباعبدالله (ع) در هیئت‌های عزاداری هستیم که حتی با انجام دادن کوچک‌ترین کار در حسینیه امام حسین (ع) خود را تنها غلام ایشان می‌دانند و امیدوارند که در راه خداوند متعال و امام حسین (ع) حاجت‌روا شوند.



































التماس دعا ... =============== گزارش از: آتوسا خطیبی عکس از: مهدی مهدیانی =============== انتهای پیام/67015/گ40/



94/08/02 - 21:03





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن