واضح آرشیو وب فارسی:اتحاد خبر: اتحادخبر: ششمین شب ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر، ششمین سخنرانی دکتر سید علی اصغر موسوی لاری در حسینیه سیدالشهدا برگزار شد.در این شب هم سخنرانی با اندکی تأخیر آغاز شد اما این زمان صرف خوش و بش کوتاه سخنران برنامه با سه نامزد احتمالی انتخابات مجلس- زاهدی، محبی و محتاجی- شد که هر سه دوشنبه شب در...اتحادخبر: ششمین شب ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر، ششمین سخنرانی دکتر سید علی اصغر موسوی لاری در حسینیه سیدالشهدا برگزار شد. به گزارش اتحادخبر؛ در این شب هم سخنرانی با اندکی تأخیر آغاز شد اما این زمان صرف خوش و بش کوتاه سخنران برنامه با سه نامزد احتمالی انتخابات مجلس- زاهدی، محبی و محتاجی- شد که هر سه دوشنبه شب در جمع سوگواران حسینی حضور داشتند. این مجتهد نواندیش با بیان اینکه «یکی از چیزهایی که بشر از دیرباز از آن منزجر بوده خشونت و خونریزی بوده است» ششمین فصل سخنان خود را به پاسخ هایی پیرامون شبهه ی جنگ، خونریزی و خشونت در اسلام اختصاص داد. شریعت ما «منطق» دارد دکتر موسوی لاری عصر کنونی را «دنیای رسانه و شبکه های مجازی» خواند و با اشاره به اشکالاتی که بعضی رسانه ها به دین اسلام (در مورد خشونت ورزی) وارد می کنند تأکید کرد: شریعت ما منطق دارد و بدون توهین و تکفیر، با گردن افراشته پاسخ شبهات را می دهد. وی تبلیغاتِ آن سوی ماجرا را هم توصیف نمود که: ادیان دیگر به ویژه مسیحیت را دین صلح و محبت معرفی می کنند و از مردم می خواهند دریچه ی قلب شان را باز کنند و به همه عشق بورزند. این استاد دانشگاه از جوانان خواست تا این حرف ها و ایرادات را بدون مطالعه به راحتی نپذیرند، و اضافه کرد: باید این مجالس محرمی را سرمایه ای قرار دهیم تا شبهات خود را رفع کنیم و بر آیین خود مستحکم تر شویم. موسوی لاری پاسخ های کلی به اِشکال جنگ طلبی و خشونت در اسلام به ویژه در حادثه ی عاشورا را به دو بخش «پاسخ نقضی» و «پاسخ حَلّی» تقسیم نمود و ابتدا به توضیح مختصری در باب پاسخ نقضی پرداخت؛ «معمولاً آن کسانی می توانند به ما ایراد بگیرند که خود مبرا از اشکال و ایراد باشند». این استاد حقوق جزا در اسلام، ضمن پرسش از مدعیان حقوق بشر، تصریح کرد: آنچه در حقوق جزای ما مطرح می شود این است که جاری کننده ی حدود الهی خودش نباید حد یا حقی به گردنش باشد و بلکه از گناه مبرا باشد. وی سپس اشاره ای کوتاه به برخی کتاب های تحریف شده ی ادیان نمود که در آنجا هم نمونه های خشونت و خونریزی فراوان است و بلکه بیش از اسلام است. او در این زمینه گفت: «رسانه ها گاهی اوقات آیات خاصی از انجیل یا دیگر کتاب های آسمانی را انتخاب می کنند و تعداد دیگری از آیات را ناخوانده می گذارند تا هدف خود را پیش ببرند.» پاسخ به شبهه «حسین (ع) برای شهادت به کربلا رفت»! این خطیب اندیشمند به پاسخ یکی از علمای بزرگ یعنی سید بن طاووس به ایراد خشونت در اسلام اشاره کرد: «حسین بن علی(ع) برای شهادت به کربلا رفت». به گفته ی موسوی، رفتن به این میدان شهادت، قطعاً شمشیر و خون و خنجر خواهد داشت؛ و بدین ترتیب استدلال سید بن طاووس را دارای اشکال دانست. این اندیشمندِ صاحب کتاب «لهوف» ظاهراً به آیه ی ۵۴ سوره ی بقره استناد نموده که در آن پس از انحراف بنی اسرائیل از راه توحید، موسی(ع) دستوری به آنان می دهد و تفسیر سید بن طاووس از این دستور، «کشتن خود» است. استناد دیگر پاسخِ ذکر شده، به بیان پیامبر(ص) است که در عالم رؤیا به امام حسین فرموده بودند «خدا تو را کشته می خواهد»؛ به گفته ی این خطیب نواندیش، دلیل دوم هم، جوانِ اهل پرسش در دنیای دور از خشونت را قانع نمی کند. دکتر موسوی لاری نظریه ی دقیق تر در مقابل اشکالات منتقدان را این گونه بیان کرد: «امام حسین برای عبادت و بندگی به میدان کربلا رفت». وی درس نظریه ی مذکور را این دانست که اگر کارها برای خدا و بندگی او انجام شود، دیگر اختلاف و نزاع در جامعه به ویژه در مناسک دینی به وجود نخواهد آمد. انتقاد از توجه زیاد به «زینت» قبور ائمه(ع) موسوی لاری در این بخش از سخنان، نقد صریحی را مطرح نمود و البته تأکید کرد که نظری شخصی است و هر کسی می تواند با منطق و استدلال آن را رد کند. او به «حرمت» محل زیارت و قبور ائمه(ع) اشاره کرد و آن را با «زینتِ» آن مکان ها متفاوت دانست… «به خدا قسم امام حسین(ع) به تعویض ضریح نو با ضریح میلیاردی و دیگر خرج های اضافی راضی نیست!». این اندیشمند دینی به شنیده هایی اشاره کرد مبنی بر اینکه قرار است برای همه ی خشت های جدید گنبد نورانی اباعبدالله(ع) به مردم قبوضی داده شود! وی این اقدامات را به شدت مورد انتقاد قرار داد و آن را «خودخواهانه» و «خلاف بندگی خدا» عنوان کرد. شیعه راستین، شیعه سربلندِ شاغلِ سعادتمند در کشوری قانونمند و پیشرفته است دکتر موسوی لاری شیعه ی پیرو واقعی اباعبدالله(ع) را این گونه توصیف نمود: «شیعه ی سربلندِ شاغلِ سعادتمندی که در شهر و کشوری قانونمند و پیشرفته زندگی می کند.» وی اشاره ای تلویحی به سیاست های افزایش جمعیت هم نمود و گفت: اگر قرار است جمعیتی هم افزایش یابد نباید جمعیتِ شیعه ی معتادِ بیکار افزوده شود! سخنران ششمین شب محرم، بر لزوم «ضرورت شناسی» در جامعه برای همه ی کارها و اقدامات تأکید کرد و افزود: شیعه باید ببیند که قرآن و اهل بیت چه می گویند و از ما چه می خواهند نه اینکه دل ما چه می خواهد. وی صراحتاً گفت: ممکن است «مراسم مذهبی» کج راهه برود و «مذهب» جای دیگری باشد. آنچه ما از فقه نورانی آل محمد (ص) آموخته ایم این است درست و بهینه عمل کنیم، درد زندگی یکدیگر را بشناسیم و نیاز تحصیل و زندگی و تولید و اشتغال جامعه را برطرف کنیم. علت تاکید شریعت به نماز و عبادت چیست؟ این فقیه مجدداً اشاره ای به آیه ی ۵۴ سوره ی بقره اشاره کرد و مفهوم دقیق عبارت «فاقتُلوا أنفسکَم» را کشتن نفس اماره، آمدن به راه خدا و دوری از پرستش بت و اشخاص بیان کرد. دکتر موسوی لاری علت تأکید جدی شریعت به عبادت و نماز از سنین کودکی را اینگونه شرح داد: «این تأکیدها برای آن است که انسان وقتی بزرگ شد در جامعه اسیر مُد و شخص پرست نشود و تنها بنده ی خدا باشد و سروَری کند.» وی یکی دیگر از نشانه های بندگی واقعی را این نکته ی مهم و جالب دانست که «حتی لعن و نفرین به دشمنان امام حسین را از خدا می خواهیم و خودمان آنها را لعن نمی کنیم؛ چرا که به طور تکوینی عبد خدا بوده اند اما دچار انحراف شدند و از بندگی خدا دور شدند.»/ص آفتاب لارستان
شنبه ، ۲آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اتحاد خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]