تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820100294




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد بیجار میزبان حزین‌ترین آئین عاشورا در گل‌گیران حسینی/ بیجاری در عاشورا + عکس


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
بیجار میزبان حزین‌ترین آئین عاشورا در گل‌گیران حسینی/ بیجاری در عاشورا + عکس
امروز بیجار میزبان حزین‌ترین و آئین عاشورا در گل‌گیران حسینی است، عزاداری به وسعت عرش و زمین تا جایی که علم و زنجیر سخن می‌گویند و از مظلومیت تنهاترین سردادر دشت نینوا ناله می‌زنند.

خبرگزاری فارس: بیجار میزبان حزین‌ترین آئین عاشورا در گل‌گیران حسینی/ بیجاری در عاشورا + عکس



به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، دهم محرم فرا رسید؛ غوغایی در عالم برپاست، در زمین و آسمان‌ها محشری بر پاست، با وجودی که بیش از یک هزار و 400 سال از واقعه عاشورای حسینی گذشته است اما زمینیان و عرشیان همچنان داغدار این مصیبت عظیم هستند. امام حسین(ع) با اینکه می‌دانست پایان راهی که می‌رود شهادت است، اما باز مصمم برای اقامه عدل و ارزش‌های اسلام در برابر سپاه ظلم ایستاد و و ثابت‌قدم ماند و تا پایان مرز فداکاری و ایثار پیش رفت. اسلام یعنی محرم، محرم یعنی تمام هستی  یعنی عاشورا، کربلا، حسین، سینه‌زنی عزاداری و  حماسه یعنی؛ عاشورا، یعنی هل من ناصر حسین (ع)، حماسه کربلا یعنی عشق یعنی ایثار و فداکاری. عاشورا یعنی نهایت مظلومیت و پاکبازی و دلبستگی به ذات احدیت، عاشورا یعنی مظللویمت و کودک 6 ماهه یعنی علمدار رشید یعنی علقمه و عباس و جانبازی .....

بیجار در مراسم روز عاشورا خون گریست آرام و حزین می‌روند حرکتی غمگین ناقوس جنگ به صدا درآمده طبل‌ها می‌نوازند، اسب‌ها می‌تازند و ناله‌ها تا عرش آسمان می‌رود؛ بیجار را می‌گویم؛ اینجایی که عاشقان اهل بیت و امام حسین (ع) ناله سر داده‌اند. طبل‌هایشان نماد آغاز و ناقوس جنگ است؛ علم‌هایشان نمادی از علم علمدار رشید دشت کربلا است، گهواره نشان از گهواره علی اصغر و لالایی برای او و مظلومیت بزرگ سرباز کوچک دشت نینوا است.... مردم دیار گروس در روز عاشورا با دسته جات عزاداری و گلگیران آمدند تا با خلق شوری حسینی و فریاد لبیک یا حسین، تا قیامت لبیک‌گوی آرمان‌های اسلام ناب محمدی باشند.

از ابتدای امروز یعنی روز عاشورا تا کنون خیل عظیم جمعیت بود که به جمع عزادارن حسینی می پیوست، همه آمدند تا بگویند پرچم سرخ حسین (ع) تا قیامت بر پا است و تا آن زمان خون خواه امام حسین هستند و یک دم از این کار دست بر نخواهند داشت. دستجات و حلقه‌های عزاداری و سینه‌زنی، زنجیرزنی و گل‌گیران با حزن و شکوه زایدالوصفی حرکت را آغاز کرده‌اند و هر کدام از دسته‌های عزاداری از مساجد به صورت مجزا بیرون آمده و در عزای حسین بن علی(ع) به سوگ نشستند و خون گریستند.

بغض عزادارن بیجاری در گل‌گیران جلوی دستجات بوی اسپند مادری دلسوز می‌آید که می‌خواهد چشمان پر از حسادت و کینه دشمنان به خاندان خاتم و برای دور ماندن چشم بد از حلقه‌های عزاداری حسینی  بدان و حسودان به مشام می رشد. دسته عزادارن و گل‌گیران نوحه خان و بر سر زنان فریاد می‌زنند "عزا عزا است امروز روز عزا است امروز مهدی صاحب زمان (عج) صاحب عزا است امروز" خود را به در وردی مسجد قائم(عج) می‌رسانند و اوج غم خود را با تسلیت به ساحت مقدس امام زمان با وارد شدن به مسجد و عزاداری می‌رسانند. پای برهنه آمده‌اند و حاجتی در دل دارند، می‌گویند حاجتشان فرج امام زمانشان است؛ که او غریب‌تر از هر غریبی است.

مادری  میان گل‌گیران سربند دخترش را می‌بندد که مزین به نام "یا رقیه" است، زیر لب زمزمه می‌کند فرزندم به فدایت یا حسین؛ چشمانم به قربان یا رقیه و آرام آرام می‌گرید.... تعزیه‌خوانان می‌آیند؛ فریاد شمر بر می‌آمد، کودکان هراسان به این سو و آن سوی دسته می‌دوند، با دیدن این صحنه‌ها مظلومیت کودکان دشت نینوا در اذهان تداعی می‌شود، خار مغیلان و گوشواره و سیلی و شمر لعین.... عاشورا، کربلا، نهضت و قیام امام حسین(ع) منشوری است که پیام‌ها فلسفه‌های بسیاری در آن نهفته است و آئینه تمام‌نمای امروز و فردای ما است.









































گزارش و عکس از: شهربانو مرادی انتهای پیام/79015/



94/08/02 - 14:41





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن