واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: معاون پژوهشی مرکز تخصصی نماز گفت: امام حسین(ع) در روز دهم محرم در کربلا نماز را به صورت معمولی نخواندند، بلکه نماز خوف خواندند، با همان لباس جنگی و زره!فارس: حجت الاسلام هادی عجمی معاون پژوهشی مرکز تخصصی نماز در گفت و گو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه نماز به عنوان قبولی شرط اعمال بیان شده است، اظهار داشت: در برخی روایات هم شرط قبولی اعمال ولایت هم دانسته شده است، حتی فرموده اند که هیچ چیز به اندازه ولایت تأکید نشده است، برخی روایات هم نماز و ولایت در کنار یکدیگر مطرح شده است. وی افزود: در روایتی دیگر پنج رکن اصلی برای دین اسلام نام برده شده است؛ ولایت، نماز، زکات، روزه، حج، امام باقر(ع) می فرماید: «بنی الا سلام علی خمس علی الصّلوه والزّکوه والصّوم والحجّ والولایه ولم یناد بشیء کما نودی بالولایه»...و آن چنان که به ولایت فراخوانده شده، به هیچ چیز دیگری فراخوانده نشده است. این روایت به روشنی اهمیت فوق العاده و ویژه مسأله «ولایت» را بیان می دارد. عجمی بیان داشت: در واقعه کربلا رابطه نماز با ولایت به نحو احسن به منصه ظهور رسید، متاسفانه گاهی شاهد افراط و تفریط هایی در موضوع عبادات و واجبات دینی بودیم، اینکه عده ای با دید ناصحیح از ولایت نگاهشان به برخی عبادات مانند جهاد کمرنگ می شود، در حالی که یک تناسب زیبایی میان این مفاهیم مانند نماز و ولایت وجود دارد. وی با اشاره به نمونه هایی از پیوند میان نماز و ولایت در کربلا ادامه داد: هنگامی که سپاه عبیدالله بن زیاد در کوفه به دنبال حضرت مسلم بن عقیل(ع) - فرستاده امام حسین(ع) در کوفه- می گشت، یکی از نشانه هایی که مردم می دادند این بود که او را در مسجد پیدا می کنید، حتی سپاه دشمن هم می دانست که یکی از خصوصیات یاران امام حسین(ع) نماز خواندن است. معاون پژوهشی مرکز تخصصی نماز اظهار داشت: حضرت عباس(ع) دیگر فرستاده امام حسین(ع) در شب تاسوعا از لشکر عمر بن سعد - از طرف امام حسین(ع)- درخواست کرد که یک روز جنگ را به تأخیر بیاندازند، چرا که امام(ع) به نماز و قرآن علاقه داشت و می خواست بیشتر قرآن و نماز بخواند، البته یکی از ویژگی های حضرت عباس(ع) اقامه نماز بود، زیرا کسی که ارتباطش با خدا بیشتر باشد و نشانی او ولایتمداری داشته باشد، انس بیشتری با نماز دارد. وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که شیعیان با اهتمام به نماز اول شناخته می شوند، افزود: یکی از شبهاتی که مطرح می شود این است که سپاه عمر بن سعد هم نماز می خواند، این چگونه قابل جمع است، در پاسخ باید گفت یکی از راه هایی می توان فهمید نماز ولایی است اینکه هنگام ظهر عاشورا این سپاه امام حسین(ع) بود که به اقامه نماز پرداخت، در حالی که سپاه عمر بن سعد به بهانه کشتن دشمنانشان نماز را به تعویق انداختند، امام سپاه امام(ع) به قیمت شهید شدن برخی یارانش نماز اول وقت اقامه کرد، این در حالی است که بیان شده هدف از جهاد در راه خدا، اقامه نماز است. عجمی درباره نحوه اقامه نماز ظهر عاشورا ابراز داشت: امام حسین(ع) در روز دهم محرم در کربلا نماز را به صورت معمولی نخواندند، بلکه نماز خوف خواندند، با همان لباس جنگی و زره، یاران ابابعدالله(ع) رکعت اول و دوم را اقتدا می کردند و بلافاصله جای خود را به دیگر یاران می دادند و وارد میدان کارزار می شدند. وی ادامه داد: عاشورا سبب شد که نماز در جایگاه حقیقی خودش قرار بگیرد، امیدواریم در این روز نمازها، در اول وقت و با شکوه برگزار شود و توجه داشته باشیم اگر عزاداری های ما به سمت اقامه نماز سوق پیدا نکند, این نماز، نماز ولایتمداری نیست، در کربلا نماز و ولایت به زیباترین شکل خود نشان داده شد.
شنبه ، ۲آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فردا نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]