واضح آرشیو وب فارسی:شبستان: به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، روز تاسوعا روزی که منتسب به حضرت عباس(علیه السلام) است. دلاورمردی که اسوه ایثار، ادب و بزرگمردی است. امروز همزمان با سراسر کشور شهرستان لاهیجان نیز در سوگ واقعه کربلا به عزا نشست و دسته جات سینه زنی و زنجیرزنی با حضور در مساجد محلات به سوگواری پرداختند. جدای این دسته جات عصر تاسوعا لاهیجان میزبان خیل عظیمی از جمعیت از اقصی نقاط کشور برای مراسم چهل منبر بود. چهل منبر از آئین های ویژه ماه محرم استان گیلان است که همزمان با عصر تاسوعا فقط در شهرستان لاهیجان برگزار می شود. در عصر تاسوعا پیش از اجرای مراسم سوگواری تمام محله های قدیمی شهرستان لاهیجان میزبان عزاداران چهل منبر هستند و شمiای سوگواران در عزای ابا عبدالله الحسین می سوزد. در این مراسم، خانه هایی که در طول سال مجالس روضه خوانی برپا کردند، منبری را که بر آن روضه خوانده شده است جلوی درب خانه گذارده و تشتی که تا نیمه از گِل پر شده است را با کاسه ای از برنج بر روی آن قرار می دهند و مقداری برنج نیز در ظرفی دیگر می گذارند. بزرگان شهر معتقدند که این آئین باید بر درب خانه چهل سید بزرگوار برگزار می شد اما به مرور زمان تغییر یافت و بر درب خانه های که در طول سال مراسم روضه خوانی دایر کردند، انجام می شود، ولی در چند سال اخیر شاهدیم که همه مردم آنهایی که نذری داشته و برآورد شده است نیز در اطراف کوچه ها منبر برپا می کنند. با غروب آفتاب و فرا رسیدن شب، سوگوارانی که نیازی در دل دارند با پای برهنه در حالیکه 72 شمع، 72 دانه خرما به یاد 72 شهید دشت کربلا در دست دارند از چهل منبر می گذرند و در کنار هر منبر شمعی روشن کرده ودر گل درون تشت فرو می برند، دانه ای خرما در کنار تشت گذاشته و مقداری برنج از کاسه برمی دارند و پس از خواندن دعا و ادای خواسته شان به سوی منبر دیگر می روند و از 40 منبر می گذرند. وقتی به خانه می رسند برنجی که در چها منبر گرد اورده اند را با برنج یکه در خانه دارند امیخته و فردای آن روز می پزند و می خورند تا به حاجتشان برسند. البته امروز این تعداد 72 شمع به چهل شمع تقلیل یافته و مردم بر این باورند آنهای که خواستار برآورده شدن حاجتشان هستند باید در طول مسیر روزه سکوت گرفته و با پای برهنه مسیر را طی کنند. مردم بر این باورند منبر گذاران برآنند تا با برپا داشتن منبر در جلوی خانه خود دلبستگی خود به خاندان حضرت علی(علیه السلام) و شهدای دشت کربلا نشان دهند. زهرا. ت یک بانوی لاهیجانی که در حال پخش کردن شیرکاکائو بین سوگوار است به خبرنگار شبستان گفت: بیش از 15 سال است که در این آئین معنوی شرکت می کنم و هر سال بر تعداد سوگواران حسینی در چهل منبر افزوده می شود. وی ادامه داد: جوانان اعتقاد خاصی به این مراسم دارند و با صفای دل شمع ها رابه نیت برآورده شدن حاجاتشان روشن می کنند. حانیه. الف نوجوانی که به همراه مادر و خواهرانش در حال روشن کردن شمعی بر منبر بود گفت: از زماین که یادم می آید به عشق امام حسین(علیه السلام) در این مراسم حضور داشتم و بسیاری از حاجاتم برآورده شده است. وی افزود: ما خانوادگی در این مراسم حضور می یابیم تا این لحظات معنوی را با هم شریک باشیم. مهدی.الف یکی از مغازده داران این شهر که شمع چهل منبر می فروشد گفت: افراد زیادی متقاضی شمع چهل منبر برای سوگواری این مراسم هستند. وی با بیان اینکه این مراسم از حالت معنوی خود خارج شده و بسیاری از جوانان برای سرگرمی به این مراسم می آیند گفت: کسانی که به چهل منبر می آیندبدان باور دارند هر سال راسخ تر در این مراسم شرکت می کنند. اما در میان ازدحام این جمعیت افراد دیگری هم هستند که مشغول اجرای مراسمی شبیه به این آیین هستند، آنها به جای رفتن بر در خانه ها و افروختن چهل شمع با پای برهنه در کوچه های قدیمی شهر گام برمی دارند و به آستانه بوسی هفت بقعه متبرکه می روند. در این محلات قدیمی بیش از ۱۲ بقعه وجود دارد و شخص شرکت کننده لازم است که فقط در هفت بقعه از این بقعه ها شمع روشن کند. این مراسم را که همزمان با چهل منبر برگزار می شود هفت کلکه می گویند که توسط بزرگترها برپا می شود.(امروزه این رسم بیشتر توسط نسل های قدیمی برگزار می شود تا جدید و کم کم رو به فراموشی است و خیلی از سوگواران از وجود چنین مراسمی اطلاع ندارند ) بسوی شما نیامدم مگر آن که دعوتم کردید... خبرگزاری شبستان: فلسفه قیام ابی عبدالله الحسین(علیه السلام) را در سخنان آن حضرت در مسیر حرکتش از مدینه تا کربلا می توان یافت مخصوصا وقتی که فرمودند: «من به سوی شما نیامدم مگر آن که دعوتم کردید، پس اگر از آمدنم ناخشنودید، بازگردم.»
شنبه ، ۲آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبستان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]