تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815722124




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درددل های هنرمندان دمام ساز/ از کجا می آید این آوای دوست


واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: نوای دمام قرابتی دیرین با آئین سوگواری عاشورا دارد اما هنرمندانی که در حوزه ساخت این ابزار موسیفی آئینی فعال هستند هنوز به رسمیت شناخته نشده و از نظر بیمه و حقوق مشکلاتی دارند.خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ: موسیقی سوگواری در بوشهر از نظر تنوع و کثرت ملودی، بخش اعظم موسیقی این منطقه را دربرمی گیرد. موسیقی سوگواری از نظر تعلق ملودی و مضمون با آیین های شیعی پیوند یافته و به همین جهت نیز در میان مردم بوشهر که دارای اعتقاداتی مذهبی هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است. «ذکرخوانی، پامنبری خوانی و روضه خوانی»، گونه های مختلف سوگواری در بوشهر هستند. اما مراسم سنج و دمام در بوشهر از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اولین بار سازهای سنج و دمام از آفریقا به این منطقه آورده شده است. اما امروز، بیشتر بوشهری ها برای اجرای این مراسم، اهمیت ویژه ای قائل هستند و هرساله برای نواختن آن، نذر و نیاز می کنند. از این رو نه تنها نواختن دمام که ساخت این ساز کوبه ای از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. غلامرضا نامدار فرد، یکی از سازندگان دمام در شهر بوشهر است. او دمام می سازد و دست ساخته هایش به نقاط مختلف ایران فرستاده می شود. به گفته نامدار فرد، امروز مردم بسیاری از شهرها و استان های ایران در مراسم عزاداری خود از دمام استفاده می کنند. دمام دوسویه است و از هر طرف آن، هفت بند رد می شود که در مجموع به ۱۴ بند می رسند و یادآور ۱۴ معصوم هستند. صدای دمام، شیهه اسب و صدای سنج، چکاچک شمشیر را به خاطر می آورد. نامدار فرد در ساخت دمام های خود از پوست طبیعی استفاده می کند. آن هم از پوست بز که مقاوم تر از پوست گوسفند است و صدای بهتری دارد. از دمام در مراسم محرم و صفر و همچنین در ماه مبارک رمضان استفاده می شود. به گفته این سازنده سازهای کوبه ای، هنوز هم در برخی نقاط بوشهر، مراسم «دُم دُم سحری» اجرا می شود و هستند کسانی که ذکر می خوانند و دمام می نوازند تا روزه داران را برای خوردن سحری بیدار کنند. به گفته نامدار فرد، دمامی که در مراسم مذهبی استفاده می شود با آنچه در مراسم زار یا اجرای کنسرت، به کار می رود و باید صدای بمی داشته باشد، متفاوت است. غلامرضا نامدار فرد، زیر نظر معاونت صنایع دستی فعالیت می کند و اگر به سازمان میراث فرهنگی برویم، دمام هایی که او ساخته است را می بینیم اما هنوز بیمه نشده و حقوق ثابتی ندارد. محمود ذوالقدر، از دیگر سازندگان سازهای کوبه ای در بوشهر است. او موفق به دریافت نشان مرغوبیت کالا از سازمان میراث فرهنگی، به خاطر اصالت، نوآوری در طرح و اجرا، قابلیت حضور در بازار، سازگاری با محیط زیست و... شده و برای نوازندگانی چون حبیب مفتاح بوشهری و همایون نصیری نیز دمام ساخته اما دریافت این نشان، هیچ دردی را از او درمان نکرده است. تنها به گفته خود با دریافت این نشان می تواند بین خانواده و دوستان پز بدهد. وگرنه نه بیمه ای وجود دارد و نه حقوق ثابتی. اصلا هیچ کجا حرفه و هنری با عنوان ساختن ساز تعریف نشده است. او با اشاره به نقش دمام در موسیقی مذهبی بوشهر می گوید: مراسم سنج و دمام، لازمه مراسم سینه زنی و از جمله آداب و آیین هایی است که پیش از مراسم عزاداری و نوحه خوانی در بوشهر انجام می شود تا مردم را از آغاز مراسم باخبر کند. برای اجرای این مراسم، دسته های سنج و دمام، کار خود را از نقطه ای مشخص در محل آغاز می کنند به گونه ای که همه اهالی محل بتوانند صدای سنج و دمام را بشنوند و باخبر شوند. پس از چند دقیقه گروه در حالی که مشغول نواختن سنج و دمام است به طرف مسیر مشخص شده خود حرکت و بعد از رسیدن به محل برگزاری مراسم سوگواری، قطعه خود را تمام می کنند. به گفته ذوالقدر، سازهایی که در مراسم سنج و دمام مورد استفاده قرار می گیرد، در نظر مردم بوشهر مقدس اند و هر کدام، جایگاه و ارزش خاص خود را دارند. مساجد، بهترین و مطمئن ترین اماکن برای نگهداری سنج و دمام هستند. در تمام مساجد، اتاقی به نام «گُدام» وجود دارد که دمام ها را در آن نگه می دارند و از سقف می آویزند. کلید این اتاق در دست مرید مسجد است و کسی اجازه ورود به آن را ندارد. حتی کسانی که دمام را در خانه خود، آن را از سقف می آویند و بر زمین نمی گذارند. او در ساخت دمام های خود از پوست طبیعی استفاده می کند چون این پوست ها، لهجه ساز را به خوبی به گوش می رسانند و مثل پوست های مصنوعی، تحت تاثیر شرایط آب و هوایی، منبسط و منقبض نمی شوند. ذوالقدر از نوازندگانی است که به ساختن ساز دمام و لیوا هم پرداخته است. اگر به موزه موسیقی بروید می توانید لیواهایی که او ساخته را ببینید و یا دمام هایش را. دمام، ساز استوانه ای شکلی است که دو طرف آن را با پوست بز پوشانده اند. لیوا از جمله سازهایی است که در اجرای مراسم شیخ فرج یا لیوا مورد استفاده قرار می گیرد.


جمعه ، ۱آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هدانا]
[مشاهده در: www.hodana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن