تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805294772




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهي کوتاه به رويدادهاي مهم مسکن در هفته‌اي که گذشت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ آبان ۱۳۹۴ (۱۱:۵۸ق.ظ)
نگاهي کوتاه به رويدادهاي مهم مسکن در هفته‌اي که گذشت موج - در هفته آخر مهر، حوزه مسکن روزهاي آرامي را پشت سر گذاشت که از مهم‌ترين خبرهاي آن مي‌توان مصوبه شوراي پول و اعتبار، خانه‌دار شدن ۵۵۶۴ نفر از طريق بازار سرمايه و پيشنهاد افزايش وام جعاله به ۲۰ ميليون تومان را نام برد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، در هفته گذشته شوراي پول و اعتبار در يک‌هزار و دويست و هشتمين جلسه خود تصميماتي براي ارتقاي قدرت خريد خانوارها و تشويق پس‌انداز متقاضيان مسکن اتخاذ کرد.
اهم مصوبات اين جلسه به شرح زير است:
۱. دستورالعمل اجرايي اعطاي تسهيلات اشتغال‌زايي مددجويان سازمان زندان‌ها و خانواده آنان موضوع بند (ز) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاري به تصويب رسيد.
۲. در راستاي کمک به رونق توليد در بخش مسکن در ارتباط با ارتقاي قدرت خريد خانوارها و تشويق پس‌انداز متقاضيان مسکن، با موارد زير موافقت به عمل آمد:
سقف فردي تسهيلات خريد و ساخت مسکن از محل صندوق پس‌انداز يکم و تسهيلات عادي بانک‌ها در شهرهاي بالاي ۲۰۰ هزار نفر جمعيت به تمام مراکز استان‌ها (به جز تهران) تسري يافت.
با افزايش سقف فردي تسهيلات ساخت و خريد مسکن از محل حساب سپرده سرمايه‌گذاري ممتاز مسکن در سقف‌هاي ۶۰۰، ۵۰۰ و ۴۰۰ ميليون ريال به ترتيب در شهر «تهران»، «مراکز استان‌ها و شهرهاي بالاي ۲۰۰ هزار نفر جمعيت» و «ساير مناطق شهري» موافقت به عمل آمد.
۳. در راستاي تحقق اهداف دولت تدبير و اميد، براي ايجاد تحرک در بخش واقعي اقتصاد و فراهم کردن زمينه‌هاي رشد اقتصادي، حمايت از توليدکنندگان داخلي و ايجاد فضاي رقابتي بين آن‌ها در فروش محصولات داخلي انباشته شده در انبارها و نيز به منظور رفع تنگناهاي مالي و کاهش تدريجي نرخ‌هاي سود بانکي، بانک مرکزي مي‌تواند ضمن پايش مستمر نرخ تورم، از طريق مداخله و گسترش بازار بين‌بانکي و فراهم کردن منابع مالي لازم براي رفع مشکلات نقدينگي بانک‌ها و هدايت نرخ‌هاي سود بانکي به دامنه قابل قبول و متناسب با نرخ تورم، سياست‌ها و اقدامات لازم را معمول کند. بر همين اساس موارد زير به تصويب رسيد:
نسبت سپرده قانوني انواع سپرده‌هاي بانک‌هاي تجاري و موسسات اعتباري غيربانکي در دامنه ۱۳-۱۰ درصد تعيين مي‌شود. بانک مرکزي حسب رعايت ضوابط ابلاغي و مصوبات شوراي پول و اعتبار توسط بانک‌ها و موسسات اعتباري ياد شده، نسبت سپرده قانوني آن‌ها را در دامنه مزبور تعيين خواهد کرد. نسبت‌هاي تعيين شده از سوي بانک مرکزي در مقاطع زماني سه‌ماهه و حسب عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي مورد بازبيني قرار خواهد گرفت.
ساير مصوبات شوراي پول و اعتبار در خصوص نسبت سپرده قانوني بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي به قوت خود باقي است.
در هفته گذشته در معاملات هفته گذشته فرابورس تعداد ۵۵۶۴ نفر با استفاده از ۲۰۴ هزار و ۱۳ اوراق حق تقدم تسهيلات مسکن وارد فرايند دريافت تسهيلات از بانک مسکن شدند.
حجم معاملات حق تقدم تسهيلات مسکن در هفته منتهي به ۲۲ مهر، ۲۲۴ هزار و ۶۶۵ و ارزش معاملات اين اوراق در مجموع ۱۴۴ ميليارد ريال بود.
معاملات حق تقدم تسهيلات مسکن از سال ۸۹ در شرکت فرابورس ايران آغاز شده است که هم‌اکنون بيش از ۲۰ نماد حق تقدم تسهيلات مسکن در اين شرکت معامله مي‌شود.
سقف پرداخت تسهيلات خريد و تعميرات مسکن از محل اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسکن مبلغ ۴۵۰ ميليون ريال است که مدت بازپرداخت تسهيلات ۱۲ سال تعيين شده است.
نرخ سود تسهيلات فروش اقساطي خريد مسکن حداکثر ۱۶ درصد (تقسيط تسهيلات به سه روش ساده، پلکاني سالانه و پلکاني دوره‌اي) است که متقاضيان استفاده از اين اوراق مي‌توانند به شرکت‌هاي کارگزاري عضو فرابورس و يا شعب بانک مسکن مراجعه کنند.
گفتني است؛ شوراي پول و اعتبار اوايل خرداد گذشته سقف دريافت وام خريد مسکن را افزايش داد، اما؛ شرکت فرابورس ايران اعلام کرد اين مصوبه مربوط به دارندگان حساب صندوق پس‌انداز مسکن يکم بوده و در راستاي کمک به رونق توليد در بخش مسکن و ارتقاي قدرت خريد خانوارها و تشويق متقاضيان مسکن به پس‌انداز به تصويب رسيده است و ارتباطي با اوراق تسهيلات مسکن ندارد.
در هفته آخر مهر، حسين عبده تبريزي، مشاور وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه بازار با مازاد خانه‌هاي لوکس و واحدهاي تجاري مواجه است،‌ گفت:‌ امسال اتفاقي براي خانه‌هاي گران‌قيمت و واحدهاي لوکس در بازار نمي‌افتد و اين دو گروه همچنان در رکود باقي مي‌مانند.
وي با اشاره به ورود خانه‌هاي ارزان قيمت و ميان قيمت به دوره رونق گفت: پيش‌بيني مي‌شود؛ از سال آينده گروه واحدهاي مسکوني ارزان و ميان قيمتي با افزايش تقاضا در بازار مواجه شوند که البته اين رونق در حد تقاضاي مصرف است و نه سفته بازانه.
عبده تبريزي با بيان اين که خوشبختانه ميزان تقاضاي سفته بازانه در بازار مسکن در طول دو سال گذشته به شدت کاهش يافته است،‌ ادامه داد: کاهش سفته‌بازي در معاملات به نفع اقتصاد کشور است و افزايش اين نوع از معاملات را رونق نمي‌دانيم.
مشاور وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه در بخش تامين خانه‌هاي ارزان قيمت براي خانه اولي‌ها نياز انباشته در بازار وجود دارد،‌ اظهار کرد: براي پاسخ به اين نياز انباشته بايد تا 10 سال آينده؛ سالانه يک ميليون واحد ميان قيمت و ارزان قيمت در سطح کشور ساخته شود.
همچنين عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در هفته گذشته، در حکمي شرکت‌ها و سازمان‌هاي تابعه وزارت راه و شهرسازي را از عقد هر نوع قرارداد با اشخاص حقيقي و حقوقي به نحوي از انحاء با کارکنان شاغل و بازنشسته آن دستگاه منع کرد.
متن حکم وزير راه و شهرسازي به شرح زير است:
سلام‌عليکم
با توجه به سياست‌هاي کلي اصل ۴۴ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و قوانين و مقررات مربوطه و همچنين قانون ارتقاي سلامت نظام اداري و مقابله با فساد و به جهت جلوگيري از اعطاي هرگونه امتياز و رانت به اشخاص يا گروه‌هاي خاص، مقرر مي‌گردد از انعقاد هر نوع قرارداد اعم از پيمانکاري، اجاره دارايي‌هايي مولد، قراردادها BOT،BLT نظاير آن و همچنين قراردادهاي خريد خدمات با اشخاص حقيقي و حقوقي به نحوي از انحاء با کارکنان آن شرکت/سازمان اعم از شاغل و بازنشسته (مانند صندوق‌هاي بازنشستگي. شرکت‌ها و صندوق‌هاي تعاوني کارکنان، صندوق‌هاي پس‌انداز کارکنان و از اين قبيل) خودداري به عمل آيد.
لازم است به قراردادهاي قبلي نيز در پايان مدت قرارداد يا ظرف مدت شش ماه (هر کدام زودتر باشد) خاتمه داده شود.
بديهي است؛ مسووليت اجراي صحيح و دقيق اين دستور بر عهده هيات مديره يا هيات عامل شرکت‌ها و سازمان‌ها است.
در هفته‌اي که پشت سر گذاشتيم؛ حامد مظاهريان، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي اظهار کرد: سياست‌هاي بخش مسکن در گرو بسته جديد خروج از رکود قرار گرفته است. بنابراين چون قرار است در اين بسته جامع‌نگري شود و بخش مسکن هم در آن لحاظ شود، بايد تا پايان هفته منتظر بمانيم که وضعيت مسکن در بسته خروج از رکود مشخص شود.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي گفت: در اين بسته وام‌هاي مختلف بخش مسکن نيز ديده شده و عملياتي شدن افزايش وام جعاله از ۱۰ ميليون تومان به ۲۰ ميليون تومان با توجه به زمان رونمايي از وضعيت مسکن در بسته خروج از رکود، هنوز مشخص نيست و بايد در اين بسته گنجانده شود.
وي در خصوص پيشنهاد وزارت راه و شهرسازي به کارگروه تدوين بسته خروج از رکود اقتصادي اظهار کرد: پيشنهاد ما حداکثر مبلغ لازم براي خروج مسکن از رکود با استفاده از تسهيلات خريد است. قيمت نهايي اين وام هنوز تاييد نشده و تا پايان اين هفته مشخص خواهد شد.
در هفته گذشته محمد حسن مرادي، مديرکل طرح و برنامه بانک مسکن با بيان اينکه بسته پيشنهادي بانک مسکن به بانک مرکزي رفته،‌ اظهار کرد: چندين پيشنهاد را در اين بسته در نظر گرفته‌ايم و بسته ضد رکود بانک مسکن براي موافقت و بررسي به بانک مرکزي رفته است.
وي با اشاره به مهم‌ترين پيشنهادهاي بانک مسکن در اين بسته، تاکيد کرد: منابع بانک براي پرداخت تسهيلات مشخص است، اما؛ مي‌توان با همين منابع سقف تسهيلات را افزايش دهيم به اين شرط که به تعداد کمتري اين تسهيلات اختصاص داده شود.
مديرکل طرح و برنامه بانک مسکن با بيان اينکه افزايش سقف اوراق ممتاز از ديگر برنامه‌هاي بانک براي افزايش قدرت خريد است،‌ افزود:‌ از ديگر راهکارها افزايش سقف ارائه اوراق ممتاز است و اگر با اين پيشنهاد موافقت شود؛ توجه مردم به اوراق ممتاز جذب و باعث مي‌شود منابع به سمت اين حساب بيايد و در اين صورت اين امکان به وجود مي‌آيد که توان بانک براي ارائه تسهيلات افزايش يابد.
وي با اشاره به پيشنهادهاي بانک در بسته ضد رکود،‌ ادامه داد: از ديگر پيشنهادهاي بانک، ليزينگ مسکن است و بحث ليزينگ مسکن هم نه فقط در بانک مسکن بلکه در مجموعه وزارت اقتصاد و دارايي مطرح شده است، اما؛ با شرايط فعلي خود شرکت‌هاي ليزينگ کننده امکان فعاليت ندارند.
وي افزود: تاکنون چندين پيشنهاد را به بانک مرکزي براي افزايش قدرت خريد و خروج رکود از مسکن به بانک مرکزي داده‌ايم، اما؛ مورد موافقت مسوولان بانکي قرار نگرفته است. به هر حال بانک مرکزي هم دغدغه‌هايي را دارد که نمي‌تواند از عهده اين تعهدات بر آيد.
مديرکل طرح و برنامه بانک مسکن با تاکيد بر اينکه در بسته پيشنهادي بانک مسکن به بانک مرکزي موارد زيادي در نظر گرفته شده است، گفت: مهم‌ترين موارد و جزئيات اين بسته گفته شد که پس از موافقت بانک مرکزي از اين بسته رونمايي خواهيم کرد و تمام جزئيات آن اعلام مي‌شود.
در هفته گذشته، عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در گردهمايي کانون مهندسان فارغ‌التحصيل دانشکده فني دانشگاه تهران از پيشنهاد افزايش وام جعاله از ۱۰ ميليون تومان به ۲۰ ميليون تومان خبر داد و گفت: در صورت موافقت شوراي پول و اعتبار با اين پيشنهاد با احتساب تسهيلات ۸۰ ميليون توماني خريد مسکن در تهران، مجموع تسهيلات خريد مسکن به ۱۰۰ ميليون تومان افزايش مي‌يابد.
عباس آخوندي، درباره تاثير افزايش تسهيلات خريد مسکن در خروج مسکن از رکود تصريح کرد: تمام بحث ما در حوزه مسکن اين است که تقاضا را تحريک کنيم و قدرت خريد براي تمام متقاضيان مسکن ايجاد شود.
وي با بيان اينکه تقاضا و خريد براي مسکن بايد مبتني بر پس‌انداز باشد و نبايد به يک‌باره وارد بازار شود، افزود: اگر حجم زيادي از تقاضا به يک‌باره وارد بازار مسکن شود سريعا منجر به تورم و افزايش قيمت مي‌شود.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه تسهيلات خريد مسکن مي‌تواند منجر به خروج مسکن از رکود شود، درباره افزايش تسهيلات خريد مسکن گفت: پيشنهادهاي ما با رويکرد افزايش قدرت خريد مردم است و بايد مبتني بر پس‌انداز باشد، چرا که؛ پرداخت تسهيلات لحظه‌اي و بدون پس‌انداز مي‌تواند تمام دستاوردهاي دولت در جهت کنترل تورم را زير سوال ببرد.
وي با تاکيد بر اينکه ميزان تسهيلات پرداختي براي خريد مسکن بايد بيش از نرخ‌هاي فعلي باشد، گفت: در حال حاضر سقف تسهيلات قابل اعطا بر خريد مسکن روي هر واحد در شهر تهران ۸۰ ميليون تومان و وام جعاله نيز ۱۰ ميليون تومان و در مجموع ۹۰ ميليون تومان است که پيشنهادم اين است با افزايش تسهيلات جعاله به ۲۰ ميليون تومان، سقف تسهيلات خريد مسکن به ۱۰۰ ميليون تومان برسد. البته هنوز اين موضوع به تصويب شوراي پول و اعتبار نرسيده و فقط در حد يک پيشنهاد است.
آخوندي گفت: علاوه بر اين با موافقت شوراي پول و اعتبار در جلسه سقف تسهيلات ساخت و خريد مسکن از محل حساب سپرده سرمايه‌گذاري ممتاز مسکن (خريد اوراق تسهيلات) که تاکنون ۳۵ ميليون تومان بود به ۶۰، ۵۰ و ۴۰ ميليون تومان به ترتيب در شهر «تهران»، «مراکز استان‌ها و شهرهاي بالاي ۲۰۰ هزار نفر جمعيت» و «ساير مناطق شهري» افزايش پيدا کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن