واضح آرشیو وب فارسی:اتاق خبر 24: آن دسته از مومنانى که بصیرتى روشن قلبى رؤوف و احساسى پاک و شفاف دارند در زبان قرآن کریم با جمله (یبکون و یزیدهم خشوعا) و (سجدّا و بکیّا) مورد ستایش قرار گرفته اند. قهرا این نوع افراد در برابر عظمت مردان خدا اشک شوق و به خاطر مظلومیت آنان هم اشک غم و اندوه از چشم خود جارى می کنند.به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24 : می گویند اگر امام حسین (علیه السلام) روز عاشورا پیروز شد چرا آن روز را جشن نمی گیریم؟ چرا گریه می کنیم؟ آیا این همه گریه در برابر آن پیروزى بزرگ براى چیست؟ گریه زبان صادق و طبیعى شوق و اندوه و درد و عشق یک انسان است. گریه تجلى طبیعى یک احساس و حالتى جبرى و فطرى از یک رنج، یک شوق یا یک اندوه می باشد یکى از دانشمندان غرب می گوید: «انسانى که هرگز نمی گرید و گریستن را نی داند احساس انسانى را فاقد است». مگر نه اشک زیبا ترین شعر و بى تاب ترین محبت و پر گداز ترین ایمان و تب دار ترین احساس و خالص ترین «گفتن» و لطیف ترین «دوست داشتن» است که همه در کوره دل به هم آمیخته و ذوب شده و قطره اى گرم شده اند به نام اشک؟ مگر نه قلب، قالب اشک است و اشک در قلب شکل می گیرد و لذا اشک شبیه قلب است: اى بسا قلبهاى سوزانى که زبان راز آن نگوید باز لیک آن دیدگان نورانى راز دلداده مى کند ابراز گریه ترجمان دل است مثلا کسى که عزادار است و مرگ عزیزى قلبش را مى سوازند، باید گریه کند. وقتى که دلش یاد از او می کند و زبانش سخن از او می گوید چشمش نیز با او همدردى می کند مگر چشم از زبان صادقانه تر سخن نمی گوید؟! اشک چشم نشانه رقت قلب است کسى که از صحنه دلخراش منقلب نمی شود تا اشک تأثر بریزد و نیز از حقیقت و جلوه زیبائى لذت نمی برد تا اشک شوق جارى گرداند از قلب سلیم و روح متعادل برخوردار نیست. امیرمومنان على (علیه السلام) می فرماید: «خداوند متعال افرادى را که به هنگام استماع قرآن تحت تأثیر قرار نمی گیرند و از شنیدن آیات مربوط به قیامت تعجب نمی کنند، و خنده می نمایند، مورد سرزنش قرار می دهد و می فرماید: (تضحکون و لا تبکون) و نیز فرموده: (بکاء العیون و خشیة القلوب من رحمة الله تعالى) (۱) چنانکه «جمود عین» و محروم بودن از اشک و گریه از خوف خدا نشانه قساوت قلب و شقاوت معرفى شده است. رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود: «من علامات الشقاء: جمود العین، قسوة القلب...» (۲) در مقابل، آن دسته از مومنانى که بصیرتى روشن قلبى رؤوف و احساسى پاک و شفاف دارند در زبان قرآن کریم با جمله (یبکون و یزیدهم خشوعا) و (سجدّا و بکیّا) مورد ستایش قرار گرفته اند. قهرا این نوع افراد در برابر عظمت مردان خدا اشک شوق و به خاطر مظلومیت آنان هم اشک غم و اندوه از چشم خود جارى می کنند. گریه برحسین (ع) چگونه گریه ای است؟ «گریه» مظهر شدید ترین حالات احساسى انسان است، و علت ها و انگیزه هاى مختلفى دارد که هر یک از آن ها نشان دهنده حالتى خاص است. در روایات، بعضى از انواع گریه تحسین شده و از صفات پسندیده بندگان پاکدل خداوند به حساب آمده است، و بعضى از انواع گریه مذموم شمرده شده است. محبت از عواطف اصیل انسانى است که با گریه انس دیرینه دارد. مثلاً محبت حقیقى به خداوند حسن آفرین است و براى قرب به او باید اشک محبت ریخت. صنما با غم عشق تو چه تدبیر کنم تا به کى در غم تو ناله شبگیر کنم هر کس با اندک توجهى خواهد دانست که گریه بر حسین (ع) گریه محبت است، آن محبتى که در دلهاى عاشقانش به ثبت رسیده است. گریه بر او، گریه شوق است، زیرا قسمت زیادى از حماسه هاى کربلا، شوق آفرین و شورانگیز است و به دنبال آن سیلاب اشک شوق به خاطر آن همه رشادت، فداکارى، شجاعت و سخنرانیهاى آتشین مردان و زنان به ظاهر اسیر، از دیدگان شنونده سرازیر مى گردد و نیز گریه معرفت و پیوند با هدف متعالى و انسان ساز او است؛ و به تعبیر امام خمینى (ره) گریه سیاسى است که فرمود: «ما ملت گریه سیاسى هستیم، ما ملتى هستیم که با همین اشک ها سیل جریان مى دهیم و سدهایى را که در مقابل اسلام ایستاده است خرد مى کنیم». هزار سال فزون شد ز وقعه عاشورا ولى ز تعزیه هر روز، روز عاشور است هیهات که گریه بر حسین (ع) گریه ذلت و شکست باشد، بلکه گریه پیوند با سرچشمه عزت است، گریه امت نیست، که گویا است، گریه سرد کننده نیست، که حرارت بخش است، گریه بزدلان نیست، که گریه شجاعان است، گریه یأس و ناامیدى نیست که گریه امید است، و بالاخره گریه معرفت است و گریه معرفت در عزاى حسین (ع) از انحراف و تحریف در قیام آن حضرت جلوگیرى مى کند و شاید به همین جهت باشد که در فضیلت گریه بر سیدالشهدا (ع) روایات متعددى وارد شده است. از آن جمله، روایتى است که امام صادق (ع) فرمود: «گریه و بى تابى در هر مصیبت براى بنده مکروه است، مگر گریه بر حسین بن على (ع) که اجر و ثواب نیز دارد». (وسائل الشیعه، شیخ حر عاملى، ج ۱۰ ص ۳۹۳ ) پی نوشت ها: ۱- ارشاد القلوب: ص. ۱۲۸ ۲- بحار الانوار: ج ۹۰ ص. ۳۳۶
جمعه ، ۱آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اتاق خبر 24]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]