تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837307673




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسئله افسردگی در گریه برای امام حسین(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:میگنا: دیگر بار عاشورا رسید و چشم زمین و زمان همراه با جان و دل آدمیان به عزای حسین(ع) و یارانش اشکباران شد... گریه کردن رفتاری است که از دم صبح ازل تا آخر شام ابد همراه و همزاد انسان است. خشم، درد، درماندگی، سوگ، اندوه، شادی و شعف گریه را برمی انگیزند و گوهرهای اشک را از چشم های ما فرو می بارند. روان شناسان سه سطح گریه کردن را شناسایی کرده اند: سطح اول ، زمینه ای جسمی و فیزیولوژیایی دارد. آسیب دیدن عضوی از بدن همچون ضربه ای که به زانو می خورد، بی اختیار آه و ناله را بلند می کند و اشک و زاری را نمایان می سازد. این سنخ گریه همانند نالیدن و اشک ریختن نوزادان، در نخستین ماه های زندگی است. با آن که کودکان به تدریج از این سطح فراتر می روند و گریه آنان علت های دیگری پیدا می کند اما همچنان عامل درد جسمی تا همه عمر در روان ساختن دانه های اشک پابرجا و اثرگذار است. در سطح دوم، هیجانات و عواطف ، قافله سالار کاروان اشک و آهند. زبانه خشم و سرمای غم هر دو گریه آورند. نوجوانی که به ارزیابی دیگران اهمیت می دهد، می تواند درد برآمده از ضربه ای را که به زانویش خورده است تحمل کند و آه و ناله سر ندهد، اما وقتی احساس کند غرورش پامال اهانتی رنج آور شده است، نمی تواند جلو سیلاب اشک هایش را بگیرد. روی خاکی و نم چشم مرا خوار مدار چرخ فیروزه طربخانه از این کهگل کرد در این سطح، رنج یار، هجران محبوب و مرگ عزیز ما را سوگوار و داغدار می کند و ریزش بی امان اشک ها، راز سر به مُهر محبت را می گشاید و دلدادگی مان را به عالم و آدم نشان می دهد. می گریم و مرادم از این چشم اشکبار تخم محبت است که در دل بکارمت در سطح سوم، هیجان های عمیق تر انسان، اندوه ساز، سوزانگیز و گریه آورند . اینجا عشق... عشق فراتر از عقل جزئی نگر، سلسله جنبان است. عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی عشق داند که در این دایره سرگردانند جفری کاتلر در زبان اشک ها از پژوهش هایی یاد می کند که بر روی مواد تشکیل دهنده اشک های گوناگون صورت گرفته است. او می نویسد: شیمیِ اشک افسردگی، با شیمیِ اشک شوق متفاوت است در اولی موادی سمی یافت شده است و در دومی اجزائی آرامش بخش. برای سنجش محتوای اشک های سطح سوم، یعنی سطح عشق و انسانیت، به دلیل دشواریاب بودن آن، کاری صورت نگرفته است. گریه های ما برای امام حسین (ع) و یاران فدارکارش چه نوع گریه ای است؟ انتظار می رود گریه مسلمان دین باور و آزاده ظلم ستیز، در عزای سالار شهیدان، هم نشانی از محبت پاک او به ارزش های سترگ انسانی باشد و هم عامل حرکت آفرینی برای نزدیک شدن به کانون محبت و معرفت الهی. این که رسول گرامی اسلام، به دختر بزرگوارش فرموده است: «هر چشمی در روز قیامت گریان است، مگر چشمی که برای مصائب حسین (ع) گریه کند. چنین کسی در روز قیامت خندان و شادان از نعمت های بهشتی است.» و این که سید بن طاووس، از قول همان رسول والایی ها یادآورمان کرده است: «کسی که خود در مصیبت ما گریه کند و دیگران را هر چند اندک گریان سازد، بهشت را برایش ضمانت می کنیم.»، به این خاطر است که فرد عزادار نخست از طریق گریه کردن، دوستدار و مهرورز آن مظهر پاکی ها می شود و سپس با گرما و نیروی محبت در مسیر فضیلت های انسانی گام برمی دارد و این همان تبیینی است که امام رضا (ع) در روز اول محرم به یکی از یارانش کرده است: «اگر خوش داری تا با ما در درجات عالی بهشت باشی، برای حزن ما محزون باش و برای شادی ما شاد، و برتو باد دوستی و پیروی از ما، چرا که هر گاه شخصی سنگ ریزه ای را هم دوست بدارد، خداوند او را با آن محشور گرداند.» معلوم است گریه ای با چنین سرچشمه های زلال و سوگیری های روشن دیگر خاستگاهی از درد جسمانی و یا افسردگی روانی ندارد. - دکتر محمود گلزاری ، روان شناس و استاد دانشگاه


پنجشنبه ، ۳۰مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: میگنا]
[مشاهده در: www.migna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن