تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819458440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برجام داراي نقاط ابهام و ضعف‌هاي ساختاري است/ لزوم گرفتن تضمين‌هاي قوي براي جلوگيري از تخلف


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ مهر ۱۳۹۴ (۱۴:۲۰ب.ظ)
نامه مهم رهبر معظم انقلاب به رئيس‌جمهور درباره اجراي برجام برجام داراي نقاط ابهام و ضعف‌هاي ساختاري است/ لزوم گرفتن تضمين‌هاي قوي براي جلوگيري از تخلف موج - حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به بررسيهاي دقيق و مسئولانه برجام در مجلس شوراي اسلامي و شوراي‌عالي امنيت ملي و عبور اين موافقتنامه از مجاري قانوني، دستورات مهمي را در خصوص رعايت و حفظ منافع ملي و مصالح عاليه کشور صادر کردند.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، متن کامل نامه رهبر معظم انقلاب اسلامي به رئيس‌جمهور در موضوع برجام منتشر شد.

متن کامل نامه مقام معظم رهبري به شرح ذيل است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي روحاني
رئيس جمهور اسلامي ايران و رئيس شوراي عالي امنيت ملي دامت توفيقاته
با سلام و تحيت

اکنون که موافقتنامه‌ي موسوم به برجام پس از بررسي‌هاي دقيق و مسئولانه در مجلس شوراي اسلامي؛ کميسيون ويژه و ديگر کميسيون‌ها و نيز در شوراي عالي امنيت ملي سرانجام از مجاري قانوني عبور کرده و در انتظار اعلام نظر اينجانب است، لازم مي‌دانم نکاتي را يادآور شوم تا جنابعالي و ديگر دست‌اندرکاران مستقيم و غيرمستقيم آن، فرصت‌هاي کافي براي رعايت و حفظ منافع ملي و مصالح عاليه‌ي کشور در اختيار داشته باشيد.

1 ـ پيش از هر چيز لازم مي دانم از همه‌ي دست‌اندرکاران اين فرآيند پرچالش، در همه‌ي دوره‌هااز جمله: هئيت مذاکره کننده‌ي اخير که در توضيح نقاط مثبت و در اصل تثبيت آن نقاط همه‌ي سعي ممکن خود را به کار بردند، و نيز از منتقداني که با ريزبيني قابل تحسين، نقاط ضعف آن را به همه‌ي ما يادآور شدند و مخصوصاً از رئيس و اعضاء کميسيون ويژه‌ي مجلس و نيز از اعضاي عالي مقام شوراي عالي امنيت ملي که با درج ملاحظات مهم خود برخي از نقاط خلاء را پوشش دادند، و سرانجام از رئيس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي که با تصويب طرحي محتاطانه، راه درست اجرا را به دولت ارائه کردند، و نيز از رسانه‌ي ملي و نويسندگان مطبوعات کشور که با همه‌ي اختلاف نظرها در مجموع، تصوير کاملي از اين موافقتنامه در برابر افکار عمومي نهادند، قدرداني خود را اعلام دارم. اين مجموعه‌ي پر حجم کار و تلاش و فکر در مسأله‌ئي که گمان مي‌رود از جمله‌ي مسائل به ياد ماندني و عبرت‌آموز جمهوري اسلامي باشد، در خور تقدير و مايه‌ي خرسندي است. به همين دليل با اطمينان مي‌توان گفت که پاداش الهي براي اين نقش آفريني‌هاي مسئولانه، مشتمل بر نصرت و رحمت و هدايت ذات حضرت حق خواهد بود ان‌شاءالله، زيرا وعده‌ي نصرت الهي در برابر نصرت دين او تخلف ناپذير است.

2 ـ جنابعالي با سابقه‌ي چند دهه حضور در متن مسائل جمهوري اسلامي طبعاً دانسته‌ايد که دولت ايالت امريکا در قضيه‌ي هسته‌ئي و نه در هيچ مسأله‌ي ديگري، در برابر ايران رويکردي جز خصومت و اخلال در پيش نگرفته است و در آينده هم بعيد است جز اين روش عمل کند. اظهارات رئيس جمهور امريکا در دو نامه به اين جانب مبني بر اينکه قصد براندازي جمهوري اسلامي را ندارد، خيلي زود با طرفداريش از فتنه‌هاي داخلي و کمک مالي به معارضان جمهوري اسلامي، خلاف واقع از آب درآمد و تهديدهاي صريح وي به حمله نظامي ـ و حتي هسته‌ئي که مي‌تواند به کيفر خواست مبسوطي عليه وي در دادگاه‌هاي بين‌المللي منتهي شود ـ پرده از نيت واقعي سران آمريکا برداشت. صاحبنظران سياسي عالم و افکار عمومي بسياري از ملت‌ها به وضوح تشخيص مي‌دهند که عامل اين خصومت تمام‌نشدني، ماهيت و هويت جمهوري اسلامي ايران است که برخاسته از انقلاب اسلامي است. ايستادگي بر مواضع بر حق اسلامي در مخالفت با نظام سلطه و استکبار، ايستادگي در برابر زياده طلبي و دست‌اندازي به ملت‌هاي ضعيف، افشاي حمايت آمريکا از ديکتاتوري‌هاي قرون وسطائي و سرکوب ملت‌هاي مستقل، دفاع بي‌وقفه از ملت فلسطين و گروه‌هاي مقاومت ميهني، فرياد منطقي و دنياپسند بر سر رژيم غاصب صهيونيست، قلم‌هاي عمده‌ئي را تشکيل مي‌دهند که دشمني رژيم ايالات متحده امريکا را بر ضد جمهوري اسلامي، براي آنان اجتناب ناپذيرکرده است و اين دشمني تا هنگامي که جمهوري اسلامي با قدرت دروني و پايدار خود، آنان را مأيوس کند ادامه خواهد داشت.
چگونگي رفتار و گفتار دولت امريکا در مسأله‌ي هسته‌ئي و مذاکرات طولاني و ملال‌آور آن، نشان داد که اين نيز يکي از حلقه‌هاي زنجيره‌ي دشمني عنادآميز آنان با جمهوري اسلامي است. فريبکاري آنان در دوگانگي ميان اظهارات اوليه‌ي آنان که با نيت قبول مذاکره‌ي مستقيم از سوي ايران انجام مي‌شد، با نقض عهدهاي مکرّر آنان در طول مذاکرات دوساله و همراهي آنان با خواسته‌هاي رژيم صهيونيستي و ديپلوماسي زورگويانه‌ي آنان در رابطه با دولت‌ها و مؤسسات اروپائي دخيل در مذاکرات، همه نشان دهنده‌ي آن است که ورود فريبکارانه‌ي آمريکا در مذاکرات هسته‌ئي، نه با نيت حل و فصل عادلانه، که با غرض پيشبرد هدف‌هاي خصمانه‌ي خود درباره‌ي جمهوري اسلامي صورت گرفته است.
بيشک حفظ هوشياري نسبت به نيّات خصمانه دولت آمريکا و ايستادگي‌هايي که بر اثر آن در طول مسير مذاکرات از سوي مسئولان جمهوري اسلامي به کار رفت، توانست در موارد متعدّدي از ورود زيان‌هاي سنگين جلوگيري کند.
با اين حال محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف‌هاي ساختاري و موارد متعددي است که در صورت فقدان مراقبت دقيق و لحظه به لحظه،‌ مي‌تواند به خسارت‌هاي بزرگي براي حال و آينده‌ي کشور منتهي شود.

3ـ بندهاي نه‌گانه قانون اخير مجلس و ملاحظات ده‌گانه‌ي ذيل مصوبه‌ي شوراي عالي امنيت ملي، حاوي نکات مفيد و مؤثر است که بايد رعايت شود، با اين حال برخي نکات لازم ديگر نيز هست که همراه با تأکيد بر تعدادي از آنچه در آن دو سند آمده است،‌ اعلام مي‌گردد.
اولاً: از آنجا که پذيرش مذاکرات از سوي ايران اساساً با هدف لغو تحريم‌هاي ظالمانه اقتصادي و مالي صورت گرفته است و اجرايي شدن آن در برجام به بعد از اقدام‌هاي ايران موکول گرديده، لازم است تضمين‌هاي قوي و کافي براي جلوگيري از تخلف طرف‌هاي مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ي آن اعلام کتبي رئيس‌جمهور امريکــا و اتحاديه‌ي اروپا مبني بر لغو تحريم‌ها است. در اعلام اتحاديه‌ي اروپا و رئيس‌جمهور امريکا بايد تصريح شود که اين تحريم‌ها به‌کلي برداشته شده است. هرگونه اظهاري مبني بر اين‌که ساختار تحريم‌ها باقي خواهد ماند، به منزله‌ي نقض برجام است.
ثانياً: در سراسر دوره‌ي 8 ساله وضع هرگونه تحريم در هر سطح و به هر بهانه‌اي (از جمله بهانه‌هاي تکراري و خودساخته‌ي تروريسم و حقوق بشر) توسط هر يک از کشورهاي طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه‌ي مجلس اقدام‌هاي لازم را انجام دهد و فعاليت‌هاي برجام را متوقف کند.
ثالثاً: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدي آمده است، تنها هنگامي آغاز خواهد شد که آژانس پايان پرونده‌ي موضوعات حال و گذشته (pmd) را اعلام نمايد.
رابعاً: اقدام در مورد نوسازي کارخانه‌ي اراک با حفظ هويت سنگين آن، تنها در صورتي آغاز خواهد شد که قرارداد قطعي و مطمئن درباره‌ي طرح جايگزين و تضمين کافي براي اجراي آن منعقد شده باشد.
خامساً: معامله‌ي اورانيوم غني‌ شده‌ي موجود در برابر کيک زرد با دولت خارجي در صورتي آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن در اين‌ باره همراه با تضمين کافي منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور بايد به‌ تدريج و در دفعات متعدد باشد.
سادساً: مطابق مصوبه‌ي مجلس،‌ طرح و تمهيدات لازم براي توسعه‌ي ميان‌مدت صنعت انرژي اتمي که شامل روش پيشرفت در مقاطع مختلف از هم‌اکنون تا 15 سال و منتهي به 190 هزار سو است،‌ تهيه و با دقت در شوراي عالي امنيت ملي بررسي شود. اين طرح بايد هرگونه نگراني ناشي از برخي مطالب در ضمائم برجام را برطرف کند.
سابعاً: سازمان انرژي اتمي، ‌تحقيق و توسعه در ابعاد مختلف را در مقام اجرا به‌گونه‌اي ساماندهي کند که در پايان دوره‌ي 8 ساله هيچ کمبود فناوري براي ايجاد غني‌سازي مورد قبول در برجام وجود نداشته باشد.
ثامناً: توجه شود که موارد ابهام سند برجام، ‌تفسير طرف مقابل مورد قبول نيست و مرجع، متن مذاکرات است.
تاسعاً: وجود پيچيدگي‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نيز گمان نقض عهد و تخلفات و فريبکاري در طرف مقابل بويژه امريکا، ايجاب مي‌کند که يک هيئت قوي و آگاه و هوشمند براي رصد پيشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصريح شده است،‌ تشکيل شود. ترکيب و وظائف اين هيئت بايد در شوراي عالي امنيت ملي تعيين و تصويب شود.
با توجه به آنچه ذکر شد، مصوبه‌ي جلسه 634 مورخ 94.5.19 شوراي عالي امنيت ملي با رعايت موارد ياد شده تأييد مي‌شود.
در خاتمه همان‌طور که در جلسات متعدد به آن جناب و ديگر مسئولان دولتي يادآور شده و در جلسات عمومي به مردم عزيزمان گوشزد کرده‌ام، رفع تحريم‌ها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ايران کار لازمي است، ليکن گشايش اقتصادي و بهبود معيشت و رفع معضلات کنوني جز با جدي گرفتن و پيگيري همه‌ جانبـه‌ي اقتصاد مقـاومتي ميسر نخـواهد شـد. اميـد است که مراقبت شود که اين مقصود با جديت تمام دنبــال شود و بخصوص به تقويت توليد ملي توجه ويژه صورت گيرد و نيز مراقبت فرمائيد که وضعيت پس از برداشته شدن تحريم‌ها، به واردات بي‌رويه نينجامد، و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفي از امريکا جداً پرهيز شود.
توفيقات جنابعالي و ديگر دست‌اندرکاران را از خداوند متعال مسألت مينمايم.

سيّدعلي خامنه‌اي

29/مهرماه/94













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن