واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: کانون خبرنگاران نبأ: حجت الاسلام محمدرضا غریبی به بررسی نحوه صحیح قرائت قرآن از دیدگاه روایات در دو حیطه کمی و کیفی پرداخت و گفت: بر مبنای روایت معصوم(ع)، حداقل آیاتی که در شبانه روز توسط یک فرد مسلمان باید خوانده شود ۱۰ آیه است.به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا ، حجت الاسلام محمدرضا غریبی به بررسی نحوه صحیح قرائت قرآن از دیدگاه روایات در دو حیطه کمی و کیفی پرداخت و گفت: یکی از گام های اصلی و مقدماتی در جهت انتقال مفاهیم قرآنی و انس هر چه بیشتر با آن، قرائت قرآن است، مباحثی که می تواند در حیطه قرآن مطرح شود شامل قرائت، تلاوت، ترتیل و فضای تفسیری و تأویلی آن است، گام ابتدایی که مقدمه اصلی و مقدمه ورودی محکم برای رسیدن به انس قرآن را شکل می دهد امر قرائت است که با رعایت آن، زندگی فرد می تواند به گونه ای پیش رود که ماهیت قرآنی به خود بگیرد و نشان دهنده نمود مفاهیم قرآنی در زندگی اش باشد. درمان غفلت با قرائت 10 آیه از قرآن در شبانه روز وی عنوان کرد: نکاتی در روایات به آن اشاره شده است که بنده گمان می کنم بر تمامی افراد مسلمانی که این کتاب برنامه زندگی آنان محسوب می شود لازم و ضروری است که به آن اشراف و اطلاع داشته باشند، زیرا آن کسی که به ما فرموده است قرآن بخوانیم «فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ»، هم او با زبان دیگر به ما فرموده است که این نحوه خواندن باید به چه شیوه ای باشد. وی در رابطه با میزان قرائت روزانه یک فرد مسلمان بر اساس روایات گفت: برخی از روایات نسبت به میزان قرائت روزانه یک فرد مسلمان، چه از حیث کمیت و چه از حیث چگونگی و کیفیت قرائت اشاره هایی داشته که مسیر پیش رو را برای ما روشن کرده است؛ در کتاب شریف «اصول کافی» در باب فضل قرآن، روایات متعددی با سرفصل های گوناگون وجود دارد، روایاتی که هم اکنون درصدد بازگویی آن هستم در رابطه با کمیت و تعداد قرائت قرآن از معصوم(ع) صادر شده است که حضرت فرمودند «مَنْ قَرَأَ عَشْرَ آیَاتٍ فِی لَیْلَةٍ لَمْ یُکْتَبْ مِنَ الْغَافِلِینَ؛ کسی که در شبانه روز 10 آیه از قرآن را بخواند این شخص از غافلین به حساب نمی آید». نمازهای یومیه کفایت از قرائت روزانه قرآن نمی کند حجت الاسلام غریبی ادامه داد: بر مبنای این روایت نتیجه می گیریم حداقل آیاتی که در شبانه روز باید خوانده شود 10 آیه است، البته روایات ادامه دارد و معصوم(ع) فرموده اند که اگر فرد 50 آیه در شبانه روز قرائت کند در زمره ذاکرین قرار خواهد گرفت و تا قرائت هزار آیه نیز در آن اشاره شده است که شخصی که اهل مطالعه باشد می تواند به آن مراجعه کند. وی با بیان اینکه موارد ذکر شده نباید رهزن شخص در جهت برداشت دیگری از روایت شود، افزود: اگر در روایت اشاره شده است که با قرائت 10 آیه در زمره غافلین قرار نخواهیم گرفت شخص با این تفکر که در نماز با خواندن حمد و سوره که بیش از 10 آیه دارد، مصداق این روایت شده و به آن عمل کرده است نباید خود را بی نیاز از قرائت قرآن و مصداق این روایت بداند؛ زیرا همان کسی که فرمود 10 آیه بخوانید شیوه این تلاوت را نیز گفته است؛ قرائت روزانه ما باید به گونه ای باشد که از ابتدای قرآن آغاز کنیم و 10 آیه 10 آیه پیش برویم. وی بیان کرد: هر آن کس که تصمیم بگیرد بیشتر قرائت کند باید 50 آیه 50 آیه پیش رود؛ شخص نباید به خواندن سوره هایی که در نماز خوانده می شود، اکتفا کند و همچنین سوره هایی که حفظ آن را فراگرفته است، توصیه ام به عزیزان این است که هر فرد یک قرآن شخصی به همراه خود داشته باشد تا بتواند در این زمینه، برنامه تلاوت را پیاده کند. دریافت نخستین خصیصه قاری، خشوع قلب است حجت الاسلام غریبی ضمن اشاره به عواملی که می تواند در ارتقای سطح کیفی قرائت از سوی قاری موثر باشد، عنوان کرد: کتاب شریفی به نام «مصباح الشریعة» که منسوب به امام صادق(ع) است از ساحت امام ششم روایاتی را نقل کرده است که در آن به آداب و اعمالی که فرد مسلمان باید به انجام آن اهتمام داشته باشد اشاره شده است، این کتاب حاوی روایات بسیار زیبایی است که در رابطه با جزئی ترین رفتارهای فردی همانند مسواک زدن، دوستی، مشاوره، نماز و روزه، آدابی را ذکر کرده است، یکی از فصل هایی که در این کتاب مورد اشاره قرار گرفته، آداب قرائت قرآن است. وی اظهار کرد: حضرت، ادب قرائت قرآن را چنین می داند «فَقَارِئُ الْقُرْآنِ یَحْتَاجُ إِلَى ثَلَاثَةِ أَشْیَاءَ قَلْبٍ خَاشِعٍ وَ بَدَنٍ فَارِغٍ وَ مَوْضِعٍ خَالٍ»، هر کسی که بخواهد قرآن را قرائت کند نیازمند داشتن سه خصلت است و این سه خصلت و سه ویژگی، شخص را به ویژگی های کیفی قرائت نزدیک می کند، به عنوان مثال به ما می آموزد که آن 10 یا 50 آیه ای که شبانه روز قرائت می کنیم باید در چه چهارچوبی قرار داشته باشد. وی به ذکر سه خصلت اشاره شده در کلام معصوم(ع) پرداخت و گفت: سه خصیصه ای که قاری نیازمند است که آن را در خود پرورش دهد در کلام آن حضرت چنین آمده است، نخست باید قلب خود را در برابر ساحت قرآن که کلام حضرت حق است خاشع کند و به تعبیر حضرت امیرالمؤمنین(ع) که قرآن، تجلی خداوند است خشوع قلب خود را در برابر آن افزون کند. برخورداری از سه خصلت، حلاوت مخاطبه را به قاری می چشاند وی ادامه داد: انسان باید خود را در محضر کلام نورانی وحی ببیند کلامی که از ناحیه خداوند متعال بر قلب پیامبر نازل شده است، زیرا اندکی تفکر، قلب انسان را در جهت خشوع آماده می کند، نکته دوم بدن فارغ است؛ یعنی آن زمان که انسان خواستار ورود به قرائت قرآن پیدا کند باید تلاش کند که اشتغالات جانبی خود را کاهش دهد، بدن فارغ به این معناست که بدن خود را در حین قرائت به انجام کارهای دیگر سرگرم نسازد. حجت الاسلام محمدرضا غریبی اظهار کرد: نکته سوم آن است که فضا را برای آماده شدن قرائت قرآن خالی کند، توصیه حضرت به خلوت بودن جایگاه قرائت قرآن به این جهت است که قرائت قرآن بر روی قاری اثر بگذارد، از این رو در مکانی که ازدحام، مانع از تمرکز انسان در فهم قرآن می شود قرائت در آن توصیه نشده است و حضرت در ادامه فرمودند کسی که این سه خصلت را در درون خود ایجاد کند شیرینی و حلاوت مخاطبه و گفت و گو با خداوند را می چشد. وی تصریح کرد: بسیار مهم است که از مخاطبه با قرآن و خداوند متعال لذت ببریم؛ همان طور که در روایات آمده است که اگر می خواهید با خداوند سخن بگویید نماز بخوانید و اگر خواستار گفت وگوی خداوند با خود هستید قرآن بخوایند، قرآن، سخن خداوند با ما است. دریافت قرآن در جریان است و هرگز کهنگی نمی پذیرد وی در رابطه با نحوه قرائتی که باید فهم و تدبر را به همراه داشته باشد، عنوان کرد: نکته تکمیلی آن است که مراحل مقدماتی در جهت انس قاری با قرآن، آن زمان خود را نشان می دهد که دریابیم چه مفاهیمی را هنگام قرائت قرآن، درک کرده ایم؛ ما ایرانیان که فارسی زبان هستیم اگر در وهله نخست آشنا به زبان عربی شویم و سعی کنیم بی واسطه قرآن را بیاموزیم بسیار بهتر است. حجت الاسلام غریبی با بیان اینکه در صورت مقدور نبودن آموختن زبان عربی، باید به ترجمه آیات متوسل شویم، افزود: نگاه به ترجمه قرآن موجب می شود که قرائت قرآن، اثر نهایی خود را بگذارد، امیدوارم که خداوند متعال این توفیق را بدهد که برای رسیدن به مقام انس با قرآن، مراحل کیفی و کمی را در قرائت خود رعایت کنیم و با توجه به مضامین و مفاهیم قرآنی، خود را در مسیر هر چه بیشتر معارف قرآنی قرار دهیم. دریافت وی در پایان عنوان کرد: امام صادق(ع) در این زمینه فرموده اند «القرآن یَجرِی کَما تَجرِی الشَّمسُ وَ القَمَرُ؛ همان طور که خورشید و ماه در جریان هستند و کهنه نمی شوند، قرآن همان گونه جریان دارد و کتابی نیست که کهنه شود»، از این رو ما باید خود را در معرض بهره برداری هر چه بیشتر از این کتاب آسمانی قرار دهیم و از خداوند خواستارم به برکت دعای حضرت حجت(عج) توفیق استفاده هر چه بیشتر از معارف قرآنی را به ما عنایت کند.
چهارشنبه ، ۲۹مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]