تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821016427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اشتاین مایر هم نتوانست؛ روابط ایران و عربستان روز به روز بدتر می شود


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: اشتاین مایر هم نتوانست؛ روابط ایران و عربستان روز به روز بدتر می شود
بوی بهبود از اوضاع منطقه شنیده نمی‌شود. روابط ایران و عربستان به ‌عنوان دو کشور مهم و صاحب نقش خاورمیانه علی‌رغم رویکرد تعاملی دولت ایران در دو سال گذشته به سمت تنش‌زدایی نرفته و بر نحوه تعاملات دو کشور در حل و فصل بحران‌ها و مسائل موجود در سوریه، یمن و به‌طور کلی منطقه نیز تاثیرات سوئی گذاشته است.
به گزارش نامه نیوز، اکنون که مذاکرات هسته‌ای ایران و اعضای 1+5 به نتیجه رسیده و گام نخست برای اجرایی شدن برجام برداشته شده است، دیپلماسی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته می‌تواند در این خصوص به کار بیاید و موثر واقع شود؛ زیرا دولت اعتدال‌گرا از یک پرونده مهم و پیچیده تقریبا فارغ شده است و می‌تواند مسائل منطقه را در اولویت سیاست خارجی خود قرار دهد؛ کما اینکه چنین هم کرده است. با این حال شرایط منطقه و جهان الزاما با تصمیم و اراده یک کشور تغییر نمی‌کند و برای آغاز فصل تازه‌ای از روابط به خواست طرف مقابل نیز نیاز است؛ این در حالی است که به نظر نمی‌رسد عربستان چنین رویکردی داشته باشد. سفر فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان به ایران و سپس عربستان می‌توانست در این مسیر کمک‌کننده باشد اما این‌طور نشد.


و در تهران با مقامات عالی‌رتبه کشورمان از جمله آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و درباره نقش ایران و عربستان در مسائل منطقه گفت‌وگو کرد و سپس به ریاض رفت. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار با او از پیشرفت‌هایی که قبلا در دوران ملک عبدالله حاصل شده بود گفت و تاکید کرد که حل اختلافات با عربستان شدنی است.

علاوه‌بر او محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز تاکید کرده بود که وقتی توانستیم با غربی‌ها توافق و تعامل کنیم حتما با برادران عرب هم می‌توانیم. او به صراحت گفت که ما دنبال حذف عربستان نیستیم و انتظار می‌رود که این‌گونه اظهارنظرها در کنار گرایش دولت یازدهم به توسعه روابط با عربستان که در دو سال گذشته بارها مشخص شده است، به کار ‌آید اما عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در دیدار دوشنبه خود با اشتاین‌مایر به نحوی خصمانه علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران سخن گفت که وزارت امور خارجه کشورمان را به واکنش واداشت. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه در این‌باره گفت: «وزیر خارجه سعودی که کشورش در بحران‌های جاری منطقه رویکرد نظامی، امنیتی و افراط‌گرایانه در پیش گرفته و بیش از هفت ماه است یمن کشور همسایه و مسلمان خود را هدف بمباران‌های بی‌وقفه قرار داده است، صلاحیت سخن گفتن در مورد نقش منطقه‌ای ایران را ندارد.»‌

به گفته او در حالی که جامعه بین‌المللی با درک نقش سازنده و ثبات‌ساز جمهوری اسلامی ایران خواهان مشارکت و ایفای نقش بیشتر ایران است، متاسفانه‌تنها کشوری که همچنان با رویکرد برد - باخت به تحولات منطقه نگاه می‌کند و بر حذف سایرین اصرار دارد، عربستان سعودی است و این رویکرد غیرسازنده و مخرب راه به جایی ندارد. افخم همچنین افزود: «امید می‌رفت در پی موفقیت مذاکرات هسته‌ای و اقبال جهانی به روش گفت‌وگوی سازنده فراگیر برای حل و فصل مسالمت‌آمیز مشکلات منطقه، برخی رویکردهای انحصارطلبانه و غیرمنطقی از سوی همسایه جنوبی ما نیز کنار گذاشته شود اما متاسفانه به نظر می‌رسد برخی در درک شرایط و روندهای سازنده منطقه‌ای مشکل دارند و خیال محال تغییر همه جهان و جهانیان برای رضایت خود را دارند.

علاوه‌بر بحران‌های منطقه‌ای هنوز فاجعه منا و عملکرد دولت عربستان در قبال این فاجعه نیز به موضوع دیگری برای افزایش تنش‌ها تبدیل شده است. عدم پاسخگویی و شفافیت عربستان در این زمینه سبب شد که مقام معظم رهبری چند بار در مورد آن تذکر و هشدار دهند. ایشان در نخستین بیانات خود در این‌باره تاکید کردند که اگر قرار باشد واکنش نشان دهیم حتما واکنشی سخت خواهد بود و پس از آن نیز در دیدار روز دوشنبه با مسئولان حج و زیارت تاکید کردند که فاجعه منا نباید فراموش شود.

در واکنش به بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری، ظریف دیروز نیز به‌عنوان وزیر امور خارجه در مراسم تشییع معاون اداره تشریفات وزارت خارجه تاکید کرد که عربستان در این قضیه مسئولانه برخورد نکرده است و پیگیری‌های ایران نیز ادامه دارد. به این ترتیب سفر اشتاین‌مایر نیز که پیشتر گمانه‌زنی‌ها حاکی از احتمال میانجیگری او در تلطیف رابطه عربستان و ایران بود هم کاری از پیش نبرد. نه‌تنها پیام‌های مثبت ایران برای کاهش تنش در روابط خود با عربستان یک‌سویه و بی‌نتیجه ماند بلکه رویکرد مقامات عربستان سبب شد که طرف ایرانی نیز واکنش‌های متناسب نشان دهد.


منبع: تیک


۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن