واضح آرشیو وب فارسی:مهر نیوز: به گزارش خبرنگار مهر ، نمایشنامه «تراموایی به نام هوس» نوشته تنسی ویلیامز که از آن به عنوان بهترین نمایشنامه قرن بیستم به انتخاب انجمن منتقدان آمریکا یاد می شود، با ترجمه آراز بارسقیان و از سوی نشر میلکان منتشر شد. «تراموایی به نام هوس» از سویی نمایشنامه ای تراژیک درباره زندگی و فکر یک زن تنهاست و از سویی درباره خود پنهان شده آدم ها است، خودی که از پشت معصومیت و حق به جانب بودن مان، گاهی بیرون زده و می ایستد. این همان اتفاقی ست که برای بلانش دوبوآ در این ترامو می افتد. او سعی می کند با رفتاری حساب شده، خودش را مخفی کند. ولی نه آن نزاکت جعلی و نه آن لبا س های شب رنگارنگ نمی تواند بلانش را تا ابد مخفی نگه دارد. تنسی ویلیامز در مقام نویسنده این اثر یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان معاصر در ادبیات آمریکا محسوب می شود . وی در بخشی از یادداشتی که خود بر این نمایشنامه نوشته است، می گوید: «آدمی نمی تواند به سادگی و به شکل نافرجامی از زندگی فرار کند. نمی توانی دل به خواه بگویی حالا دیگر زندگی ام را عین قبل ادامه می دهم. موفقیت برای من رخ داده. ولی وقتی بتوانی تمام و کمال تهی بودن زندگی بدون کشمکش را درک و دریافت کنی، آن وقت خودت را تازه برای رسیدن به رستگاری آماده کرده ای. وقتی این واقعیت را می شود فهمید که قلب، جسم و ذهن آدمی عین ماده گداخته داغی نیازمند کشمکش و درگیری است (کشمکش و درگیری خلق اثر) و وقتی این کشمکش از بین برود، انسان عین شمشیری شده که گل آفتاب گردان را سر می بُرَد و بفهمید که تجمل، نه محرومیت، دشمن منتظر نشسته شماست و آماده است که هر لحظه دندان بطالت های بی ارزش و غرور و سستی را در بدن تان فرو کند، دشمنی که موفقیت به کارش گمارده؛ آن وقت با این دانش، حداقل می دانید خطر کجا به کمین نشسته.» تنسی ویلیامز در سال ۱۹۵۵ برای نمایشنامه گربه روی شیروانی داغ برنده جایزه پولیتزر شد. ترجمه تازه از نمایشنامه «را نشر میلکان در ۱۵۶ صفحه و با قیمت ۱۱ هزار تومان منتشر کرده است. به گزارش خبرنگار مهر ، نمایشنامه «تراموایی به نام هوس» نوشته تنسی ویلیامز که از آن به عنوان بهترین نمایشنامه قرن بیستم به انتخاب انجمن منتقدان آمریکا یاد می شود، با ترجمه آراز بارسقیان و از سوی نشر میلکان منتشر شد. «تراموایی به نام هوس» از سویی نمایشنامه ای تراژیک درباره زندگی و فکر یک زن تنهاست و از سویی درباره خود پنهان شده آدم ها است، خودی که از پشت معصومیت و حق به جانب بودن مان، گاهی بیرون زده و می ایستد. این همان اتفاقی ست که برای بلانش دوبوآ در این ترامو می افتد. او سعی می کند با رفتاری حساب شده، خودش را مخفی کند. ولی نه آن نزاکت جعلی و نه آن لبا س های شب رنگارنگ نمی تواند بلانش را تا ابد مخفی نگه دارد. تنسی ویلیامز در مقام نویسنده این اثر یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان معاصر در ادبیات آمریکا محسوب می شود . وی در بخشی از یادداشتی که خود بر این نمایشنامه نوشته است، می گوید: «آدمی نمی تواند به سادگی و به شکل نافرجامی از زندگی فرار کند. نمی توانی دل به خواه بگویی حالا دیگر زندگی ام را عین قبل ادامه می دهم. موفقیت برای من رخ داده. ولی وقتی بتوانی تمام و کمال تهی بودن زندگی بدون کشمکش را درک و دریافت کنی، آن وقت خودت را تازه برای رسیدن به رستگاری آماده کرده ای. وقتی این واقعیت را می شود فهمید که قلب، جسم و ذهن آدمی عین ماده گداخته داغی نیازمند کشمکش و درگیری است (کشمکش و درگیری خلق اثر) و وقتی این کشمکش از بین برود، انسان عین شمشیری شده که گل آفتاب گردان را سر می بُرَد و بفهمید که تجمل، نه محرومیت، دشمن منتظر نشسته شماست و آماده است که هر لحظه دندان بطالت های بی ارزش و غرور و سستی را در بدن تان فرو کند، دشمنی که موفقیت به کارش گمارده؛ آن وقت با این دانش، حداقل می دانید خطر کجا به کمین نشسته.» تنسی ویلیامز در سال ۱۹۵۵ برای نمایشنامه گربه روی شیروانی داغ برنده جایزه پولیتزر شد. ترجمه تازه از نمایشنامه «را نشر میلکان در ۱۵۶ صفحه و با قیمت ۱۱ هزار تومان منتشر کرده است.
چهارشنبه ، ۲۹مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]