تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830115467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ریا در چه صورتی عمل انسان را باطل می کند؟


واضح آرشیو وب فارسی:اتاق خبر 24: اتاق خبر 24 :  یکی از آفات عمل صالح ریا استحال سوالی که مطرح است اینکه ریا در چه صورتی عمل انسان را باطل می کند؟ پاسخ اجمالی: بعضى از بزرگان، در باره صورتهای مختلف ریا که عمل انسان را باطل می کند، چنین فرموده اند: ۱- انگیزه او فقط ارائه به مردم باشد که قطعاً عمل او باطل است. ۲- هدفش هم خدا باشد و هم ریا. ۳- تنها در بعضى از اجزاءِ واجبِ عملِ خود، قصد ریا کند. ۴- در بعضى از اجزاء مستحبّ ریا کند. ۵- درباره مکان عمل ریا می کند.۶- درمورد زمان عمل ریا مى کند. ۷- در مورد بعضى از ویژگیها ی عمل قصد ریا می کند. ۸ – اصل عمل به نیّت خداست امّا مقدّمات آن جنبه ریائى دارد. همه این موارد موجب بطلان عمل مى شود. پاسخ تفصیلی: بعضى از بزرگان، درباره صورتهای مختلف ریا که عمل انسان را باطل می کند، چنین فرموده اند: ۱- انگیزه او برای انجام عمل، فقط ارائه به مردم باشد که قطعاً عمل او باطل است. ۲- هدفش هم خدا باشد و هم ریا که این نیز موجب بطلان عمل مى شود. ۳- تنها در بعضى از اجزاءِ واجبِ عملِ خود، قصد ریا کند. مثل این که رکوع یا سجود نماز واجب را به قصد ریا انجام دهد؛ این نیز موجب بطلان عمل است، هرچند محلّ تدارک آن جزء باقى باشد. به همین جهت ریا را تشبیه به باطل شدن وضو هنگام نماز کرده اند، هرچند احتیاط آن است که جزء ریائى را دوباره به جا آورد و بعد از پایان، نماز را اعاده نماید. ۴- در بعضى از اجزاء مستحبّ مانند قنوت قصد ریا کند که این را نیز موجب بطلان عمل دانسته اند. ۵- اصل عمل براى خداست ولى آن را در مکانى (مانند مسجد) به جا مى آورد که انگیزه الهى ندارد، آن هم موجب بطلان عمل است. ۶- در مورد زمان عمل ریا مى کند؛ مثلاً اصل نماز به قصد خداست امّا انجام آن در اوّل وقت به نیّت ریا مى باشد که آن هم مانند ریاى در مکان موجب فساد عمل است. ۷- در مورد بعضى از ویژگیها و اوصاف عمل قصد ریا دارد؛ مثل این که انجام نماز با جماعت یا با حالت خضوع و خشوع به قصد ریا باشد. هرچند نسبت به اصل نماز به راستى قصد خدا دارد، آن هم موجب بطلان عمل است؛ زیرا این ویژگیها از اصل عمل جدا نیست و به تعبیر دیگر این اوصاف با موصوف خود متّحد مى باشد. ۸- اصل عمل به نیّت خداست امّا مقدّمات آن جنبه ریائى دارد؛ مثل این که نماز را در مسجد به قصد خدا به جا مى آورد ولى حرکت به سوى مسجد به قصد ریا است. بسیارى از فقهاء این نوع ریا را موجب بطلان عمل نمى دانند زیرا مقدّمات ریائى خارج از عمل بوده است و قاعده فقهى نیز همین را اقتضا مى کند. ۹- بعضى از اوصاف بیرونى را به نیّت ریا انجام مى دهد، مثل این که اصل نماز را به قصد خدا انجام مى دهد ولى انداختن تحت الحنک را به قصد ریا می کند، این نوع ریا هر چند کار زشت و مذمومى است ولى موجب بطلان اصل عمل نمى شود.(۱) ۱۰- این که انجام عمل فقط براى خداست ولى اگر مردم او را ببینند خوشحال مى شود بى آن که هیچ تأثیرى در کیفیّت انجام عمل داشته باشد؛ این قسم نیز موجب بطلان عمل نیست بلکه در حقیقت ریا محسوب نمى شود، زیرا ریا آن است که انگیزه اى براى عمل شود.(۲) پی نوشت: (۱). توجّه داشته باشید استحباب تحت الحنک در نماز ثابت نیست، آنچه در روایات معتبر آمده است مربوط به تمام حالات است و آن نیز در شرایط فعلى شبهه لباس شهرت دارد. (۲)گرد آوری از کتاب: اخلاق در قرآن ، آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، چاپ اول، ۱۳۷۷ ه.ش، ج ۱، ص297


چهارشنبه ، ۲۹مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اتاق خبر 24]
[مشاهده در: www.otaghkhabar24.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن