واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
نظری بر پیشینه ورود مهاجرین افغانستانی به ایران-بخش یازدهم
مهاجران افغانستانی در طی 3 دهه اقامت در مشهد، مساجد و حسینیههای متعددی ساختند که تاکنون نیز فعال و در آن به عبادت و برگزاری مراسم دینی میپردازند.
به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، در زمان «ناصرالدین شاه قاجار» بود که وضعیت جغرافیایی مرزهای ایران و افغانستان تثبیت شد و تفاوتی میان ایرانی و افغانستانی بوجود آمد. در قسمتهای گذشته، به جدایی افغانستان از ایران، و آغاز مهاجرت اقوام گوناگون افغانستان از شهرهای مختلف این کشور به ایران در زمان ناصرالدین شاه اشاره شد. در قسمت قبل وضعیت و پیشینه حضور مهاجرین افغانستانی که در 4 دهه اخیر به ایران مهاجرت کردهاند با استفاده از نظرات«علی نجف زاده»، پژوهشگر و محقق ایرانی و نویسنده کتاب «گروههای مهاجر به مشهد از صفویه تاکنون» مورد بررسی قرار گرفت. در این قسمت فعالیتهای دینی و فرهنگی مهاجرین افغانستانی در 4 دهه اخیر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. مساجد و حسینیههای مهاجرین مهاجران افغانستانی در طی 3 دهه اقامت در مشهد مساجد و حسینیههای متعددی ساختند که در آن به عبادت و برگزاری مراسم دینی میپردازند. برخی از سادات افغانستانی مشهد که بیشتر اهالی مناطق مرکزی هستند در سالهای بعد از 1357 به مشهد آمدند. تعدادی از سادات حسینی اکنون در ساختمان «شهرک شهید رجایی» انتهای کوچه «حمام» ساکن هستند، در دوران پیروزی انقلاب در مشهد بودند و در راهپیماییهای انقلاب شرکت میکردند، در زمان جنگ ایران علیه عراق برخی از آنان به جبهه اعزام شدند و شهید نیز دادند. بیشتر این گروه از مهاجرین، مشاغل آزاد مثل آهنگری و مقنیگری دارند و طلبه و روحانی و عالم در میان آنان قابل توجه است. «حسینیه هراتیها» متعلق به گروهی دیگر از مهاجران افغانستانی است، تمام مهاجرینی که در شهر مشهد ساکن بودند، عضو یک جامعه فقیر نیستند، بلکه برخی ثروتمند و تاجرپیشهاند. در کنار جمعیت عظیم مهاجران آواره و پناهندهای که به مشهد وارد شدند، تجار و بازرگانان متعدد هراتی که در دوره ثبات و امنیت افغانستان با مشهد ارتباط داشتند، با وقوع تحولات سیاسی و ناامنی به مشهد مهاجرت کردند و در مشهد به تجارت و بازرگانی پرداختند. برخی از این تجار در سالهای قبل از پیروزی انقلاب به مشهد آمدند و بیشتر آنان پس از انقلاب مهاجرت کردند. علاوه بر تجار، گروههای دیگری از کاسبان شهری هرات وارد مشهد شدند، این گروه جزو نخستین مهاجران بودند و رابطه آنان با حکومت ایران خوب بود و خدماتی نیز ارائه دادند. فرزندان ایشان در مشهد متولد شدهاند و برخی حتی افغانستان را ندیدند. این گروه از مهاجرین حسینیه هراتیها را در خیابان بهار ساختند که مهمترین و با شکوهترین حسینیه مهاجران افغانستان در مشهد است و از نظر شکوه و عظمت زیباتر و باشکوه تر از حسینیههای ایرانیها نیز است. حسینیه هراتیها از سال 1369خورشیدی با خرید یک منزل توسط تجار هراتی فعالیت خود را شروع کرد، بیشتر هزینه ساخت حسینیه را تاجران هراتی مقیم مشهد پرداختهاند و بخش دیگر را عموم مهاجران و کاسبان هراتی تامین کردند. برخی از کارگران افغانستان نیز به طور رایگان در حسینیه کار کردند و طی 2 دهه تلاش این حسینیه در 3 طبقه ساخته شده است، ایوان ورودی و درب بزرگ آن یکی از ویژگیهای قابل توجه معماری است. در حسینیه هراتیها مراسم عزاداری، روضه خوانی، جشنهایی در اعیاد و همچنین محافل فرهنگی و سیاسی فراوانی برگزار میشود، حسینیه موقوفه یا درآمد مشخص دائمی ندارد و متکی به کمکهای خیریه جزئی مردم در زمان برگزاری مراسمها است. مجالس ختم متوفیان مهاجران و به ویژه هراتیها و حتی ایرانیها در این حسینیه برگزار میشود. «سجادیه هراتی» یکی دیگر از مراکز دینی و قرآنی قدیمی مهاجرین هراتی است که در شهر مشهد در خیابان «خسروی» قرار دارد و بیشترین فعالیتهای آن در ماه محرم و ماه رمضان متمرکز است که هر شب محافل سوگواری و جلسات قرآنی با حضور قاریان برجسته در آنجا برگزار میشود. در گذشته «استاد محمود فرقانی» از قاریان برجسته افغانستان مدیریت جلسه قران سجادیه هراتی را بر عهده داشت و از چند سال پیش تا کنون نیز «استاد جواد پناهی» قاری بینالمللی ایران مدیریت این جلسه را بر عهده دارد. انتهای پیام/
94/07/28 - 12:08
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]