تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806898396




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردی که مصیبت کربلا را به تصویر کشید


واضح آرشیو وب فارسی:بولتن نیوز: «بسیار پیش می آمد که "محمد مدبر" هنگام کشیدن یک تابلو از مصیبت کربلا آنقدر تحت تأثیر قرار می گرفت که یک دستش قلموی نقاشی بود و دست دیگرش دستمالی که با آن اشک هایش را پاک می کرد، چون به شدت به چیزی که می کشید اعتقاد داشت.»به گزارش بولتن نیوز هادی سیف - نویسنده و پژوهشگر هنر - که کتابی با عنوان «نقاش سرخ عشق، آبی پرواز» درباره ی زندگینامه ی محمد مدبر، نقاش قهوه خانه ای، زیر چاپ دارد در گفت وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا با بیان این جمله ها، اظهار کرد: سابقه ی نقاشی مذهبی در ایران نسبتا طولانی است. فعالیت در عرصه ی نقاشی های خیالی سازی از نقاشی هایی که در برخی کتاب ها وجود داشت، شروع شد. در عصر صفویه، نخستین پرده های درویشی را نقاشان کوچه و بازار به وجود آوردند که تولد مبارکی برای این هنر بود و پایه های اولیه ی آن را بنا نهاد. او ادامه داد: نقاشی دیواری امامزاده ها در آن زمان بسیار مورد توجه قرار گرفت. به طوری که یکی از سیاحان خارجی با دیدن این نقاشی ها گفته بود، این آثار به وجود آمدند تا بی اعتنایی نقاشان درباری به این موضوعات را جبران کنند. هواخواه این نقاشی ها مردمی بودند که با ارتباط گرفتن با این پرده ها، حامی آن ها و هنرمندان شان شدند. این پژوهشگر همچنین بیان کرد: بعد از صفویه، دوره ی رکودی برای این نقاشی ها به وجود آمد که مصادف شد با پراکندگی نقاشان این عرصه که هنرمندان مطرحی نبودند. در دوره ی زندیه یک بار دیگر روح تازه ای به رگ های این نقاشی دمیده شد و پرده های درویشی این عصر، الگوی مناسبی برای تداوم نقاشی های مذهبی و دینی شدند. بعد از آن در دوره قاجار، این نقاشی ها در عرصه های مختلف شروع به جلوه گری کردند؛ بخشی شامل پرده های عریض و طویل می شدند و بخش دیگر مربوط به هنرنمایی روی کاشی های هفت رنگ. از نیمه دوم قرن سیزدهم شاهد آثاری از هنرمندان هستیم که روی بوم خلق می شدند. «سیدمهدی نقاش شیرازی» یکی از این هنرمندان است. این نویسنده در ادامه اظهار کرد: به طور کلی، این نهضت وقتی دامنه دارتر می شود که هنرمندان از کاشی پزخانه ها فاصله می گیرند و به عرصه نوینی با عنوان نهضت نقاشی خیالی ساز وارد می شوند. یکی از این هنرمندان «محمد مدبر» بود. او از کودکی با حضور در مجالس مداحی و شرکت در مراسم تعزیه، اطلاعات کافی در زمینه ی عاشورا به دست آورده بود. بخش عمده ای از آثار او تأثیرگرفته از انگیزه ها و اعتقادات این هنرمند است. او با کمک نقاشی، به آنچه از کودکی به آن علاقه و اعتقاد داشت، ادای دین کرد. سیف افزود: «مدبر» در کاشی پزخانه ی «علیرضا قوللر آغاسی» شروع به کار کرد و در آنجا با فرزند او، یعنی «حسین قوللر آغاسی» آشنا شد. این دو هنرمند بعدها در قهوه خانه ها مستقر شدند و با گرایش های متفاوتی که داشتند در زمینه نقاشی قهوه خانه ای و خیالی ساز فعالیت کردند. تفاوت سفارش هایی که این دو هنرمند قبول می کردند، در متفاوت بودن آثار آن ها تأثیر گذاشته است. این پژوهشگر با اشاره به موفقیت «مدبر» در به تصویر کشیدن مصیبت کربلا برای مردم کوچه و بازار، گفت: «محمد مدبر» به قدری در عرصه به تصویر کشیدن روایات مذهبی و بخصوص مصیبت کربلا خوش درخشید که توسط مردم به «کربلایی نقاش» شهره شد. او آرام آرام در این راه خود را تثبیت و به عنوان نقاش عاشورا وجهه ای قابل اعتنا کسب کرد. او ادامه داد: بسیاری از اصولی که در نقاشی دینی و خیالی ساز دنبال می شود، توسط او پایه گذاری شده است. «مدبر» در این ارتباط چند ویژگی دارد؛ یکی این که روایات مذهبی را به طور دقیق و صحیح حفظ بود و دیگری، کاربرد موثر رنگ های بسیار متینی بود که در آثارش از آن ها بهره می گرفت. اطلاعاتی که این هنرمند داشت به او کمک می کرد تا در مجموع، پایه های اولیه یک نهضت مذهبی نگاری را به وجود بیاورد. سیف به شاگردان این هنرمند نیز اشاره و اظهار کرد: «حسین همدانی» و «محمد فراهانی» دو هنرمندی هستند که راه «مدبر» را ادامه دادند. آن ها سعی کردند آنچه را که از استادشان آموخته بودند، با منطق درست دنبال کنند. مدبر را می توان چهره ی شاخص خیالی نگاری عرصه دینی دانست. این نویسنده درباره ی تأثیر اعتقادات این هنرمند بر آثارش نیز گفت: یکی از مواردی که در کتاب زندگینامه ی «محمد مدبر» به آن اشاره شده این است که بسیار پیش می آمد هنگام کشیدن یک تابلو آنقدر تحت تأثیر قرار می گرفت که در یک دستش قلموی نقاشی بود و در دست دیگرش دستمالی که با آن اشک هایش را پاک می کرد، چون به شدت به چیزی که می کشید اعتقاد داشت. سیف ادامه داد: چون این نوع نقاشی رهروان چندانی نداشت، با مرگ «مدبر» آن طور که انتظار می رفت، ادامه پیدا نکرد. با این حال می توان به خاطر همت، اعتقاد و ایمان او که باعث پایه گذاری یک هنر پرطرفدار بین مردم شد، یادش را گرامی داشت. این نویسنده در پایان درباره ی آماده شدن کتاب زندگینامه ی «مدبر» گفت: کتاب «نقاش سرخ عشق، آبی پرواز» که به زندگی «محمد مدبر» می پردازد، با پژوهش های میدانی و خاطرات «محمدحسن اسماعیل زاده» و «حسین همدانی» که از شاگردان مستقیم او بودند، تدوین شده و از خاطرات کودکی تا مرگش را شامل می شود. این کتاب اکنون زیر چاپ است. منبع: ایسنا


سه شنبه ، ۲۸مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بولتن نیوز]
[مشاهده در: www.bultannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن