محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826328565
نقش امر به معروف در قیام سید الشهدا(ع)
واضح آرشیو وب فارسی:کیاپرس: *آ یت الله صافی گلپایگانی کیا پرس: در آیات قرآنی و اخبار و احادیث شریفه، یکی از بزرگ ترین عوامل اصلاح همه شئون اجتماعی و رواج اخلاق و اعمال حسنه، صلاحیت بزرگان و زعما شمرده شده است. آیت الله صافی گلپایگانی به مناسبت ماه محرم الحرام در نوشتاری ابعاد مخنلف قیام و نهضت حضرت سید الشهدا […]*آ یت الله صافی گلپایگانی کیا پرس: در آیات قرآنی و اخبار و احادیث شریفه، یکی از بزرگ ترین عوامل اصلاح همه شئون اجتماعی و رواج اخلاق و اعمال حسنه، صلاحیت بزرگان و زعما شمرده شده است. آیت الله صافی گلپایگانی به مناسبت ماه محرم الحرام در نوشتاری ابعاد مخنلف قیام و نهضت حضرت سید الشهدا (علیه السلام) به ویژه محوریت امر به معروف و نهی از منکر در این قیام را مورد بررسی قرار داده است. وی تصریح کرده است: کارهایی را که بشر برای رسیدن به نتایجی انجام می دهد یا از کارهایی است که شخصیت فاعل و انجام دهنده در رسیدن به نتیجه، دخالتی ندارد و هر کس آن کار را انجام دهد به آن نتیجه نائل می شود، و یا از کارهایی است که شخصیت فاعل و انجام دهنده، در حصول نتیجه یا کمال آن مؤثّر و دخیل است. *نقش درجات اشخاص در تأثیر أمر به معروف و نهی از منکر امر به معروف و نهی از منکر از همین قسم است که شخصیّت اشخاص و تعیّنات آنها در حصول کمال موفقیت و تمامیت فایده و نتیجه آن بسیار مؤثّر است. اگر مالک یک روستا کشاورزان آن را، یا صاحب یک کارخانه، کارگران کارخانه را و یا یک عالم روحانی و یک شخص متنفّذ در محیط نفوذ خود، یا یک رئیس اداره، کارمندان اداره خود را و یک افسر، نفراتی را که تحت سرپرستی او هستند و یا یک نفر رئیس دولت، بلکه بالاتر امر به معروف و نهی از منکر نموده و دعوت به خیر و اصلاح و درستی نماید، با امر به معروفی که یک فرد عادّی می نماید از حیث اثر تفاوت بسیار دارد. به هر قدر که یک کارگر کارخانه با رئیس آن و یک رعیّت روستا با مالک آن، یک نفر سرباز با یک سپهبد و یک فرد عادی با یک عالم عالیمقام روحانی متنفّذ و یک پادشاه مقتدر، به حسب ظاهر فرق دارند، به همان اندازه تأثیر کلام و نفوذ کلمه آنان در دل ها فرق می کند. برخی از مردم اگرچه دارای عقل و ذکاوت بالا هستند و می توانند خوبی و بدی هر چیزی را تشخیص دهند، اما بیشتر مقهور امور حسّی و تسلیم مظاهر مادی و افتخارات و اعتبارات ظاهری این و آن هستند و بیشتر به بزرگان و سران جامعه نگاه می کنند. اخلاق و عادات و کارهای یک ملّت زیادتر موافق اخلاق و عادات مسئولان و رؤسای قوم است. از این جهت، مصادر کارها و صاحبان قدرت و نفوذ و به طور کلّی هر کس که دیگری از کار او تقلید و از سخن او پیروی می نماید، اولاً در تعدیل روش خود اهتمام نموده، سرمشق ایمان و امانت و درستکاری و حیا، عفّت و عدالت و نوع پروری برای دیگران گردند. و ثانیاً در امر به معروف مسامحه ننموده و از تمام وسایلی که دارند برای اصلاح امور و ترویج اعمال صالحه و ریشه کن کردن معاصی و فساد استفاده نموده، زیردستان خود را راهنمایی کنند. ولی در عین حال زیردستان هم نباید مسامحه زبردستان و ارباب مکنت و قدرت را عذر خود شمرده و در امر به معروف و نهی از منکر به انتظار آنها بنشینند. * خطبه نورانی امام حسین (علیه السلام) در آیات قرآنی و اخبار و احادیث شریفه، یکی از بزرگ ترین عوامل اصلاح همه شئون اجتماعی و رواج اخلاق و اعمال حسنه، صلاحیت بزرگان و زعما شمرده شده است که فعلاً از ذکر همه آن اخبار و احادیث به واسطه کمی فرصت و ضیق مجال، معذوریم و فقط به نقل مفاد روایتی که در بحارالأنوار از کتاب تحف العقول روایت نموده است از حضرت امیرالمؤمنین و از حضرت سیّدالشهداء علیهماالسّلام – که به طوری که از مضامین روایت استفاده می شود مخاطب امام علیه السلام بزرگان و رجال اسلامی بوده اند- اکتفا می کنیم: ای مردم! عبرت بگیرید به چیزی که خداوند اولیای خود را به آن وعظ نموده و آن سرزنش و توبیخ اوست نسبت به احبار یهود و نصاری که فرمود: «لَوْلاَ یَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِیُّونَ وَالأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الإِثْمَ؛ چرا نهی نمی کنند ایشان را، یعنی اهل کتاب را احبار و دانشمندان آنها از سخن گناه و ناروا.»(۱) و فرمود: «لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَی لِسَانِ دَاوُودَ وَعِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ ذَلِکَ بِمَا عَصَوا وَّکَانُواْ یَعْتَدُونَ؛ آن کسانی که کافر شدند از بنی اسرائیل بر زبان داوود و عیسی بن مریم لعن شدند برای آن که مرتکب عصیان و تجاوز گردیدند و از کار زشت یکدیگر را باز نداشتند و هر آینه بد بود کارهایی که مرتکب می شدند.»(۲) خدا آنها را به عیب نسبت نداد مگر برای آن که از ظلمه و ستمکاران کارهای زشت و فساد و منکرات را می دیدند و آنها را برای رغبتی که به دنیایشان داشتند و منافعی که از آنها می بردند و رعب و بیم نهی از منکر نمی کردند و حال آنکه خداوند می فرماید: «فَلاَ تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ؛ از مردم نترسید و از من بترسید.»(۳) و هم فرموده ی خداست که: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ؛ مؤمنین و مؤمنات یاوران و اولیاء یکدیگرند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.»(۴) *اصلاح امور مرهون انجام امر به معروف و نهی از منکر است خدا از آن جهت امر به معروف و نهی از منکر را نخست نام برد که اگر این فریضه ادا شد، همه واجبات کوچک و بزرگ آسان و دشوار بر پا می شوند. شما ای گروهی که در دانش مشهور و به نیکوکاری مذکور و به خیرخواهی مردم معروفید! خدا در دل مردم، مهابت و احترام شما را قرار داده است که اشراف و بزرگان از شما بیمناک و حساب می برند و ضعفا از شما تکریم می نمایند و کسانی که شما را بر آنها امتیازی نیست و نه حقی بر آنها دارید شما را بر خود مقدم می دارند و شما را واسطه قضای حوایج خود قرار می دهند. شمایید که در راه ها به هیئت و روش پادشاهان و عزّت بزرگان راه می روید. شمایید که مردم تعظیم و احترامشان می کنند و شما را جلو می اندازند. آیا این همه مناصب و شئون و احترامات و تکریماتی را که به دست آورده اید، جز برای این است که شما را طرفداران و برپادارنده حقوقی که از طرف خدا معین شده گمان می کنند، با آن که شما در خیلی از حقوق خدا و وظایفی که در حفظ مقرّرات و حفظ نوامیس و قواعد الهیه دارید کوتاهی می کنید. شما به حقّ پیشوایان و امامان خود استخفاف می نمایید و حقّ ضعفا را پایمال و ضایع می کنید، ولی اگر به گمان خود حقّی داشته باشید آن را مطالبه می کنید، شما نه مالی بذل می نمایید و نه مردمی هستید که در راه خدا فداکاری و جانبازی و گذشت داشته باشید. نه در راه خدا و حمایت از حقّ با کسی خصومت و دشمنی می کنید و با وجود این تمنّای بهشت خدا و همجواری با پیغمبران خدا و نجات از عذاب دارید؟! *بی تفاوتی نسبت به نقض احکام الهی جایز نیست من از آن می ترسم که برخلاف این آرزو به نقمتی از نقمات و عذابی از عذاب ها گرفتار شوید. برای آن که شما از موقعیت خود سوء استفاده می کنید. شما به نام دین و به نام خدا و به نام انتظام امور جامعه و اصلاح احوال خلق بر مردم آقایی و سروری و برتری و فضیلت یافته اید، در حالی که می بینید عهدهای خدا را که عبارت از واجبات و محرّمات و تکالیف شرعی باشد نقض شده است، تکان نمی خورید و مضطرب نمی شوید، در حالی که نسبت به عهدهای پدرانتان اگر نقض شود و حرمت آن را نگاه ندارند، متغیّر شده بر خود می لرزید. دستورات و عهدهای پیغمبر حقیر و پست گردیده است. شما می بینید که بیچارگان و عَجَزه و ناتوانان در میان شما بی سرپرست مانده و بر آنها رحمی نمی شود. نه در شغل و منصب و منزلتی که دارید وظیفه خود را انجام می دهید، و نه در کارهای زشت، کسی را ملامت و سرزنش می کنید. با ظلمه و ستمکاران با مدارا و مسامحه زندگی می نمایید. تمام این مفاسد برای آن است که شما از نهی از منکر غفلت کرده اید. شما از همه مردم از جهت مصیبت بزرگ ترید، برای آنکه از شما مقامی که حقّ علما و دانشمندان است انتزاع شده است با آنکه باید جریان کارها و اجرای احکام به دست علما باشد که امنای خدایند، بر حلال و حرام او این حق و منزلت سلب نشده، مگر برای تفرقه و اختلاف و عدم اتفاق شما بر حقّ. شمایید که اگر بر رنج و اذیت، صبر و شکیبایی می داشتید و متحمل مؤونه در راه خدا می شدید کارها را به دست می گرفتید و مرجع و مصدر امور می گشتید، ولی ستمکاران را در کارها تسلط دادید و مناصب را به آنها تسلیم و واگذار کردید تا آنکه آنها مطابق شهوات و نظریات پست خود رفتار نمایند. آنها را تسلّط دادید برای فرار و گریزی که از مرگ دارید و برای علاقه ای که به این زندگی زایل و فانی دارید. پس ضعفا را به دست ظلم آنها سپردید تا انواع مصیبات و فشارها ما بر آنها وارد شود و آنها را با هر چوب که بخواهند برانند و مانند جبّاران و زمامداران خدانشناس بی مانع و دافعی در روی زمین به میل خویش رفتار نموده در هر شهر و ناحیه دست ظلم آنها دراز باشد و بندگان خدا را استخدام و استعباد کنند. همانا در شگفتم و چگونه نگریم و تعجّب نکنم و حال آن که روی زمین را ستمکاران و خائنین و ولات و فرمانروایان و فرمانداران نامهربان گرفته اند، خدا حاکم و قاضی است در آنچه که در میان ما آشکار شده و در آن منازعه داریم. خدایا! تو می دانی که آنچه می گوییم و می کنیم نه برای رغبت و طمع به سلطنت و پادشاهی است و نه برای داد گرفتن از دشمنان، بلکه می خواهیم بلاد و شهرستان ها اصلاح و معمور گردد و معالم دین تو اظهار شود و مظلومین و ستمدیدگان در ضمان امان زندگی کنند و سنن و احکام و فرایض تو عملی گردد. شما ای مردم! اگر ما را یاری نکنید و انصاف ندهید، ستمکارها بر شما مسلّط می گردند و در خاموش کردن نور پیغمبر اقدام می نمایند. پی نوشت ها: ۱. سوره ی مائده، آیه ی ۶۳. ۲. همان، آیه ی ۷۸. ۳. همان، آیه ی ۴۴. ۴. سوره ِ ی توبه، آیه ی ۷۱. انتهای پیام منبع: ایسنا
دوشنبه ، ۲۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: کیاپرس]
[مشاهده در: www.kiapress.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
نقش امر به معروف در قیام سید الشهدا(ع) از نگاه آیتالله صافی گلپایگانی
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۶ در آیات قرآنی و اخبار و احادیث شریفه یکی از بزرگترین عوامل اصلاح همه شئون اجتماعی و رواج اخلاق و اعمال حسنه صلاحیت بزرگان و زعما شمرده شده است به گزارش گروه دریافت خبرخبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیت الله صافی گلپایگانی به مناسبت ماه محرم الحرام دمدیر حوزه ریاست مرکز مدیریت حوزه علمیه قزوین: هدف اصلی سیدالشهدا(ع) اشاعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر بود
مدیر حوزه ریاست مرکز مدیریت حوزه علمیه قزوین هدف اصلی سیدالشهدا ع اشاعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر بودمدیر حوزه ریاست مرکز مدیریت حوزه علمیه استان قزوین گفت مهمترین هدف قیام سیدالشهدا ع ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و برقراری سنت پیامبر ص در جامعه اسلامی بودهدف اصلی سیدالشهدا(ع) اشاعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر بود
شهیدخبر شهیدنیوز مدیر حوزه ریاست مرکز مدیریت حوزه علمیه استان قزوین گفت مهمترین هدف قیام سیدالشهدا ع ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و برقراری سنت پیامبر ص در جامعه اسلامی بود حجت الاسلام عباس افشار امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به عظمت قیام سیدرئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر خراسان شمالی: فلسفه قیام ابا عبدالله حسین احیای فریضه امر به معروف و نهی
رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر خراسان شمالی فلسفه قیام ابا عبدالله حسین احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر بودرئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر خراسان شمالی گفت فلسفه قیام امام حسین ع احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود به گزارش خبرگزاری فارس از بجنوردآیتالله علما: امر و نهی دینی ادامه راه سیدالشهدا(ع) است
آیتالله علما امر و نهی دینی ادامه راه سیدالشهدا ع استامام جمعه کرمانشاه آمران به معروف و ناهیان از منکر را ادامهدهنده قیام امام حسین ع دانست به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه به نقل از ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمانشاه آیتالله شیخ مصطفی علما در همایش آمران بهتحقق معروف و زدودن منکر هدف اصلی امر به معروف و نهی از منکر است/امر به معروف هدف اصلی قیام امام حسین(ع) بود
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج گرمی هدف عمده و اساسی در امر به معروف و نهی از منکر را محقق شدن معروف و زدوده شدن منکر دانست به گزارش خبرنگار به نقل از سیفار حجت الاسلام جعفر توحیدی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج گرمی پیش از خطبه های نماز جامر به معروف و نهی از منکر علت اصلی قیام امام حسین (ع) بود
امام جمعه ارومیه گفت امر به معروف و نهی از منکر علت اصلی قیام امام حسین ع بود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه آذربایجان غربی "حجت الاسلام مهدی قریشی" در خطبه های نماز جمعه گفت هدف اصلی امام حسین ع آوردن اصلاحات زنده کردن اصل امر به معروفرماندارآشتیان: تبیین اهداف قیام عاشورا راه احیای امر به معروف است
اراک-ایرنا- فرماندار آشتیان گفت تشریح و تبیین نهضت عاشورا و آرمان های سیدالشهدا ع بهترین راه احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است محمود حسنی روز دوشنبه در نشست شورای اقامه نماز شهرستان آشتیان افزود مهم ترین پیام عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است که باید مورد توجهامام جمعه مشهد: قیام سیدالشهدا (ع) یک انقلاب و دگرگون سازی بود
به گزارش ایرنا آیت الله سید احمد علم الهدی یکشنبه شب در مراسم عزاداری دهه اول محرم در دانشگاه فردوسی مشهد گفت آنچه در عاشورای ۶۱ هجری اتفاق افتاد سرآغاز انقلاب در دنیا بود و راهبردهای انقلاب را مشخص کرد وی با بیان اینکه انقلاب سیدالشهدا ع به عنوان نقطه مرکزی آرمان … به گزارشقیام سیدالشهدا در راستای اصلاح مسیر توسعه اسلام بود
شهیدخبر شهیدنیوز امام جمعه مشهد مقدس گفت سیدالشهدا ع قیامی را طرح ریزی و اجرا کردند که مسیر شناساندن اسلام در قالب قدرت را در افکار ببندد و جریان نفوذ اسلامی در عمق افکار و عواطف را به وجود آورد و این امر جز با نقشه سیدالشهدا ع ممکن نبود آیت الله سید احمد علم الهدی شب گذشته-
گوناگون
پربازدیدترینها